NYHET10 juli 2017

En konstruktiv nagel i ögat

Nu är Almedalsveckan över för den här gången. Svenskt Näringsliv och många av våra medlemsorganisationer har varit på plats och drivit ett aktivt förändringsarbete inom bland annat frågor som skrotande av arbetsförmedlingen, skattereformer, kompetensförsörjning och ett framtidsanpassat LAS.

Men Almedalsveckan är inte den enda veckan på året som vi arbetar aktivt för att påverka politiker. Det är vår huvudsakliga uppgift 365 dagar om året. Men vad är då egentligen opinionsbildning? Vad är skillnaden mellan opinionsbildning, information och propaganda? Jo, information är enkelriktad. Från en sändare till en mottagare, sedan får mottagaren göra vad den vill med informationen. Propaganda har en mer negativ klang och är budskapen är ofta kryddade med osakligheter och laddade med illa underbyggda fakta. För oss är opinionsbildning ett långsiktigt sätt att kommunicera och föra dialog för att uppnå resultat. Då handlar det om att ha fakta som är väl underbyggda och att ha goda relationer med de personer som man vill ska bidra till att åstadkomma förändring. Det handlar om att skapa förtroende och ömsesidig nytta. Då blir resultaten bestående.

Hur arbetar vi då med detta? Vi arbetar för att våra medlemmar, ni företagare, ska få bättre förutsättningar att driva era bolag. De frågor som vi driver kommer från företagens behov och dessa kan vi identifiera genom att göra företagsbesök, genom enkäter och undersökningar. Vissa frågor är stora och kräver omfattande förändringar och lagstiftning, medan andra är mindre och i många fall snabbare att få till förändring på. Vissa frågor rör riksdag och regering, andra rör lokal- och regional politik. Vi arbetar med alla dessa frågor.

Lyckas vi åstadkomma någon förändring då? Ja ser vi tillbaka på den senaste tiden så har vi med ett aktivt påverkansarbete lyckats stoppa en föreslagen sjukskatt, stoppa förslaget på kilometerskatt (även om frågan verkar poppa upp i annan skepnad) för att nämna några saker. På det lokala planet har vi bland annat bidragit till att kommuner kortat handläggningstider, upphört med att konkurrera med privata företag på orten och blivit bättre på att upphandla i konkurrens.

Men arbetet är inte färdigt. Vi fortsätter att vara en konstruktiv nagel i ögat på politiker och tjänstemän. För att vi ska kunna driva ett så effektivt opinionsbildningsarbete som möjligt vill vi gärna att du som företagare hör av dig med dina tankar och synpunkter.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist