I slutet på 2019 åkte vi ut för att besöka en av Wetterhälsans mottagningar i Jönköping. Mats Siljehult, som är verksamhetschef, berättade om de tre mottagningarna som Wetterhälsan har i dag men också om deras planer inför framtiden.
Det har nu gått tio år sedan Wetterhälsan slog upp dörrarna till sin första mottagning vid Asecs. Sedan dess har två till mottagningar öppnats upp, en vid Atollen och en vid Munksjöstaden. Sedan starten har företaget förändrats mycket, och just nu ligger mycket fokus på att förflytta delar av vården till internet.
— Just nu jobbar vi till exempel med chattfunktioner på hemsidan, säger Mats Siljehult.
Trots att det går bra för företaget i nuläget finns det, enligt Siljehult, alltid saker att förbättra och olika förslag har varit på agendan under åren. Just nu satsas det bland annat på att patienterna inför en bokad tid ska kunna genomföra en hälsodeklaration online, detta för att läkaren ska kunna lägga mer tid på patienten under själva undersökningen. Dessutom finns det planer på att börja med hembesök, för att underlätta för de som inte har möjlighet att ta sig till en vårdcentral.
— Vi försöker hela tiden att underlätta för våra patienter. Det viktigaste är att de känner sig sedda och att de lämnar Wetterhälsan med känslan av att de har fått den hjälp de behövde.
Ett större problem inom vården idag är att det är många som inte vill arbeta heltid. Siljehult berättade också att de anställda som är högutbildade och har möjlighet att gå ner i tid, gör det för att spendera mer tid med exempelvis familjen. Detta gör att det riskerar att bli brist på personal på eftermiddagarna.
— Många inom vården vill jobba deltid och då kan vi ibland ha färre vårdgivare på eftermiddagarna, säger Siljehult.
Text: Maja Ottosson
Svenskt Näringsliv