tre åkare vid konferensbord

Klas Hedin (t.v.) och Peter Eriksson från C G Erikssons Åkeri AB prioriterar behovet av att lösa bristen på kvalificerade chaufförer, medan Peter Sagebrant från L G Pettersson Åkeri (längst t.h.) anser att behovet av långsiktighet i miljöreglerna för bränslen överskuggar det mesta.

Svenska åkerier är hårt pressade

NYHET Publicerad

KONKURRENS Att konkurrensläget för de svenska åkerierna på hemmaplan är tufft, återspeglas såväl i antalet utländska trailerfordon på svenska vägar, som vid en titt i lönsamhetsstatistiken.

– Det räcker att kasta ett öga i ”Alla bolag” för att konstatera att det är svårt att tjäna pengar i branschen i dag, säger Peter Sagebrant på L G Pettersson Åkeri AB i Växjö.

Tyvärr kan lönsamhetsproblemen i viss mån hänföras till osund konkurrens, där svenska och utländska chaufförer och åkerier ofta spelar med olika regelböcker.

download

Maria Lindh, Branschchef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund

– Detta kan kopplas både till inhemska och utländska aktörer, menar Maria Lindh, branschchef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

– Det finns åkare, som utger sig för att vara egenföretagare, trots att de bara har en uppdragsgivare – som därmed kan låta bli att betala sociala avgifter och pressa priserna.

Cabotage-reglerna missbrukas
Konkurrensen i Sverige har klart samband också med EU-rätt, som bland annat behandlar cabotage-transporter. Efter att ha passerat in över gränsen i ett EU-land med internationellt gods, får en utländsk åkare inom sju dagar utföra ytterligare tre transporter i landet, innan han ska ut igen. Problematiken har belysts tidigare, bl.a. i en nyhetsartikel av Hanna Olsson på Svenskt Näringslivs hemsida den 29 januari i år.

– Syftet är ju att minska tomkörningar och därmed miljöbelastningen. Men det blir problematiskt, när reglerna tolkas olika av både myndigheter och åkare och när de inte efterlevs, anser Maria Lindh.

– Även de strikta kontrollerna av åkarnas efterlevnad av kör- och vilotider bidrar till att snedvrida konkurrensen, menar hon. Kontrollerna borde vara väl avvägda och mindre fyrkantiga.

– Ska vi uppnå rättvis konkurrens måste reglerna förenklas, bli liktydiga för såväl åkare som tillämpande myndighet och dessutom måste antalet trafikpoliser längs vägarna bli fler, säger Maria Lindh. Antalet trafikpoliser har minskat med 1 000 på 25 år. Nu är de 310 plus 74 bilkontrollanter.

Svenska åkare har tappat utlandskörningar
Cabotage-transporterna känns inte så problematiska för åkerier, som i likhet med de flesta under ALWEX paraply, kör relativt lokalt, även om man har terminaler i Kalmar och Malmö, förutom på hemmaplan i Alvesta och Växjö. Inte heller att många utländska chaufförer sitter i bilarna på våra vägar.

– Hanterar de bara språket, så är de en del av lösningen för våra egna transportbehov, tycker Peter Sagebrant och hans kollegor Peter Eriksson och Klas Hedin från C G Erikssons Åkeri AB.

– Men fjärrkörningarna till utlandet har tagits över av utländska åkerier, där vi tidigare hade svenska. Vi har i stället ökat i andra nischer, vilket har gjort att svenska åkare hamnat i svagare segment, med pressad lönsamhet.

Man kan inte heller generellt anklaga utländska åkerier för att köra med sämre bilar.

– Polen är inget u-land längre. Men utlänningarna kör ofta med trailerfordon och de är sämre på att klara halkan på vintrarna.

Ryssar i Sverige och svenskar i Norge
Det är inte bara lastbilstrafiken som känner av konkurrensen av utländska åkerier på hemmaplan. Elisabeth Angelin på Tomas Buss i Köpingsvik, Öland, vittnar om att ryssar och letter kör turisttrafik i cabotage med kryssningspassagerare i Stockholm.

Svenska åkerier hårt pressade, Elisabeth Angelin, Tomas Buss

– Men vi gör samma sak i Norge, ler hon. Där är priserna högre. Fast de håller på att strama åt reglerna i Norge.

Peter Eriksson tycker att det är bra att reglerna finns och att det är bra med kontroll längs vägarna. Man ska inte köra för länge utan vila.

– Men man måste införa lite ”känsla” i sanktionssystemet. Det kostar 4 000 kr per dag, om man har missat att kontrollera färdskrivaren i rätt tid, 2 000 kronor för varje tur där man har glömt att trycka in startland och slutland. Det känns inte rimligt.

”Fair transport” ökar hållbarheten
Biltrafikens Arbetsgivareförbund utvecklar tillsammans med branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag hållbarhetssystemet ”Fair transport”. Det tar sikte på såväl miljöarbete som trafiksäkerhet och arbetsvillkor för de anställda.

– För att minska utsläppen behövs både alternativa bränslen och anpassade fordon. Men för att nå hållbarhet måste man också ha hållbara sociala villkor för förarna, framhåller Maria Lindh.

– Långsiktigheten i vilken typ av miljövänliga alternativ vi ska köra med, är för mig den viktigaste fråga för branschen, tycker såväl Peter Sagebrant som Elisabeth Angelin.

Peter Eriksson och Klas Hedin kan instämma i detta behov, men håller för sin del på att det är än viktigare att utveckla utbildningssystemet, och hitta sätt att locka ”rätt” personer till branschen. Resursbristen överskuggar det mesta.

Olle Termén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tillväxtverkets otydlighet skapar osäkerhet

BESÖKSNÄRINGEN Asa Herrgård ligger mycket fridfullt vid Asasjöns strand med skogen och övrig natur som fond. I vanliga fall är detta en plats för konferenser, bröllop och många aktiviteter. I spåret av coronapandemins härjningar har läget förändrats drastiskt. Men Asa Herrgårds vd Emma Ekaremål med personal bestämde sig tidigt för att hålla i, hålla ut och hålla öppet.
NYHET Publicerad:

Prioritera elförsörjningen nu

ENERGI Nu är vi i snabb takt på väg in i en ny tidsålder. I Sverige har vi ett av världens mest fossilfria elsystem. Ungefär 98 procent av elen vi använder produceras utan koldioxidutsläpp. Dessutom sker produktionen till en låg kostnad vilket har inneburit en viktig konkurrensfördel för svensk industri. Det är ingen överdrift att säga att låga och stabila elpriser har varit en grundförutsättning för vårt välstånd.
NYHET Publicerad:

Det är dags för regeringen att ta elförsörjningsfrågan på allvar

DEBATT Det är dags för regeringen att ta elförsörjningsfrågan på allvar, annars kommer vi inte kunna nå de energipolitiska målen om leveranssäkerhet, fossilfrihet och konkurrenskraft. Den akuta krisen är svår att lösa, Svenska Kraftnäts upphandling av produktion i södra Sverige är nödvändig men kostsam. Den tidigare bristen på helhetssyn och konsekvensanalys är på väg att sätta landet i en svår situation. Redan nu ser vi konsekvenser för näringslivet i Kronoberg när tveksamheten kring elberoende investeringar ökar.
NYHET Publicerad:

En växel till för stärkt konkurrenskraft

Vi gick från all time high till tvärnit. Att högkonjunkturen sjöng på sista versen var de flesta prognosmakare överens om i slutet av 2019. Men att det skulle bli en total tvärnit våren 2020 hade nog ingen kunnat förutse. Traditionella konjunkturcykler känner vi till och vi har traditionella verktyg för att hantera dem, men när ett virus orsakade en pandemi sattes alla regler ur spel.
NYHET Publicerad:

Så här gör du om du får en bluffaktura

SÄKERHET Bluffakturor är ett stort problem som drabbar företagen och särskilt besvärligt under sommaren då falska fakturorna riskerar att slinka igenom när ordinarie personal är på semester. Här hittar du tips på hur du hanterar en bluffaktura.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

Nu behövs kraftsamling för jobb

DEBATT Tusentals människor har avlidit i covid-19 och åter tusentals är på väg tillbaka efter svår sjukdom. Samtidigt befinner sig svensk ekonomi i djup kris. Även Kronoberg har drabbats hårt av de ekonomiska konsekvenserna. Som ett industritungt län, är vi beroende av att efterfrågan hålls uppe, både lokalt och nationellt. Sedan krisen inleddes har 9 412 personer korttidspermitterats och 716 varslats.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

TRR stöttar företag som står inför omställning

VARSEL Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. Magnus Gustafsson, regionchef för TRR i Kronobergs län, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning. 
NYHET Publicerad:

Permitteringsstöd och utdelningsstopp

WEBBINARIUM Tillväxtverket har lämnat besked om att stoppa permitteringsstöd till företag som gör aktieutdelningar. Varför är aktieutdelningar så viktiga? Vad innebär utdelningsstoppet i praktiken? Hur påverkar det företagen och företagandet?
NYHET Publicerad:

Årets enkätresultat för länet i lokalföretagsklimat är här

FÖRETAGSKLIMAT Företagen i Kronobergs län tycker att förutsättningarna att driva företag har blivit sämre, även före coronakrisen. Det visar Svenskt Näringslivs senaste undersökning av företagsklimatet. Sex kommuner får ett sämre sammanfattande omdöme av företagen jämfört med förra året. Bara en kommun får ett bättre resultat.
NYHET Publicerad:

Stöden måste nå ut till företagen!

KOMMENTAR Företagare kämpar för sin överlevnad. En ny undersökning visar att en stor andel av företagen redan har, eller kommer att, utnyttja de olika stödpaketen. Men om de inte förlängs riskerar vi fler konkurser och neddragningar.
NYHET Publicerad:

Kronobergs företagare förbereder sig för lång kris

KONJUNKTUREN Rekordmånga företag i Kronobergs län har upplevt en nedgång i försäljning och produktion det senaste halvåret. Det visar Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel. Många av dem förbereder sig på att krisen kan bli långvarig. 44 procent av företagen tror att tappet kommer fortsätta det kommande halvåret. Bara 22 procent tror på en återhämtning.
NYHET Publicerad:

Stöd till dig som ledare vid omställning

WEBBINAR Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. I detta webbinarium får du information om vilket stöd och vilken hjälp du kan få via trygghetsorganisationen TRR i en omställningsprocess.
NYHET Publicerad:

Så kan vi rädda jobb och företag

DEBATT Coronaviruset har försatt Sverige och stora delar av världen i en extrem situation. Det påverkar vår vardag och skapar oro för nära och kära. Personalen inom vård och omsorg gör stora insatser för att rädda liv och hälsa. Men krisen har också en ekonomisk effekt som håller på att få allvarliga konsekvenser för företag, jobb och välfärd.
NYHET Publicerad:

Upphandling under coronatider

WEBBINAR Coronapandemin slår brett mot alla delar i samhället. Tillsammans bidrar också alla till att samhällets nödvändiga delar kan upprätthållas under krisen och att alla delar kan fungera ordentligt när krisen är över. Offentliga myndigheters upphandling är viktig både för att offentlig verksamhet ska fungera och som marknad för många företag. I den krissituation som nu råder ger lagstiftningen om offentlig upphandling möjligheter att på ett konstruktivt sätt säkerställa en god affär för båda parter.
NYHET Publicerad:

TSL är redo med resurser för att stötta vid omställning

OMSTÄLLNING Under mars och april har vi sett historiskt stora varsel, coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till permitteringar och varsel, större än under finanskrisen 2008, och arbetslösheten stiger påtagligt. Nu finns stora behov av omställning.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

Vi måste rädda företagen & jobben

CORONA Snabbhet före perfektion, sa Jan-Olof Jacke, VD Svenskt Näringsliv, på tisdagens pressträff. Snabbhet är just ordet. Virus och oro sprids snabbt, och med dem kommer de ekonomiska konsekvenserna. Också snabbt. Permitteringar, varsel och konkurser sker ni i ett rasande tempo. Nu behövs åtgärderna – snabbt!
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.