Gör en mental budget

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Hur många gånger har vi inte stött på frasen och frågan ”Har du gjort din budget, hur tänkte du nu?”. Ofta från en sträng men rättvis ordförande som har stor vana att just ställa entreprenören mot väggen för att visa varför just hen är din ordförande. Med nervösa Powerpointfingrar och osäkra uträkningar tar man fram sin dator och visar, ber en liten bön, hoppas det skall gå igenom. Det skriver Stefan Alvarsson, huvudägare av OnePartnerGroup.

Stefan Alvarsson

Stefan Alvarsson, OnePartnerGroup AB

Min inställning är att budget är en lek med siffror så nära verkligheten som möjligt, resten handlar om ren och skär inställning till att slå den. Hur gör vi det som företag? Låt mig komma till det men först varför så mycket handlar om den mentala biten, inte bara i idrottens värld utan också hos oss entreprenörer.

11 år gammal bestämde jag mig för att bli bra i någon idrott, från att varit fotbollsspelande, innebandyspelande och alla andra idrotter man höll på med så bestämde jag mig för basket. Mycket märkligt val kan man tycka eftersom jag är 175 cm lång men att utmaningen fanns där rådde ingen tvivlen om. Det första man fick höra var alltid ”varför spelar du basket, du som är så liten?”. Till slut så var det bara min inställning och en coach som trodde på mig, jag skulle slå dem alla, jag skulle visa att det gick att lyckas i basket trots detta.

Min hjärna ställdes in mot framgång – jag studerade de bästa, jag tränade hårdast och jag gav mig aldrig, jag skulle bara lyckas. 16 år gammal var jag yngst någonsin i herrlaget och spelade division 1 på högsta nivå, jag satte nya mål. Två år i högsta ligan, JSM guld och All Star Team, blev jag uttagen i en stor internationell turnering och avslutade med några landskamper som kapten i U-20 landslaget. Det går, allt går bara man har viljan att göra det. Hur kan man översätta det till företag?

Det som vi på OnePartnerGroup AB utgår ifrån hos varje dotterbolag, grupp och individ är: nulägeoch önskat tillstånd. Låt mig förklara: nuläge är där vi är nu. Vår omsättning, våra aktiviteter i marknadsföring och försäljningen av vårt erbjudande på marknaden samt vilken organisation har vi just nu. När man sitter tillsammans med sin grupp och går igenom detta kommer det ofta massor av aktiviteter vi gör varje dag. Vissa tänker vi på och vissa gör vi bara. Ibland blir det bra och ibland får man bakslag eller till och med konkurrenter som gör det bättre än vad vi gör.

Vad kan vi göra då? Mitt råd, sätt upp ett önskat tillstånd för gruppen enligt följande: önskat tillstånd – rita pil uppåt från nuläget. Pilen symboliserar vad vi vill uppnå i gruppen – är det ökad omsättning, mer kunder, bättre varumärkeskännedom, fler kompetenta medarbetare? Gruppen ska sedan ta fram det man önskar och tror sig behövs för att lyckas. Skapa aktiviteter utifrån det ni är överens om och sätt en deadline när det ska vara uppnått. Ta fram kostnader för de investeringar som krävs för att uppnå ett önskat tillstånd. Visa det vad ni vill göra för huvudägare, styrelse eller varför inte er VD och framför allt HUR ni skall göra.

För i hur ligger framgången, när det sitter så har ni ställt in ert mentala tillstånd för att lyckas och därmed har ni tillsammans gjort en mental budget som i min värld slår en ”budget”.

Stefan Alvarsson, Huvudägare av OnePartnerGroup AB

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Svag inbromsning av fortsatt brinnande högkonjunktur

KONJUNKTUR. Den svenska ekonomin har befunnit sig i högkonjunktur sedan 2016. Toppen är nu nådd och tillväxttakterna kommer att sakta in framöver. Inbromsningen drivs dels av en avmattning i den internationella konjunkturen, dels av inhemska faktorer som exempelvis den förestående inbromsningen i bostadsbyggandet.
NYHET Publicerad:

IDATA på språng i digitala djungeln

UPPHANDLING. IDATA AB i Värnamo sysslar med informationslogistik, kort och gott producerar och distribuerar företaget fakturor. ”Vi tillverkar det som alla vill ge, men ingen vill få”, konstaterar Martin Genhede, delägare och vd sedan 1997.
NYHET Publicerad:

Jönköpings län är bra på att använda patent och mönsterskydd

IMMATERIALRÄTT. Innovativa, uppfinningsrika och kreativa företag är avgörande för att Jönköpings län och Sverige ska utvecklas. När Patent- och registreringsverket nyligen presenterade sin statistik för 2017, var det både glädjande och oroande utveckling för Jönköpings län.
NYHET Publicerad:

Sofia på Grand: ”Det får inte bli dumheter”

REGELKRÅNGEL. ”Bemanning är det stora problemet”, konstaterar Sofia Hagman, en av två delägare till familjära och personliga Grand Hotel Jönköping. ”Det är svårt att hitta kvalificerad arbetskraft, människor som verkligen är intresserade av att arbeta inom hotell och restaurang.”
NYHET Publicerad:

Ute i verkligheten lär man sig för livet

SKOLA NÄRINGSLIV. Brinellgymnasiet i Nässjö utnämndes till Jönköpings läns bästa UF skola på årets regionala mässa, och hela skolan genomsyras av en entreprenöriell anda och samverkan med lokala företag. Att ta sig utanför klassrummet leder till kunskap och erfarenheter som har stort värde i arbetslivet.
NYHET Publicerad:

Bra företagsklimat en självklarhet

FÖRETAGSKLIMAT Att företagsklimatet i en kommun bär avgörande betydelse för kvaliteten på skola, vård, omsorg och infrastruktur med mera blev uppenbart under tisdagens workshop i Mariannelund, Eksjö kommun, där politiker, företagare och tjänstemän diskuterade näringslivsutveckling.
NYHET Publicerad:

Dubbelt upp för Vaggeryd

FÖRETAGSKLIMAT. I årets ranking av lokalt företagsklimat är Vaggeryds kommun länets stora vinnare. Kommunen är både länsetta och årets klättrare. ”Det är svårt att sätta ord på det. Det är fantastiskt roligt och hedrande, inte bara för kommunen utan också för alla företag”, säger Gert Jonsson (M), som även fått förnyat förtroende som kommunstyrelsens ordförande.
NYHET Publicerad:

Nu är det uppåt som gäller

KRÖNIKA. Vaggeryds kommun är årets etta när Svenskt Näringsliv rankar företagsklimatet i Jönköpings läns 13 kommuner. Och inte bara det, Vaggeryd klättrar mest på listan, upp 17 placeringar från fjolåret.
NYHET Publicerad:

Här är det bäst – och sämst – företagsklimat i Jönköpings län

FÖRETAGSKLIMAT. Idag, den 2 oktober, släpper Svenskt Näringsliv sin ranking av det lokala företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Vaggeryds kommun har bäst företagsklimat i Jönköpings län, enligt företagen. Förra årets länsetta, Habo, rasar mest av alla 13 kommuner.
NYHET Publicerad:

Inför rankingsläpp: Så ser företagsklimatet ut i Jönköpings län

FÖRETAGSKLIMAT. Den 2 oktober släpper Svenskt Näringsliv sin ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Som det län i Sveriges med högst medelpoäng har Jönköping mycket att försvara, så hur kommer det gå för länets kommuner i år? I denna artikel summerar vi företagsklimatet i Jönköpings län från årets enkätundersökning och 2017 års totalranking.
NYHET Publicerad:

Ökade kostnader minskar företagens incitament

JOBBSKAPARNA. Anders Franzén äger och driver Målerispectra AB i Jönköping, som tack vare det rådande läget i branschen kunnat växa snabbt de senaste åren. Men regler kring anställningsformer och avgifter gör att han ändå tvekar inför att anställa nya medarbetare.
NYHET Publicerad:

Industrientreprenören i Hok: ”EU ger fler affärer”

JOBBSKAPARNA. ”Löneavgiften borde sänkas. Det är bara en hittepå-skatt.” Det säger verktygsmakaren Niklas Lindberg som äger och driver Linto AB i Hok, Vaggeryds kommun. ”Skattenivån är en sak, men det är själva modellen, sättet att ta ut ren skatt på som stör mig med löneavgiften.”
NYHET Publicerad:

Eksjöföretagaren: ”LAS ställer till problem för alla inblandade”

JOBBSKAPARNA. Lagen om anställningsskydd är inte bara destruktiv för företag. Den kan även tvinga kvar människor på arbetsplatser de vantrivs på och därigenom bidra till arbetsmiljöproblem. Det anser Johan Åsbrink som äger och driver äldreboendet Lunnagårds Sjukhem AB i Eksjö.
NYHET Publicerad:

Lyckad SYV-dag i Hillerstorp

SKOLA NÄRINGSLIV. Årets upplaga av Svenskt Näringslivs dag för studie- och yrkesvägledare gick av stapeln i Hillerstorp med omnejd. I samarbete med medlemsorganisationerna genomfördes företagsbesök på Axelent, Hestra Inredningar och Söderqvist Gräv.
NYHET Publicerad:

Företagsbesöken blir en del av att lära för livet

SKOLA NÄRINGSLIV. Efter nästan tjugo år som studie- och yrkesvägledare för teknikprogrammet på Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping så är Karin Röstedal väl medveten vikten av att koppla samman skola och näringsliv. Hon har själv jobbat hårt för att driva frågan och bygga upp ett kontaktnät.
NYHET Publicerad:

Värna välfärdsbyggarna

VALKRÖNIKA. Det är valfinal och partierna har fullt upp med att paj- och smutskasta bäst de kan. Valfläsk. Vallfjäsk. Överbud. Vem satsar mest på vad? Och framförallt: Mer pengar till välfärden! Det är just det där sista som är det lilla kruxet. Om vi vågar kika en bit in i framtiden.
NYHET Publicerad:

VALET 2018: värna arbetskraftsinvandring

VALET 2018. Att kunna rekrytera arbetskraft med relevant kompetens är avgörande för ett företags möjlighet att växa och utvecklas. När den kompetensen inte finns att tillgå i det egna landet måste man kunna vända sig utomlands, något som förslaget om minskad arbetskraftsinvandring hämmar.
NYHET Publicerad:

VALET 2018: försvara och utveckla välfärdssektorn

VALET 2018. Att stoppa privata aktörer från att verka inom välfärden skulle bli ett hårt slag mot hela sektorn, och påverka stora delar av Sveriges befolkning. Det skulle skapa ett monopol där kvaliteten och effektivitet blev lidande.
NYHET Publicerad:

Här jobbar eleverna med riktiga uppdrag för företag

SKOLA-NÄRINGSLIV Samverkan mellan näringsliv och skola är en viktig del av undervisningen på Gislaveds Gymnasium. Gränsen mellan världarna blir mindre definitiv när eleverna tidigt får komma i kontakt med olika yrken och företag.
NYHET Publicerad:

VALET 2018: Sänkt skatt på arbete

VALET 2018. Sverige har en av världens högsta skatter på arbete, vilket gör det svårare att växa och konkurrera i internationella sammanhang. För att kunna utvecklas och skapa ökad välfärd behöver företagen en lättare tillvaro att verka i.