“Coca-Cola-recept”ger lyft i Jokkmokk

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP En brant omsättningsökning och fördubblat antal anställda på kort tid har gjort Jokkmokks Korv & Rökeri till ett intressant företag i Norrbotten med tentakler över hela Sverige. Med lite udda arbetsmetoder, kniven som viktigaste verktyget och skogen (!) som smaksättare har man växt så att det knakat – och nu satsar man italienskt också!

Jokkmokks korv, Chark SM, Sveriges bästa falukorv 2016, Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström

Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström när Jokkmokks korv vann Sveriges bästa falukorv vid Chark SM 2016.

– Receptet på vår korv är lika hemligt som Coca-Colas. Min pappa Magnus och farfar har det i huvudet. Dessutom finns det inlåst i ett bankfack, säger Viktoria Forsman som är marknadschef.

Inte så konstigt kanske att det inte var i Falun utan i Jokkmokk man blev bäst i Sverige på Falukorv häromåret. Någon har sagt att Falukorvens Mekka ligger i Jokkmokk.

Priserna och medaljer har också drösat över företaget vid Chark-SM. Och vem vet, snart konkurrerar man kanske även med Parma i Italien om den lufttorkade Parmaskinkan som är senaste satsningen? Eller ”Den fjälltorkade skinkan från Jokkmokk”, som är arbetsnamnet.

– Vi har vuxit snabbt senaste åren och i fjol byggde vi också ut med 500 kvadratmeter, berättar Magnus Kvickström som driver familjeföretaget som nu omsätter 60 miljoner och har drygt 20-talet anställda. 

Dottern Viktoria Forsman är marknadschef, makan Linda jobbar med försäljning och det mesta i övrigt. Magnus pappa sköter kryddvägning och gör korv en gång i veckan och mamma som köpte företaget 1993 sköter diverse sysslor.

Jokkmokks korv, Magnus Kvickström och Viktoria Forsman (4 år)

Viktoria Forsman tillsammans med pappa Magnus Kvickström. På bilden 4 år, men idag marknadschef för Jokkmokks korv.

– Men en av våra styrkor är att vi har en så fantastiskt kunnig och trogen personal och att vi känner ett starkt stöd i kommunen. Vi upplever att man i bygden värnar om oss och företagsklimatet är inget jag klagar över utan vi utvecklas i en bra miljö, konstaterar Magnus Kvickström.

Företaget har haft en brant omsättningsökning. Från 12 miljoner till 60 sedan 2014 och personalstyrkan har nästan fördubblats från 12 årsanställda 2014. Utvecklingen ledde inte bara till nästan dubblad lokalyta i fjol utan också till att man investerade fyra miljoner i nya maskiner för att klara produktionsökningen.

Med inspiration från Italien

Senaste nyheten är den lufttorkade Parmaskinkan.

– Vi har en ny produktionslinje för den delen. Under en månad hade vi två italienare här som hjälpte oss i starten. Hos dem har man lufttorkat sedan 1500-talet. Vi tar efter deras långsamma metod som för vissa produkter betyder att det dröjer ett halvår innan de är klara, för andra upp till ett år. De förvaras i rum där det är skiftande varmt och kallt, precis som i italienska rummen. Vi blir först i landet som använder deras metod, säger Magnus Kvickström.

Men Jokkmokkskorv höll på att gå i graven i slutet av 1900-talet. Företaget startades 1945 av John Wilhelm Johansson och redan då använde man bara de bästa köttdelarna och skar bort senor, hinnor och brosk. Men på 90-talet låg verksamheten nere under två-tre år innan Magnus Kvickströms mor köpte företaget 1993.

– Det var inte värt så mycket utan receptboken var det värdefullaste vid köpet.Då var jag 17 år och fick börja jobba direkt. År 2000 tog jag över. Jag fick av de äldre lära mig att noggrannheten och inte tiden är viktigast i den här verksamheten. Det ska inte finnas en köttbit som vi inte lägger kniven på. Produktens kvalitet går för allt annat, betonar Magnus Kvickström.

Jokkmokks korv, Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken

Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken.

– Med fina råvaror blir resultaten därefter. Och vi använder skogen som smaksättare. Lav, lingonris, blåbärsris, drivved… Stubbar som flyter upp efter kanske 50 år och hamnar i gallret vid kraftverksdammen är utmärkta när vi röker. Luktar röken gott så blir smaken god!

Jokkmokkskorv är udda också på så sätt att man inte tar emot order på nätet från 80-talet butiker i länet. I övriga Sverige har man en samarbetspartner.

– Nej, vi värdesätter den personliga kontakten med kunderna och ringer helt enkelt upp dem. Det ger oss ofta viktig extra kunskap om reaktioner på produkterna och den värnar vi om, säger marknadschefen Viktoria Forsman som för fyra år sedan sadlade om och lämnade frisöryrket i Stockholm.

Nu svarar hon också tillsammans med pappa Magnus för designen av olika förpackningar.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Hårt slag mot guideföretagen

SKATTER ”I Finland och Norge gnuggar man förtjusta händerna efter beslutet om att momsen för svenska naturguider fyrdubblas från sex till 25 procent. För vår bransch är det dock inget annat än en ren katastrof!” Det säger Göran Widén, VD för Brändö Konferens & Fritidsby.
NYHET Publicerad:

”Ren katastrof för upplevelseföretag”

SKATTER Robert Westin driver upplevelseföretaget Arctic Adventure i Boden. Han är rejält upprörd över att momsen höjs från sex till 25 procent vid halvårsskiftet för företag som erbjuder naturguidningar. Han har drivit företaget under 18 år och de senaste åtta-nio åren på heltid tillsammans med en anställd. Dessutom köper han tjänster från olika underleverantörer som motsvarar ungefär ytterligare en anställd. ”Momshöjningen kostar oss upp emot 100.000 kronor under vart och ett av de tre närmaste åren”.
NYHET Publicerad:

Slopad flygskatt bra men höjd moms drabbar små

SKATTER ”Man sänker elpriset genom att i stort sett ta bort skatten för dataföretags högenergislukande serverhallar för att klara hem etableringar i konkurrensen mot Finland. Därför känns det väldigt konstigt att man nu höjer skatten med 19 procent, från sex till 25 procent, för många mindre företag inom besöksnäringen. Det gynnar förstås i hög grad konkurrenter i våra konkurrentländer.” Det säger Jalle Svanberg som är ordförande i den regionala turistorganisationen Swedish Lapland efter beslutet att höja momsen för naturguidning.
NYHET Publicerad:

Strategiska drag skapar storföretag

ENTREPRENÖRSKAP Carola Nybom och Lisa Westerberg i Kalix när de vågade satsa på sig själva och startade en liten lokal ekonomibyrå när outsourcingbolaget där de jobbade gick i konkurs 2001. De visste vad de kunde och trodde på sig själva. Efter snart 15 år är deras nya företag marknadsledande inom finansiell service, omsätter 77 miljoner och har ett 90-tal anställda – absoluta merparten är kvinnor. Här kan man tala om en verklig framgångssaga!
NYHET Publicerad:

Rankingen hjälpte till lyftet

FÖRETAGSKLIMAT ”Vi har varit lyhörda för Svenskt Näringslivs resultat av företagsrankningar och de råd som vi har fått den vägen. Vi har konkret använt oss av vad vi kan göra för att få ett bättre företagsklimat”, säger Arjeplogs utvecklingsstrateg Ingela Edholm Forsberg.
NYHET Publicerad:

Den dolda skatten på arbete

ARBETSGIVARAVGIFT Arbetsgivare är ofta kritiska till arbetsgivaravgifterna, inte för förmånerna de bekostar utan för att en stor del av avgifterna är ren skatt.
NYHET Publicerad:

Energifullt, ovärderligt och roligt!

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringsliv samlade några av landets mest engagerade företagare för att ge dem möjligheten att lyfta viktiga frågor som påverkar deras företag. Genom möten med andra företagare, med Svenskt Näringslivs experter och riksdagspolitiker från den egna valkretsen fördes dialogen om hur vi kan skapa ett bättre företagarklimat tillsammans. Vikten av att ses underströks inte bara av företagen på plats, utan även politikerna. ”Det är alltid lika viktigt och roligt att träffa företagare från länet”, konstaterar Anna-Caren Sätherberg, riksdagsledamot (S) och får medhåll av Saila Quicklund, riksdagsledamot (M). ”Ovärderligt att vi samlat kunde komma med inspel och ta med oss budskapen från företagen till riksdagen.”
NYHET Publicerad:

Industrin ropar efter kompetenta personer

KOMPETENSFÖRSÖRJNING ”Det viktigaste för nästa regering måste vara att satsa på utbildningar inom arbetsmarknadsområdet som gör att företagen får just den personal som krävs i dag. Kompetensförsörjningen upplever vi som det stora problemet just nu och det delar vi med industriföretag runt om i regionen.” Det säger Boris Lindberg, vd Gällivare Industriservice AB.
NYHET Publicerad:

Skogsägare stämmer staten för utebliven ersättning

ÄGANDERÄTT Staten har slutat att ersätta skogsägare i fjällnära områden. Frågan ställs nu på sin spets i ett ärende i Mark- och miljödomstolen i Umeå.
NYHET Publicerad:

Företagsamma Jokkmokk lyfter sakta i rankingen

FÖRETAGSKLIMAT Jokkmokk har Norrbottens mest företagsamma kvinnor och ungdomar och en hög företagsamhet, men det går ändå trögt i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Efter svaga plussiffror tre år i rad har kommunen gått fram 20 placeringar under de senaste fyra åren till plats 226. ”Vi är inne i ett långsiktigt arbete. Jag tror inte att man kan nå varaktiga positiva resultat med plötsliga snabba ryck. Det här är ett arbete som successivt ska leda till att Jokkmokk klättrar pinne för pinne på rankingstegen”, säger Stefan Andersson, Jokkmokks kommun.
NYHET Publicerad:

Bred uppgörelse om bostäder nödvändig

BOSTADSBRIST ”Bostadsmarknaden är viktig för alla för att vi ska ha ett väl fungerande samhälle. Därför hoppas jag att nästa regering tar itu med det som inte fungerar i dag genom en blocköverskridande överenskommelse. Det bästa vore om bostadsmarknaden inte vore så reglerad.” Det säger Jenny Lundström på Lundströms Fastigheter AB i Boden.
NYHET Publicerad:

Maskinförarna intog centrum

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Att vara maskinförare är att ha ett spännande framtidsyrke där du får jobba med den allra senaste tekniken i en bransch i stark utveckling. Det stod klart när bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna i Skellefteå höll öppet hus på Möjligheternas torg i lördags för alla ungdomar som står inför sitt gymnasieval. "Vi vill sopa undan fördomarna kring yrket och visa vilken kvalitativ utbildning man får om man väljer att utbilda sig till maskinförare på ME-skolan", säger Anita Ifrig, regionchef för ME Nord.
NYHET Publicerad:

Klättraren Piteå firar men jobbar för att bli bäst

RANKINGEN Näst störst kliv på kommunrankingen efter Strömstad gör Piteå. Med en klättring på 86 steg är stämningen i kommunen god. Men det här är bara början. "Nu har vi firat färdigt, vi ska smälta resultatet och börja jobba på att bli bäst i Norrbotten igen. Kan vi sedan hamna bland toppkommunerna i landet, så inte mig emot", säger Peter Palmqvist, näringslivschef i Piteå kommun.
NYHET Publicerad:

Jumbon vill göra rejält lyft!

FÖRETAGSKLIMAT ”Med driv, kreativitet och trygghet skapar vi tillsammans möjligheternas kommun” är devisen överst på Pajala kommuns hemsida. Det låter positivt, men det går trögt för Pajala. I Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet har man allra sista platsen bland landets 290 kommuner. Det var samma visa i fjol. Och året innan hade man bara Skinnskatteberg efter sig, en kommun som sedan snabbt gått förbi nästan 100 kommuner. Kan Pajala göra samma resa?
NYHET Publicerad:

Handläggningstider – ett hinder för entreprenörer

REGELKRÅNGEL ”Jag tycker att attityderna till företagen har ändrats sedan jag började arbeta som heltidsfotograf 1993. Nu möter jag nästan bara positiva synpunkter, men det är klart att alla inte förstår vad småföretagare bidrar med till kommunen trots att det är vi företagare som skapar de mesta pengarna som sedan används till olika ändamål.” Det säger Hans-Olof Utsi, fotograf med eget bolag i Kiruna.
NYHET Publicerad:

Strävar mot topp tio i Sverige

FÖRETAGSKLIMAT ”Varför ska inte Boden kunna finnas bland de tio kommuner som har landets bästa företagsklimat? Även om vi nu är bäst i Norrbotten så måste det vara en målsättning att sträva i den riktningen!” Det säger Mats Berg, kommun- och näringslivschef i Boden.
NYHET Publicerad:

Nästa regering måste ge arbetsglädjen åter

REGELKRÅNGEL ”I dag går det åt fel håll hela tiden och man plockar successivt av företagare arbetsglädjen. Där måste det till en förändring. En ny regering kan kanske bidra till lite förbättringar för oss företagare, men risken är att även om man inte fortsätter i exakt samma spår som tidigare så kan det ändå bli i liknande spår.” Det säger Bo Rönnkvist, vd, BORÖ Pannan.
NYHET Publicerad:

Norrbottningar går från offentlig vård till privat

VÄLFÄRD Allt fler invånare  i Norrbotten vänder offentlig sjukvård ryggen. Samtidigt listar privata vårdalternativet Norrahamn i Luleå 1 500 nya patienter om året.
NYHET Publicerad:

Bättre företagsklimat i många av Norrbottens kommuner

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i Norrbotten tar ett kliv framåt under 2018. För 17:e året presenterar Svenskt Näringsliv sin ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. För Norrbottens del visar rankingen på bättre företagsklimat i många kommuner.
NYHET Publicerad:

Inga käppar i hjulen för företagarna, tack!

VALET 2018 ”Viktigast efter valet är att politikerna förstår att de inte kan sätta käppar i hjulen för näringslivet. Blomstrar företagen så ger det också välfärd i landet. Går de bra för dem så går det också bra för Sverige.” Mikael Pudas, VD och koncernchef för NMV Group. Han efterlyser mer lyhördhet från kommande regimer både nationellt och lokalt.