c/o Jokkmokk

NYHET Publicerad

FÖRETAGSAMHET Nyföretagsamheten, synen på företagande och andelen i arbete i Jokkmokk finns på 50-bästalistan för Sverige och det är intressant att den kommunala servicen har förbättrats avsevärt. 63 placeringar upp på ett år!

Både Johan Wiklund som är medgrundare till c/o Gerd och Magnus Kvickström som äger Jokkmokks Korv & Rökeri har nyligen byggt ut och vittnar om en bättre företagsanda.

Johan Wiklund, c/o Gerd, Jokkmokk

Johan Wiklund

Foto: Maria Klang

– Vi har haft ett mycket fint samarbete med kommunen när vi nu byggt ut och ska tiodubbla produktionskapaciteten. De nya maskinerna är 4,5 meter höga så det krävdes att vi byggde cirka 200 kvm både på bredden och höjden. Allt gick snabbt, smidigt och bra”, säger Johan Wiklund.

Magnus Kvickström är inne på samma linje.

Magnus Kvickström, Jokkmokks Korv & Rökeri

Magnus Kvickström

– Vi ökar produktionen och behövde göra en omfattande ombyggnad på 500 kvm i somras. Det gick fantastiskt lätt. Mest kanske genom att kommunalrådet Robert Bernhardsson engagerade sig i frågan och skyndade på hanteringen.

– Men tidigare har det varit svårare. Kanske har man tyckt att ett företag som går med vinst ska klara sig självt. Trots att vi investerat en miljon i en fastighet som vi inte äger!

Stefan Andersson, som tidigare var kommunalråd, är sedan i höstas tillväxtchef och framhåller företagsklimatet som en jätteviktig fråga.

Stefan Andersson, Jokkmokks kommun

Stefan Andersson

Foto: Carl-Johan Utsi

– Vi försöker skapa en bra dialog med företagen. Dessutom jobbar vi på att effektivisera handläggningen av ärenden genom en etableringsservice. Jag, fastighetschefen och chefen för samhällsbyggnadsavdelningen går igenom ärenden som kommer in och försöker förenkla och korta tider för de interna processerna.

– Företag i Jokkmokk går bra, anställer, gör vinst och ökar omsättningen. Den utvecklingen vill vi värna om.

Från Jokkmokk till Japan

Ett av företagen som börjar hamna på allas läppar är c/o Gerd som säljer och tillverkar ekologiska skönhetsprodukter från Norrbotten. Det startades i en liten källarlokal för tio år sedan av syskonen Anna-Lena Wiklund Rippert och Johan Wiklund och heter egentligen Nature Cosmetic Group of Swedish Lapland AB. Men hur många orkar säga det? I fjol ökade omsättningen med nästan 50 procent och har knappt tio anställda. 12 procent av marknaden finns faktiskt i Japan!

– Vi får förfrågningar från agenter i olika delar av världen och det är svårt att hinna med allt. Men ibland ramlar man över rätt person. Därför finns vi i Japan där hårvårdsserier, massageoljor och duschtvålar går bra. Produkterna finns också på lyxhotellet Four Seasons spa i Tokyo och på stora varuhuset Barneys i samma stad, berättar Johan Wiklund.

– Men det är viktigt för oss att Norrbotten är hemmamarknaden. Vi är från Jokkmokk. Här har vi rötterna och här blir vi kvar även om produkter säljs över hela världen.

Det var vid köksbordet hemma i Jokkmokk som syskonen bestämde sig för att satsa på eget med ekologisk inriktning. De började med två kroppsoljor och startade ett företag med varumärket c/o Gerd efter deras mamma som fortfarande jobbar till 75 procent i firman. Namnet är en hyllning till henne.

– Hon hade alltid förädlat rubbet från naturen och lärde oss jobba med äkthet, värna om natur, djur och människor.

– Vi arbetar med nedbrytningsbara råvaror och satsar på frön och oljor. Lingon, blåbär, hjortron, örter, björkblad och annat i skogarna kring oss bidrar till våra skönhetsprodukter som vi själva jobbat fram. Som Blueberry Schampoo, Lingonberry Clear eller Cloudberry Facial.

Efter några år i källarlokalen hyrde c/o Gerd en industriliknande lokal 2011 och nu har man gjort en större utbyggnad som ska bidra till en stor kapacitetsökning.

– Allt löper enligt den plan vi lade upp 2008. Tidigt började vi sälja  via e-handel och återföräljare. Vi har nu nått vad vi skissade på som fas fem och ska ta höjd inför nästa stora steg. Nyligen inleddes också ett samarbete med hotellkungen Peter Stordalens At Six i Stockholm där vi är helhetsleverantörer. Vi profilerar oss närmast mest på lyxhotell och på att bli större på den svenska marknaden, säger Johan Wiklund.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kero – en framgångssaga

FÖRETAG I GLESBYGD Familjeföretaget Kero firar 90 år som företag. Att behålla de gamla värderingarna om det genuina hantverket och att driva både produktion och försäljning i Sattajärvi har inte alltid varit den enklaste vägen. Men, det självklara valet och den främsta drivkraften. Det har också visat sig vara en framgångsfaktor. Kero har idag kunder över hela världen och efterfrågan på deras produkter ökar hela tiden.
NYHET Publicerad:

Han bekostar personalens boende

BOSTADSBRIST När affärerna blomstrar kostar det. Något som ICA-handlaren Petter Nilsson i Riksgränsen fått erfara. ICA-butikens expansion i kombination med bristen på bostäder har inneburit att han tvingats bekosta personalboenden för flera miljoner kronor. "Det är klart att jag går back varje månad", säger Petter Nilsson.
NYHET Publicerad:

Hon ska inspirera till ung företagsamhet

UNG FÖRETAGSAMHET För tio år sedan drev hon sitt eget UF-företag – idag ska Carolina Heimdahl inspirera dagens ungdomar till att starta egna UF-företag. "Det känns väldigt kul och inspirerande att vara hemma i Norrbotten igen och att få den här chansen", säger den nya regionchefen för Ung Företagsamhet i Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Norrbottenskommuner i topp när företagare sätter betyg

FÖRETAGSKLIMAT Haparanda och Övertorneå i topp när Sveriges företagare sätter betyg på kommunernas myndighetsutövning.
NYHET Publicerad:

Norrbottens kommuner måste ta vara på sina entreprenörer

KRÖNIKA "Företagsklimatet i Norrbotten förbättras hela tiden, även om det går långsamt på flera håll.  Elva av länets 14 kommuner ligger fortfarande under riksgenomsnittet i Svenskt Näringslivs undersökning av företagsklimatet i Sverige. Det är inte acceptabelt i ett län som strävar efter att växa sig in i framtidens föränderliga arbetsmarknad", skriver Hans Andersson.
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

KRÖNIKA Även om klimatutmaningen är allvarlig och det är bråttom att få ner utsläppen finns hopp. Svenska företag bidrar till att rädda klimatet – varje dag, skriver Linda Flink, expert på energi och klimat på Svenskt Näringsliv i en krönika. Den självklara utgångspunkten i klimatarbetet behöver vara det globala perspektivet, just eftersom klimatutmaningen är global.
NYHET Publicerad:

Fortsatt sjunkande antal patent i Norrbotten

PATENT Antalet patentansökningar från Norrbotten minskade under förra året, visar statistik från Patent- och registreringsverket. Antalet ansökningar har mer än halverats jämfört med 2017. Ett läns antal patent ses som ett mått på innovations förmåga.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Mimmi!

SKOLA Möt Mimmi Ahlström, ny skolnätverksansvarig vid region Norrbotten för Svenskt Näringsliv. Hon ska tillsammans med lärare, elever, studie- och yrkesvägledare och företagare minska avståndet mellan skola och näringslivet. Vi bad henne svara på tre frågor.
NYHET Publicerad:

"Livet tog paus i fem månader"

REGELKRÅNGEL Till slut kom beskedet som Indira Ilic väntat så länge på: hon får arbetstillstånd och kan flytta tillbaka till Kalix och till ett arbete på Modul.
NYHET Publicerad:

Sund konkurrens förbättrar företagsklimatet

KRÖNIKA För att klara samhällsutmaningarna behöver vi undvika situationer där det offentliga Sverige och näringslivet hamnar i ett motsatsförhållande. Norrbottens kommuner behöver se över sin osunda konkurrens, skriver Hans Andersson, regionchef på Svenskt Näringsliv i Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Succén fortsätter för Västra kajen camping och gästhamn

FÖRETAGANDE Endast 500 meter från Piteå centrum ligger det populära turistmålet Västra kajen camping och gästhamn. Campingen drivs av paret Karin Lindström och Tomas Lindbäck med familj. De har skapat en idyllisk plats för sina gäster med det marina kulturarvet som en röd tråd. Här doftar det tjära och kokkaffe, och gästerna trivs i den stillsamma miljön vid vattnet bland de röda båthusen.
NYHET Publicerad:

Reformer för en bättre svensk skola

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 6,2 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Norrbottens län. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Därför föreslår Svenskt Näringsliv höjda krav på lärarutbildningarna, en nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Utländsk arbetskraft nekas arbetstillstånd i Sverige

UPPDATERAD För företag som har svårt att rekrytera medarbetare med rätt kompetens väljer en del att söka arbetskraft utanför Sveriges gränser. Arbetskraftsinvandringen är otroligt viktig för företagens tillväxt, konkurrenskraft och överlevnad. Men tilltänkta medarbetare har svårt att få arbetstillstånd i Sverige och kastas ut trots att de har ett ordnat liv och betalar skatt i landet. Detta fick teknikföretaget Modul i Kalix uppleva.
NYHET Publicerad:

Boden bäst och Pajala sämst visar undersökning om företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Alltfler av länets kommuner hamnar ovanför strecket för godtagbart företagsklimat. Det är ett positivt besked i Svenskt Näringslivs undersökning över kommunernas företagsklimat. Bäst betyg får Boden medan Pajala, Kiruna och Arvidsjaur kommuner fortfarande ligger strax under nivån för godtagbart företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Nya skatteförslag urholkar glesbygdsföretags konkurrensförmåga

SKATTER Sveriges miljöpolitik slår hårt mot gruvnäringen i norr och mot företag i glesbygden. Höjda skatter på diesel, kemikalier och höjd skatt på fossilabränslen i värmekraftverk får stora negativa effekter på bland annat svensk gruvindustris förutsättningar att konkurrera på den internationella marknaden. "Ta bara Finland som exempel. De har en helt annan skatt på tunga entreprenadmaskiner än vad vi har här i Sverige. Går det här förslaget igenom så är det drygt fem kronor billigare per liter att tanka tunga entreprenadmaskiner i Finland," säger Patrick Snell, vd på Snellsentreprenad AB.
NYHET Publicerad:

Skattesmäll för gruvorna

SKATTER Klas Nilsson, kommunikationsdirektör Boliden, är allt annat än nöjd med regeringens nya förslag om höjd skatt på diesel som används i gruvfordon. Något som slår väldigt hårt mot norra Sverige.
NYHET Publicerad:

Mer potatis i varje transport minskar klimatpåverkan

HÅLLBARHET Nya regler göra att potatisleverantören Outinens i Haparanda kan frakta mer potatis vid varje transport. Nu tillåts nämligen tyngre fordon på vägarna och det är bättre för miljön. Samtidigt minskar företaget sin användning av diesel med cirka 17000 liter per år.
NYHET Publicerad:

Optimism bland företagen i Norrbotten

KONJUNKTUR Toppen på är nådd och svensk konjunktur viker. Men trots det har näringslivet i Norrbotten en förhållandevis optimistisk syn på de kommande sex månaderna. Flera företag förväntas öka sin personalstyrka och produktions- och försäljningsvolymerna väntas stiga. Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturrapport för Norrbotten för andra kvartalet.
NYHET Publicerad:

Så ska Haparanda förbättra företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Från att haft det bästa företagsklimatet i Norrland för tio år sedan, har Haparanda hamnat bland de sämsta kommunerna i Svenskt Näringslivs rankinglista för 2018. Snart är det dags för en ny ranking. Med ny näringslivsstrateg och nya arbetssätt har kommunen tagit ut riktlinjerna för ett bättre företagsklimat som ska visa sig i kommande mätningar.
NYHET Publicerad:

Nyföretagandet ger nytt hopp till Övertorneå

FÖRETAGSKLIMAT Övertorneå har aldrig varit bland de 200 bästa av landets 290 kommuner i Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet som pågått under hela 2000-talet. Oftast har kommunen sladdat bland de 25 sämsta. Samtidigt rankas under 2018 nyföretagsamheten inom den bästa sjättedelen i landet. Den nye kommundirektören Peter Juntti har nu satt igång arbetet med att skapa ett bättre företagsklimat i kommunen. Fler företagsträffar och samverkan är vägen mot framtiden.