NYHET8 december 2017

Bättre bemötande med bra vi-känsla

Under en period slutade det en person i månaden på Samhällsbyggnadskontoret i Oskarshamn. Men nu har arbetsron och glädjen kommit tillbaka. Det märker ledningen och personalen såväl som kunderna, alltså företagen och övriga invånare.

– För mig som chef är det viktigt att vi bygger ett lag och att vi trivs på jobbet. På sensommaren åkte hela avdelningen iväg på en båttur i skärgården, där den enda uppgiften var att prata med ”nya” kollegor och lära känna varandra och nu börjar vi få en vi-känsla som märks, säger Lena Saksi, samhällsbyggnadschef på Oskarshamns kommun.
I årets enkät om företagsklimatet har företagen i Oskarshamn gett högre betyg på områden som service till företagen, tillämpning av lagar och regler samt tjänstemäns attityder. De förbättrade betygen indikerar att det är en förändring på gång. Under Lena Saksis ledning har Samhällsbyggnadskontoret jobbat hårt med frågor som handlar om bemötande och service.

Hon påpekar att tjänstemännen på kommunen också är människor med känslor. Därför har mycket arbete lagts på att prata om vad som är rätt beteende anpassat till situationen. Om en kund är arg, skriker och svär är det ok att be denne ringa upp när den lugnat ner sig, istället för att själv bli arg, för att nämna ett exempel.

Lena Saksi har tidigare arbetat som arkitekt i det privata näringslivet både som anställd och som egen företagare. Dessutom har hon erfarenhet från andra kommuner och från statligt verk. På frågan vad hon tagit med sig för lärdomar in i det här jobbet kommer svaret blixtsnabbt; förståelse för företagens verklighet och villkor.

Det märks på Lena Saksi att hon trivs på sitt jobb och i Oskarshamn. När hon trivs och är glad är det lättare för personalen att också trivas och vara stolta över sina jobb.

Samhällsbyggnadskontoret i Oskarshamns kommun jobbar på ett liknande sätt som Rättviksmodellen när det handlar om dialog och bemötande. Lena Saksi påpekar att man som kund alltid ska känna sig välkommen att höra av sig. Genom dialog och rådgivning blir ärendena smidigare för alla inblandade.

– Oskarshamn har många duktiga företag. Jag som kommer utifrån märker att det är lätt att förlita sig på att de stora företagen alltid ska finnas där. Självklart är de stora företagen viktiga, men jag tycker att de små företagen är skitviktiga. Här har vi ett område där jag tror att vi har mer att göra. Vi måste sporra entreprenörer och nya idéer så att vi långsiktigt kan bredda näringslivet, säger Lena Saksi samhällsbyggnadschef.

För att belysa att det finns skillnader mellan Oskarshamn och till exempel Gnosjö eller Österlen där hon bott gör hon en liknelse. Det finns många i Oskarshamn som är intresserade av hästar och som rider på sin fritid. Hade samma person funnits på Österlen så hade hästintresset blivit ett turridningsföretag.

Samhällsbyggnadskontoret mäter sin framgång. Av 200 enkätsvar från kunderna har det bara varit en som var negativ. Här arbetar kommunen hårt med att utveckla och digitalisera sin hantering av ärenden och med att tydliggöra processerna.

Förbättringsresan är påbörjad och arbetet har uppenbarligen gett resultat. Ska man hitta något att kritisera dem för så är det bristande kommunikation. De gör bra saker, men glömmer att berätta om det. Så glöm inte att sprida informationen Oskarshamn!

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist