Årskrönika av Dan Sylvebo

Årskrönika av Dan Sylvebo

Ingen julhandel utan fria avtal

NYHET Publicerad

ÅRSKRÖNIKA. Det kan tyckas självklart, men så är det med mycket som vi tar för givet, att avtal är en överenskommelse mellan minst två parter som uttrycker överensstämmande viljeförklaringar. Så inleder regionchef Dan Sylvebo sin årskrönika.

Dan Sylvebo

Dan Sylvebo

Du får varan/tjänsten X av mig, om jag får Y kronor av dig; köpeavtalets mest grundläggande prestationer uttryckta i en enda mening. Oavsett om avtalet innebär köp, byte eller gåva är själva konstruktionen med de överensstämmande viljeförklaringarna nödvändig för att samhället såsom vi känner det överhuvudtaget ska fungera. Tänk bara på alla de otaliga avtal, stora och små, som ständigt ingås mellan människor, företag, organisationer.

Som när jag igår köpte en take away-kaffe på kaféet. Jag hällde upp i pappmuggen, gick till kassan och expediten förklarade sin/kaféets vilja: ”22 kronor, tack.” Jag behövde inte ens verbalt uttrycka min viljeförklaring, den manifesterades i handling genom att jag langade fram kortet och blippade. Avtal träffat!

Det är ingen självklarhet att överallt i världen köpa kaffe så smidigt och enkelt som i Sverige. Därför är det viktigt att kontinuerligt prata om något av det finaste vi har: avtalsfriheten, friheten att både välja och välja bort den man vill/inte vill sluta en uppgörelse med.

Avtalsfriheten är på så sätt förutsättningen för en fri ekonomi, för marknadsekonomin. Och förutsättningen för fria avtal är den enskilda äganderätten. Man skulle kunna säga att marknadsekonomin är ett system av fria avtal inom äganderättens ram.

Eller som samhällsdebattören, idéhistorikern och författaren Johan Norberg slår fast i sin föreläsning under Företagardagen på Svenskt Näringsliv i Stockholm den 27 november:

Marknadsekonomin är den ekonomiska aspekten av frihet. Därför uppstår den alltid där människor får vara fria och företagsamma, historiskt och i samtiden. Frihet är det centrala grundvärdet, att alla ska ha samma rätt att sträva, att relationer ska vara frivilliga, att vi har rätt att välja vilka vi vill förhandla med och handla av.

Det är, menar han, svårt att åstadkomma något av värde på egen hand – ingen människa är en ö. Ta bara den där muggen kaffe jag köpte. Det krävs, säger Norberg, tusen och åter tusen människor i ett avancerat nät av samarbete över jordklotet för att se till så att en person någonstans vid just det tillfället kan få sig en slurk kaffe.

Detta nät av samarbete bygger i varje led på… avtal, ömsesidiga viljeförklaringar. Du får det, om jag får det. För varje avtal byggs det upp värden som någon är beredd att betala för. Varje avtal ger något till bägge parter, vilket är poängen med ett samarbete, en leverantör-kundrelation, en köp-säljsituation.

Det här med att båda parter gynnas av att samarbeta, att handla med varandra, illustreras med det Norberg kallar ”dubbeltacket”: Både säljare och köpare säger ”tack” till varandra när affären är avklarad. Det är ett givet tecken på tacksamhet över en tjänst som vardera part gör den andra när människor frivilligt gör upp om vad det nu må vara.

Jag tänkte på det här när jag hade köpt min kaffe på kaféet: Expediten sa ”Tack” när jag betalat och av bara farten svarade jag: ”Tack.”

Det är ju detta som är det magiska med marknadsekonomin, säger Norberg, att frivillighet och samarbete frigör mänsklig energi som i sin tur kan användas för att tänka ut nya, fiffiga idéer, åstadkomma än billigare och smartare produkter, finna sätt att jobba ännu lite effektivare på, allt för så optimalt resursutnyttjande som möjligt.

Till på köpet ges chans att göra sig en hacka, och samhället får möjlighet att av människors skaparglädje och innovationskraft växa, utvecklas, förbättras.

Marknaden är, konstaterar Norberg, färgblind. Den bryr sig inte om vem du är eller var du kommer ifrån, utan vart du är på väg och vad du gör. Den belönar dina resultat.

Och, konstaterar jag, det börjar som sagt med det frivilligt ingångna avtalet.

Skänk detta en tanke i julhandeln: Det blir inte mycket shoppande, eller ens någon vara att plocka från butikshyllan, utan äganderätt, avtalsfrihet och marknadsekonomi. Samt, för den som irriteras över den hetsiga kommersen så här års: Det är frivilligt att köpa, du har rätt att avstå.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så funkar Europaparlamentsvalet 2019

EU Snart är det dags för val, men inte vilket val som helst. Mellan den 23:e och 26:e maj 2019 väljer medborgarna i EU:s 27 medlemsländer sina ledamöter till Europaparlamentet. Valet är ett av de största valen i världen och är av stor betydelse för svenskars vardag. Trots det ser vi en oroande utveckling med ett sjunkande valdeltagande.
NYHET Publicerad:

Bättre attityder från politikerna ska ge Eksjö skjuts på rankingen

FÖRETAGSKLIMAT Kompetensförsörjning är den största utmaningen för majoriteten av Sveriges kommuner. För Eksjö kommun är det inte riktigt så. Istället är det politikers attityder till företagande som upplevs fungera sämre i Eksjö, vars rankingplacering i lokalt företagsklimat minskat två år i följd.
NYHET Publicerad:

Varför ska Sverige alltid vara bäst i klassen?

REGELKRÅNGEL Det kallas ”gold-plating”. Det låter väl egentligen som ett ganska trevligt ord; gold-plating – att förgylla. Men det handlar om något helt annat. Det handlar om olika nationers sätt att vara överambitiösa och ineffektiva vid implementeringen av EU-lagstiftning.
NYHET Publicerad:

Dialog mellan kommun och näringsliv i fokus i Gislaved

FÖRETAGSKLIMAT Ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vi har pratat med Carina Johansson (C), ny på posten som kommunstyrelsens ordförande i Gislaved, och tagit del av hennes tankar om företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Här tar medarbetarna fram lönemodellen

LÖNEBILDNING På Gnosjö Automatsvarvning tog medarbetarna fram den nya bedömningsmodellen som ligger till grund för lönesättningen. Nu är det tydligare för alla hur de kan påverka sin lön och karriärutveckling, enligt vd:n Linda Fransson.
NYHET Publicerad:

Kollegor istället för konkurrenter i Gnosjö

FÖRETAGSKLIMAT En ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Hur ser kommunstyrelsens ordförande Kristine Hästmark (M) på företagsklimatet i Gnosjö kommun? Vi har intervjuat Kristine för att få svar.
NYHET Publicerad:

Sävsjöföretagaren: ”Det här bör regeringen fokusera på”

FÖRETAGSKLIMAT Ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vi har pratat med Ulf Liljewern, platschef på ABL Construction Equipment i Sävsjö om hur han ser på de kommande åren.
NYHET Publicerad:

Företagaren: ”Hur många regler ska vi behöva acceptera?”

FÖRETAGSKLIMAT. En ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vilka förväntningar har företagare i Jönköpings län på kommande period? Vi har intervjuat Hans Palmgren, VD på Palmgrengruppen, för att få svar.
NYHET Publicerad:

Tredelat fokusområde för Tranås för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT En ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Hur ser kommunstyrelsens ordförande Anders Wilander på företagsklimatet i Tranås kommun? Vi har intervjuat Anders för att få svar.
NYHET Publicerad:

Regionchef vänder hemåt

SVENSKT NÄRINGSLIV Efter två år som regionchef på Svenskt Näringsliv i Västra Götaland vänder Anna Gillek hemåt. Från och med nu återtar hon rollen som regionchef på Svenskt Näringslivs i Jönköpings län och lämnar därmed uppdraget i grannlänet till sommaren.
NYHET Publicerad:

Koncept förde näringsliv och kommun närmare varandra

FÖRETAGSKLIMAT. Ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vi har pratat med Anna-Carin ”Anci” Magnusson (S), kommunstyrelsens ordförande i Nässjö, och tagit del av hennes tankar om förbättring av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Så ser kvinnors företagsamhet ut i Jönköpings län

FÖRETAGSAMHETEN. Kvinnors företagsamhet ökar i 17 av 21 län i Sverige, men det ser inte lika positivt ut när det kommer till kvinnors nyföretagsamhet. Andelen företagsamma kvinnor i Jönköpings län uppgår till 6 procent vilket innebär att man ligger långt under rikssnittet. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten 2019 som presenterades den 7 mars.
NYHET Publicerad:

Här bor Jönköpings läns mest företagsamma befolkning

FÖRETAGSAMHETEN. I Jönköping uppgår andelen företagsamma individer till 11,3 procent av befolkningen. Utav länets kommuner har Aneby såväl den mest företagsamma befolkningen som den största ökningen av antalet företagsamma. Det visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Entreprenören: ”Dags att skapa ordning och reda i välfärden”

JOBBSKAPARNA En ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vilka förväntningar har företagare i Jönköpings län på politiken? Vi har intervjuat Mats Siljehult, VD och verksamhetschef på Wetterhälsan & Wetterhälsan FHV i Jönköpings kommun, för att få svar.
NYHET Publicerad:

Högkonjunkturen biter sig fast i Jönköpings län – men optimismen avtar

KONJUNKTUR Det rådet fortsatt högtryck bland företagen i Jönköpings län. Fler tror på ökad produktion, försäljning, investeringar och nyanställningar framöver – än de som förväntar sig motsatsen. Framtidsoptimismen börjar dock mattas av, särskilt när det gäller försäljning/produktion och anställda. Det visar Svenskt Näringslivs ”företagarpanel” för första kvartalet 2019.
NYHET Publicerad:

Bostadsbristen gör oss alla till förlorare

KRÖNIKA Kompetensbristen är stor inom många områden på arbetsmarknaden. En faktor som ytterligare försvårar företagens möjlighet att rekrytera, främst i och nära våra större städer i Sverige, är bostadsbristen. När väl företag som arbetat hårt för att hitta rätt kompetens kan erbjuda en person ett arbete – får personen inte sällan tacka nej, eftersom det inte finns tillgängliga bostäder. En situation som gör oss alla till förlorare.
NYHET Publicerad:

Företagen i Jönköpings län: vi behöver fler bostäder

BOSTADSBRIST. När företagarna i Jönköpings län får prioritera vilka åtgärder som är viktigast för att förbättra företagsklimatet svarar 45 procent att det behövs fler bostäder. Den dåligt fungerande bostadsmarknaden skapar problem för näringslivet. Samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft har många inte råd att flytta dit jobben finns.
NYHET Publicerad:

Bostadsfrågan i fokus för Vaggeryd

FÖRETAGSKLIMAT En ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Hur ser kommunstyrelsens ordförande Gert Jonsson på företagsklimatet i Vaggeryds kommun? Vi har pratat med Gert för att få svar.
NYHET Publicerad:

Fakta inför gymnasievalet i Jönköpings län

UTBILDNING Drygt 4000 niondeklassare i Jönköpings län och deras föräldrar ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta utbildningsval driver Svenskt Näringsliv sajten Gymnasiekvalitet.se med fakta om alla program och gymnasieskolor i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

Hur ska den svenska skolan möta lärarbristen?

KOMPETENSFÖRSÖRJNING. Från olika delar av landet rapporteras om hård konkurrens om behöriga lärare och få eller inga sökande till utannonserade tjänster. Svenskt Näringsliv tror att det behövs en bred palett av initiativ och åtgärder för att vända trenden. ”Därför lanserar Svenskt Näringslivs en rapport ”Handlingskraft kan lösa lärarkrisen” med sex skribenter som har fått i uppdrag att tänka fritt kring möjliga vägar för att förbättra kompetensförsörjningen” säger Johan Olsson, utbildningspolitiska expert på Svenskt Näringsliv.