“Coca-Cola-recept”ger lyft i Jokkmokk

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP En brant omsättningsökning och fördubblat antal anställda på kort tid har gjort Jokkmokks Korv & Rökeri till ett intressant företag i Norrbotten med tentakler över hela Sverige. Med lite udda arbetsmetoder, kniven som viktigaste verktyget och skogen (!) som smaksättare har man växt så att det knakat – och nu satsar man italienskt också!

Jokkmokks korv, Chark SM, Sveriges bästa falukorv 2016, Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström

Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström när Jokkmokks korv vann Sveriges bästa falukorv vid Chark SM 2016.

– Receptet på vår korv är lika hemligt som Coca-Colas. Min pappa Magnus och farfar har det i huvudet. Dessutom finns det inlåst i ett bankfack, säger Viktoria Forsman som är marknadschef.

Inte så konstigt kanske att det inte var i Falun utan i Jokkmokk man blev bäst i Sverige på Falukorv häromåret. Någon har sagt att Falukorvens Mekka ligger i Jokkmokk.

Priserna och medaljer har också drösat över företaget vid Chark-SM. Och vem vet, snart konkurrerar man kanske även med Parma i Italien om den lufttorkade Parmaskinkan som är senaste satsningen? Eller ”Den fjälltorkade skinkan från Jokkmokk”, som är arbetsnamnet.

– Vi har vuxit snabbt senaste åren och i fjol byggde vi också ut med 500 kvadratmeter, berättar Magnus Kvickström som driver familjeföretaget som nu omsätter 60 miljoner och har drygt 20-talet anställda. 

Dottern Viktoria Forsman är marknadschef, makan Linda jobbar med försäljning och det mesta i övrigt. Magnus pappa sköter kryddvägning och gör korv en gång i veckan och mamma som köpte företaget 1993 sköter diverse sysslor.

Jokkmokks korv, Magnus Kvickström och Viktoria Forsman (4 år)

Viktoria Forsman tillsammans med pappa Magnus Kvickström. På bilden 4 år, men idag marknadschef för Jokkmokks korv.

– Men en av våra styrkor är att vi har en så fantastiskt kunnig och trogen personal och att vi känner ett starkt stöd i kommunen. Vi upplever att man i bygden värnar om oss och företagsklimatet är inget jag klagar över utan vi utvecklas i en bra miljö, konstaterar Magnus Kvickström.

Företaget har haft en brant omsättningsökning. Från 12 miljoner till 60 sedan 2014 och personalstyrkan har nästan fördubblats från 12 årsanställda 2014. Utvecklingen ledde inte bara till nästan dubblad lokalyta i fjol utan också till att man investerade fyra miljoner i nya maskiner för att klara produktionsökningen.

Med inspiration från Italien

Senaste nyheten är den lufttorkade Parmaskinkan.

– Vi har en ny produktionslinje för den delen. Under en månad hade vi två italienare här som hjälpte oss i starten. Hos dem har man lufttorkat sedan 1500-talet. Vi tar efter deras långsamma metod som för vissa produkter betyder att det dröjer ett halvår innan de är klara, för andra upp till ett år. De förvaras i rum där det är skiftande varmt och kallt, precis som i italienska rummen. Vi blir först i landet som använder deras metod, säger Magnus Kvickström.

Men Jokkmokkskorv höll på att gå i graven i slutet av 1900-talet. Företaget startades 1945 av John Wilhelm Johansson och redan då använde man bara de bästa köttdelarna och skar bort senor, hinnor och brosk. Men på 90-talet låg verksamheten nere under två-tre år innan Magnus Kvickströms mor köpte företaget 1993.

– Det var inte värt så mycket utan receptboken var det värdefullaste vid köpet.Då var jag 17 år och fick börja jobba direkt. År 2000 tog jag över. Jag fick av de äldre lära mig att noggrannheten och inte tiden är viktigast i den här verksamheten. Det ska inte finnas en köttbit som vi inte lägger kniven på. Produktens kvalitet går för allt annat, betonar Magnus Kvickström.

Jokkmokks korv, Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken

Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken.

– Med fina råvaror blir resultaten därefter. Och vi använder skogen som smaksättare. Lav, lingonris, blåbärsris, drivved… Stubbar som flyter upp efter kanske 50 år och hamnar i gallret vid kraftverksdammen är utmärkta när vi röker. Luktar röken gott så blir smaken god!

Jokkmokkskorv är udda också på så sätt att man inte tar emot order på nätet från 80-talet butiker i länet. I övriga Sverige har man en samarbetspartner.

– Nej, vi värdesätter den personliga kontakten med kunderna och ringer helt enkelt upp dem. Det ger oss ofta viktig extra kunskap om reaktioner på produkterna och den värnar vi om, säger marknadschefen Viktoria Forsman som för fyra år sedan sadlade om och lämnade frisöryrket i Stockholm.

Nu svarar hon också tillsammans med pappa Magnus för designen av olika förpackningar.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Allt svårare för företagen i Norrbotten att hitta arbetskraft

REKRYTERINGSENKÄTEN 2018 Årets upplaga av Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät, den tionde i sitt slag, visar på ett omfattande rekryteringsbehov bland medlemsföretagen i Norrbottens län. 6 av 10 företag har försökt att rekrytera medarbetare under de senaste sex månaderna. Av dessa anser 68 procent att det varit svårt eller mycket svårt, vilket innebär en ökning med 16 procentenheter sedan rekryteringsenkäten senast genomfördes för två år sedan.
NYHET Publicerad:

Jobbskapare i dubbel bemärkelse

GILLA JOBBSKAPARNA Genom att hjälpa andra till arbeten har Mariam Al-zamami och Jonny Häggström i Luleå på bara fyra år själva bidragit till jobb för ytterligare elva personer även i det egna företaget. Tala om jobbskapare!
NYHET Publicerad:

Vi sätter ljuset på våra jobbskapare!

#GILLAJOBBSKAPARNA Jobb skapas av företagsamma människor. Med rätt förutsättningar vågar fler förverkliga idéer och utveckla sina företag. Deras företag skapar jobb och framtidstro långt utanför storstäder och tillväxtregioner. Under april månad vill vi rikta extra uppmärksamhet mot alla jobbskapare ute i landet. ”Nu drar vi igång kampanjen Gilla Jobbskaparna i sociala medier och med aktiviteter runt om i Norrbotten”, säger Jan-Olov Nordström, regionchef Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

”Sopa inte rankingen under mattan”

FÖRETAGSKLIMAT Pajala har Sveriges sämsta företagsklimat. "Jag tycker att kommunen bör ta till sig det och inte låtsas att allt är bra." Det säger Gunnar Lauri, vd för familjeägda Krekula & Lauri Såg.
NYHET Publicerad:

Döm ut straffavgift vid felaktiga upphandlingar

KOMMENTAR I dag kan inte Förvaltningsrätten döma ut någon form av böter eller straffavgifter när exempelvis en kommun fälls vid felaktiga upphandlingar. Effekten blir att kommunerna struntar i utslagen och Förvaltningsrätten framstår som en tandlös tiger! Samtidigt har våra folkvalda politiker i riksdagen inte visat något större intresse för lagändringar.
NYHET Publicerad:

Plåttegel i Kalix bidrar till 2 092 läkarbesök

VÄLFÄRDSAVTRYCK ”Anställda och andra i Kalix vet att det går bra för oss och inser säkert också att det betyder att vi bidrar med mycket även till välfärden varje år genom de skatter som företaget och de anställda betalar.” Det säger Sven Lindström som är VD för Kalix Mekaniska Industrier AB, KAMI, som haft en positiv utveckling utifrån en grundprodukt som man satsade på redan 1978. Den tegelliknande takplåten Plegel.
NYHET Publicerad:

Vägskatt hotar försena 20 jobb

SKATTER ”Inom fem år siktar vi på att ha dubblat omsättningen till cirka 100 miljoner. Det kräver investeringar på 12-15 miljoner och kan ge ytterligare 20 personer anställning i fabriken i Korpilombolo. Men drabbas vi av en vägslitageskatt på miljonbelopp så kan vi inte utvecklas i den takt som vi har planerat.” Det säger John Sandström, VD för Polarfönster i Korpilombolo.
NYHET Publicerad:

Våga för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT När Svenskt Näringslivs inspirationsdag för ett förbättrat företagsklimat hölls i Umeå var det fullsatt med inbjudna politiker och tjänstemän. Föreläsningar och workshops stod på programmet. ”Jätteintressant hur möjligheterna med digitaliseringen kan skapa ett bättre företagsklimat. Jag tar med mig att våga och inte bromsa”, säger Helena Stenberg, kommunalråd Piteå kommun.
NYHET Publicerad:

Kommunen bad privat förskola att ta över allt!

VÄLFÄRDSFÖRETAG Det socialdemokratiskt styrda Boden erbjöd nyligen den privata förskolan i Harads att ta över en kommunal förskola. ”Vi blev mycket förvånade över erbjudandet. Förslaget slog ner som en blixt från klar himmel”, säger Ida-Linn Näzelius, Kids Corner.
NYHET Publicerad:

Heta AnVa hinner inte med alla kunder

VÄLFÄRDSAVTRYCK ”Det känns väldigt bra just nu. Vi har ökat omsättningen med tio procent och anställt 21 nya medarbetare under året. Branschen är het just nu och vi får så många förfrågningar att vi inte hinner med att räkna på alla!” Mikael Nilsson är verkställande direktör för AnVa Components i Kalix.
NYHET Publicerad:

Växande företagsamhet i Norrbotten

FÖRETAGSAMHET Företagsamheten i Norrbotten fortsätter att växa! Andelen företagsamma personer har nått en ny toppnotering på 10,8 procent. Även företagsamheten hos länets kvinnor når en ny toppnivå på 6,3 procent. Trots tillväxten är företagsamheten fortfarande en bit lägre än riksgenomsnittet. Jokkmokk är den kommun i Norrbottens som uppvisar den högsta företagsamhet samtidigt har företagsamheten vuxit snabbast i Överkalix kommun.
NYHET Publicerad:

Reepalu hotar kvinnors företagande

KRÖNIKA Ungefär samtidigt som den nya regeringen 2014 förklarade att den var feministisk tillsattes, efter påtryckningar från Vänsterpartiet, en utredning om hur man kan begränsa företagandet i välfärdssektorn. Detta är en del av näringslivet som är viktig för kvinnors företagande.
NYHET Publicerad:

Vinsttaket hot mot personlig assistans

VÄLFÄRD ”Vinsttak i välfärden är en konstig konstruktion som riskerar att leda till att många människor till sist blir utan personlig assistans. Jag tycker att det är självklart att alla enskilda individer ska ha rätt till den.” Det säger Armi Koskitalo som startade sitt assistansföretag Ditt Liv i Norr AB i Haparanda 2006 enligt sina egna visioner och värderingar.
NYHET Publicerad:

Omvandlar avfall till välfärd

VÄLFÄRDSAVTRYCK ”Folk i allmänhet tror jag inte pratar om vårt företags bidrag till välfärden. Däremot brukar jag och mina bröder göra det när vi ibland frågar oss varför vi håller på och driver företaget. Men det är bra för samhället som får skatter till utveckling och välfärd och bra för de anställda som har ett arbete.” Det säger Helena Hedlund som är verkställande direktör för Lapplands Lastmaskiner i Jokkmokk AB.
NYHET Publicerad:

Med hela världen som marknad

INTERNATIONELL HANDEL Ett av Luleås mindre bolag är samtidigt det som har det allra bredaste internationella kundregistret. Progira Radio Communication AB säljer programvara till radio- och tv-bolag i bland andra Kina, USA, Sydkorea, Ryssland, Venezuela, Chile och inte minst Brasilien plus en rad afrikanska länder. ”Genom att vi finns över hela världen finns det alltid någon annan stark marknad för oss när det går ner på något annat håll," konstaterar företagets vd, Patrik Engstedt.
NYHET Publicerad:

Småföretagen viktiga för Kirunas utveckling

VÄLFÄRD ”Jag tror inte att människor i allmänhet tänker på hur mycket småföretagen bidrar med till samhällets utveckling. Tänk om vi i Kiruna kunde räkna ihop alla jobb inom den privata sektorn och hur mycket skatt vi tillsammans betalar till kommunens verksamheter! Det skulle kunna bli en överraskande läsning.” Det säger Åsa Jannok, VD för Kirunahälsan AB.
NYHET Publicerad:

Djärv klättring mot toppen

ENTREPRENÖRSKAP Innovatören Daniel Jägerbark i Gällivare har många strängar på sin lyra.  ”Men allra roligast är uppdraget som styrelseledamot i Ung Företagsamhet Norrbotten. Att få möjlighet att möta alla talangfulla unga entreprenörer och se hur de brinner för nya idéer som de vill förverkliga är rent underbart.”
NYHET Publicerad:

“Coca-Cola-recept”ger lyft i Jokkmokk

ENTREPRENÖRSKAP En brant omsättningsökning och fördubblat antal anställda på kort tid har gjort Jokkmokks Korv & Rökeri till ett intressant företag i Norrbotten med tentakler över hela Sverige. Med lite udda arbetsmetoder, kniven som viktigaste verktyget och skogen (!) som smaksättare har man växt så att det knakat – och nu satsar man italienskt också!
NYHET Publicerad:

Äntligen slipper Modul säga nej till nya kunder

ENTREPRENÖRSKAP Modul i Kalix fortsätter att expandera snabbt. 2017 omsatte man 70 miljoner och hade 45 anställda. Fem gånger på 20 år har man också blivit ett Gasell-företag, senast i fjol, med en tillväxtökning på mer än 100 procent under fyra år. "Vi har varit i den situationen att vi tvingats tacka nej till nya kunder", berättar VD Jan-Olov Daniels.
NYHET Publicerad:

Stark vi-känsla efter stålbad

FÖRETAGSKLIMAT ”Företagsklimatet känns bra i Piteå och jag upplever att det finns många fördelar här som vi inte hittar söderut. Kontaktvägarna är korta och vi har haft ett fint stöd av kommunen vid utbyggnader och annat. Man visar helt klart intresse för den verksamhet som vi bedriver.” Det säger Maria Lundberg som är vd på Trixie Sverige.