NYHET18 januari 2018

Livsmedelsverket fick ge sig för opinionen

”Rättviksmodellen” för en dialogbaserad tillstånds- och tillsynshandläggning i kommunen var temat som lockade drygt 80 deltagare från de tre sydostlänen. Intresset var stort och 17 av 25 kommuner deltog under seminariet. Från Kronoberg var fem av åtta kommuner, samt Region Kronoberg och Destination Småland, representerade.

Hållbarhetschefen Markus Svensson och miljö- och byggchefen Martin Clarstedt från Rättviks kommun.

Det har tagit nio år för Rättviks kommun att få det som från början var ”olagligt” att i stället bli det arbetssätt som rekommenderas i tillsynsärenden.

Hållbarhetschefen Markus Svensson och miljö- och byggchefen Martin Clarstedt från Rättviks kommun berättade om, den ibland motarbetade, resan fram till i dag.

– Vi låg i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking, när det gäller vårt bemötande av näringslivet. Det var lätt att konstatera att de vanligaste kontaktytorna låg inom bland annat tillståndsansökningar och tillsynsärenden. Alltså måste vi angripa de punkterna, om vi ville nå en förbättring, förklarade Markus Svensson och Martin Clarstedt.

– Vi slopade förskottsbetalning för en tillsyn som ibland inte ens utfördes, och ersatte den med en rådgivande dialog och faktura i efterhand. Kritiken från SKL lät inte vänta på sig och när vi hade hållit på i fyra år fick vi en nedgörande revisionsrapport från Livsmedelsverket, som granskade vårt tillsynsarbete. Vi kunde inte vara rådgivare åt dem vi var satta att granska, tyckte man.

Vändningen kom när Rättvik vänt sig till flera organisationer, som Visita, Svensk Handel, LRF och Svenskt Näringsliv och fått stöd från dem.

– Dåvarande landsbygdsministern Eskil Erlandsson kom på besök och lovordade oss, vilket ledde till att Livsmedelsverkets instruktion ändrades från att ”värna konsumentens intresse” till att ”även värna välmående livsmedelsföretag”. Han gav också Statskontoret i uppdrag att utvärdera avgiftsmodellen och de kom fram till att efterhandsbetalning var att föredra. Det skulle öka tilltron till kontrollen, säger Martin Clarstedt och fortsätter;

– I stället för ”det svarta fåret” i kommunvärlden, blev vi ”bäst i klassen”!

Efterfrågan på mera information och kunskap bland landets kommuner har lett till att man bildat en ekonomisk förening, Tillväxt & Tillsyn, med samverkan mellan kommuner som anammat arbetssättet, där männen bakom modellen åker runt och föreläser.

– Vi tror på, och märker, att det är enklare och skapar bättre relationer med företagen, om vi ringer upp och pratar om en möjlig lösning, än att skicka ut ett föreläggande, kanske med vitesföreläggande, säger Martin Clarstedt.

– Vi ser också den positiva effekten på företagsklimatet i vår klättring i rankingen. Från plats 238 till plats 10 på nio år när det gäller det sammanfattande omdömet. Dessutom har SCB räknat fram att de som har det bästa företagsklimatet också har den bästa tillväxten, vilket skapar fler jobb och högre skatteintäkter. Vi talar om win-win för både företagen och kommunen, berättade Markus Svensson.

Engagemanget och intresset hos deltagarna manifesterades tydligt i en livlig gruppdiskussion, och näringslivschefen i Ljungby, Christopher Moberg, betonade att en nyckel till framgång är, att man lär känna varandra och samverkar internt och externt.

– Det är slående hur kommunen och företagen tillsammans kan göra skillnad, säger Christopher Moberg. Vi ökar samverkan internt i näringslivsfrågor, och underlättar tillstånd och tillsyn i restaurangnäringen via en ”krögarträff” innan turistsäsongen drar igång. Där deltar både näringslivschefen, socialchefen och alkoholhandläggarna.

Ljungbys näringslivschef, Christopher Moberg, tror på samverkan och gemensamma ansträngningar i kommunens utvecklingsarbete.

När det gäller att fakturera tillsyn i efterhand i stället för att ta ut en avgift i förväg, säger Christopher Moberg:

– Jag vill hellre ha det i efterhand, tillsammans med en dialog om vad som ingår i avgiften, men det finns ännu inget förslag liggande om en sådan förändring i Ljungby kommun.

Olle Termén

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist