Gör en mental budget

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Hur många gånger har vi inte stött på frasen och frågan ”Har du gjort din budget, hur tänkte du nu?”. Ofta från en sträng men rättvis ordförande som har stor vana att just ställa entreprenören mot väggen för att visa varför just hen är din ordförande. Med nervösa Powerpointfingrar och osäkra uträkningar tar man fram sin dator och visar, ber en liten bön, hoppas det skall gå igenom. Det skriver Stefan Alvarsson, huvudägare av OnePartnerGroup.

Stefan Alvarsson

Stefan Alvarsson, OnePartnerGroup AB

Min inställning är att budget är en lek med siffror så nära verkligheten som möjligt, resten handlar om ren och skär inställning till att slå den. Hur gör vi det som företag? Låt mig komma till det men först varför så mycket handlar om den mentala biten, inte bara i idrottens värld utan också hos oss entreprenörer.

11 år gammal bestämde jag mig för att bli bra i någon idrott, från att varit fotbollsspelande, innebandyspelande och alla andra idrotter man höll på med så bestämde jag mig för basket. Mycket märkligt val kan man tycka eftersom jag är 175 cm lång men att utmaningen fanns där rådde ingen tvivlen om. Det första man fick höra var alltid ”varför spelar du basket, du som är så liten?”. Till slut så var det bara min inställning och en coach som trodde på mig, jag skulle slå dem alla, jag skulle visa att det gick att lyckas i basket trots detta.

Min hjärna ställdes in mot framgång – jag studerade de bästa, jag tränade hårdast och jag gav mig aldrig, jag skulle bara lyckas. 16 år gammal var jag yngst någonsin i herrlaget och spelade division 1 på högsta nivå, jag satte nya mål. Två år i högsta ligan, JSM guld och All Star Team, blev jag uttagen i en stor internationell turnering och avslutade med några landskamper som kapten i U-20 landslaget. Det går, allt går bara man har viljan att göra det. Hur kan man översätta det till företag?

Det som vi på OnePartnerGroup AB utgår ifrån hos varje dotterbolag, grupp och individ är: nulägeoch önskat tillstånd. Låt mig förklara: nuläge är där vi är nu. Vår omsättning, våra aktiviteter i marknadsföring och försäljningen av vårt erbjudande på marknaden samt vilken organisation har vi just nu. När man sitter tillsammans med sin grupp och går igenom detta kommer det ofta massor av aktiviteter vi gör varje dag. Vissa tänker vi på och vissa gör vi bara. Ibland blir det bra och ibland får man bakslag eller till och med konkurrenter som gör det bättre än vad vi gör.

Vad kan vi göra då? Mitt råd, sätt upp ett önskat tillstånd för gruppen enligt följande: önskat tillstånd – rita pil uppåt från nuläget. Pilen symboliserar vad vi vill uppnå i gruppen – är det ökad omsättning, mer kunder, bättre varumärkeskännedom, fler kompetenta medarbetare? Gruppen ska sedan ta fram det man önskar och tror sig behövs för att lyckas. Skapa aktiviteter utifrån det ni är överens om och sätt en deadline när det ska vara uppnått. Ta fram kostnader för de investeringar som krävs för att uppnå ett önskat tillstånd. Visa det vad ni vill göra för huvudägare, styrelse eller varför inte er VD och framför allt HUR ni skall göra.

För i hur ligger framgången, när det sitter så har ni ställt in ert mentala tillstånd för att lyckas och därmed har ni tillsammans gjort en mental budget som i min värld slår en ”budget”.

Stefan Alvarsson, Huvudägare av OnePartnerGroup AB

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

En sommarhälsning

KRÖNIKA Sommaren och semestertiderna har börjat efter en vår som inte liknar någonting vi tidigare upplevt. För många är det nog svårt att känna glädje inför värme, sol och ledighet, kanske är det istället en känsla av lättnad över att den första chockartade fasen är över och att läget nu stagnerat och känns mer greppbart. Men många har drabbats personligen av covid-19 och ännu fler har påverkats av konsekvenserna av den ekonomiska krisen som följt i kölvattnet av pandemin.
NYHET Publicerad:

Fagerhult värnar om sina anställda – också i coronatider

CORONAKRISEN – Vi ser ljust på framtiden, trots Corona. Det kommer att ta tid att komma tillbaka till samma nivåer, men när vi tagit oss igenom den här krisen då kör vi för fullt igen, säger Daniel Johansson, vd för Fagerhult Belysning.
NYHET Publicerad:

”Brott mot företag måste få större utrymme i kommunernas arbete”

FÖRETAGSKLIMAT Att Näringslivet är så utsatt och påverkat av brott måste få större utrymme i kommunernas arbete”, anser Anna Gillek, regionchef Svenskt Näringsliv i Jönköpings län. 
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

Så påverkas företagen i Jönköpings län av brottslighet och otrygghet

BROTTSLIGHET Många företag i Jönköpings län ser otrygghet och brottslighet som ett allt större problem. Det visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv där 1375 företag i Jönköpings län deltog.
NYHET Publicerad:

Lunnagård hoppas på bättre anpassade kontroller och regler

REGELFÖRBÄTTRING Tillsammans med riksdagsledamot Acko Ankarberg Johansson (KD) besökte vi, innan coronakrisens utbrott, sjukhemmet Lunnagård för en diskussion om verksamheten och långsiktiga utmaningar. 
NYHET Publicerad:

"Vi är en privat utförare i en skattefinansierad kontext"

FÖRETAGANDE Innan coronakrisen svepte in över Sverige träffade vi Mats Siljehult, verksamhetschef och vd på Wetterhälsan i Jönköping, för ett samtal om hur det är att vara företagare och vilka långsiktiga utmaningar han då såg i sin bransch. 
NYHET Publicerad:

TRR - ett stöd för företag i omställning

OMSTÄLLNING Magnus Gustafsson, regionchef för TRR i Jönköpings län, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

Enkätsvaren 2020 – så tycker företagen om företagsklimatet i Jönköpings län

FÖRETAGSKLIMAT Idag släpps Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning. Årets undersökning besvarades av över 32 000 företag och Jönköpings län är fortsatt bästa län.
NYHET Publicerad:

Unga är nyckeln i kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hur coronakrisen kommer att påverka kompetensförsörjningen bland svenska företag är för tidigt att säga. Historiskt sett har kompetensen dock varit ett stort problem för många företag.
NYHET Publicerad:

Årets UF-mässor ger framtidshopp

UNG FÖRETAGSAMHET På tisdag, den 19 maj, går den årliga SM-mässan i Ung Företagsamhet (UF) av stapeln.
NYHET Publicerad:

Dramatiskt läge och dyster framtidstro bland företagen

DET EKONOMISKA LÄGET Läget är fortfarande mycket allvarligt och framtiden ter sig dyster för företagen i både Sverige och Jönköping län.
NYHET Publicerad:

Ökat samarbete mellan skola och näringsliv

NY MEDARBETARE Under de närmsta två åren kommer Simon Sjögren att arbeta heltid med att öka samverkan mellan skola och näringsliv i Västra Götaland, Halland, Jönköpings län samt Värmland.
NYHET Publicerad:

Middagarna som inte blev av – ”vi har tappat 95% av vår omsättning”

CORONAKRISEN Coronakrisen har fört med sig allvarliga påfrestningar för privatpersoner och företag i hela landet. Förutom oron kring sin egen och andras hälsa har företag och jobb försvunnit eller tvingas kämpa hårt för att finnas kvar.  
NYHET Publicerad:

Industrin i Jönköpings län drabbas hårt av Coronakrisen

CORONAKRISEN Coronakrisen drabbade i början främst besöksnäringen. Nu drabbas dock även allt fler industriföretag, inte minst i Jönköpings län. I alla kommuner i länet utom två är industriföretag de största privata arbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

Högst andel permitterade i Jönköpings län

CORONAKRISEN Sedan ansökningstidens start den 7 april har 10 625 personer korttidspermitterats i Jönköpings län. Totalt har drygt 208 000 anställda gått ner i arbetstid i hela landet. Flest antal har permitterats i storstadslänen – men justerat för arbetsmarknadens storlek ser fördelningen annorlunda ut. Då har Jönköping högst andel i landet.
NYHET Publicerad:

Så kan vi rädda företag och jobb i Jönköpings län

DEBATT Att inte göra rätt saker nu leder till långt större kostnader i framtiden.
NYHET Publicerad:

Tiden rinner ut för besöksnäringen

GÄSTKRÖNIKA Just nu ser det inte ljust ut för besöksnäringen. Det stöd som redan kommit är inte anpassat efter vår bransch. Minsta felhantering från vår sida kan även resultera i att vi inte får något stöd alls. Så, Vi behöver hjälp nu, annars är jag rädd att det är slutet för besöksnäringen.
NYHET Publicerad:

Fokus på corona under frukostmöte: ”Krisen är här och näringslivet behöver hjälp nu”

CORONAKRISEN Värnamo Näringsliv bjöd i fredags in företagare till ett digitalt frukostmöte, där de fick chans att ställa frågor och få svar från experter. Vi på Svenskt Näringsliv fanns på plats tillsammans med bland annat Frida Boklund från Företagarna för att bidra med svar angående den rådande situationen.