Fokus på corona under frukostmöte: ”Krisen är här och näringslivet behöver hjälp nu”

NYHET Publicerad

CORONAKRISEN Värnamo Näringsliv bjöd i fredags in företagare till ett digitalt frukostmöte, där de fick chans att ställa frågor och få svar från experter. Vi på Svenskt Näringsliv fanns på plats tillsammans med bland annat Frida Boklund från Företagarna för att bidra med svar angående den rådande situationen.

Anna Gillek

Anna Gillek, regionchef Svenskt Näringsliv Jönköpings län.

Foto: Peter Bartholdsson
Frida Boklund, regionchef på Företagarna i Jönköpings län.

Frida Boklund, regionchef på Företagarna i Jönköpings län.

Flertalet frågor trillade in i chatten, som fick fungera som ett alternativ till att ställa dem öga mot öga. Många företagare hade funderingar kring korttidspermission, hur kommunen valt att agera gentemot det lokala näringslivet och huruvida det skulle vara möjligt att erbjuda utbildning till sin personal som nu går hemma. Utöver Svenskt Näringsliv och Företagarna fanns representanter från kommunen - kommundirektör Ulf Svensson och kommunstyrelsens ordförande Hans Göran Johansson på plats.

Ulf Svensson och Hans Göran Johansson berättade att kommunen samlat ihop en krisgrupp som bland annat fokuserar på krispaketet som kommer att erbjudas, men också vad kommunen och näringslivet kan göra för att alla anställda som blivit permitterade inte ska sitta hemma och vara helt sysslolösa. Dessutom berättade de om hur de arbetar för att göra det enklare för lokala aktörer att lägga anbud på kommunens framtida upphandlingar.

En del företagare kom med förslaget att låta sina anställda ta vara på tiden och hinna genomföra utbildningar och kompetensutveckling när de ändå inte kan arbeta som vanligt. Men, om det är möjligt att genomföra är i nuläget svårt att säga.

— Just nu är det svårt att svara på frågor om krispaketet och om det skulle gå att utbilda sin personal som går hemma. Vi väntar på svar för hur myndigheterna ska hantera reglerna om paketet, säger Anna Gillek från Svenskt Näringsliv.

En annan fråga som diskuterades flitigt var vad man gemensamt skulle göra för att hjälpa de lokala restaurangerna, som tillhör en av de branscherna som drabbats hårdast. Bland annat kom presentkort upp som ett förslag, som kan delas ut så att fler fortsätter att gå ut och köpa mat. Gemensamt uttrycktes en vädjan om att gynna det lokala näringslivet.

— Det är viktigt att vara lokalpatriotisk och handla från lokala företagare, säger Frida Boklund från Företagarna, som fortsatte med att tryckta på hur viktigt det är med näringslivet som bidrar med att det kommer in nya pengar till kommunen.

Runt om i kommunen ses just nu flera lokala initiativ, där både individer och företag bidrar med hjälp och support till dem som behöver det. Hemleverans av mat och lokal producering av handsprit och skyddsutrustning är bara några exempel på saker som företagare erbjuder för att hjälpa till.

Dessutom bad vi på Svenskt Näringsliv om en öppen dialog med företagarna. Dels för att få reda på vad företagsmedlemmarna behöver från oss, dels för att få tips på vilka lösningar som de tagit fram, som i sin tur kan skickas vidare till andra i nöd.

— För att vi på Svenskt Näringsliv ska kunna hjälpa till att driva frågorna som berör näringslivet i det här läget, är det viktigt att vi får in information från företagare. På så sätt kan vi hjälpa till och bidra till att det finns ett näringsliv kvar när den här krisen är över, säger Anna Gillek från Svenskt Näringsliv. 

Text: Maja Ottosson

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Skatteproblem synliggjorda av krisen

KRÖNIKA "Ska Sverige komma starkare ur krisen måste vi blicka framåt och lägga grunden för återhämtning. Mycket behöver därför göras för att återstarta beredvilligheten att investera och ta risk, säkra kompetenstillgången och viljan att anställa, stärka incitamenten att arbeta, bygga upp infrastrukturen, utveckla handeln med och öppenheten gentemot omvärlden." Det skriver Johan Fall, skattechef Svenskt Näringsliv i en krönika.
NYHET Publicerad:

En visionär syn på vårt miljöarbete

KRÖNIKA "Det är en framåtblickande, visionär, syn som måste prägla vårt fortsatta miljöarbete". Det skriver Nicklas Skår, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Minskad miljöpåverkan när Jönköping växer

Jönköping växer och man planerar nu för hur staden ska växa till 200 000 invånare. En stor utmaning är att minska miljöpåverkan och hur byggandet ska ske hållbart.
NYHET Publicerad:

”Ju mer jag engagerade mig, desto mer fick jag tillbaka”

FÖRETAGANDE Hur är det att vara småföretagare idag och hur gör man sin röst hörd?
NYHET Publicerad:

Dialog är nyckeln till framgång för Jönköping

Jönköping växer och kommunen planerar nu för hur staden ska växa till 200 000 invånare. Utvecklingen är komplex, men en nyckel till framgång är dialog mellan kommun och näringsliv. Det menar Ann-Mari Nilsson (C), kommunstyrelsens ordförande.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjningen en utmaning för det lilla företaget

KOMPETENSFÖRSÖRJNING "Det har sina fördelar med att vara ett litet företag", säger Sara Grufman, en av ägarna till DecorPanel.
NYHET Publicerad:

Det blir inte alltid som man har tänkt sig

KRÖNIKA Enligt Ungdomsbarometern (UB) säger tre av tio gymnasieungdomar att deras framtidsplaner förändrats på grund av coronapandemin och drygt häften av sistaårseleverna att deras möjligheter att få jobb till hösten är ganska eller mycket dåliga.
NYHET Publicerad:

Er tid är nu

KRÖNIKA "Framtiden ska vara ljus och inspirerande. Det är därför högst bekymmersamt att ungas oro för framtiden nu ökar." Det skriver Johan Olsson, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Det långsiktiga målet: Att föra skola och näringsliv närmare varandra

SKOLA & NÄRINGSLIV "Jag upplever att man ibland pratar lite olika språk. Skolan pratar om drömmar, och det är bra, men arbetsgivare och näringslivet kanske snarare pratar om anställningsbarhet"
NYHET Publicerad:

En sommarhälsning

KRÖNIKA Sommaren och semestertiderna har börjat efter en vår som inte liknar någonting vi tidigare upplevt. För många är det nog svårt att känna glädje inför värme, sol och ledighet, kanske är det istället en känsla av lättnad över att den första chockartade fasen är över och att läget nu stagnerat och känns mer greppbart. Men många har drabbats personligen av covid-19 och ännu fler har påverkats av konsekvenserna av den ekonomiska krisen som följt i kölvattnet av pandemin.
NYHET Publicerad:

Fagerhult värnar om sina anställda – också i coronatider

CORONAKRISEN – Vi ser ljust på framtiden, trots Corona. Det kommer att ta tid att komma tillbaka till samma nivåer, men när vi tagit oss igenom den här krisen då kör vi för fullt igen, säger Daniel Johansson, vd för Fagerhult Belysning.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

”Brott mot företag måste få större utrymme i kommunernas arbete”

FÖRETAGSKLIMAT Att Näringslivet är så utsatt och påverkat av brott måste få större utrymme i kommunernas arbete”, anser Anna Gillek, regionchef Svenskt Näringsliv i Jönköpings län. 
NYHET Publicerad:

Så påverkas företagen i Jönköpings län av brottslighet och otrygghet

BROTTSLIGHET Många företag i Jönköpings län ser otrygghet och brottslighet som ett allt större problem. Det visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv där 1375 företag i Jönköpings län deltog.
NYHET Publicerad:

Lunnagård hoppas på bättre anpassade kontroller och regler

REGELFÖRBÄTTRING Tillsammans med riksdagsledamot Acko Ankarberg Johansson (KD) besökte vi, innan coronakrisens utbrott, sjukhemmet Lunnagård för en diskussion om verksamheten och långsiktiga utmaningar. 
NYHET Publicerad:

"Vi är en privat utförare i en skattefinansierad kontext"

FÖRETAGANDE Innan coronakrisen svepte in över Sverige träffade vi Mats Siljehult, verksamhetschef och vd på Wetterhälsan i Jönköping, för ett samtal om hur det är att vara företagare och vilka långsiktiga utmaningar han då såg i sin bransch. 
NYHET Publicerad:

TRR - ett stöd för företag i omställning

OMSTÄLLNING Magnus Gustafsson, regionchef för TRR i Jönköpings län, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

Enkätsvaren 2020 – så tycker företagen om företagsklimatet i Jönköpings län

FÖRETAGSKLIMAT Idag släpps Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning. Årets undersökning besvarades av över 32 000 företag och Jönköpings län är fortsatt bästa län.
NYHET Publicerad:

Unga är nyckeln i kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hur coronakrisen kommer att påverka kompetensförsörjningen bland svenska företag är för tidigt att säga. Historiskt sett har kompetensen dock varit ett stort problem för många företag.