NYHET27 februari 2017

Satsa på biobränsle i stället för flygskatt

”Frågan är om ett flygbolag som BRA överlever, ifall man skulle införa den föreslagna flygskatten. Om BRA faller, så blir det katastrof för de regionala flygplatserna i Sverige”.

Det tror Ulf Axelsson, VD för Växjö Småland Airport, och han ifrågasätter de framförda motiven för skatten.

– 80 kronors extra skatt för en enkel resa inom Sverige, har vi väl råd med, kanske en del tänker. De gröna tror på en nedgång av antalet resande med 5 %, medan många (s)-politiker säger att resandet inte påverkas alls. Varför ska man då höja skatten, undrar Ulf Axelsson?

Den utredning som i höstas presenterade sina förslag till åtgärder för att minska CO-utsläppen från flyget, ville lägga en skatt med 80 kr per enkel flygresa inom Europa, 280 kr vid flyg till länder som ligger helt eller delvis i annan världsdel, men inom 6000 km från Arlanda, samt 430 kr per tur och retur-resa till destinationer i en annan världsdel – typ Thailand. Skatten är tänkt att införas 2018.

– Det får lite underliga effekter för oss i Sydsverige, påpekar Ulf Axelsson. Om du åker tur och retur Växjö-Stockholm kostar det 80 + 80 kr extra, men om du åker till Thailand kostar det inget extra, eftersom sydsvenskarna flyger från Köpenhamn. Den föreslagna flygskatten tas bara ut vid avgångar från svensk flygplats.

Ulf Axelsson, VD Växjö Småland Airport

– En prishöjning orsakar alltid att någon resenär avstår, säger Ulf Axelsson. Växjö Småland Airport behöver ha minst fyra avgångar per dag, gärna fem-sex, för att flyget ska fungera tillfredsställande.

Flygbolaget BRA, som svarar för inrikestrafiken Växjö-Stockholm, har redan utan den extra flygskatten en pressad ekonomi.

Växjö Småland Airport som flygplatsbolag betraktat, drabbas först i andra hand, menar Ulf Axelsson. Flygbolagen tappar passagerare och i nästa led förlorar flygplatsbolagen landningsavgifter. År 2016 blev det, även utan den extra flygskatten, en nedgång för flyget från Växjö, eftersom resorna till Turkiet ställdes in hela sommaren. Totala antalet passagerare under året blev 180 000, varav 75 000 inrikes.

– Det bästa för miljön är fulla flygplan, säger Ulf Axelsson. Ville man verkligen åstadkomma miljöförbättringar, så skulle man premiera satsningarna på biobränsle till flygplanen. Men det har man inte gjort.

– Flyget är tekniskt sett klart att byta, men det sker inte, eftersom ingen i dag producerar biobränsle till flyget. Det blir betydligt dyrare än det traditionella flygbränslet, men det skulle man kunna göra något åt politiskt.

Text: Olle Termén

Skatter
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist