NYHET13 februari 2018

Tranås tar inget för givet

Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ut från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Näst på tur är Tranås kommun.

Foto: Erik Hellquist Fotograf AB

Tranås har haft en stabil utveckling de senaste åren, med höga resultat i både enkäten och statistiken. 2017 räckte det till plats 21 i Sverige och 4 i länet.

”Det känns bra att få så fina resultat, men man får aldrig ta någon siffra för givet. Det gäller att hela tiden jobba på för att förbättra sig” säger Tore Lindström, VD på Tranås United. ”Om man tittar på förra årets resultat, så har vi egentligen inte gjort någon speciell förändring utan fortsatt prioritera de här frågorna.”

Företagsklimat och näringslivsfrågor är högt prioriterade i kommunens arbete, och man arbetar ständigt för att det ska genomsyra allt man gör.

”Vi vill erbjuda bra service och göra det lätt för företagarna. Att få kontakt med kommunen ska vara lätt och samarbetet smidigt.”

Tore tror att den viktigaste delen i detta är att man har en bra dialog med företagarna, som uppehålls genom företagsbesök, fokusmöten och temaluncher.

”Ett exempel är hur vi har ett företag i kommunen som ska göra en större tillbyggnad, och behöver kunna göra det relativt snabbt. Vi såg då till att arrangera ett möte mellan dem och fem tjänstemän från olika förvaltningar inom kommunen, för att ses ansikte mot ansikte och få en samstämmig bild av situationen” säger Tore. ”Man skapar direkt kontakt och får en förståelse för varandra, utan krångliga omvägar. Jag tror att sånt är hur viktigt som helst.”

I förra årets enkät efterfrågades fler bostäder, något som Tore berättar att man är väl medveten om och arbetar för att kunna leverera. För ett och ett halvt år sedan påbörjade Tranås United tillsammans med kommunen projektet Boplats Tranås, och det anställdes en person som ägnar halva sin tid åt detta och halva åt att öka samarbetet mellan skola och näringsliv.

”Det handlar om att marknadsföra kommunen mot byggare och exploatörer, vilket har spelat väl ut och det är mycket som är på gång. Istället för att vänta på att andra kontaktar oss så har vi tagit tag i dem.”

Parallellt med detta så ser man över byggprocessen, och hur den kan förenklas och effektiviseras.

”Vi tittar även på nya områden som går att bebygga, eftersom det ofta blir en flaskhals. Det gäller att ha framförsikt och skapa en beredskap.”

Samma anda gäller inom arbetet för att förbättra kontakten mellan skola och näringsliv, vilket även det efterfrågades i enkäten.

”Generellt så finns det goda kontakter mellan dem båda parterna, men det kan såklart bli ännu bättre. Vi är en del tillverkningsindustrin, och där finns ett stort behov av personal med lämplig kompetens. Vi försöker arbeta proaktivt och underlätta kontakten, och det känns som att både skola och näringsliv verkligen har förstått vikten av ett bra samarbete.”

Tillsammans med Interior Cluster Sweden genomförde man förra året tävlingen Design Rookie, där elever i årskurs nio fick i uppdrag att designa en möbel som gick att sitta på och förvara saker i. De olika bidragen ställdes sedan mot varandra, och alla deltagare fick besöka möbelmässan i Stockholm och flera företag i den egna kommunen.

”Det var en väldigt lyckad aktivitet som ledde till att vi nu har ett fullt hantverksprogram!” berättar Tore.

För kommunens åttondeklassare arrangerar man inför gymnasievalet en liten yrkesmässa med ett 10-tal företag och organisationer. Urvalet baseras på vilka yrken som eleverna själva är intresserade av.

”De får en chans att gå från monter till monter, möta aktiva yrkespersoner och ställa sina frågor direkt till dem. Det är mycket uppskattat från båda sidor!”

Inför 2018 års enkät hoppas Tore att Tranås ska kunna vidhålla sin goda placering, och med lite tur även förbättra sig.

”Vi kämpar på med näringslivsfrågor och arbetar så hårt vi kan. Sedan är det bara att hoppas att näringslivet ser vad vi gör, och uppskattar det!”

Text: Mathilda Linnander

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist