Två personer i halvfigur

Kiirsti Lindhagen, ekonomi- och administrationsansvarig på Näringslivskontoret i Mönsterås och Thomas Svensson, vd för Mönsterås Utvecklings AB.

”Vi måste avdramatisera kontakten med kommunen”

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Dialog mellan företag och kommun samt förståelsen hos alla handläggare att man är en del i kommunens näringslivsarbete är en stor utmaning för att skapa ett gott företagsklimat, enligt Thomas Svensson, vd för Mönsterås Utvecklings AB (MUAB).

– Fotarbetet är nyckeln - slit ut bildäcken och fotsulorna. Se till att besöka företagarna i deras egna miljöer, säger han.

Tillsammans med Kiirsti Lindhagen, ekonomi och administrationsansvarig på MUAB, höll Thomas Svensson en workshop på Svenskt Näringslivs inspirationsdag i Kristianstad om hur man kan engagera de lokala företagen. Thomas Svensson poängterade att förståelsen måste gå åt båda hållen. Företagen måste bli bättre på att förstå kommunen och kommunen måste bli bättre på att förstå företagen. I Mönsterås har de tacklat problemet för att främja kontakterna mellan kommunen och näringslivet genom att anordna en del projekt och arbeta aktivt med näringslivsarbete.

– Politiken här har länge haft ett tydligt fokus och ett intresse för företagen. Vi förstår vikten av näringslivet, utan företagen skulle vi inte ha några intäkter för välfärden. Vi har även märkt att företagarna vill vara med i kommunens utveckling så en bra ide är att involvera företagen mer, kanske genom månadsbrev eller regelbundna företagsträffar, säger Kiirsti Lindhagen, ekonomi- och administrationsansvarig på Näringslivskontoret i Mönsterås.

Ytterligare ett huvudbry för arbetet mellan kommunen och näringslivet är tjänstemännens roll och hur företagarna uppfattar dess myndighetsutövning.

– Vi har lagt stort fokus på att utbilda samtliga handläggare eftersom alla på kommunen dagligen kommer i kontakt med företagare. De är alla ansiktet utåt för vår kommun. Vilken dörr du än knackar på ska vara rätt dörr, vilken handläggare du än kommer i kontakt med ska hjälpa dig vidare till rätt person. Det här arbetar vi med för att avdramatisera kontakten med kommunen. Det ska inte vara jobbigt eller svårt att höra av sig till oss och vi vill sänka ribban för hur den kontakten kan upplevas, säger Kiirsti Lindhagen.

Det här fokuset syns i Svenskt Näringslivs mätningar av det lokala företagsklimatet, vid rankingen 2018 hamnade Mönsterås på plats 39 av Sveriges 290 kommuner. Mönsterås får toppbetyg när det gäller hur företagarna i kommunen uppfattar kommunpolitikernas attityder och kommuntjänstemännens attityder gentemot företagaren. Den goda kontakten med företagarna i kommunen anser Thomas Svenson att de har uppnått genom att ständigt besöka och knyta kontakt och för att bygga upp ett förtroende hos företagen.

– Fotarbetet är nyckeln - slit ut bildäcken och fotsulorna. Se till att besöka företagarna i deras egna miljöer och bjud in till företagsfrukostar och var noga med att knyta kontakterna med dem. En av de största utmaningarna med att skapa goda kontakter och förbindelser är bristen på kommunikation och en ömsesidig förståelse för varandra. Detta går att arbeta med om kommunen vågar närma sig näringslivet. Vi på näringslivskontoret har ju inget egentligt egenintresse. Vi finns för att det finns invånare i vår kommun och vår uppgift är att skapa en så bra miljö som möjligt för våra invånare här, säger Thomas Svensson.

Han menar att en kommun inte kan sitta på okunskap inför företagarens roll, se till att utbilda tjänstemän och politiker och det behövs en samverkan invärtes. Ta reda på vilka behov företagarna har och möt upp där. Kommunen behöver näringslivet och näringslivet behöver kommunen, säger Thomas Svensson.

Sally Grahn

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Stora skillnader mellan vad företagare och politiker tycker

FÖRETAGSKLIMAT I år har både företagare och kommunpolitiker svarat på enkäten om hur det står till med det lokala företagsklimatet. Över 30 000 företagare i landet har svarat, varav 1 216 företagare från länet. En lång rad frågor har besvarats och svaren ger en hel del underlag för politiker, tjänstemän och företagare att arbeta vidare med.
NYHET Publicerad:

”Verkstad” med politiska medskick hos Formpress

FÖRETAGARFRÅGOR Formpress i Färjestaden AB har ett 50-tal kunder i Storbritannien. Det gör att Karin Mörnestedt, delägare i företaget och den som sköter bland annat ekonomi, personal och dokumentationen i samband med exportaffärer, ser ett eventuellt Brexit an med spänning.
NYHET Publicerad:

Fler och växande företag – bättre välfärd

FÖRETAGSKLIMAT Med Svenskt Näringslivs tjänst välfärdsskaparna kan landets företagare själva räkna ut hur mycket skatt deras verksamhet skapar, och vad det betyder för vården, skolan eller omsorgen. Bra villkor för företagen är en förutsättning för en bra välfärd.
NYHET Publicerad:

Vi är varandras förutsättningar

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Matilda Wärenfalk (s) i Mörbylånga är en av dessa. Vi tog ett snack med henne om hur hon ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

Stark efterfrågan på arbetsmarknaden, trots det tomma platser

UTBILDNING Granskningen av den preliminära gymnasieantagningen visar att i Kalmar län finns det tomma platser på program som har en mycket ljus framtid på arbetsmarknaden. Nu bör gymnasieväljarna ta chansen och tänka igenom sina val inför det slutgiltiga antagningen.
NYHET Publicerad:

Ledartröjan är påtagen

KLIMAT Ska vi klara omställningen till en långsiktigt hållbar utveckling av miljö och klimat krävs det en global samverkan på många områden. Det svenska näringslivet har dragit på sig tävlingsdressen och är beredd att ta ledartröjan. Siktet är inställt på omställning till en cirkulär ekonomi.
NYHET Publicerad:

Det finns väldigt mycket framtidstro och optimism

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Johan Persson (s) i Kalmar är inte ny på jobbet, men vi har ändå samtalat med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Företagen i Kalmar län planerar stora investeringar

KONJUNKTUR Nästan hälften av alla företag i Kalmar län tror att de kommer öka sin försäljning under det kommande halvåret, och en tredjedel planerar att öka sina investeringar. Den goda ekonomin smittar av sig, men runt hörnet väntar en avmattning.
NYHET Publicerad:

Bra företagsklimat är som oljan i motorn

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Anders Johansson (c) i Mönsterås är inte helt ny på jobbet, och så här tänker han kring företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Att åkerierna saknar chaufförer är ett stort problem

KOMPETENS Den prioriterade frågan för dagens transportföretagare ligger nu på att få tag i rätt chaufförer. Det framkom tydligt, när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke träffade lastbils- och bussföretagare i ett frukostmöte.
NYHET Publicerad:

Hur ser en företagare ut?

FÖRETAGSKLIMAT Hur ser den genomsnittlige företagaren i din kommun ut? Ålder, kön, inkomst, arbetade timmar och namn? Enligt Markus Svensson från Tillväxt & Tillsyn heter han Anders och driver ett småföretag, tjänar cirka 21 000 kr/mån och lägger ungefär 55 tim/vecka på jobbet.
NYHET Publicerad:

Lönesättning som förändrar beteenden

STRATEGI För Epiroc i Kalmar var det en fullträff att koppla lönekriterierna rakt av till den värdegrund som företaget tagit fram. ”Löneprocessen driver precis det vi vill driva – förbättrade beteenden”, säger vd:n Jenny Heimersson.
NYHET Publicerad:

Problem är välkomna på AMB

FÖRETAGSKLIMAT På AMB Industri AB i Broakulla har effektivitet och kvalitet i flera fall drivits så långt, att man till och med tagit över vad som kunden tidigare ansett vara sin egen kärnverksamhet. I dag är AMB ”kontraktstillverkare” med en avancerad process för formsprutning, ytbehandling och montering av produkter med högt ställda krav.
NYHET Publicerad:

Viktigt att ”reglera utsläppen – inte mobiliteten”

MILJÖ & KLIMAT Transportföretagare från Kalmar och Kronobergs län träffade Jan-Olof Jacke, Svenskt Näringslivs vd under hans besök i regionen, Jan-Olof Jacke har efter ett halvår på sin post, träffat drygt 200 ledare i medlemsföretag öga mot öga, hört ett antal prioriterade frågor som återkommer.
NYHET Publicerad:

Vi har alla ett jättejobb att förklara hur viktig industrin är

FÖRETAGARFRÅGOR Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke fick med sig många värdefulla inspel från de 12 närvarande företagarna från Kronobergs- och Kalmar län som han träffade på lunchen under sitt besök. Bland annat om relationen hållbarhet och företagsamhet.
NYHET Publicerad:

Schyssta attityder är vägen till framgång

UNG FÖRETAGSAMHET I samband med mässan ”Entreprenörskap på riktigt” samlades cirka 140-tal företagare till en näringslivslunch med temat Det vinnande laget – hur skapar vi en inkluderande arbetsmiljö för att lyckas i framtiden?
NYHET Publicerad:

”Vi måste avdramatisera kontakten med kommunen”

FÖRETAGSKLIMAT Dialog mellan företag och kommun samt förståelsen hos alla handläggare att man är en del i kommunens näringslivsarbete är en stor utmaning för att skapa ett gott företagsklimat, enligt Thomas Svensson, vd för Mönsterås Utvecklings AB (MUAB).
NYHET Publicerad:

För ett bättre företagsklimat – krävs insatser på alla plan. Finns vilja, finns möjligheter.

KOMMENTAR Valet till Europaparlamentet nalkas och så även en ny EU-kommission. EU är på väg in i en ny fas. I Sverige är dock intresset för EU ganska ljumt, vilket är tråkigt. För på den europeiska arenan finns det mycket svenska representanter kan göra för att förbättra villkoren här hemma och då inte minst på näringslivssidan.
NYHET Publicerad:

Ingen kan göra allt, de flesta kan ge en timme av sin tid

INSPIRATIONSDAG Cecilia Lejon föreläste om den så kallade Trelleborgsmodellen på inspirationsdagen som Svenskt Näringsliv arrangerade i Kristianstad, för politiker och tjänstemän från bl a Kalmar län. En del av arbetet var att byta perspektiv när invånare sökte försörjningsstöd i kommunen.
NYHET Publicerad:

Även om utmaningarna är stora, finns det mycket man kan göra

AGENDA 2030 Miljö och hållbarhet kommer allt högre upp på agendan i företagen. Detta framgick klart, när Svenskt Näringsliv bjöd medlemmar från region Kronoberg-Kalmar till Arbetsgivardagen i Kosta den 7 mars.