Tranås, Tore
Foto: Erik Hellquist Fotograf AB

Tranås tar inget för givet

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ut från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Näst på tur är Tranås kommun.

Tranås har haft en stabil utveckling de senaste åren, med höga resultat i både enkäten och statistiken. 2017 räckte det till plats 21 i Sverige och 4 i länet.

”Det känns bra att få så fina resultat, men man får aldrig ta någon siffra för givet. Det gäller att hela tiden jobba på för att förbättra sig” säger Tore Lindström, VD på Tranås United. ”Om man tittar på förra årets resultat, så har vi egentligen inte gjort någon speciell förändring utan fortsatt prioritera de här frågorna.”

Företagsklimat och näringslivsfrågor är högt prioriterade i kommunens arbete, och man arbetar ständigt för att det ska genomsyra allt man gör.

”Vi vill erbjuda bra service och göra det lätt för företagarna. Att få kontakt med kommunen ska vara lätt och samarbetet smidigt.”

Tore tror att den viktigaste delen i detta är att man har en bra dialog med företagarna, som uppehålls genom företagsbesök, fokusmöten och temaluncher.

”Ett exempel är hur vi har ett företag i kommunen som ska göra en större tillbyggnad, och behöver kunna göra det relativt snabbt. Vi såg då till att arrangera ett möte mellan dem och fem tjänstemän från olika förvaltningar inom kommunen, för att ses ansikte mot ansikte och få en samstämmig bild av situationen” säger Tore. ”Man skapar direkt kontakt och får en förståelse för varandra, utan krångliga omvägar. Jag tror att sånt är hur viktigt som helst.”

I förra årets enkät efterfrågades fler bostäder, något som Tore berättar att man är väl medveten om och arbetar för att kunna leverera. För ett och ett halvt år sedan påbörjade Tranås United tillsammans med kommunen projektet Boplats Tranås, och det anställdes en person som ägnar halva sin tid åt detta och halva åt att öka samarbetet mellan skola och näringsliv.

”Det handlar om att marknadsföra kommunen mot byggare och exploatörer, vilket har spelat väl ut och det är mycket som är på gång. Istället för att vänta på att andra kontaktar oss så har vi tagit tag i dem.”

Parallellt med detta så ser man över byggprocessen, och hur den kan förenklas och effektiviseras.

”Vi tittar även på nya områden som går att bebygga, eftersom det ofta blir en flaskhals. Det gäller att ha framförsikt och skapa en beredskap.”

Samma anda gäller inom arbetet för att förbättra kontakten mellan skola och näringsliv, vilket även det efterfrågades i enkäten.

”Generellt så finns det goda kontakter mellan dem båda parterna, men det kan såklart bli ännu bättre. Vi är en del tillverkningsindustrin, och där finns ett stort behov av personal med lämplig kompetens. Vi försöker arbeta proaktivt och underlätta kontakten, och det känns som att både skola och näringsliv verkligen har förstått vikten av ett bra samarbete.”

Tillsammans med Interior Cluster Sweden genomförde man förra året tävlingen Design Rookie, där elever i årskurs nio fick i uppdrag att designa en möbel som gick att sitta på och förvara saker i. De olika bidragen ställdes sedan mot varandra, och alla deltagare fick besöka möbelmässan i Stockholm och flera företag i den egna kommunen.

”Det var en väldigt lyckad aktivitet som ledde till att vi nu har ett fullt hantverksprogram!” berättar Tore.

För kommunens åttondeklassare arrangerar man inför gymnasievalet en liten yrkesmässa med ett 10-tal företag och organisationer. Urvalet baseras på vilka yrken som eleverna själva är intresserade av.

”De får en chans att gå från monter till monter, möta aktiva yrkespersoner och ställa sina frågor direkt till dem. Det är mycket uppskattat från båda sidor!”

Inför 2018 års enkät hoppas Tore att Tranås ska kunna vidhålla sin goda placering, och med lite tur även förbättra sig.

”Vi kämpar på med näringslivsfrågor och arbetar så hårt vi kan. Sedan är det bara att hoppas att näringslivet ser vad vi gör, och uppskattar det!”

Text: Mathilda Linnander

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Vetlanda ska vara attraktiv för företagaren, invånaren och hemvändaren

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången besöker vi Vetlanda.
NYHET Publicerad:

Industrinatten visar upp ny sida av industrin

SKOLA NÄRINGSLIV. I höstas anordnades för första gången Teknikcolleges evenemang Industrinatten i Gnosjö. Elever från årskurs åtta får komma ut och besöka företag som visar upp sin verksamhet och berättar om alla de yrken som erbjuds. Ett av de deltagande företagen var Axelent i Hillerstorp.
NYHET Publicerad:

Gnosjö i länstopp visar ny mätning av det lokala företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT. När Svenskt Näringsliv idag presenterar den årliga enkätundersökningen av hur företagen i Sveriges 290 kommuner upplever det lokala företagsklimatet, placerar sig Gnosjö på plats 5 i landet. Kommunen får alltså återigen högst medelbetyg (4,5) av företagen i Jönköpings län. Jönköpings län är som tidigare det län med högst medelbetyg, 3,83 i hela riket. Ny Sverigeetta är Munkfors kommun, Värmland, med ett snittbetyg på 4,6.
NYHET Publicerad:

Tydliga fokusområden ska förbättra Sävsjös företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Sävsjö.
NYHET Publicerad:

Att bli företagsvänlig i sin myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT. Frågorna i enkätundersökningen Lokalt Företagsklimat är av olika karaktär och kan påverkas av olika instanser. Under en workshop i Mullsjö fokuserade man på det kommunen kan påverka själva, och kommunikation lyftes fram som nyckeln till framgång.
NYHET Publicerad:

Tillit är Gislaveds ledord i arbetet för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Gislaved.
NYHET Publicerad:

Utbildning och kompetensförsörjning i fokus i Aneby

FÖRETAGSKLIMAT. Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat har precis avslutats, och vi blickar framåt mot resultatet som publiceras i maj. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången tittar vi in hos Aneby kommun.
NYHET Publicerad:

Tack alla engagerade företagare!

GILLA JOBBSKAPARNA Under april har Svenskt Näringsliv drivit kampanjen #gillajobbskaparna, både i digitala kanaler och real life. Värnamo var platsen för kraftsamlingen i Jönköpings län förra helgen:
NYHET Publicerad:

Elentreprenören: ”Företaget måste kunna göra karriär”

#GILLAJOBBSKAPARNA Sandstedt El är firman som anstränger sig för att medarbetarna ska kunna utvecklas i sin profession som elektriker. Patrik Sandstedt startade Sandstedt El i Nässjö 2000. 2008 expanderade verksamheten till Jönköping och 2018 har bolaget 50 anställda. Företaget gör allt inom el, uppdelat på service och entreprenad.
NYHET Publicerad:

Jönköpingsföretaget: ”Ställ krav på företagen”

#GILLAJOBBSKAPARNA. ”Varva teori och praktik under hela utbildningen. Ordna program där fadderföretag är med och handleder. Ställ krav från skolans sida på företagen, på praktikplatserna.” Det säger Bengt Spjuth, vd på Mediaspjuth AB i Jönköping, en kommunikationsbyrå inom PR, reklam och webb.
NYHET Publicerad:

Herrgårdsentreprenören: Vi ska överträffa kundens förväntan

JOBBSKAPARNA. Hans Edberg driver familjeföretaget Hooks Herrgård i tredje generationen. Verksamheten har funnits sedan 1963 och är idag en plats för hotell, konferens och spa. Hooks Herrgård är ett bolag som betonar både hårda och mjuka värden.
NYHET Publicerad:

Metallentreprenören: Skolan är en intäktskälla

JOBBSKAPARNA. Andreas Krona driver tillsammans med sin bror Callo Sintermetall AB i Nässjö. Han har engagerat sig en del i frågorna om kompetensförsörjning och rekrytering och vad Nässjö kommun kan göra för att få unga människor att stanna i kommunen.
NYHET Publicerad:

God tillväxt men växande utmaningar

KONJUNKTUR. Den globala ekonomin fortsätter att utvecklas positivt. I Euroområdet bedöms tillväxten för 2018 och 2019 bli 2,2 respektive 2,1 procent. Detta bidrar till att hålla även svensk tillväxt uppe. Sveriges BNP beräknas öka med 2,6 procent i år och med 2,0 procent 2019. Även bland företagen i Jönköpings län spirar optimismen. Det visar Svenskt Näringslivs nya konjunkturrapport som presenteras idag.
NYHET Publicerad:

Nu är det dags för Gilla Jobbskaparna!

#GILLAJOBBSKAPARNA. Jobb skapas av företagsamma människor. Med rätt förutsättningar vågar fler förverkliga idéer och utveckla sina företag. Deras företag skapar jobb och framtidstro långt utanför storstäder och tillväxtregioner. Därför driver Svenskt Näringsliv nu kampanjen Gilla Jobbskaparna under april.
NYHET Publicerad:

Gör dig utvecklingsbar

KRÖNIKA. Två saker måste göras: 1. Utveckla och förbättra Värnamo som plats och 2. Marknadsför den utvecklingen/förbättringen. Det skriver regionchef Dan Sylvebo i sin krönika som reflektion efter släppet av Svenskt Näringslivs Rekryteringsenkät och en workshop i Värnamo.
NYHET Publicerad:

Vaggeryds nya näringslivschef: ”Företagen är livsviktiga för oss”

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången besöker vi Vaggeryds kommun.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikt hotar länets småföretag

KOMMENTAR Förslaget om återinförd revisionsplikt för mindre företag diskuterades på ett seminarium i förra veckan. I Riksrevisionens rapport från 2017 menar myndigheten att de tänkta fördelarna inte har uppnåtts, som exempelvis lättare administrativa bördor och stärkt konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning i fokus i Gnosjö

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ut från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till länsettan Gnosjö.
NYHET Publicerad:

Här finns jobben i Jönköpings län

RAPPORT. 75 procent av företagen i Jönköpings län har svårt att hitta rätt kompetens. Rekryteringsbehovet är stort inom alla branscher. En ny undersökning från Svenskt Näringsliv visar nu företagens rekryteringsbehov och var det finns störst chans att få jobb i Jönköpings län.
NYHET Publicerad:

Toppen och botten för Jönköpings läns företagsamhet

RAPPORT Trots orosmoln växer andelen företagsamma människor i Jönköpings län och når ny toppnotering på 11,2 procent. Däremot är kvinnornas företagsamhet en av de svagaste i Sverige. Det visar Svenskt Näringslivs nya rapport Företagsamheten 2018.