tre åkare vid konferensbord

Klas Hedin (t.v.) och Peter Eriksson från C G Erikssons Åkeri AB prioriterar behovet av att lösa bristen på kvalificerade chaufförer, medan Peter Sagebrant från L G Pettersson Åkeri (längst t.h.) anser att behovet av långsiktighet i miljöreglerna för bränslen överskuggar det mesta.

Svenska åkerier är hårt pressade

NYHET Publicerad

KONKURRENS Att konkurrensläget för de svenska åkerierna på hemmaplan är tufft, återspeglas såväl i antalet utländska trailerfordon på svenska vägar, som vid en titt i lönsamhetsstatistiken.

– Det räcker att kasta ett öga i ”Alla bolag” för att konstatera att det är svårt att tjäna pengar i branschen i dag, säger Peter Sagebrant på L G Pettersson Åkeri AB i Växjö.

Tyvärr kan lönsamhetsproblemen i viss mån hänföras till osund konkurrens, där svenska och utländska chaufförer och åkerier ofta spelar med olika regelböcker.

download

Maria Lindh, Branschchef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund

– Detta kan kopplas både till inhemska och utländska aktörer, menar Maria Lindh, branschchef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

– Det finns åkare, som utger sig för att vara egenföretagare, trots att de bara har en uppdragsgivare – som därmed kan låta bli att betala sociala avgifter och pressa priserna.

Cabotage-reglerna missbrukas
Konkurrensen i Sverige har klart samband också med EU-rätt, som bland annat behandlar cabotage-transporter. Efter att ha passerat in över gränsen i ett EU-land med internationellt gods, får en utländsk åkare inom sju dagar utföra ytterligare tre transporter i landet, innan han ska ut igen. Problematiken har belysts tidigare, bl.a. i en nyhetsartikel av Hanna Olsson på Svenskt Näringslivs hemsida den 29 januari i år.

– Syftet är ju att minska tomkörningar och därmed miljöbelastningen. Men det blir problematiskt, när reglerna tolkas olika av både myndigheter och åkare och när de inte efterlevs, anser Maria Lindh.

– Även de strikta kontrollerna av åkarnas efterlevnad av kör- och vilotider bidrar till att snedvrida konkurrensen, menar hon. Kontrollerna borde vara väl avvägda och mindre fyrkantiga.

– Ska vi uppnå rättvis konkurrens måste reglerna förenklas, bli liktydiga för såväl åkare som tillämpande myndighet och dessutom måste antalet trafikpoliser längs vägarna bli fler, säger Maria Lindh. Antalet trafikpoliser har minskat med 1 000 på 25 år. Nu är de 310 plus 74 bilkontrollanter.

Svenska åkare har tappat utlandskörningar
Cabotage-transporterna känns inte så problematiska för åkerier, som i likhet med de flesta under ALWEX paraply, kör relativt lokalt, även om man har terminaler i Kalmar och Malmö, förutom på hemmaplan i Alvesta och Växjö. Inte heller att många utländska chaufförer sitter i bilarna på våra vägar.

– Hanterar de bara språket, så är de en del av lösningen för våra egna transportbehov, tycker Peter Sagebrant och hans kollegor Peter Eriksson och Klas Hedin från C G Erikssons Åkeri AB.

– Men fjärrkörningarna till utlandet har tagits över av utländska åkerier, där vi tidigare hade svenska. Vi har i stället ökat i andra nischer, vilket har gjort att svenska åkare hamnat i svagare segment, med pressad lönsamhet.

Man kan inte heller generellt anklaga utländska åkerier för att köra med sämre bilar.

– Polen är inget u-land längre. Men utlänningarna kör ofta med trailerfordon och de är sämre på att klara halkan på vintrarna.

Ryssar i Sverige och svenskar i Norge
Det är inte bara lastbilstrafiken som känner av konkurrensen av utländska åkerier på hemmaplan. Elisabeth Angelin på Tomas Buss i Köpingsvik, Öland, vittnar om att ryssar och letter kör turisttrafik i cabotage med kryssningspassagerare i Stockholm.

Svenska åkerier hårt pressade, Elisabeth Angelin, Tomas Buss

– Men vi gör samma sak i Norge, ler hon. Där är priserna högre. Fast de håller på att strama åt reglerna i Norge.

Peter Eriksson tycker att det är bra att reglerna finns och att det är bra med kontroll längs vägarna. Man ska inte köra för länge utan vila.

– Men man måste införa lite ”känsla” i sanktionssystemet. Det kostar 4 000 kr per dag, om man har missat att kontrollera färdskrivaren i rätt tid, 2 000 kronor för varje tur där man har glömt att trycka in startland och slutland. Det känns inte rimligt.

”Fair transport” ökar hållbarheten
Biltrafikens Arbetsgivareförbund utvecklar tillsammans med branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag hållbarhetssystemet ”Fair transport”. Det tar sikte på såväl miljöarbete som trafiksäkerhet och arbetsvillkor för de anställda.

– För att minska utsläppen behövs både alternativa bränslen och anpassade fordon. Men för att nå hållbarhet måste man också ha hållbara sociala villkor för förarna, framhåller Maria Lindh.

– Långsiktigheten i vilken typ av miljövänliga alternativ vi ska köra med, är för mig den viktigaste fråga för branschen, tycker såväl Peter Sagebrant som Elisabeth Angelin.

Peter Eriksson och Klas Hedin kan instämma i detta behov, men håller för sin del på att det är än viktigare att utveckla utbildningssystemet, och hitta sätt att locka ”rätt” personer till branschen. Resursbristen överskuggar det mesta.

Olle Termén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Psykisk ohälsa - vilket ansvar har du?

WEBBINAR Vilket ansvar kan, bör och ska arbetsgivaren, medarbetaren respektive samhället ta när det gäller att förebygga psykisk ohälsa? Vad innebär Arbetsmiljöverkets föreskrift om ”organisatorisk och social arbetsmiljö”?
NYHET Publicerad:

Använd rankingen som inspiration till utveckling

FÖRETAGSKLIMAT Årets ranking av företagsklimatet är nu sammanställd. Över 30 000 företagare i landet, varav 835 företagare från länet, har svarat på den enkät som utgör en stor del av grunden till rankingen. Resultaten i Kronobergs län innehåller tyvärr en del nedgångar, Markaryd är undantaget som inte bara behåller första platsen utan stiger dessutom två placeringar.
NYHET Publicerad:

Företagare i Kronoberg försiktigt optimistiska, trots nationell ekonomisk utmaning

KONJUNKTUR Svenskt Näringslivs företagarpanel för tredje kvartalet 2019 visar att svenska företags förväntningar om framtida produktion/försäljning, investeringar och sysselsättning fortsätter att minska. Men företagen i Kronobergs län är något mer positiva – trots tuffare tider. 
NYHET Publicerad:

Inför rankingen 2019 – Utgångsläget i Kronobergs län 

FÖRETAGSKLIMAT Den 24 september släpper Svenskt Näringsliv resultatet av den årliga rankingen av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Men, varför mäter vi företagsklimatet och hur ser förutsättningarna för Kronobergs län ut i år?
NYHET Publicerad:

Så skyddar du ditt företag från brott 

WEBBINAR Det blir allt vanligare att stora delar av ansvaret för brottsbekämpning läggs över på den enskilde företagaren. I detta webbinar rätar Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, ut en hel del frågetecken och ger handfasta tips på hur du skyddar din verksamhet för brott.
NYHET Publicerad:

Det svenska näringslivet ligger i framkant i klimatarbetet

KLIMAT Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet.
NYHET Publicerad:

Så får vi ett förbättrat upphandlingsklimat

KONKURRENS Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större.
NYHET Publicerad:

Flera företag vittnar om att ”får vi bara tag i rätt person utbildar vi dem själva"

KOMMENTAR Vi behöver lägre trösklar in på arbetsmarknaden. LAS behöver göras om i grunden och att frågan nu utreds är ett steg i rätt riktning men vi anser att utredningens uppdrag är alltför begränsat.
NYHET Publicerad:

Företaget som satte EU på plats

ARBETSMILJÖ Batteritillverkaren Saft i Oskarshamn lyckades med rätt argument och rätt kontakter få gehör för ett förslag om utformning av ett EU-direktiv, och i förlängningen av svensk lagstiftning. De lyckades påverka reglerna för uppföljning, av hur användning av kadmium (Cd) i tillverkningsprocessen påverkar arbetsmiljön.
NYHET Publicerad:

”Växjölöftet” minskar bidragsberoendet

ARBETSMARKNAD Genom att kräva motprestation, och samtidigt erbjuda individuella utvecklingsprogram, har Växjö kommun lyckats minska antalet hushåll som får försörjningsstöd med 45 %. Räknat per invånare, är besparingen nästan 36 % av kostnaden.
NYHET Publicerad:

Ny arbetslivsmodell ska lösa låsningar

ARBETSMARKNAD Svenskt Näringsliv var 2009 nära ett huvudavtal med LO om flexibilitet och trygghet på arbetsmarknaden, men det sprack på olika prioriteringar. Likaså 2013 och 2015. Men nu gör organisationen ett nytt avstamp och torgför en ny modell, som man hoppas ska leda till ett antal reformer under de kommande åren.
NYHET Publicerad:

Färre unga blir företagsamma i Kronoberg

JOBBSKAPARE Bara 0,8 procent av de unga i Kronobergs län började leda eller driva företag under det föregående året. Det är en minskning med mer än en tredjedel jämfört med för fyra år sedan. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten.
NYHET Publicerad:

Sommartips från Finfa

SOMMARÖPPET Vi finns tillgängliga under hela sommaren om du har frågor kring kollektivavtalad försäkring och pension.
NYHET Publicerad:

Många får chans att pröva sina vingar

SOMMARJOBB På Tingsryd Resort är det full fart. Solen skiner, campingen är nästintill fullsatt och det är liv och rörelse i hela området. Allt detta hade inte varit möjligt om det inte hade funnits personal som trivs och gör ett bra jobb.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivardag i Växjö - Avtal 20

FÖRETAGARFRÅGOR - 23 oktober. En dag fylld av det som rör din vardag som företagare och arbetsgivare.
NYHET Publicerad:

Högsäsong för bluffakturor

BEDRÄGERIER Bluffakturor är ett stort problem som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då falska fakturorna riskerar att slinka igenom när ordinarie personal är på semester. Här hittar du tips på hur du gör om du får en bluffaktura.
NYHET Publicerad:

Planerad påverkan

KRÖNIKA Jag har varit med på politikerveckan i Almedalen på något sätt sedan 2001. Det är en vecka som för oss politiknördar blivit något oantastligt och odisputerbart. En vecka som präglas av minglande, kontaktskapande och utbyte av idéer. En vecka som med rätta kan ifrågasättas för det offentliga slöseriet. Men för den som väljer att planera och strukturera sin närvaro kan veckan bidra till verklig förändring.
NYHET Publicerad:

Tankar i semestertider

KRÖNIKA Skol- och sommaravslutningar har avlöst varandra och det har blivit dags att summera mina första terminer på Svenskt Näringsliv. Ett fantastiskt arbete med många spännande möten.
NYHET Publicerad:

Förändring är möjlig, men kan ta tid.

FÖRETAGSKLIMAT För Lasse Olofsson har speedway alltid varit ett stort intresse, men också nyttig när det gäller att knyta nya kunder till företaget
NYHET Publicerad:

Fler reformförslag behövs för svensk skola

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 8,1 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Kronoberg. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Svenskt Näringsliv föreslår därför höjda krav på lärarutbildningarna, nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.