LogoLogo
LogoLogo
Nyhet23 april 2019

Problem är välkomna på AMB

På AMB Industri AB i Broakulla har effektivitet och kvalitet i flera fall drivits så långt, att man till och med tagit över vad som kunden tidigare ansett vara sin egen kärnverksamhet. I dag är AMB ”kontraktstillverkare” med en avancerad process för formsprutning, ytbehandling och montering av produkter med högt ställda krav.

vd framför en serie bilder

Vid starten 1946 var det produkter av bakelit som var grunden. Efter hand ersattes det härdade materialet av termoplaster och under 1980-talet var belysningsföretag stora kunder. Under 90-talet kom vakuum-metallisering av skal till mobiltelefoner in som en viktig process. Den utgjorde upp till 75 % av produktionsvärdet i företaget, men tillverkningen av telefoner flyttades sedan av de stora kunderna till Asien.

– Vi övervägde då möjligheten att flytta med, men avstod. I stället satsade vi på avancerad automation och har i dag 75 % av produktionen inom medicinteknik, säger Tomas Magnusson, tredje generationen av delägare i ledningen för det familjeägda företaget.

Exempel på teknikhöjden i AMB:s processer finns i den första stickfria artärkanylen, som industrialiserats inom AMB, tillverkas och monteras där, skickas till Tyskland för sterilisering, och levereras till kund med kvalitetsgaranti och ansvar liggande på AMB i hela kedjan.

Andra profilerade produkter är hörapparater – gärna i snygga kulörer, för att passa till olika sammanhang – och en apparat som kan sköta den fysiskt krävande bröstkompressionen vid hjärtstopp , också när en patient i hög fart färdas i ambulans.

– För att kunna hjälpa kunder med höga krav att nå sina mål, måste vi vara duktiga i allt vi gör, förklarar Tomas Magnusson. Det innebär ibland att vi får tacka nej till kunder, som inte har tillräckligt höga krav för att passa in i vår verksamhet.

Målmedveten kompetensutveckling

Den höga kompetensnivån på tekniska lösningar i processen hade inte kunnat nås, utan en parallell utveckling av kompetensen hos organisationen. Där arbetar AMB efter 12 principer, samlade i boken ”Röda tråden”, som är organisationens ledstjärna och även rymmer en uppförandekod.

vd i en stor tom lokal
Alla nyanställda får en introduktion med AMBs 12 principer, säger Tomas Magnusson vd på AMB Industri. Innehållet är en variant av Toyotas principer för ”lean production”, på ett ”småländskt ” sätt.

– Alla nyanställda får en introduktion i denna och vi jobbar kontinuerligt med tolkning och implementering av principerna i små grupper och i våra återkommande personalmöten, säger Tomas Magnusson. Innehållet är en variant av Toyotas principer för ”lean production”, på ett ”småländskt ” sätt.

– Vi ska vara en lärande organisation, säger Tomas Magnusson. Problem är välkomna. De ger möjligheter till förbättringar.

AMB Industri har 180 anställda och färdigställde i höstas 2 500 m ny produktionsyta, bland annat ett stort renrum, och har nu 15 500 m lokaler. Inom medicinteknisk verksamhet är kraven på renhet mycket höga. Som av en händelse har detta lett in AMB på ett nytt produktsegment – gassensorer, som spås kunna utgöra en ökande andel av omsättningen, som ska växa med 15 % per år, för att om fem år ha dubblats till 400 mkr. Sensorerna används för att mäta luftens kvalitet och detektera olika gaser.

Inte så konjunkturkänslig

Nyckeln till framgång är det långsiktiga arbetet tillsammans med kunderna vilket även medför att det i många fall är svårt att ersätta AMB som leverantör, eftersom man är så involverad i hela processen som leder fram till den färdiga produkten.

– Vår dokumentation ingår ofta som en del i produktens tekniska godkännanden på olika marknader, anger Tomas Magnusson, som en del av förklaringen.

– Samtidigt är vi ju inte heller så konjunkturkänsliga, eftersom medicintekniska produkter behövs ständigt.

Så, att vara ett tekniskt och marknadsmässigt högkompetent företag som AMB, borde innebära en ganska bekymmersfri tillvaro, eller?

– Nja, kraven ökar ständigt och vi måste ju hela tiden se till att bli bättre. Och det finns ju förhållanden som vi inte alltid själva råder över, menar Tomas Magnusson.

Driver på utvecklingen

I en kommun, Emmaboda, som ståtar med plats 288 av 289 på Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet, finns naturligtvis en del övrigt att önska. Men Tomas Magnusson är inte den som hakar upp sig på detta.

– Tillsammans med andra lokala företag är vi med och utformar den industritekniska utbildningen, säger han. Vi engagerar oss också på andra sätt för att öka tillgången på kompetent personal och tar alla chanser att nyrekrytera duktiga individer, även om vi inte alltid har ett akut behov.

– På tjänstemannanivå har vi en bra dialog med kommunen, men vad vi ibland skulle önska är ju lite mera konkreta resultat, när det krävs åtgärder. Inte bara läpparnas bekännelse.

Olle Termén

Företagsklimat
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist