Tranås, Tore
Foto: Erik Hellquist Fotograf AB

Tranås tar inget för givet

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ut från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Näst på tur är Tranås kommun.

Tranås har haft en stabil utveckling de senaste åren, med höga resultat i både enkäten och statistiken. 2017 räckte det till plats 21 i Sverige och 4 i länet.

”Det känns bra att få så fina resultat, men man får aldrig ta någon siffra för givet. Det gäller att hela tiden jobba på för att förbättra sig” säger Tore Lindström, VD på Tranås United. ”Om man tittar på förra årets resultat, så har vi egentligen inte gjort någon speciell förändring utan fortsatt prioritera de här frågorna.”

Företagsklimat och näringslivsfrågor är högt prioriterade i kommunens arbete, och man arbetar ständigt för att det ska genomsyra allt man gör.

”Vi vill erbjuda bra service och göra det lätt för företagarna. Att få kontakt med kommunen ska vara lätt och samarbetet smidigt.”

Tore tror att den viktigaste delen i detta är att man har en bra dialog med företagarna, som uppehålls genom företagsbesök, fokusmöten och temaluncher.

”Ett exempel är hur vi har ett företag i kommunen som ska göra en större tillbyggnad, och behöver kunna göra det relativt snabbt. Vi såg då till att arrangera ett möte mellan dem och fem tjänstemän från olika förvaltningar inom kommunen, för att ses ansikte mot ansikte och få en samstämmig bild av situationen” säger Tore. ”Man skapar direkt kontakt och får en förståelse för varandra, utan krångliga omvägar. Jag tror att sånt är hur viktigt som helst.”

I förra årets enkät efterfrågades fler bostäder, något som Tore berättar att man är väl medveten om och arbetar för att kunna leverera. För ett och ett halvt år sedan påbörjade Tranås United tillsammans med kommunen projektet Boplats Tranås, och det anställdes en person som ägnar halva sin tid åt detta och halva åt att öka samarbetet mellan skola och näringsliv.

”Det handlar om att marknadsföra kommunen mot byggare och exploatörer, vilket har spelat väl ut och det är mycket som är på gång. Istället för att vänta på att andra kontaktar oss så har vi tagit tag i dem.”

Parallellt med detta så ser man över byggprocessen, och hur den kan förenklas och effektiviseras.

”Vi tittar även på nya områden som går att bebygga, eftersom det ofta blir en flaskhals. Det gäller att ha framförsikt och skapa en beredskap.”

Samma anda gäller inom arbetet för att förbättra kontakten mellan skola och näringsliv, vilket även det efterfrågades i enkäten.

”Generellt så finns det goda kontakter mellan dem båda parterna, men det kan såklart bli ännu bättre. Vi är en del tillverkningsindustrin, och där finns ett stort behov av personal med lämplig kompetens. Vi försöker arbeta proaktivt och underlätta kontakten, och det känns som att både skola och näringsliv verkligen har förstått vikten av ett bra samarbete.”

Tillsammans med Interior Cluster Sweden genomförde man förra året tävlingen Design Rookie, där elever i årskurs nio fick i uppdrag att designa en möbel som gick att sitta på och förvara saker i. De olika bidragen ställdes sedan mot varandra, och alla deltagare fick besöka möbelmässan i Stockholm och flera företag i den egna kommunen.

”Det var en väldigt lyckad aktivitet som ledde till att vi nu har ett fullt hantverksprogram!” berättar Tore.

För kommunens åttondeklassare arrangerar man inför gymnasievalet en liten yrkesmässa med ett 10-tal företag och organisationer. Urvalet baseras på vilka yrken som eleverna själva är intresserade av.

”De får en chans att gå från monter till monter, möta aktiva yrkespersoner och ställa sina frågor direkt till dem. Det är mycket uppskattat från båda sidor!”

Inför 2018 års enkät hoppas Tore att Tranås ska kunna vidhålla sin goda placering, och med lite tur även förbättra sig.

”Vi kämpar på med näringslivsfrågor och arbetar så hårt vi kan. Sedan är det bara att hoppas att näringslivet ser vad vi gör, och uppskattar det!”

Text: Mathilda Linnander

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Jönköping – fortsatt bästa länet i Sverige

FÖRETAGSKLIMAT Idag presenterar Svenskt Näringsliv resultatet av den årliga enkätundersökning i vilken företagare i hela Sverige får ge sin syn på företagsklimatet i sin kommun. Årets enkät visar att Jönköping fortsätter vara i topp av Sveriges län, gällande det sammanfattande omdömet. En position som länet haft sedan mätningens start.
NYHET Publicerad:

Så funkar Europaparlamentsvalet 2019

EU Snart är det dags för val, men inte vilket val som helst. Mellan den 23:e och 26:e maj 2019 väljer medborgarna i EU:s 27 medlemsländer sina ledamöter till Europaparlamentet. Valet är ett av de största valen i världen och är av stor betydelse för svenskars vardag. Trots det ser vi en oroande utveckling med ett sjunkande valdeltagande.
NYHET Publicerad:

Bättre attityder från politikerna ska ge Eksjö skjuts på rankingen

FÖRETAGSKLIMAT Kompetensförsörjning är den största utmaningen för majoriteten av Sveriges kommuner. För Eksjö kommun är det inte riktigt så. Istället är det politikers attityder till företagande som upplevs fungera sämre i Eksjö, vars rankingplacering i lokalt företagsklimat minskat två år i följd.
NYHET Publicerad:

Varför ska Sverige alltid vara bäst i klassen?

REGELKRÅNGEL Det kallas ”gold-plating”. Det låter väl egentligen som ett ganska trevligt ord; gold-plating – att förgylla. Men det handlar om något helt annat. Det handlar om olika nationers sätt att vara överambitiösa och ineffektiva vid implementeringen av EU-lagstiftning.
NYHET Publicerad:

Dialog mellan kommun och näringsliv i fokus i Gislaved

FÖRETAGSKLIMAT Ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vi har pratat med Carina Johansson (C), ny på posten som kommunstyrelsens ordförande i Gislaved, och tagit del av hennes tankar om företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Här tar medarbetarna fram lönemodellen

LÖNEBILDNING På Gnosjö Automatsvarvning tog medarbetarna fram den nya bedömningsmodellen som ligger till grund för lönesättningen. Nu är det tydligare för alla hur de kan påverka sin lön och karriärutveckling, enligt vd:n Linda Fransson.
NYHET Publicerad:

Kollegor istället för konkurrenter i Gnosjö

FÖRETAGSKLIMAT En ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Hur ser kommunstyrelsens ordförande Kristine Hästmark (M) på företagsklimatet i Gnosjö kommun? Vi har intervjuat Kristine för att få svar.
NYHET Publicerad:

Sävsjöföretagaren: ”Det här bör regeringen fokusera på”

FÖRETAGSKLIMAT Ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vi har pratat med Ulf Liljewern, platschef på ABL Construction Equipment i Sävsjö om hur han ser på de kommande åren.
NYHET Publicerad:

Företagaren: ”Hur många regler ska vi behöva acceptera?”

FÖRETAGSKLIMAT. En ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vilka förväntningar har företagare i Jönköpings län på kommande period? Vi har intervjuat Hans Palmgren, VD på Palmgrengruppen, för att få svar.
NYHET Publicerad:

Tredelat fokusområde för Tranås för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT En ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Hur ser kommunstyrelsens ordförande Anders Wilander på företagsklimatet i Tranås kommun? Vi har intervjuat Anders för att få svar.
NYHET Publicerad:

Regionchef vänder hemåt

SVENSKT NÄRINGSLIV Efter två år som regionchef på Svenskt Näringsliv i Västra Götaland vänder Anna Gillek hemåt. Från och med nu återtar hon rollen som regionchef på Svenskt Näringslivs i Jönköpings län och lämnar därmed uppdraget i grannlänet till sommaren.
NYHET Publicerad:

Koncept förde näringsliv och kommun närmare varandra

FÖRETAGSKLIMAT. Ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vi har pratat med Anna-Carin ”Anci” Magnusson (S), kommunstyrelsens ordförande i Nässjö, och tagit del av hennes tankar om förbättring av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Så ser kvinnors företagsamhet ut i Jönköpings län

FÖRETAGSAMHETEN. Kvinnors företagsamhet ökar i 17 av 21 län i Sverige, men det ser inte lika positivt ut när det kommer till kvinnors nyföretagsamhet. Andelen företagsamma kvinnor i Jönköpings län uppgår till 6 procent vilket innebär att man ligger långt under rikssnittet. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten 2019 som presenterades den 7 mars.
NYHET Publicerad:

Här bor Jönköpings läns mest företagsamma befolkning

FÖRETAGSAMHETEN. I Jönköping uppgår andelen företagsamma individer till 11,3 procent av befolkningen. Utav länets kommuner har Aneby såväl den mest företagsamma befolkningen som den största ökningen av antalet företagsamma. Det visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Entreprenören: ”Dags att skapa ordning och reda i välfärden”

JOBBSKAPARNA En ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vilka förväntningar har företagare i Jönköpings län på politiken? Vi har intervjuat Mats Siljehult, VD och verksamhetschef på Wetterhälsan & Wetterhälsan FHV i Jönköpings kommun, för att få svar.
NYHET Publicerad:

Högkonjunkturen biter sig fast i Jönköpings län – men optimismen avtar

KONJUNKTUR Det rådet fortsatt högtryck bland företagen i Jönköpings län. Fler tror på ökad produktion, försäljning, investeringar och nyanställningar framöver – än de som förväntar sig motsatsen. Framtidsoptimismen börjar dock mattas av, särskilt när det gäller försäljning/produktion och anställda. Det visar Svenskt Näringslivs ”företagarpanel” för första kvartalet 2019.
NYHET Publicerad:

Bostadsbristen gör oss alla till förlorare

KRÖNIKA Kompetensbristen är stor inom många områden på arbetsmarknaden. En faktor som ytterligare försvårar företagens möjlighet att rekrytera, främst i och nära våra större städer i Sverige, är bostadsbristen. När väl företag som arbetat hårt för att hitta rätt kompetens kan erbjuda en person ett arbete – får personen inte sällan tacka nej, eftersom det inte finns tillgängliga bostäder. En situation som gör oss alla till förlorare.
NYHET Publicerad:

Företagen i Jönköpings län: vi behöver fler bostäder

BOSTADSBRIST. När företagarna i Jönköpings län får prioritera vilka åtgärder som är viktigast för att förbättra företagsklimatet svarar 45 procent att det behövs fler bostäder. Den dåligt fungerande bostadsmarknaden skapar problem för näringslivet. Samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft har många inte råd att flytta dit jobben finns.
NYHET Publicerad:

Bostadsfrågan i fokus för Vaggeryd

FÖRETAGSKLIMAT En ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Hur ser kommunstyrelsens ordförande Gert Jonsson på företagsklimatet i Vaggeryds kommun? Vi har pratat med Gert för att få svar.
NYHET Publicerad:

Fakta inför gymnasievalet i Jönköpings län

UTBILDNING Drygt 4000 niondeklassare i Jönköpings län och deras föräldrar ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta utbildningsval driver Svenskt Näringsliv sajten Gymnasiekvalitet.se med fakta om alla program och gymnasieskolor i hela Sverige.