tre åkare vid konferensbord

Klas Hedin (t.v.) och Peter Eriksson från C G Erikssons Åkeri AB prioriterar behovet av att lösa bristen på kvalificerade chaufförer, medan Peter Sagebrant från L G Pettersson Åkeri (längst t.h.) anser att behovet av långsiktighet i miljöreglerna för bränslen överskuggar det mesta.

Svenska åkerier är hårt pressade

NYHET Publicerad

KONKURRENS Att konkurrensläget för de svenska åkerierna på hemmaplan är tufft, återspeglas såväl i antalet utländska trailerfordon på svenska vägar, som vid en titt i lönsamhetsstatistiken.

– Det räcker att kasta ett öga i ”Alla bolag” för att konstatera att det är svårt att tjäna pengar i branschen i dag, säger Peter Sagebrant på L G Pettersson Åkeri AB i Växjö.

Tyvärr kan lönsamhetsproblemen i viss mån hänföras till osund konkurrens, där svenska och utländska chaufförer och åkerier ofta spelar med olika regelböcker.

download

Maria Lindh, Branschchef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund

– Detta kan kopplas både till inhemska och utländska aktörer, menar Maria Lindh, branschchef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

– Det finns åkare, som utger sig för att vara egenföretagare, trots att de bara har en uppdragsgivare – som därmed kan låta bli att betala sociala avgifter och pressa priserna.

Cabotage-reglerna missbrukas
Konkurrensen i Sverige har klart samband också med EU-rätt, som bland annat behandlar cabotage-transporter. Efter att ha passerat in över gränsen i ett EU-land med internationellt gods, får en utländsk åkare inom sju dagar utföra ytterligare tre transporter i landet, innan han ska ut igen. Problematiken har belysts tidigare, bl.a. i en nyhetsartikel av Hanna Olsson på Svenskt Näringslivs hemsida den 29 januari i år.

– Syftet är ju att minska tomkörningar och därmed miljöbelastningen. Men det blir problematiskt, när reglerna tolkas olika av både myndigheter och åkare och när de inte efterlevs, anser Maria Lindh.

– Även de strikta kontrollerna av åkarnas efterlevnad av kör- och vilotider bidrar till att snedvrida konkurrensen, menar hon. Kontrollerna borde vara väl avvägda och mindre fyrkantiga.

– Ska vi uppnå rättvis konkurrens måste reglerna förenklas, bli liktydiga för såväl åkare som tillämpande myndighet och dessutom måste antalet trafikpoliser längs vägarna bli fler, säger Maria Lindh. Antalet trafikpoliser har minskat med 1 000 på 25 år. Nu är de 310 plus 74 bilkontrollanter.

Svenska åkare har tappat utlandskörningar
Cabotage-transporterna känns inte så problematiska för åkerier, som i likhet med de flesta under ALWEX paraply, kör relativt lokalt, även om man har terminaler i Kalmar och Malmö, förutom på hemmaplan i Alvesta och Växjö. Inte heller att många utländska chaufförer sitter i bilarna på våra vägar.

– Hanterar de bara språket, så är de en del av lösningen för våra egna transportbehov, tycker Peter Sagebrant och hans kollegor Peter Eriksson och Klas Hedin från C G Erikssons Åkeri AB.

– Men fjärrkörningarna till utlandet har tagits över av utländska åkerier, där vi tidigare hade svenska. Vi har i stället ökat i andra nischer, vilket har gjort att svenska åkare hamnat i svagare segment, med pressad lönsamhet.

Man kan inte heller generellt anklaga utländska åkerier för att köra med sämre bilar.

– Polen är inget u-land längre. Men utlänningarna kör ofta med trailerfordon och de är sämre på att klara halkan på vintrarna.

Ryssar i Sverige och svenskar i Norge
Det är inte bara lastbilstrafiken som känner av konkurrensen av utländska åkerier på hemmaplan. Elisabeth Angelin på Tomas Buss i Köpingsvik, Öland, vittnar om att ryssar och letter kör turisttrafik i cabotage med kryssningspassagerare i Stockholm.

Svenska åkerier hårt pressade, Elisabeth Angelin, Tomas Buss

– Men vi gör samma sak i Norge, ler hon. Där är priserna högre. Fast de håller på att strama åt reglerna i Norge.

Peter Eriksson tycker att det är bra att reglerna finns och att det är bra med kontroll längs vägarna. Man ska inte köra för länge utan vila.

– Men man måste införa lite ”känsla” i sanktionssystemet. Det kostar 4 000 kr per dag, om man har missat att kontrollera färdskrivaren i rätt tid, 2 000 kronor för varje tur där man har glömt att trycka in startland och slutland. Det känns inte rimligt.

”Fair transport” ökar hållbarheten
Biltrafikens Arbetsgivareförbund utvecklar tillsammans med branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag hållbarhetssystemet ”Fair transport”. Det tar sikte på såväl miljöarbete som trafiksäkerhet och arbetsvillkor för de anställda.

– För att minska utsläppen behövs både alternativa bränslen och anpassade fordon. Men för att nå hållbarhet måste man också ha hållbara sociala villkor för förarna, framhåller Maria Lindh.

– Långsiktigheten i vilken typ av miljövänliga alternativ vi ska köra med, är för mig den viktigaste fråga för branschen, tycker såväl Peter Sagebrant som Elisabeth Angelin.

Peter Eriksson och Klas Hedin kan instämma i detta behov, men håller för sin del på att det är än viktigare att utveckla utbildningssystemet, och hitta sätt att locka ”rätt” personer till branschen. Resursbristen överskuggar det mesta.

Olle Termén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Stort engagemang på SYV-dagen i Växjö

SKOLA - NÄRINGSLIV Det var med stort intresse och engagemang som 34 av Kronobergs läns 40 studie- och yrkesvägledare (SYV:are) deltog i Svenskt Näringslivs SYV-dag den 17 februari. Den som eventuellt inte tidigare känt till vilken bredd och variation av yrkeskunskaper det krävs i dagens företag, fick en givande genomgång, både i föreläsningar och vid nedslag i verkligheten.
NYHET Publicerad:

Förbättra företagsklimatet i din kommun nu!

FÖRETAGSKLIMAT  I januari skickades årets enkät om det lokala företagsklimatet ut till cirka 60 000 företagare i Sverige. Det är ni företagare som kan ge oss de rätta svaren, detta så vi tillsammans kan fortsätta arbetet med att förbättra och utveckla företagsklimatet i länet och i din kommun.
NYHET Publicerad:

Näringslivet - skurk eller hjälte?

KLIMATDAG - 26 MARS. Verklig förändring skapas när innovationer och drivna entreprenörer får möjlighet att utveckla sina idéer. Svenska företag ligger långt fram i omställningsarbetet för en mer hållbar produktion.
NYHET Publicerad:

Skilsmässan är ett faktum

BREXIT Likt en skilsmässa i skvallerpressen med oväntade turer fram och tillbaka, analyser och slutsatser, ibland rätt, ibland fel har Brexit pågått under lång tid. Många har trött uttryck, lika bra att få det gjort så vi kan gå vidare.
NYHET Publicerad:

Yrkesprogram leder snabbast till jobb

ULTBILDNING I Kronobergs län ska cirka 2 300 niondeklassare och deras föräldrar under de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa dem att göra genomtänkta val visar Svenskt Näringsliv hur elever från olika gymnasieprogram har klarat sig på arbetsmarknaden med siffror från Ekonomifaktas Gymnasiepejl.
NYHET Publicerad:

Vi önskar er alla en riktigt god jul!

JULHÄLSNING Tack för alla möten, samtal och diskussioner under året som gått. Tillsammans skapar vi långsiktig förändring och ett förbättrat företagsklimat.
NYHET Publicerad:

EPIC ökar tillgången på teknisk kompetens

KOMPETENS Hösten 2018, tio år efter starten, kunde teknikföretagens intresseförening Gotech i Växjö få ett kvitto på att satsningen nått ett viktigt etappmål. År 2008 hade industritekniska programmet på Kungsmadskolan i Växjö inga sökande. Hösten 2019 hade man 19 som sökte programmet i första hand och ytterligare 18 som hade det som andrahandsval.
NYHET Publicerad:

Sjukskrivna medarbetare och läkarintyg – vad gäller egentligen?

WEBBINAR I detta webbinar tillsammans med Catharina Bäck, socialförsäkringsexpert på Svenskt Näringsliv och Alija Dizdarevic, samverkansansvarig på Försäkringskassan får du svar på några av frågorna som uppstår i samband med sjukskrivna medarbetere och de sjukintyg som ligger till grund för sjukskrivningen.
NYHET Publicerad:

Willo AB söker problemlösare

KOMPETENS Willo AB i Växjö är ett företag som traditionellt sålt tillverkningskapacitet, men som successivt utvecklats mot allt mer komplicerade lösningar. Det ställer krav på kontinuerlig utveckling och nytillskott av kompetens hos de 110 anställda.
NYHET Publicerad:

Låt alla gymnasieelever prova på att driva företag 

UNG FÖRETAGSAMHET Människors kreativitet, mod och initiativkraft lägger grunden för ökad ekonomisk utveckling och ökat välstånd. Ett vitalt näringsliv med många entreprenörer skapar jobb och de skatteintäkter som finansierar välfärden. Det är också avgörande för att lösa många av de problem vi ser idag, inte minst med miljö och klimat.
NYHET Publicerad:

Ansvarsfulla avtal säkrar jobb och välfärd

AVTAL 20 Konjunkturen bromsar nu in, inte bara i Kronobergs län och resten av Sverige, och utan även på viktiga exportmarknader. Samtidigt finns en risk för upptrappade handelskonflikter och fortsatt osäkerhet kring Brexit. Det råder alltså en betydande ovisshet kring den ekonomiska utvecklingen framöver.
NYHET Publicerad:

Ett år med GDPR – hur har det gått?

WEBBINAR I ett och ett halvt år har de nya dataskyddsreglerna med GDPR i spetsen tillämpats. Inför GDPR upplevde många företag brist på information och praktisk vägledning. Många företag har fortfarande en hel del frågor att sätta sig in i och förstå för att personuppgiftsbehandlingen ska klara de nya tuffare kraven.
NYHET Publicerad:

Lär dig mer om offentlig upphandling - Förbättra dina chanser att vinna med ditt anbud

WEBBINAR I detta webbinarium möter du Ellen Hausel Heldahl som är jurist och expert på offentlig upphandling. Ellen kommer att dela med sig av sina erfarenheter och beskriva konkreta exempel.
NYHET Publicerad:

Brett seminarieprogram på Arbetsgivardag i Växjö

FÖRETAGARFRÅGOR Även om Avtal 20 stod i fokus under Arbetsgivardagen i Växjö den 23 oktober, både i seminarieprogrammet och i kulisserna, så var det mycket annat som fångade deltagarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Stefan de Goede

SKOLNÄTVERKSANSVARIG Vi hälsar Stefan de Goede välkommen som studentmedarbetare. Stefan studerar på Linnéuniversitetet i Växjö och kommer att ha ansvaret för det regionala skolnätverket och utveckla kontakterna mellan skola och näringsliv på Svenskt Näringsliv i Kronobergs och Kalmar län.
NYHET Publicerad:

Internationell konkurrenskraft, exportberoendet och bankers agerande avgörande för konjunkturen

KONJUNKTUR Svensk och global konjunktur ser allt svagare ut, visar en ny konjunkturprognos från Svenskt Näringsliv. Tillväxten mattas av och blir låg under kommande år med svag utveckling av produktivitet och sysselsättning.
NYHET Publicerad:

Avtal 20 lockade publik till Arbetsgivardagen

ARBETSGIVARDAG Den 20 december lägger facken sina utgångsbud till arbetsgivarsidan inom industrin och därmed är avtalsrörelsen 2020 igång. Ett 80-tal medlemsföretag från Kronobergs och Kalmar län hade kanske väntat sig en hint om vartåt det lutar, när man samlades till Svenskt Näringslivs arbetsgivardag i Växjö. Det fick man, om än inte i klara siffror.
NYHET Publicerad:

Skyll inte på lagstiftningen

UPPHANDLING I TV, tidningar och på sociala medier pågår en intensiv debatt kring nyligen gjorda upphandlingar. Oavsett upphandling så skyller mer eller mindre alla som deltar i debatten på lagen om offentlig upphandling och kräver att denna ska ändras.
NYHET Publicerad:

Alla tjänar på att det går bra för företagen i Kronoberg

VÄLFÄRDSSKAPARNA Sedan vi på Svenskt Näringsliv presenterade årets ranking av företagsklimatet i länets alla kommuner har ledarskribenter och kommunpolitiker skickat med både ris och ros utifrån betydelsen av enkäten och rankingen. I den bästa av världar skulle det vara fantastiskt om undersökningen inte spelade någon roll - att företagens betydelse i samhället, för att finansiera och bedriva allas vår välfärd och skapa nya arbetstillfällen, är så självklar att den inte skulle behövas.
NYHET Publicerad:

Psykisk ohälsa - vilket ansvar har du?

WEBBINAR Vilket ansvar kan, bör och ska arbetsgivaren, medarbetaren respektive samhället ta när det gäller att förebygga psykisk ohälsa? Vad innebär Arbetsmiljöverkets föreskrift om ”organisatorisk och social arbetsmiljö”?