“Coca-Cola-recept”ger lyft i Jokkmokk

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP En brant omsättningsökning och fördubblat antal anställda på kort tid har gjort Jokkmokks Korv & Rökeri till ett intressant företag i Norrbotten med tentakler över hela Sverige. Med lite udda arbetsmetoder, kniven som viktigaste verktyget och skogen (!) som smaksättare har man växt så att det knakat – och nu satsar man italienskt också!

Jokkmokks korv, Chark SM, Sveriges bästa falukorv 2016, Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström

Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström när Jokkmokks korv vann Sveriges bästa falukorv vid Chark SM 2016.

– Receptet på vår korv är lika hemligt som Coca-Colas. Min pappa Magnus och farfar har det i huvudet. Dessutom finns det inlåst i ett bankfack, säger Viktoria Forsman som är marknadschef.

Inte så konstigt kanske att det inte var i Falun utan i Jokkmokk man blev bäst i Sverige på Falukorv häromåret. Någon har sagt att Falukorvens Mekka ligger i Jokkmokk.

Priserna och medaljer har också drösat över företaget vid Chark-SM. Och vem vet, snart konkurrerar man kanske även med Parma i Italien om den lufttorkade Parmaskinkan som är senaste satsningen? Eller ”Den fjälltorkade skinkan från Jokkmokk”, som är arbetsnamnet.

– Vi har vuxit snabbt senaste åren och i fjol byggde vi också ut med 500 kvadratmeter, berättar Magnus Kvickström som driver familjeföretaget som nu omsätter 60 miljoner och har drygt 20-talet anställda. 

Dottern Viktoria Forsman är marknadschef, makan Linda jobbar med försäljning och det mesta i övrigt. Magnus pappa sköter kryddvägning och gör korv en gång i veckan och mamma som köpte företaget 1993 sköter diverse sysslor.

Jokkmokks korv, Magnus Kvickström och Viktoria Forsman (4 år)

Viktoria Forsman tillsammans med pappa Magnus Kvickström. På bilden 4 år, men idag marknadschef för Jokkmokks korv.

– Men en av våra styrkor är att vi har en så fantastiskt kunnig och trogen personal och att vi känner ett starkt stöd i kommunen. Vi upplever att man i bygden värnar om oss och företagsklimatet är inget jag klagar över utan vi utvecklas i en bra miljö, konstaterar Magnus Kvickström.

Företaget har haft en brant omsättningsökning. Från 12 miljoner till 60 sedan 2014 och personalstyrkan har nästan fördubblats från 12 årsanställda 2014. Utvecklingen ledde inte bara till nästan dubblad lokalyta i fjol utan också till att man investerade fyra miljoner i nya maskiner för att klara produktionsökningen.

Med inspiration från Italien

Senaste nyheten är den lufttorkade Parmaskinkan.

– Vi har en ny produktionslinje för den delen. Under en månad hade vi två italienare här som hjälpte oss i starten. Hos dem har man lufttorkat sedan 1500-talet. Vi tar efter deras långsamma metod som för vissa produkter betyder att det dröjer ett halvår innan de är klara, för andra upp till ett år. De förvaras i rum där det är skiftande varmt och kallt, precis som i italienska rummen. Vi blir först i landet som använder deras metod, säger Magnus Kvickström.

Men Jokkmokkskorv höll på att gå i graven i slutet av 1900-talet. Företaget startades 1945 av John Wilhelm Johansson och redan då använde man bara de bästa köttdelarna och skar bort senor, hinnor och brosk. Men på 90-talet låg verksamheten nere under två-tre år innan Magnus Kvickströms mor köpte företaget 1993.

– Det var inte värt så mycket utan receptboken var det värdefullaste vid köpet.Då var jag 17 år och fick börja jobba direkt. År 2000 tog jag över. Jag fick av de äldre lära mig att noggrannheten och inte tiden är viktigast i den här verksamheten. Det ska inte finnas en köttbit som vi inte lägger kniven på. Produktens kvalitet går för allt annat, betonar Magnus Kvickström.

Jokkmokks korv, Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken

Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken.

– Med fina råvaror blir resultaten därefter. Och vi använder skogen som smaksättare. Lav, lingonris, blåbärsris, drivved… Stubbar som flyter upp efter kanske 50 år och hamnar i gallret vid kraftverksdammen är utmärkta när vi röker. Luktar röken gott så blir smaken god!

Jokkmokkskorv är udda också på så sätt att man inte tar emot order på nätet från 80-talet butiker i länet. I övriga Sverige har man en samarbetspartner.

– Nej, vi värdesätter den personliga kontakten med kunderna och ringer helt enkelt upp dem. Det ger oss ofta viktig extra kunskap om reaktioner på produkterna och den värnar vi om, säger marknadschefen Viktoria Forsman som för fyra år sedan sadlade om och lämnade frisöryrket i Stockholm.

Nu svarar hon också tillsammans med pappa Magnus för designen av olika förpackningar.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Strävar mot topp tio i Sverige

FÖRETAGSKLIMAT ”Varför ska inte Boden kunna finnas bland de tio kommuner som har landets bästa företagsklimat? Även om vi nu är bäst i Norrbotten så måste det vara en målsättning att sträva i den riktningen!” Det säger Mats Berg, kommun- och näringslivschef i Boden.
NYHET Publicerad:

Nästa regering måste ge arbetsglädjen åter

REGELKRÅNGEL ”I dag går det åt fel håll hela tiden och man plockar successivt av företagare arbetsglädjen. Där måste det till en förändring. En ny regering kan kanske bidra till lite förbättringar för oss företagare, men risken är att även om man inte fortsätter i exakt samma spår som tidigare så kan det ändå bli i liknande spår.” Det säger Bo Rönnkvist, vd, BORÖ Pannan.
NYHET Publicerad:

Norrbottningar går från offentlig vård till privat

VÄLFÄRD Allt fler invånare  i Norrbotten vänder offentlig sjukvård ryggen. Samtidigt listar privata vårdalternativet Norrahamn i Luleå 1 500 nya patienter om året.
NYHET Publicerad:

Bättre företagsklimat i många av Norrbottens kommuner

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i Norrbotten tar ett kliv framåt under 2018. För 17:e året presenterar Svenskt Näringsliv sin ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. För Norrbottens del visar rankingen på bättre företagsklimat i många kommuner.
NYHET Publicerad:

Inga käppar i hjulen för företagarna, tack!

VALET 2018 ”Viktigast efter valet är att politikerna förstår att de inte kan sätta käppar i hjulen för näringslivet. Blomstrar företagen så ger det också välfärd i landet. Går de bra för dem så går det också bra för Sverige.” Mikael Pudas, VD och koncernchef för NMV Group. Han efterlyser mer lyhördhet från kommande regimer både nationellt och lokalt.
NYHET Publicerad:

Varken tid eller plats för några långbänkar

VÄLFÄRD ”Osäkerheter mår ingen bra av. Vare sig i Boden eller på riksnivå. Därför är det viktigt att regerings- och kommunledningsfrågorna får både snabba och på sikt hållbara lösningar. Och naturligtvis att man inte plockar fram långbänkar som skapar osäkerheter kring vad som ska hända framöver.” Mattias Hjelte är VD för Inre Kraft i Boden som bedriver personlig assistans och hemtjänst.
NYHET Publicerad:

"Det största som hänt mig"

YRKES-EM På måndag åker Agnes Gradin från Piteå till Budapest för att tävla om att bli bäst i Europa. Tillsammans med sina lagkamrater i svenska Yrkeslandslaget kommer Anges att tävla i Yrkes-EM (EuroSkills), europamästerskapen i yrkesskicklighet för ungdomar. Agnes gren är plattsättning.
NYHET Publicerad:

Administrationen stjäl viktig arbetstid

REGELKRÅNGEL ”Förhoppningsvis ska den kommande regeringen fokusera mer på småföretagarna och deras villkor. Vi kan inte fortsätta att ägna oss åt destruktiva åtgärder som att införa vinstförbud eller att försöka lägga ner väl fungerande privata alternativ. Här måste det bli ett nytänk.” Det tycker Martin Spolander, Kukkolaforsen Turist & Konferens.
NYHET Publicerad:

Företagsfientligare än på decennier

VALET 2018 ”De senaste åren har varit en katastrof för företagande. Sverige har haft den mest företagsfientliga regeringen på många decennier. Att åstadkomma positiva förändringar efter valet bör därför vara tämligen enkelt.” Det säger Anders Hermanson, marknadschef vid tillväxtföretaget BnearIT i Luleå.
NYHET Publicerad:

Ny regionchef i Norrbotten

NY PÅ JOBBET  Den 1 september tillträdde Hans Andersson tjänsten som regionchef på Svenskt Näringsliv Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Tydligare spelregler viktigast efter valet

VALET 2018 ”Med en ny eller nygammal regering blir det nödvändigt att vi får en mycket bättre långsiktighet än i dag. Vi måste få veta att det inte blir ständiga förändringar av lagar, regler, skatter och att vi slipper en massa extra nya påhitt som vi ska ta hand om. Vi är bra på att driva företag och ska inte behöva sköta massor med uppgifter som politiker hittar på.” Det var Jan-Olov Daniels, VD för Modul, viktigaste budskap när han fick träffa de moderata riksdagskandidaterna Mattias Karlsson och Stefan Sydberg.
NYHET Publicerad:

Trött på att utmålas som skurk

GÄSTKRÖNIKA "Jag är vd för Hermelinen, en så kallad välfärdsföretagare. Hermelinen räknas till företag som gör vinster i välfärden. Jag är mycket bekymrad över den politiska retoriken som utmålar oss som skurkar som misshushållar med skattemedel och som enbart ser till privata vinstintressen. Det är en retorik som är kränkande för alla våra medarbetare och som varje dag gör en fantastisk insats". Det skriver Lisbeth Engelmark, vd för Hermelinen i Luleå.
NYHET Publicerad:

Fyra röster inför kommunrankingen

FÖRETAGSKLIMAT Inför 2018 års kommunranking pejlar vi förväntningarna och känslorna hos fyra kommuner runt om i Sverige. Samtliga svarande är kommunstyrelsens ordförande i respektive kommun.
NYHET Publicerad:

Sänkta löneavgifter viktigt för oss i norr

VALET 2018 ”För oss i Norrlands inland är det väldigt viktigt att en ny regering sänker arbetsgivaravgiften. Vi vill förutom en generell sänkning också se att man återinför ungdomsrabatten.” Det säger Karin Prytz, VD för Släp och lastbilspåbyggnader i Övertorneå AB.
NYHET Publicerad:

Sluta lägga krokben för landets företagare

VALET 2018 ”Respekten för distanskostnader måste vara större från nästa regering när den funderar över hur man ska kunna skapa jobb i hela Sverige. Man måste vara medvetna om att när man påför distanskostnader så slår det förstås hårdast mot de delar av näringslivet som ligger längst bort.” Det var budskapet från Richard Jonsson, utbildad inom industriell datateknik med inriktning på företagsekonomi och VD för Agio, när han träffade riksdagskandidat Linus Sköld (S).
NYHET Publicerad:

Vill ha klara regler för friskolesektorn

VALET 2018 ”Det vore välkommet om en ny regering snabbt försökte ta ett initiativ till en blocköverskridande överenskommelse som ger klara spelregler framöver för oss inom friskolesektorn." Det säger Magnus Selberg, VD för Nya Läroverket i Luleå.
NYHET Publicerad:

Företagarupprop: Bärplockarskatt hotar jobben

ÖPPET BREV TILL REGERINGEN Regeringens förslag att beskatta bärplockare hotar svenska jobb inom livsmedelsindustrin, som i sin tur leder till lägre skatteintäkter och minskade exportintäkter. Vi begär att regeringen omgående stoppar förslaget, skriver 13 företagare i ett öppet brev till regeringen.
NYHET Publicerad:

”Fler måste komma i riktiga arbeten”

VALET 2018 Bengt Nises, vd för Fastighetssnabben, ger sin syn på vad han som företagare tycker är viktigt och förväntar sig av politiker inför kommande mandatperiod.
NYHET Publicerad:

Värna välfärdsföretagandet – för att säkra välfärden

VALET 2018 Välfärden står inför stora utmaningar. Bristen på arbetskraft, fler som blir äldre och en ökad försörjningsbörda. Situationen kräver ett trendbrott. Sverige behöver ta ett nytt välfärdskliv och det finns lösningar därute. Lösningar för förbättrad effektivitet och lösningar genom ny teknik. Kan vi genomföra lösningarna kan vi också i framtiden få en välfärd i världsklass. Det skriver  Jan-Olov Nordström, regionchef, Svenskt Näringsliv i Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Expansion ger plats för hemvändare

EXPANSION ”Högkonjunktur betyder också större konkurrens, men vi expanderar verksamheten och får de kontrakt som vi tycker att vi ska ha”, säger Boris Lindberg som är VD för Gällivare Industriservice AB (GISAB) som just nu har cirka 140 anställda och omsätter 235 miljoner i år. En ökning med nästan 100 miljoner sedan 2016. Bolaget är verksamt inom gruvindustrin, processindustrin och andra tyngre industrier.