Elisabeth Angelin, Tomas Buss

Elisabeth Angelin, Tomas Buss

Hög press på svenska åkerier

NYHET Publicerad

KONKURRENS Att konkurrensläget för de svenska åkerierna på hemmaplan är tufft, återspeglas såväl i antalet utländska trailerfordon på svenska vägar, som vid en titt i lönsamhetsstatistiken.

– Det räcker att kasta ett öga i ”Alla bolag” för att konstatera att det är svårt att tjäna pengar i branschen i dag, säger Peter Sagebrant på L G Pettersson Åkeri AB i Växjö.

Tyvärr kan lönsamhetsproblemen i viss mån hänföras till osund konkurrens, där svenska och utländska chaufförer och åkerier ofta spelar med olika regelböcker.

download

Maria Lindh, branschchef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund

– Detta kan kopplas både till inhemska och utländska aktörer, menar Maria Lindh, Branschchef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

– Det finns åkare, som utger sig för att vara egenföretagare, trots att de bara har en uppdragsgivare – som därmed kan låta bli att betala sociala avgifter och pressa priserna.

Cabotage-reglerna missbrukas
Konkurrensen i Sverige har klart samband också med EU-rätt, som bland annat behandlar cabotage-transporter. Efter att ha passerat in över gränsen i ett EU-land med internationellt gods, får en utländsk åkare inom sju dagar utföra ytterligare tre transporter i landet, innan han ska ut igen. Problematiken har belysts tidigare, bl.a. i en nyhetsartikel av Hanna Olsson på Svenskt Näringslivs hemsida den 29 januari i år.

– Syftet är ju att minska tomkörningar och därmed miljöbelastningen. Men det blir problematiskt, när reglerna tolkas olika av både myndigheter och åkare och när de inte efterlevs, anser Maria Lindh.

– Även de strikta kontrollerna av åkarnas efterlevnad av kör- och vilotider bidrar till att snedvrida konkurrensen, menar hon. Kontrollerna borde vara väl avvägda och mindre fyrkantiga.

– Ska vi uppnå rättvis konkurrens måste reglerna förenklas, bli liktydiga för såväl åkare som tillämpande myndighet och dessutom måste antalet trafikpoliser längs vägarna bli fler, säger Maria Lindh. Antalet trafikpoliser har minskat med 1 000 på 25 år. Nu är de 310 plus 74 bilkontrollanter.

Svenska åkare har tappat utlandskörningar
Cabotage-transporterna känns inte så problematiska för åkerier, som i likhet med de flesta under ALWEX paraply, kör relativt lokalt, även om man har terminaler i Kalmar och Malmö, förutom på hemmaplan i Alvesta och Växjö. Inte heller att många utländska chaufförer sitter i bilarna på våra vägar.

– Hanterar de bara språket, så är de en del av lösningen för våra egna transportbehov, tycker Peter Sagebrant och hans kollegor Peter Eriksson och Klas Hedin från C G Erikssons Åkeri AB.

Svenska åkerier hårt pressade, Hedin, Eriksson, Sagebrant

Klas Hedin (t.v.) och Peter Eriksson från C G Erikssons Åkeri AB, prioriterar behovet av att lösa bristen på kvalificerade chaufförer, medan Peter Sagebrant från L G Pettersson Åkeri (längst t.h.) anser att behovet av långsiktighet i miljöreglerna för bränslen överskuggar det mesta.

– Men fjärrkörningarna till utlandet har tagits över av utländska åkerier, där vi tidigare hade svenska. Vi har i stället ökat i andra nischer, vilket har gjort att svenska åkare hamnat i svagare segment, med pressad lönsamhet.

Man kan inte heller generellt anklaga utländska åkerier för att köra med sämre bilar.

– Polen är inget u-land längre. Men utlänningarna kör ofta med trailerfordon och de är sämre på att klara halkan på vintrarna.

Ryssar i Sverige och svenskar i Norge
Det är inte bara lastbilstrafiken som känner av konkurrensen av utländska åkerier på hemmaplan. Elisabeth Angelin på Tomas Buss i Köpingsvik, Öland, vittnar om att ryssar och letter kör turisttrafik i cabotage med kryssningspassagerare i Stockholm.

– Men vi gör samma sak i Norge, ler hon. Där är priserna högre. Fast de håller på att strama åt reglerna i Norge.

Peter Eriksson tycker att det är bra att reglerna finns och att det är bra med kontroll längs vägarna. Man ska inte köra för länge utan vila.

– Men man måste införa lite ”känsla” i sanktionssystemet. Det kostar 4 000 kr per dag, om man har missat att kontrollera färdskrivaren i rätt tid, 2 000 kronor för varje tur där man har glömt att trycka in startland och slutland. Det känns inte rimligt.

”Fair transport” ökar hållbarheten
Biltrafikens Arbetsgivareförbund utvecklar tillsammans med branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag hållbarhetssystemet ”Fair transport”. Det tar sikte på såväl miljöarbete som trafiksäkerhet och arbetsvillkor för de anställda.

– För att minska utsläppen behövs både alternativa bränslen och anpassade fordon. Men för att nå hållbarhet måste man också ha hållbara sociala villkor för förarna, framhåller Maria Lindh.

– Långsiktigheten i vilken typ av miljövänliga alternativ vi ska köra med, är för mig den viktigaste fråga för branschen, tycker såväl Peter Sagebrant som Elisabeth Angelin.

Peter Eriksson och Klas Hedin kan instämma i detta behov, men håller för sin del på att det är än viktigare att utveckla utbildningssystemet, och hitta sätt att locka ”rätt” personer till branschen. Resursbristen överskuggar det mesta.

Olle Termén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

Tillsammans måste vi rädda företagen och jobben

CORONA Snabbhet före perfektion, sa Jan-Olof Jacke, VD Svenskt Näringsliv, på tisdagens pressträff. Snabbhet är just ordet. Virus och oro sprids snabbt, och med dem kommer de ekonomiska konsekvenserna. Också snabbt. Permitteringar, varsel och konkurser sker ni i ett rasande tempo. Nu behövs åtgärderna – snabbt!
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Åtgärder som kan hjälpa till att dämpa fallet

CORONA Sverige och världen står inför en unik situation och ingen vet riktigt vad vi kan vänta oss, hur illa det blir och när är det över? Det vi vet är att många företag har det mycket tufft just nu och vi behöver snabba och kraftfulla likviditetsstärkande åtgärder.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Tid för samling

LIKVIDITET Svenskt Näringsliv skrev i måndags till regeringen och la fram en rad konstruktiva förslag som behöver komma på plats för att stötta företagen i den rådande kris som är på grund av Covid-19.
NYHET Publicerad:

Samling i en tid av oro

LIKVIDITET Svenskt Näringsliv skrev i måndags till regeringen och la fram en rad konstruktiva förslag som behöver komma på plats för att stötta företagen i den rådande kris som är på grund av Covid-19.
NYHET Publicerad:

Kalmar län behöver fler företagsamma kvinnor! 

FÖRETAGSAMHETEN I Kalmar län är 11,7 procent av befolkningen företagsamma. Denna siffra måste bli högre, framför allt bland kvinnor där andelen bara är 6,6 procent. Detta kräver bättre förutsättningar att driva företag i de kvinnodominerade branscherna.
NYHET Publicerad:

Ökade kostnader för små skogsnäringar 

AVGIFTER Trafikverket kräver en ansökan och tar ut en avgift på 2 900 kronor från årsskiftet, för att få göra ett virkesupplag vid väg, oavsett storlek på virkesupplag och väg. Detta blir en ytterligare börda för redan tyngda skogsbrukare.
NYHET Publicerad:

Ta chansen att förbättra företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT  I januari skickades årets enkät om det lokala företagsklimatet ut till cirka 60 000 företagare i Sverige. Det är ni företagare som kan ge oss de rätta svaren, detta så vi tillsammans kan fortsätta arbetet med att förbättra och utveckla företagsklimatet i länet och i din kommun.
NYHET Publicerad:

När skilsmässan är ett faktum

BREXIT Likt en skilsmässa i skvallerpressen med oväntade turer fram och tillbaka, analyser och slutsatser, ibland rätt, ibland fel har Brexit pågått under lång tid. Många har trött uttryck, lika bra att få det gjort så vi kan gå vidare.
NYHET Publicerad:

Energiprogrammet i Oskarshamn bäst i Kalmar län

I Kalmar län ska cirka 2 600 niondeklassare och deras föräldrar under de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa dem att göra genomtänkta val visar Svenskt Näringsliv hur elever från olika gymnasieprogram har klarat sig på arbetsmarknaden med siffror från Ekonomifaktas Gymnasiepejl.
NYHET Publicerad:

Vi önskar er alla en riktigt god jul!

JULHÄLSNING Tack för alla möten, samtal och diskussioner under året som gått. Tillsammans skapar vi långsiktig förändring och ett förbättrat företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Sjukskrivna medarbetare och läkarintyg – vad gäller egentligen?

WEBBINAR I detta webbinar tillsammans med Catharina Bäck, socialförsäkringsexpert på Svenskt Näringsliv och Alija Dizdarevic, samverkansansvarig på Försäkringskassan får du svar på några av frågorna som uppstår i samband med sjukskrivna medarbetere och de sjukintyg som ligger till grund för sjukskrivningen.
NYHET Publicerad:

Låt alla gymnasieelever pröva att driva företag 

UNG FÖRETAGSAMHET Människors kreativitet, mod och initiativkraft lägger grunden för ökad ekonomisk utveckling och ökat välstånd. Ett vitalt näringsliv med många entreprenörer skapar jobb och de skatteintäkter som finansierar välfärden. Det är också avgörande för att lösa många av de problem vi ser idag, inte minst med miljö och klimat. 
NYHET Publicerad:

Ett år med GDPR – hur har det gått?

WEBBINAR I ett och ett halvt år har de nya dataskyddsreglerna med GDPR i spetsen tillämpats. Inför GDPR upplevde många företag brist på information och praktisk vägledning. Många företag har fortfarande en hel del frågor att sätta sig in i och förstå för att personuppgiftsbehandlingen ska klara de nya tuffare kraven.
NYHET Publicerad:

Lär dig mer om offentlig upphandling - Förbättra dina chanser att vinna med ditt anbud

WEBBINAR I detta webbinarium möter du Ellen Hausel Heldahl som är jurist och expert på offentlig upphandling. Ellen kommer att dela med sig av sina erfarenheter och beskriva konkreta exempel.
NYHET Publicerad:

Brett program på Arbetsgivardagen

FÖRETAGARFRÅGOR Även om Avtal 20 stod i fokus under Arbetsgivardagen den 23 oktober, både i seminarieprogrammet och i kulisserna, så var det mycket annat som fångade deltagarnas intresse. 
NYHET Publicerad:

Hallå där, Stefan

SKOLNÄTVERKSANSVARIG Vi hälsar Stefan de Goede välkommen som studentmedarbetare. Stefan studerar på Linnéuniversitetet i Växjö och kommer att ha ansvaret för det regionala skolnätverket och utveckla kontakterna mellan skola och näringsliv på Svenskt Näringsliv i Kronobergs och Kalmar län.