NYHET23 oktober 2018

Sofia på Grand: ”Det får inte bli dumheter”

”Bemanning är det stora problemet”, konstaterar Sofia Hagman, en av två delägare till familjära och personliga Grand Hotel Jönköping. ”Det är svårt att hitta kvalificerad arbetskraft, människor som verkligen är intresserade av att arbeta inom hotell och restaurang.”

Annars går affärerna rätt bra på den tuffa marknaden. Det varma sommarvädret gav dock ingen boost.

”Det var ju ingen stadssommar”, säger Sofia. ”När det regnar mycket passar folk på att boka in sig på hotell i stan.”

Men det är just när det finns att göra som det blir problem med att hitta kompetenta medarbetare.

”Vi har försökt att leta på olika håll, vid andra tidpunkter, sociala medier, men det är jättesvårt.”

Grand Hotel skulle givetvis vilja anställa fler på heltid, men kostnadsbilden gör att det är närmast omöjligt. Hotellet har inte råd att låta folk ”inte göra någonting” de dagar det är lite mindre tryck. Därför är det så viktigt att kunna deltidsanställa. Men då dyker ett annat problem upp: A-kassan.

”Om du är arbetslös och får en deltid på 75 procent, förlorar du pengar. Du tjänar mer på att stämpla 100 procent istället. A-kassan säger antingen heltid eller inget. Så det går inte att stämpla upp. Det trycks så hårt på att ha heltid. Det är synd, för det blir mindre flexibelt för arbetsgivaren. Deltid skulle uppvärderas.”

Det är inte bara att det blir mindre flexibelt för arbetsgivaren. Sofia säger att de timmar Grand Hotel ändå skulle ha råd att betala för går om intet. Därmed blir det ett antal skattekronor som inte kommer in, men som skulle kunna göra nytta i välfärden.

”Man klarar sig väldigt bra på att inte jobba idag. A-kassan visar det. Jobbet i sig måste alltid löna sig. Även om man arbetar 75 procent måste det löna sig mer än att gå på bidrag.”

Ett annat hinder i vardagen är kravet på personalliggare.

”Mina barn kommer och hälsar på, och då måste de skriva in sig. Bara för att om någon kommer och kollar. Tanken är ju god, att veta vilka som är här. Men systemet med personalliggare utgår från kontorsjobb 8-5. Så funkar inte vår bransch. Här är det möten, catering, olika tider, olika anläggningar…”

Personalliggaren är en del av den omfattande myndighetskontrollen som företagare får stå ut med. Sofia tycker att det är bra med kontroll så att alla sköter sig och följer de lagar och regler som gäller. Det säkerställer sund konkurrens. Men, menar hon, det beror också på HUR kontroller genomförs.

”Myndighetskontroller är inte av denna värld. Sex myndigheter har kollat oss i år. Det är arbetsmiljö, elsäkerhet, brandskydd, serveringstillstånd, livsmedel... Det måste jag betala för. Inte via skatten, utan extra. Jag betalar årsavgift för alla kontroller. Men det är inte specificerat vad man får för detta. Så borde ske, så man vet vad kontrollerna egentligen kostar. Annars är ju avgifterna ren skatt.”

Myndigheternas tillämpning av lagen verkar vara beroende av person, menar Sofia.

”Det blir olika tolkning av lagen beroende på vem som är här och gör tillsynen. Som nödutgången, den var ok för två år sedan. Så kommer en ny person och kontrollerar. Då måste jag ändra dörren, vilket innebär en extra kostnad. Det var inte fråga om några nya regler, utan bara en annan tolkning, en annan bedömning av nödutgången.”

Så uppstår alltså godtycke i myndighetsutövningen.

”De lagar och regler jag ska följa är helt ok att kontrollera, jag har inga problem med att förhålla mig till lagarna. Men det får inte bli dumheter.”

REGELKRÅNGEL.
Skriven avDan Sylvebo
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist