Besök av vd Jan-Olof Jacke - lunch

Besök på Profilgruppen i Åseda, där ny produktionshall byggs.

Industrins betydelse måste framhävas mera

NYHET Publicerad

FÖRETAGARFRÅGOR Förutom en god lunch på Villa Vik i Sandsbro vid Växjös norra infart, fick Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke med sig många värdefulla inspel från de 12 närvarande företagarna. Bland annat om relationen hållbarhet och företagsamhet.

AA17
AA15
AA21
AA0024
AAIMG_E0032
AAIMG_0033
AAIMG_E0029
AAIMG_E0036
AAIMG_E0039
AA20

Lunchen ingick i ett fullmatat schema, när Jan-Olof Jacke besökte Kronoberg under en dag den 3 april. Frukostmöte med åkeriföretagen, eftermiddagsfika på ICON och däremellan bland annat besök på Profilgruppen i Åseda, med ny produktionshall på gång. Hela tiden ledsagade av Svenskt Näringslivs regionchef Ulrica Bennesved och biträdande regionchefen Jonny Rönnfjord.

Santhe Dahl, som nyligen lämnat över koncernchefskapet i VIDA-koncernen, men blir arbetande styrelseordförande, tryckte på tillväxthinder för företag som hans:

– Det fungerar inte att både öka skogsproduktionen och öka avsättningarna till skyddad skog samtidigt. Vi måste kunna bruka skogen. Ett träd är som en människa, det har en livstid på 60-70-80 år, sedan ska det förnyas, ansåg Santhe Dahl.

– Vi har dubbelt så stort skogsbestånd i dag, som för 100 år sedan och skogsindustrin är vår största nettoexportör. Vi kan inte låta överdrivna miljöhänsyn begränsa tillväxtmöjligheterna, menade han.

Jan-Olof Jacke höll med om att vi måste bruka skogen. Urskog binder ingen koldioxid, sade han.

Byråkrati och upphandling

Dan Lindqvist från AB Oskar Sohlberg, som bland annat äger Stål & Verktyg i Växjö, påtalade ett annat miljörelaterat tillväxthinder.

– Stål & Verktyg ligger på en igenfylld kommunal soptipp, där kommunen har friskrivit sig för eget ansvar för det som ligger under toppfyllningen och är dit lagt före 1967. Men om vi vill påla och bygga på den marken, måste vi först gräva ut till 6 meters djup och transportera bort det som ligger där, berättade Dan Lindqvist.

– Är det rimligt att ett litet företag, på det här sättet, ska tvingas överta ett ansvar för eventuella miljösynder, som ligger i den tidigare kommunala verksamheten, frågade han retoriskt?

Den offentliga upphandlingen kritiserades av flera företagare, för att vara oförutsägbar, med snävt synsätt och skiftande professionalitet hos upphandlarna.

– Man använder Kommentus standardmall, och gör ett hängavtal på det, i stället för att handla mera utifrån egna behov.

Det påtalades av såväl Dag Lindqvist, som Erik Bondemark på LVI Low Vision International AB och Magnus Titusson på Wexiödisk AB. SKL Kommentus är ett bolag som ägs av Sveriges Kommuner och Landsting och erbjuder ramavtal och stöd vid upphandlingar för sina kunder.

– Det händer att en affär på en diskmaskin kan dra ut två år i tiden, för att den ligger inbakad i ett sjukhusprojekt, som överklagas, sade Magnus Titusson. Man ställer frågor om hållbarhet, men väger bara in priset. Inte hur länge maskinen håller, vilken strömförbrukning den har etc.

– Det borde kosta att överklaga, tyckte Magnus Sandholm på Sandholms Färg & Golv AB i Högsby. Många byggprojekt fördyras genom förseningar, där förlorande anbudsgivare slentrianmässigt överklagar med motiveringen ”går det så går det”.

Erik Bondemark hade ett förslag till de upphandlande kommunerna och landstingen:

– De kunde använda omvänd option. Sätt ett pris och fråga, vad får vi för detta? Så gör man ute i Europa, men inte här. För om man ska fråga på det viset, så måste man kunna något!

Jan-Olof Jacke noterade problematiken och betydelsen.

– Inköpen i det offentliga systemet är ju gigantiska, konstaterade han.

Nya utbildningsplatser i yrkeshögskolan

Yrkesutbildningar och YH-utbildningar, var ett annat tema, som många hade synpunkter på. Helst ville man ju ha dem på företagets hemort.

– Det kan ju vara svårt, samtidigt som man vill ha en hög kvalitet, menade Jan-Olof Jacke. Det krävs nog regionala utbildningar. Men det kan bli bättre framöver, för vi lyckades faktiskt två dagar före budgetens framläggande få in cirka 20 000 nya platser i yrkeshögskolan.

Marcus Johansson på Willo AB berättade om den satsning på Teknikens hus som industrin i Växjö satsat på, tillsammans med Växjö kommun och Sydsvenska Handelskammaren.

– Vi behöver prata mer om industrins betydelse och hur viktiga de här jobben är för samhällsekonomin. Vi är dåliga på att marknadsföra detta och det är ju rätt betecknande att, samtidigt som Angela Merkel framhöll Tysklands ”industri 4.0”, kunde Reinfeldt säga att ”industrin är död”.

Jan-Olof Jacke svarade att den förra Löfvén-regeringen pratade mera än tidigare om industrin och bidrog till att föra fram den, men måttligt.

– Vi har alla ett jättejobb att förklara hur bra och viktig industrin är, sammanfattade han. Tack för alla inspel. De hjälper oss att forma Svenskt Näringslivs agenda.

Olle Termén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Fler reformförslag behövs för svensk skola

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 8,1 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Kronoberg. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Svenskt Näringsliv föreslår därför höjda krav på lärarutbildningarna, nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Är det här så listigt?

FÖRETAGSKLIMAT Bra företagsklimat ger bättre tillväxt. När årets enkätsvar för företagsklimatet i Tingsryds kommun presenterades var det fokus på konkurrens och dialog. Svenskt Näringslivs biträdande regionchef Johnny Rönnfjord menade att man inte ska ta alltför allvarligt på förändringar i enstaka tiondelar i omdömena. Samtidigt, menade han, är det viktigt att ta företagens omdöme om kommunens näringslivsklimat på stort allvar.
NYHET Publicerad:

Svenska åkerier är hårt pressade

KONKURRENS Att konkurrensläget för de svenska åkerierna på hemmaplan är tufft, återspeglas såväl i antalet utländska trailerfordon på svenska vägar, som vid en titt i lönsamhetsstatistiken.
NYHET Publicerad:

Vi måste höja statusen på industriarbete

FÖRETAGARFRÅGOR Även om Wexiödisk AB har löst sina rekryteringsbehov hittills, så tycker vd Magnus Titusson att industrin generellt sett måste göra mera för att höja statusen och locka ungdomarna.
NYHET Publicerad:

Öka intresset för de praktiska utbildningarna

FÖRETAGARFRÅGOR Under rubriken ”Dags för verkstad” har Svenskt Näringsliv under våren arrangerat en rad studiebesök på företag, gemensamma för politiker och medlemsföretag. Överallt möts deltagarna av samma budskap: ”Vi måste öka intresset för de praktiska utbildningarna”.
NYHET Publicerad:

Framtiden är här

UNG FÖRETAGSAMHET Sedan 1980 har Ung Företagsamhet gett ungdomar möjlighet att träna och testa sina vingar, utveckla sin kreativitet, företagsamhet och lära sig var entreprenörskap handlar om. Det här är en fantastisk möjlighet. I år ledde tävlandet för ett av företagen hela vägen till en silvermedalj på SM.
NYHET Publicerad:

En högre grad av nyfikenhet

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Mikael Jeansson (s) i Tingsryd är inte helt ny i rollen, men vi tog ändå ett snack med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

En röst för företagsamheten

EU-VALET På söndag är det val till EU-parlamentet. Ett val som för många känns som något långt borta och något som man inte ser den direkta kopplingen till i vardagen. Inget kunde vara mer fel. EU påverkar det svenska näringslivet i väldigt stor utsträckning. Därför är det viktigt att rösta på kandidater som vill stoppa politisk klåfingrighet och överreglering. Rösta på kandidater som vill skapa förutsättningar för ett växande näringsliv.
NYHET Publicerad:

Synen på företagsklimatet varierar

FÖRETAGSKLIMAT I år har både företagare och kommunpolitiker svarat på enkäten om hur det står till med det lokala företagsklimatet. Över 30 000 företagare i landet har svarat, varav 835 företagare från länet. En lång rad frågor har besvarats och svaren ger en hel del underlag för politiker, tjänstemän och företagare att arbeta vidare med. 
NYHET Publicerad:

VIDA-koncernen fortsätter att effektivisera

FÖRETAGARFRÅGOR När Santhe Dahl började på Vida Timber i Vislanda 1977 sågade man 5 000 m per år på sågen i Alvesta, som förvärvades i samma veva. Efter alla förvärv och teknisk expansion sågar VIDA-koncernens nio sågverk 7 800 m per dag! 95 % hyvlas och blir till konstruktionsvirke i byggnader.
NYHET Publicerad:

Det är företagen som skapar välfärden

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs tjänst välfärdsskaparna ska visa vilken betydelse som företagen har för den offentliga välfärden. Via Välfärdsskaparnas hemsida kan landets företagare själva räkna ut hur mycket skatt deras verksamhet skapar, och vad det betyder för vården, skolan eller omsorgen.
NYHET Publicerad:

Näringslivet viktigt i en cirkulär ekonomi

KLIMAT Ska vi klara omställningen till en långsiktigt hållbar utveckling av miljö och klimat krävs det en global samverkan på många områden. Det svenska näringslivet har dragit på sig tävlingsdressen och är beredd att ta ledartröjan. Siktet är inställt på omställning till en cirkulär ekonomi.
NYHET Publicerad:

Tomma platser på gymnasieprogram i Kronobergs län trots stark efterfrågan på arbetsmarknaden

UTBILDNING Svenskt Näringslivs granskning av söktrycket i den preliminära gymnasieantagningen visar att det finns lediga platser på utbildningar, trots att elever som går där har en ljus arbetsmarknad. Ännu finns det möjlighet att ändra sin ansökan till den slutgiltiga antagningen.
NYHET Publicerad:

Fortsatt optimism bland Kronobergs företagare

KONJUNKTUR Den goda konjunkturen i Sverige håller i sig, fast med en viss avmattning under det kommande året. Många av företagarna i Kronobergs län fortsätter att satsa på framtiden. Fyra av tio tror på mer försäljning det kommande halvåret och en av fem kommer öka sina investeringar.
NYHET Publicerad:

Bristen på chaufförer, problem för åkerierna

Att få tag i rätt chaufförer är en av de högst prioriterade frågorna för dagens transportföretagare. Det framkom tydligt, när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke träffade lastbils- och bussföretagare i ett frukostmöte på Alwex i Växjö.
NYHET Publicerad:

Går näringslivet bra, utvecklas kommunen också bra

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Bengt Germundsson (kd) i Markaryd är inte ny på jobbet, men vi har ändå samtalat med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Öka förståelsen för vem kunden är

FÖRETAGSKLIMAT Varför är det viktigt att veta vem företagaren är? Jo, för att öka förståelsen för vem kunden är och på så sätt kunna ge rätt service, bemötande och rådgivning.
NYHET Publicerad:

Nytänkande ger bygemenskap i ICON-huset

FÖRETAGARFRÅGOR ICON-huset i Växjö har satt avtryck på mer än ett sätt. Ingen besökare som passerar byggnaden i Arenastaden kan undgå att beröras. Med sina 19 våningar och 67 meter är det högst i staden, och med sina 37 000 kvadratmeter golvyta, en halv gång större än Postnords lager vid flygplatsen.
NYHET Publicerad:

Vi ligger bra till mitt i södra Sverige med en väl utbyggd infrastruktur

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu Per Ribacke (s) i Alvesta är inte ny på jobbet, men vi har ändå samtalat med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

”Reglera utsläppen – inte mobiliteten”

MILJÖ & KLIMAT När Svenskt Näringslivs vd, Jan-Olof Jacke, efter ett halvår på sin post, nu har träffat drygt 200 ledare i medlemsföretag öga mot öga, har han hört ett antal prioriterade frågor som återkommer.