Två personer i halvfigur

Catrin och Lasse Sörenson driver Kronocamping Saxnäs på Öland.

Myndighetsutövningen hindrar utvecklingen

NYHET Publicerad

REGLER Att besöka en campingplats på Öland i januari månad kanske inte är det hetaste man kan tänka sig. Men det är nu strategierna, planerna och investeringsbehovet analyseras och beslutas om. Det är samtidigt en tid för eftertanke och utvärdering.

I fåtöljen på kontoret sitter Lasse Sörenson. Det är han som tillsammans med sin fru, Catrin drivit och utvecklat Kronocamping Saxnäs på Öland i många år nu. Lasse Sörenson har varit i branschen sedan 1989 på olika sätt och sett många förändringar genom åren.

– Förr kom man för att sköta sig själv och samtidigt träffa andra likasinnade. Nu är förväntan att det ska vara som att bo på hotell, fast man har boendet med sig. El, vatten, avlopp, wi-fi och en lång rad kringtjänster är en självklarhet för många, säger Lasse Sörenson.

Besöksnäringen är en inkörsport för många unga in i arbetslivet. Kronocamping Saxnäs är 3,5 heltidsanställda året runt. Men när det är säsong så är man knappt 30 personer som fyller de olika uppgifterna som ska göras. Allt handlar om service på ett eller annat sätt. När den lägre arbetsgivaravgiften för unga togs bort innebar det i praktiken en ökning av kostnadsmassan med 1,5 tjänst bara för campingen i Saxnäs.

Att campingar, hotell och restauranger även har en solklar betydelse för vår gemensamma välfärd blir särskilt tydligt på Öland. Om man lyfter ut campingarna på Öland så bidrar de med cirka 25 - 30 miljoner kronor årligen till välfärden.

Vill du se vilket välfärdsavtryck ditt företag står för kan du räkna ut det här: www.valfardsskaparna.se

En fråga som ligger på många företag i besöksnäringens läppar är regelbördan och regeltillämpningen. Det handlar så klart om frågor som bygglov, alkoholtillstånd och vattenförbrukning. Men för Kronocamping Saxnäs finns en fråga som just nu överskuggar det mesta. Det är den beslutade ändringen av den fasta delen av VA-taxan som kommer att fördyra deras kostnad med 400%.

– Det hade inte varit några problem om Borgholms Energi, som håller i VA-frågorna, hade kunnat förklara varför man vill ändra och vara bokstavstrogna den s k VA-lagen som till viss del är dispositiv och hur vi som säsongsöppen campingplats kan likställas med ett permanent året-runt boende, framförallt vad gäller våra stugor som inte kan vara vinteröppna. Men tyvärr har dialogen varit en monolog och förklaringarna mest blivit förvirring. I vårt fall leder den förändrade taxan till att vår planerade expansion hämmas, säger Catrin Sörenson, Kronocamping Saxnäs med en bekymrad min.

I många situationer där kommuner och andra möter företagare bottnar hela problematiken i bristande dialog. Tyvärr är det lätt för myndighetsutövare att gömma sig bakom lagkrav istället för att förstå sin roll som möjliggörare av tillväxt. Här kan man önska att det vore fler som såg myndighetsutövningen som en möjlighet i likhet med vad man gör på Tillväxt & Tillsyn. De formulerar möjligheterna på ett mycket bra sätt.

”Vi utvecklar tillsammans med kommuner, företagare, branschorganisationer och forskare, nya modeller för avgifter, kommunikation, rättelse och andra saker. Syftet med det är att göra mötet smidigare, enklare och mer betydelsefullt. Ökad användarvänlighet är vår ledstjärna.” tillvaxtochtillsyn.se

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Stora skillnader mellan vad företagare och politiker tycker

FÖRETAGSKLIMAT I år har både företagare och kommunpolitiker svarat på enkäten om hur det står till med det lokala företagsklimatet. Över 30 000 företagare i landet har svarat, varav 1 216 företagare från länet. En lång rad frågor har besvarats och svaren ger en hel del underlag för politiker, tjänstemän och företagare att arbeta vidare med.
NYHET Publicerad:

”Verkstad” med politiska medskick hos Formpress

FÖRETAGARFRÅGOR Formpress i Färjestaden AB har ett 50-tal kunder i Storbritannien. Det gör att Karin Mörnestedt, delägare i företaget och den som sköter bland annat ekonomi, personal och dokumentationen i samband med exportaffärer, ser ett eventuellt Brexit an med spänning.
NYHET Publicerad:

Fler och växande företag – bättre välfärd

FÖRETAGSKLIMAT Med Svenskt Näringslivs tjänst välfärdsskaparna kan landets företagare själva räkna ut hur mycket skatt deras verksamhet skapar, och vad det betyder för vården, skolan eller omsorgen. Bra villkor för företagen är en förutsättning för en bra välfärd.
NYHET Publicerad:

Vi är varandras förutsättningar

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Matilda Wärenfalk (s) i Mörbylånga är en av dessa. Vi tog ett snack med henne om hur hon ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

Stark efterfrågan på arbetsmarknaden, trots det tomma platser

UTBILDNING Granskningen av den preliminära gymnasieantagningen visar att i Kalmar län finns det tomma platser på program som har en mycket ljus framtid på arbetsmarknaden. Nu bör gymnasieväljarna ta chansen och tänka igenom sina val inför det slutgiltiga antagningen.
NYHET Publicerad:

Ledartröjan är påtagen

KLIMAT Ska vi klara omställningen till en långsiktigt hållbar utveckling av miljö och klimat krävs det en global samverkan på många områden. Det svenska näringslivet har dragit på sig tävlingsdressen och är beredd att ta ledartröjan. Siktet är inställt på omställning till en cirkulär ekonomi.
NYHET Publicerad:

Det finns väldigt mycket framtidstro och optimism

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Johan Persson (s) i Kalmar är inte ny på jobbet, men vi har ändå samtalat med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Företagen i Kalmar län planerar stora investeringar

KONJUNKTUR Nästan hälften av alla företag i Kalmar län tror att de kommer öka sin försäljning under det kommande halvåret, och en tredjedel planerar att öka sina investeringar. Den goda ekonomin smittar av sig, men runt hörnet väntar en avmattning.
NYHET Publicerad:

Bra företagsklimat är som oljan i motorn

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Anders Johansson (c) i Mönsterås är inte helt ny på jobbet, och så här tänker han kring företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Att åkerierna saknar chaufförer är ett stort problem

KOMPETENS Den prioriterade frågan för dagens transportföretagare ligger nu på att få tag i rätt chaufförer. Det framkom tydligt, när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke träffade lastbils- och bussföretagare i ett frukostmöte.
NYHET Publicerad:

Hur ser en företagare ut?

FÖRETAGSKLIMAT Hur ser den genomsnittlige företagaren i din kommun ut? Ålder, kön, inkomst, arbetade timmar och namn? Enligt Markus Svensson från Tillväxt & Tillsyn heter han Anders och driver ett småföretag, tjänar cirka 21 000 kr/mån och lägger ungefär 55 tim/vecka på jobbet.
NYHET Publicerad:

Lönesättning som förändrar beteenden

STRATEGI För Epiroc i Kalmar var det en fullträff att koppla lönekriterierna rakt av till den värdegrund som företaget tagit fram. ”Löneprocessen driver precis det vi vill driva – förbättrade beteenden”, säger vd:n Jenny Heimersson.
NYHET Publicerad:

Problem är välkomna på AMB

FÖRETAGSKLIMAT På AMB Industri AB i Broakulla har effektivitet och kvalitet i flera fall drivits så långt, att man till och med tagit över vad som kunden tidigare ansett vara sin egen kärnverksamhet. I dag är AMB ”kontraktstillverkare” med en avancerad process för formsprutning, ytbehandling och montering av produkter med högt ställda krav.
NYHET Publicerad:

Viktigt att ”reglera utsläppen – inte mobiliteten”

MILJÖ & KLIMAT Transportföretagare från Kalmar och Kronobergs län träffade Jan-Olof Jacke, Svenskt Näringslivs vd under hans besök i regionen, Jan-Olof Jacke har efter ett halvår på sin post, träffat drygt 200 ledare i medlemsföretag öga mot öga, hört ett antal prioriterade frågor som återkommer.
NYHET Publicerad:

Vi har alla ett jättejobb att förklara hur viktig industrin är

FÖRETAGARFRÅGOR Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke fick med sig många värdefulla inspel från de 12 närvarande företagarna från Kronobergs- och Kalmar län som han träffade på lunchen under sitt besök. Bland annat om relationen hållbarhet och företagsamhet.
NYHET Publicerad:

Schyssta attityder är vägen till framgång

UNG FÖRETAGSAMHET I samband med mässan ”Entreprenörskap på riktigt” samlades cirka 140-tal företagare till en näringslivslunch med temat Det vinnande laget – hur skapar vi en inkluderande arbetsmiljö för att lyckas i framtiden?
NYHET Publicerad:

”Vi måste avdramatisera kontakten med kommunen”

FÖRETAGSKLIMAT Dialog mellan företag och kommun samt förståelsen hos alla handläggare att man är en del i kommunens näringslivsarbete är en stor utmaning för att skapa ett gott företagsklimat, enligt Thomas Svensson, vd för Mönsterås Utvecklings AB (MUAB).
NYHET Publicerad:

För ett bättre företagsklimat – krävs insatser på alla plan. Finns vilja, finns möjligheter.

KOMMENTAR Valet till Europaparlamentet nalkas och så även en ny EU-kommission. EU är på väg in i en ny fas. I Sverige är dock intresset för EU ganska ljumt, vilket är tråkigt. För på den europeiska arenan finns det mycket svenska representanter kan göra för att förbättra villkoren här hemma och då inte minst på näringslivssidan.
NYHET Publicerad:

Ingen kan göra allt, de flesta kan ge en timme av sin tid

INSPIRATIONSDAG Cecilia Lejon föreläste om den så kallade Trelleborgsmodellen på inspirationsdagen som Svenskt Näringsliv arrangerade i Kristianstad, för politiker och tjänstemän från bl a Kalmar län. En del av arbetet var att byta perspektiv när invånare sökte försörjningsstöd i kommunen.
NYHET Publicerad:

Även om utmaningarna är stora, finns det mycket man kan göra

AGENDA 2030 Miljö och hållbarhet kommer allt högre upp på agendan i företagen. Detta framgick klart, när Svenskt Näringsliv bjöd medlemmar från region Kronoberg-Kalmar till Arbetsgivardagen i Kosta den 7 mars.