Gör en mental budget

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Hur många gånger har vi inte stött på frasen och frågan ”Har du gjort din budget, hur tänkte du nu?”. Ofta från en sträng men rättvis ordförande som har stor vana att just ställa entreprenören mot väggen för att visa varför just hen är din ordförande. Med nervösa Powerpointfingrar och osäkra uträkningar tar man fram sin dator och visar, ber en liten bön, hoppas det skall gå igenom. Det skriver Stefan Alvarsson, huvudägare av OnePartnerGroup.

Stefan Alvarsson

Stefan Alvarsson, OnePartnerGroup AB

Min inställning är att budget är en lek med siffror så nära verkligheten som möjligt, resten handlar om ren och skär inställning till att slå den. Hur gör vi det som företag? Låt mig komma till det men först varför så mycket handlar om den mentala biten, inte bara i idrottens värld utan också hos oss entreprenörer.

11 år gammal bestämde jag mig för att bli bra i någon idrott, från att varit fotbollsspelande, innebandyspelande och alla andra idrotter man höll på med så bestämde jag mig för basket. Mycket märkligt val kan man tycka eftersom jag är 175 cm lång men att utmaningen fanns där rådde ingen tvivlen om. Det första man fick höra var alltid ”varför spelar du basket, du som är så liten?”. Till slut så var det bara min inställning och en coach som trodde på mig, jag skulle slå dem alla, jag skulle visa att det gick att lyckas i basket trots detta.

Min hjärna ställdes in mot framgång – jag studerade de bästa, jag tränade hårdast och jag gav mig aldrig, jag skulle bara lyckas. 16 år gammal var jag yngst någonsin i herrlaget och spelade division 1 på högsta nivå, jag satte nya mål. Två år i högsta ligan, JSM guld och All Star Team, blev jag uttagen i en stor internationell turnering och avslutade med några landskamper som kapten i U-20 landslaget. Det går, allt går bara man har viljan att göra det. Hur kan man översätta det till företag?

Det som vi på OnePartnerGroup AB utgår ifrån hos varje dotterbolag, grupp och individ är: nulägeoch önskat tillstånd. Låt mig förklara: nuläge är där vi är nu. Vår omsättning, våra aktiviteter i marknadsföring och försäljningen av vårt erbjudande på marknaden samt vilken organisation har vi just nu. När man sitter tillsammans med sin grupp och går igenom detta kommer det ofta massor av aktiviteter vi gör varje dag. Vissa tänker vi på och vissa gör vi bara. Ibland blir det bra och ibland får man bakslag eller till och med konkurrenter som gör det bättre än vad vi gör.

Vad kan vi göra då? Mitt råd, sätt upp ett önskat tillstånd för gruppen enligt följande: önskat tillstånd – rita pil uppåt från nuläget. Pilen symboliserar vad vi vill uppnå i gruppen – är det ökad omsättning, mer kunder, bättre varumärkeskännedom, fler kompetenta medarbetare? Gruppen ska sedan ta fram det man önskar och tror sig behövs för att lyckas. Skapa aktiviteter utifrån det ni är överens om och sätt en deadline när det ska vara uppnått. Ta fram kostnader för de investeringar som krävs för att uppnå ett önskat tillstånd. Visa det vad ni vill göra för huvudägare, styrelse eller varför inte er VD och framför allt HUR ni skall göra.

För i hur ligger framgången, när det sitter så har ni ställt in ert mentala tillstånd för att lyckas och därmed har ni tillsammans gjort en mental budget som i min värld slår en ”budget”.

Stefan Alvarsson, Huvudägare av OnePartnerGroup AB

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Gemensamt ansvar för kompetensförsörjningen i länet

REKRYTERING. Enligt Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät upplever en majoritet av företagen problem med att rekrytera personal med rätt kompetens. För att lösa det krävs ett ökat samarbete mellan skola och näringsliv, något som bland annat kan göras genom Svenskt Näringslivs årliga SYV-dag.
NYHET Publicerad:

”Företag är en demokrati”

JOBBSKAPARNA ”Det viktigt att samhället vet var välfärden kommer ifrån”, säger Michael Jonsson på AD Plast i Anderstorp. Hans företag har 41 anställda och bidrar med 56 förskoleplatser.
NYHET Publicerad:

Nytt reformförslag för svensk skola

RAPPORT Trots en arbetslöshet på 5,8 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Jönköpings län. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Därför föreslår Svenskt Näringsliv höjda krav på lärarutbildningarna, en nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Herrgårdsföretagarna: ”Se över personalkostnaderna”

JOBBSKAPARNA Hans Edberg driver Hooks Herrgård i Vaggeryds kommun, och har ett nära och välfungerande samarbete med kommunen. Från de nationella politikerna upplever han dock ett större motstånd.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning är grunden för Nässjöföretaget

JOBBSKAPARNA För Patrik Sandstedt som driver Sandstedt El i Nässjö är personalen det viktigaste. Men brist på förståelse för vad det kostar att ha en anställd gör att det ibland blir ett arbete i motvind.
NYHET Publicerad:

Jönköping – fortsatt bästa länet i Sverige

FÖRETAGSKLIMAT Idag presenterar Svenskt Näringsliv resultatet av den årliga enkätundersökning i vilken företagare i hela Sverige får ge sin syn på företagsklimatet i sin kommun. Årets enkät visar att Jönköping fortsätter vara i topp av Sveriges län, gällande det sammanfattande omdömet. En position som länet haft sedan mätningens start.
NYHET Publicerad:

Så funkar Europaparlamentsvalet 2019

EU Snart är det dags för val, men inte vilket val som helst. Mellan den 23:e och 26:e maj 2019 väljer medborgarna i EU:s 27 medlemsländer sina ledamöter till Europaparlamentet. Valet är ett av de största valen i världen och är av stor betydelse för svenskars vardag. Trots det ser vi en oroande utveckling med ett sjunkande valdeltagande.
NYHET Publicerad:

Bättre attityder från politikerna ska ge Eksjö skjuts på rankingen

FÖRETAGSKLIMAT Kompetensförsörjning är den största utmaningen för majoriteten av Sveriges kommuner. För Eksjö kommun är det inte riktigt så. Istället är det politikers attityder till företagande som upplevs fungera sämre i Eksjö, vars rankingplacering i lokalt företagsklimat minskat två år i följd.
NYHET Publicerad:

Varför ska Sverige alltid vara bäst i klassen?

REGELKRÅNGEL Det kallas ”gold-plating”. Det låter väl egentligen som ett ganska trevligt ord; gold-plating – att förgylla. Men det handlar om något helt annat. Det handlar om olika nationers sätt att vara överambitiösa och ineffektiva vid implementeringen av EU-lagstiftning.
NYHET Publicerad:

Dialog mellan kommun och näringsliv i fokus i Gislaved

FÖRETAGSKLIMAT Ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vi har pratat med Carina Johansson (C), ny på posten som kommunstyrelsens ordförande i Gislaved, och tagit del av hennes tankar om företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Här tar medarbetarna fram lönemodellen

LÖNEBILDNING På Gnosjö Automatsvarvning tog medarbetarna fram den nya bedömningsmodellen som ligger till grund för lönesättningen. Nu är det tydligare för alla hur de kan påverka sin lön och karriärutveckling, enligt vd:n Linda Fransson.
NYHET Publicerad:

Kollegor istället för konkurrenter i Gnosjö

FÖRETAGSKLIMAT En ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Hur ser kommunstyrelsens ordförande Kristine Hästmark (M) på företagsklimatet i Gnosjö kommun? Vi har intervjuat Kristine för att få svar.
NYHET Publicerad:

Sävsjöföretagaren: ”Det här bör regeringen fokusera på”

FÖRETAGSKLIMAT Ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vi har pratat med Ulf Liljewern, platschef på ABL Construction Equipment i Sävsjö om hur han ser på de kommande åren.
NYHET Publicerad:

Företagaren: ”Hur många regler ska vi behöva acceptera?”

FÖRETAGSKLIMAT. En ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vilka förväntningar har företagare i Jönköpings län på kommande period? Vi har intervjuat Hans Palmgren, VD på Palmgrengruppen, för att få svar.
NYHET Publicerad:

Tredelat fokusområde för Tranås för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT En ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Hur ser kommunstyrelsens ordförande Anders Wilander på företagsklimatet i Tranås kommun? Vi har intervjuat Anders för att få svar.
NYHET Publicerad:

Regionchef vänder hemåt

SVENSKT NÄRINGSLIV Efter två år som regionchef på Svenskt Näringsliv i Västra Götaland vänder Anna Gillek hemåt. Från och med nu återtar hon rollen som regionchef på Svenskt Näringslivs i Jönköpings län och lämnar därmed uppdraget i grannlänet till sommaren.
NYHET Publicerad:

Koncept förde näringsliv och kommun närmare varandra

FÖRETAGSKLIMAT. Ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vi har pratat med Anna-Carin ”Anci” Magnusson (S), kommunstyrelsens ordförande i Nässjö, och tagit del av hennes tankar om förbättring av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Så ser kvinnors företagsamhet ut i Jönköpings län

FÖRETAGSAMHETEN. Kvinnors företagsamhet ökar i 17 av 21 län i Sverige, men det ser inte lika positivt ut när det kommer till kvinnors nyföretagsamhet. Andelen företagsamma kvinnor i Jönköpings län uppgår till 6 procent vilket innebär att man ligger långt under rikssnittet. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten 2019 som presenterades den 7 mars.
NYHET Publicerad:

Här bor Jönköpings läns mest företagsamma befolkning

FÖRETAGSAMHETEN. I Jönköping uppgår andelen företagsamma individer till 11,3 procent av befolkningen. Utav länets kommuner har Aneby såväl den mest företagsamma befolkningen som den största ökningen av antalet företagsamma. Det visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Entreprenören: ”Dags att skapa ordning och reda i välfärden”

JOBBSKAPARNA En ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vilka förväntningar har företagare i Jönköpings län på politiken? Vi har intervjuat Mats Siljehult, VD och verksamhetschef på Wetterhälsan & Wetterhälsan FHV i Jönköpings kommun, för att få svar.