NYHET20 oktober 2017

Ljungbyföretag tar saken i egna händer

Under 2017 har högstadieelever från Astradskolan i Ljungby fått möjligheten att delta i ett inspirationsprogram i samband med Henjo AB, ett företag som arbetar med helhetslösningar inom avancerad plåtteknik. Eleverna har fått medverka i företagets alla delar i syfte att skapa ett intresse hos dem för industribranschen, detta för att lösa kompetensbristen som många företag upplever.

I Kronoberg finns det gott om tillverkande företag, alla med sin egen inriktning och unika produkter. Något som dock är gemensamt för många är det låga utbudet på kompetent personal på arbetsmarknaden som har ett intresse för att jobba inom industrin. Det var detta problem som fick Henjos vd, Anders Larsson, att ta saken i egna händer och försöka göra en skillnad för både samhälle och näringsliv genom att starta ett samarbete mellan kommunen och företaget.

– Det hela började med en tekniksafari där 15 lärare fick besöka oss på Henjo för att undersöka vilka behov industrin hade. Här fick vi berätta vad för folk vi behövde i framtiden för att kunna växa och ganska direkt märkte jag att det fanns ett glapp mellan industrin och skolorna. Jag föreslog att vi borde försöka skapa ett intresse redan i högstadiet, och det var så det fiktiva bolaget Astradtech15 AB startades. Syftet är att skapa ett intresse hos eleverna men även att visa hur det är att driva ett företag och jobba inom industrin. Detta samarbete är vi väldigt nöjda med och utvecklingen har gått bra. Det var ungefär 23 elever som kom hit första gången och bara 2-3 av dem kunde tänka sig att jobba inom industri. Detta har numera utvecklats till att hela klassen har blivit intresserade av jobben som de fått testa på hos oss, säger Anders Larsson, Henjo.

Anders kollega Bengt Jonsson, HR-ansvarig på Henjo, tillägger att det är oerhört viktigt att människor utbildas för att näringslivet ska kunna säkra arbetskraften och få bra medarbetare i framtiden. Löser man inte efterfrågan finns det risk att industrier kommer få svårigheter och i värsta fall inte överleva säger han.

Samtliga parter i projektet är nöjda med arbetet och dess utveckling, inte minst Albert Axelsson Wiesel som är en av eleverna som deltar.

– Det är en bra möjlighet för oss att se hur det fungerar i ett företag och hur de jobbar där. Samtidigt blir det lättare att tänka ut vad man ska plugga i gymnasiet och vad man vill syssla med i framtiden, säger Albert Axelsson Wiesel.

Albert Axelsson Wiesel, elev och Ulf Lindberg, mentor på Astradskolan.

Högstadieklassen har fått testa på flera saker som företaget arbetar med, allt ifrån ekonomi och HR till marknadsföring. De har även fått ta fram en egen produkt baserat på behov som finns i skolmiljön. Eleverna har då fått följa med i hela kedjan där de börjat med en marknadsundersökning för att sedan arbeta med bland annat produktdesign, kostnadskalkylering och försöka sätta ett pris som konsumenterna är villiga att betala. Dessa praktiska områden har sedan kopplats ihop till de ämnen som eleverna läser i skolan.

– Tittar man på HR-jobbet de fått göra är det en enda stor samhällskunskapslektion, även matematik är något som har tagit stor plats i de delar eleverna fått testa hos oss. Utöver besöken får eleverna även hemläxor, idag ska de till exempel jobba med den nya produkt de själva tagit fram för att utveckla den, säger Bengt Jonsson och Anders Larsson.

Ambitionen är att klassen ska komma hit en gång i månaden och även göra så under resten av högstadiet. Målsättningen är att sedan fortsätta projektet med en ny klass när den nuvarande har tagit steget ut i gymnasiet. Till de företag som också upplever kompetensbrist uppmanar Anders Larsson att göra samma sak som de har gjort för att skapa en förändring.

– Jag utmanar allihopa på att köra igång med det här. Om ni vill kan ni höra av er till mig, jag hjälper gärna till att starta igång ett liknande projekt. Som företag får man tillbaka mer än vad man ger, inte heller tar det särskilt lång tid då vi inte behöver lägga mer än 8-10 timmar i månaden på detta. Bara vårt arbete har fått 23 nya potentiella arbetare till industrin, om vi kan få fler företag att ställa upp på detta kan det få stor verkan på kompetensförsörjningen, säger Anders Larsson vd på Henjo.

Victor Lindgren

Kompetensförsörjning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist