“Coca-Cola-recept”ger lyft i Jokkmokk

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP En brant omsättningsökning och fördubblat antal anställda på kort tid har gjort Jokkmokks Korv & Rökeri till ett intressant företag i Norrbotten med tentakler över hela Sverige. Med lite udda arbetsmetoder, kniven som viktigaste verktyget och skogen (!) som smaksättare har man växt så att det knakat – och nu satsar man italienskt också!

Jokkmokks korv, Chark SM, Sveriges bästa falukorv 2016, Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström

Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström när Jokkmokks korv vann Sveriges bästa falukorv vid Chark SM 2016.

– Receptet på vår korv är lika hemligt som Coca-Colas. Min pappa Magnus och farfar har det i huvudet. Dessutom finns det inlåst i ett bankfack, säger Viktoria Forsman som är marknadschef.

Inte så konstigt kanske att det inte var i Falun utan i Jokkmokk man blev bäst i Sverige på Falukorv häromåret. Någon har sagt att Falukorvens Mekka ligger i Jokkmokk.

Priserna och medaljer har också drösat över företaget vid Chark-SM. Och vem vet, snart konkurrerar man kanske även med Parma i Italien om den lufttorkade Parmaskinkan som är senaste satsningen? Eller ”Den fjälltorkade skinkan från Jokkmokk”, som är arbetsnamnet.

– Vi har vuxit snabbt senaste åren och i fjol byggde vi också ut med 500 kvadratmeter, berättar Magnus Kvickström som driver familjeföretaget som nu omsätter 60 miljoner och har drygt 20-talet anställda. 

Dottern Viktoria Forsman är marknadschef, makan Linda jobbar med försäljning och det mesta i övrigt. Magnus pappa sköter kryddvägning och gör korv en gång i veckan och mamma som köpte företaget 1993 sköter diverse sysslor.

Jokkmokks korv, Magnus Kvickström och Viktoria Forsman (4 år)

Viktoria Forsman tillsammans med pappa Magnus Kvickström. På bilden 4 år, men idag marknadschef för Jokkmokks korv.

– Men en av våra styrkor är att vi har en så fantastiskt kunnig och trogen personal och att vi känner ett starkt stöd i kommunen. Vi upplever att man i bygden värnar om oss och företagsklimatet är inget jag klagar över utan vi utvecklas i en bra miljö, konstaterar Magnus Kvickström.

Företaget har haft en brant omsättningsökning. Från 12 miljoner till 60 sedan 2014 och personalstyrkan har nästan fördubblats från 12 årsanställda 2014. Utvecklingen ledde inte bara till nästan dubblad lokalyta i fjol utan också till att man investerade fyra miljoner i nya maskiner för att klara produktionsökningen.

Med inspiration från Italien

Senaste nyheten är den lufttorkade Parmaskinkan.

– Vi har en ny produktionslinje för den delen. Under en månad hade vi två italienare här som hjälpte oss i starten. Hos dem har man lufttorkat sedan 1500-talet. Vi tar efter deras långsamma metod som för vissa produkter betyder att det dröjer ett halvår innan de är klara, för andra upp till ett år. De förvaras i rum där det är skiftande varmt och kallt, precis som i italienska rummen. Vi blir först i landet som använder deras metod, säger Magnus Kvickström.

Men Jokkmokkskorv höll på att gå i graven i slutet av 1900-talet. Företaget startades 1945 av John Wilhelm Johansson och redan då använde man bara de bästa köttdelarna och skar bort senor, hinnor och brosk. Men på 90-talet låg verksamheten nere under två-tre år innan Magnus Kvickströms mor köpte företaget 1993.

– Det var inte värt så mycket utan receptboken var det värdefullaste vid köpet.Då var jag 17 år och fick börja jobba direkt. År 2000 tog jag över. Jag fick av de äldre lära mig att noggrannheten och inte tiden är viktigast i den här verksamheten. Det ska inte finnas en köttbit som vi inte lägger kniven på. Produktens kvalitet går för allt annat, betonar Magnus Kvickström.

Jokkmokks korv, Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken

Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken.

– Med fina råvaror blir resultaten därefter. Och vi använder skogen som smaksättare. Lav, lingonris, blåbärsris, drivved… Stubbar som flyter upp efter kanske 50 år och hamnar i gallret vid kraftverksdammen är utmärkta när vi röker. Luktar röken gott så blir smaken god!

Jokkmokkskorv är udda också på så sätt att man inte tar emot order på nätet från 80-talet butiker i länet. I övriga Sverige har man en samarbetspartner.

– Nej, vi värdesätter den personliga kontakten med kunderna och ringer helt enkelt upp dem. Det ger oss ofta viktig extra kunskap om reaktioner på produkterna och den värnar vi om, säger marknadschefen Viktoria Forsman som för fyra år sedan sadlade om och lämnade frisöryrket i Stockholm.

Nu svarar hon också tillsammans med pappa Magnus för designen av olika förpackningar.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Med handlingskraft kan bostadsbristen i Norrbotten åtgärdas

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Politiker och företagare möttes i Luleå för att diskutera lösningar för bristen på bostäder. En fråga som måste lösas om företagen ska klara kompetensförsörjningen.
NYHET Publicerad:

Företagare vill se enklare regler för timanställda

ARBETSMARKNAD "Om reglerna för timanställningar förenklas skulle fler människor kunna få arbeten". Det säger Peter Nilsson-Sandlund, vd och delägare i bemanningsföretaget Ponto i Luleå. Han lyfter också frågan om bostadsbristen på vissa orter som ett hinder för rekrytering för företagen.
NYHET Publicerad:

Kalix kommun mer företagsvänligt

FÖRETAGSKLIMAT Ny näringslivschef och nya satsningar på bättre service gör att Kalix kommun det senaste året fått ett betydligt bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Kvinnor i täten för tillväxten

TILLVÄXT "När jag startade hade vi röda siffror. 2016 vände vi till vinst." Vd Karin Prytz skapar tillväxt i Övertorneå. Ny gruvnäring gav injektion till affärerna.
NYHET Publicerad:

Ökad skatt på anställning minskar möjligheten att anställa

SKATTER Stigande löneavgifter, är en växande skatt, som ökar kostnaderna för företagen utan koppling till förmåner för den anställde.
NYHET Publicerad:

Registersystem en dyr affär för företagare

REGISTER Skatteverkets krav om att företag dagligen ska bokföra när anställda är på sin arbetsplats, den så kallade personalliggaren – får kritik för att skapa onödigt krångel och mer kostnader för framför allt småföretagen.
NYHET Publicerad:

Sveriges största kommun saknar ändå mark

FÖRETAGSKLIMAT Kiruna är landets största kommun till ytan, men har ändå dåligt med kommunal mark för snabb utveckling och etablering av nya företag. ”Kommunen äger faktiskt bara en procent av marken, 30 procent ligger i privata händer och resten är statens." Det säger tillväxtchef Ann-Christin Samuelsson när hon pekar på ett av problemen som kan bidra till att Kiruna hamnar långt ner i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Här är programmen som ger jobb efter studierna

GYMNASIEVALET Ungefär 2 500 niondeklassare i Norrbotten och deras föräldrar ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta utbildningsval driver Svenskt Näringsliv sajten Gymnasiekvalitet. se
NYHET Publicerad:

”Nobelpristagare” vill ha bort löneskatt

SKATTER ”Om den allmänna löneavgiften på drygt 10 procent skulle tas bort så vore det en stor varaktig konkurrensfördel för oss. Vi har redan nu för många skatter och arbetsgivaravgifter och det är viktigt att de sänks eller tas bort om vi ska klara av att hävda oss på den utländska marknaden.” Det säger Fredrik Kangas, vd på Kiruna Wagons.
NYHET Publicerad:

Behöver sätta näringslivsfrågor främst på agendan

FÖRETAGSKLIMAT ”Samtalsklimatet mellan politiker och företagare kan vara en av orsakerna till att Arvidsjaur ligger illa till i mätningen av företagsklimatet. Och dessutom går det fortfarande lite trögt med att få fart på upphandlingar." Det säger Peter Manner som är tillförordnad näringslivschef i Arvidsjaurs kommun.
NYHET Publicerad:

Hopp om ett positivt 2019

JULKRÖNIKA Julklappar och önskelistor behöver man  inte vara lika försiktig med som nyårslöften och obetänksamma utfästelser och försäkringar. Ta bara Stefan Löfvens om att Sverige år 2020 ska ha Europas lägsta arbetslöshet. Eller Annie Lööfs som sa att hon hellre skulle äta upp sin högra sko än att sätta sig i samma regering som Socialdemokraterna…Det är bättre att hålla sig på jorden än att strö löften kring sig som främst ska ge rubriker.
NYHET Publicerad:

100 jobb att söka på juldagen (!) i Gällivare

FÖRETAGSKLIMAT ”Här finns det knappt någon arbetslöshet, det byggs och händer mycket och vi känner att vi är på rätt väg. Därför tror vi på positivare resultat redan i mätningen nästa år”. Det säger Gällivares näringslivsutvecklare Annica Oscarsson trots att kommunen bara har 38 av landets 290 kommuner bakom sig i Svenskt Näringslivs senaste ranking av företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Hårt slag mot guideföretagen

SKATTER ”I Finland och Norge gnuggar man förtjusta händerna efter beslutet om att momsen för svenska naturguider fyrdubblas från sex till 25 procent. För vår bransch är det dock inget annat än en ren katastrof!” Det säger Göran Widén, VD för Brändö Konferens & Fritidsby.
NYHET Publicerad:

”Ren katastrof för upplevelseföretag”

SKATTER Robert Westin driver upplevelseföretaget Arctic Adventure i Boden. Han är rejält upprörd över att momsen höjs från sex till 25 procent vid halvårsskiftet för företag som erbjuder naturguidningar. Han har drivit företaget under 18 år och de senaste åtta-nio åren på heltid tillsammans med en anställd. Dessutom köper han tjänster från olika underleverantörer som motsvarar ungefär ytterligare en anställd. ”Momshöjningen kostar oss upp emot 100.000 kronor under vart och ett av de tre närmaste åren”.
NYHET Publicerad:

Slopad flygskatt bra men höjd moms drabbar små

SKATTER ”Man sänker elpriset genom att i stort sett ta bort skatten för dataföretags högenergislukande serverhallar för att klara hem etableringar i konkurrensen mot Finland. Därför känns det väldigt konstigt att man nu höjer skatten med 19 procent, från sex till 25 procent, för många mindre företag inom besöksnäringen. Det gynnar förstås i hög grad konkurrenter i våra konkurrentländer.” Det säger Jalle Svanberg som är ordförande i den regionala turistorganisationen Swedish Lapland efter beslutet att höja momsen för naturguidning.
NYHET Publicerad:

Strategiska drag skapar storföretag

ENTREPRENÖRSKAP Carola Nybom och Lisa Westerberg i Kalix när de vågade satsa på sig själva och startade en liten lokal ekonomibyrå när outsourcingbolaget där de jobbade gick i konkurs 2001. De visste vad de kunde och trodde på sig själva. Efter snart 15 år är deras nya företag marknadsledande inom finansiell service, omsätter 77 miljoner och har ett 90-tal anställda – absoluta merparten är kvinnor. Här kan man tala om en verklig framgångssaga!
NYHET Publicerad:

Rankingen hjälpte till lyftet

FÖRETAGSKLIMAT ”Vi har varit lyhörda för Svenskt Näringslivs resultat av företagsrankningar och de råd som vi har fått den vägen. Vi har konkret använt oss av vad vi kan göra för att få ett bättre företagsklimat”, säger Arjeplogs utvecklingsstrateg Ingela Edholm Forsberg.
NYHET Publicerad:

Den dolda skatten på arbete

ARBETSGIVARAVGIFT Arbetsgivare är ofta kritiska till arbetsgivaravgifterna, inte för förmånerna de bekostar utan för att en stor del av avgifterna är ren skatt.
NYHET Publicerad:

Energifullt, ovärderligt och roligt!

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringsliv samlade några av landets mest engagerade företagare för att ge dem möjligheten att lyfta viktiga frågor som påverkar deras företag. Genom möten med andra företagare, med Svenskt Näringslivs experter och riksdagspolitiker från den egna valkretsen fördes dialogen om hur vi kan skapa ett bättre företagarklimat tillsammans. Vikten av att ses underströks inte bara av företagen på plats, utan även politikerna. ”Det är alltid lika viktigt och roligt att träffa företagare från länet”, konstaterar Anna-Caren Sätherberg, riksdagsledamot (S) och får medhåll av Saila Quicklund, riksdagsledamot (M). ”Ovärderligt att vi samlat kunde komma med inspel och ta med oss budskapen från företagen till riksdagen.”
NYHET Publicerad:

Industrin ropar efter kompetenta personer

KOMPETENSFÖRSÖRJNING ”Det viktigaste för nästa regering måste vara att satsa på utbildningar inom arbetsmarknadsområdet som gör att företagen får just den personal som krävs i dag. Kompetensförsörjningen upplever vi som det stora problemet just nu och det delar vi med industriföretag runt om i regionen.” Det säger Boris Lindberg, vd Gällivare Industriservice AB.