LogoLogo
LogoLogo
Nyhet30 september 2016

Sveriges grund vilar på småföretagande

Det är i de små företagen som de flesta jobb skapas. Men som småföretagare måste man vara ansvarfull. Det gäller att ta ansvarsfulla beslut och se till att de anställda har ett jobb att gå till, även imorgon. När skatter och avgifter hela tiden blir högre leder det till att man måste tänka sig för innan man anställer en till. Man har inte råd att satsa, man vågar inte.

Susanne Jahrl, Konditori Napoleon

1986 startade jag och min mans familj Konditori Napoleon i Jönköping. I min mans familj har man varit i branschen sedan 1928 då hans farmor började driva ett bageri i staden. Tillsammans med min man och hans bröder driver vi det bageriet och Konditori Napoleon än idag. Innan jag började här hade jag jobbat lite i vården, som sekreterare och även drivit en videobutik. Jag visste knappt vad en mazarin var innan jag började driva Napoleon. Jag visste ingenting om branschen. Men jag har lärt mig under vägen och jag tycker fortfarande att det är lika roligt att gå till jobbet idag.

Under årens lopp är det många grejer jag stött på som företagare. Det har varit krångligt ibland och många saker har fått mig att lyfta ett ögonbryn. Det finns ganska många krav på småföretagare som känns orimliga. Förr kunde man komma från Hälsovårdsnämnden, som det hette då, och tvinga fram en flytt av exempelvis ett handfat som man ansåg vara 5-10 cm felplacerat. Det har tack och lov blivit bättre idag. Men vi får fortfarande leva med orimligt höga avgifter för inspektionerna. En inspektion som tar en kvart hos mig kan jag få betala 10 000 kr för. Det känns högst orimligt och är en stor faktura för ett litet företag. Om jag gör en bulle som väger 50 gram tar jag inte betalt för 10 kg bulle.

Nuvarande regeringen är småföretagarfientlig. De säger att de vill skapa fler jobb men de motarbetar företagen som faktiskt är de som anställer. Jag förstår till exempel inte varför de höjde arbetsgivaravgiften för unga. Höjningen blev otroligt kännbar för oss småföretagare och det är inte bra för vår bransch. Det finns ingen bransch som är så viktig för unga som vår. Hos oss finns det enklare arbeten, hos oss finns det en möjlighet att komma in på arbetsmarknaden och få ett riktigt jobb. Det är avgörande för unga att få det där första jobbet, en lön, en erfarenhet att skriva på CV:et. En höjd arbetsgivaravgift missgynnar denna grupp. Det kostar med upplärning och utbildning och det här gör att man tvingas anställa någon med erfarenhet.

Regeringen pratar om att skapa praktikplatser och traineejobb och då undrar jag verkligen vad det ska tjäna till. Det är väl bättre med riktiga jobb? Det är A och O med friskt företagande och för att fler jobb, riktiga jobb, ska skapas behöver man se till att arbetsgivaren vågar satsa och anställa en till.

Susanne Jahrl, Konditori Napoleon

Svenskt NäringslivSmåföretagsfrågor
Skriven avAnna Gillek
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist