“Coca-Cola-recept”ger lyft i Jokkmokk

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP En brant omsättningsökning och fördubblat antal anställda på kort tid har gjort Jokkmokks Korv & Rökeri till ett intressant företag i Norrbotten med tentakler över hela Sverige. Med lite udda arbetsmetoder, kniven som viktigaste verktyget och skogen (!) som smaksättare har man växt så att det knakat – och nu satsar man italienskt också!

Jokkmokks korv, Chark SM, Sveriges bästa falukorv 2016, Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström

Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström när Jokkmokks korv vann Sveriges bästa falukorv vid Chark SM 2016.

– Receptet på vår korv är lika hemligt som Coca-Colas. Min pappa Magnus och farfar har det i huvudet. Dessutom finns det inlåst i ett bankfack, säger Viktoria Forsman som är marknadschef.

Inte så konstigt kanske att det inte var i Falun utan i Jokkmokk man blev bäst i Sverige på Falukorv häromåret. Någon har sagt att Falukorvens Mekka ligger i Jokkmokk.

Priserna och medaljer har också drösat över företaget vid Chark-SM. Och vem vet, snart konkurrerar man kanske även med Parma i Italien om den lufttorkade Parmaskinkan som är senaste satsningen? Eller ”Den fjälltorkade skinkan från Jokkmokk”, som är arbetsnamnet.

– Vi har vuxit snabbt senaste åren och i fjol byggde vi också ut med 500 kvadratmeter, berättar Magnus Kvickström som driver familjeföretaget som nu omsätter 60 miljoner och har drygt 20-talet anställda. 

Dottern Viktoria Forsman är marknadschef, makan Linda jobbar med försäljning och det mesta i övrigt. Magnus pappa sköter kryddvägning och gör korv en gång i veckan och mamma som köpte företaget 1993 sköter diverse sysslor.

Jokkmokks korv, Magnus Kvickström och Viktoria Forsman (4 år)

Viktoria Forsman tillsammans med pappa Magnus Kvickström. På bilden 4 år, men idag marknadschef för Jokkmokks korv.

– Men en av våra styrkor är att vi har en så fantastiskt kunnig och trogen personal och att vi känner ett starkt stöd i kommunen. Vi upplever att man i bygden värnar om oss och företagsklimatet är inget jag klagar över utan vi utvecklas i en bra miljö, konstaterar Magnus Kvickström.

Företaget har haft en brant omsättningsökning. Från 12 miljoner till 60 sedan 2014 och personalstyrkan har nästan fördubblats från 12 årsanställda 2014. Utvecklingen ledde inte bara till nästan dubblad lokalyta i fjol utan också till att man investerade fyra miljoner i nya maskiner för att klara produktionsökningen.

Med inspiration från Italien

Senaste nyheten är den lufttorkade Parmaskinkan.

– Vi har en ny produktionslinje för den delen. Under en månad hade vi två italienare här som hjälpte oss i starten. Hos dem har man lufttorkat sedan 1500-talet. Vi tar efter deras långsamma metod som för vissa produkter betyder att det dröjer ett halvår innan de är klara, för andra upp till ett år. De förvaras i rum där det är skiftande varmt och kallt, precis som i italienska rummen. Vi blir först i landet som använder deras metod, säger Magnus Kvickström.

Men Jokkmokkskorv höll på att gå i graven i slutet av 1900-talet. Företaget startades 1945 av John Wilhelm Johansson och redan då använde man bara de bästa köttdelarna och skar bort senor, hinnor och brosk. Men på 90-talet låg verksamheten nere under två-tre år innan Magnus Kvickströms mor köpte företaget 1993.

– Det var inte värt så mycket utan receptboken var det värdefullaste vid köpet.Då var jag 17 år och fick börja jobba direkt. År 2000 tog jag över. Jag fick av de äldre lära mig att noggrannheten och inte tiden är viktigast i den här verksamheten. Det ska inte finnas en köttbit som vi inte lägger kniven på. Produktens kvalitet går för allt annat, betonar Magnus Kvickström.

Jokkmokks korv, Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken

Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken.

– Med fina råvaror blir resultaten därefter. Och vi använder skogen som smaksättare. Lav, lingonris, blåbärsris, drivved… Stubbar som flyter upp efter kanske 50 år och hamnar i gallret vid kraftverksdammen är utmärkta när vi röker. Luktar röken gott så blir smaken god!

Jokkmokkskorv är udda också på så sätt att man inte tar emot order på nätet från 80-talet butiker i länet. I övriga Sverige har man en samarbetspartner.

– Nej, vi värdesätter den personliga kontakten med kunderna och ringer helt enkelt upp dem. Det ger oss ofta viktig extra kunskap om reaktioner på produkterna och den värnar vi om, säger marknadschefen Viktoria Forsman som för fyra år sedan sadlade om och lämnade frisöryrket i Stockholm.

Nu svarar hon också tillsammans med pappa Magnus för designen av olika förpackningar.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Småföretagen viktiga för Kirunas utveckling

VÄLFÄRDSAVTRYCK ”Jag tror inte att människor i allmänhet tänker på hur mycket småföretagen bidrar med till samhällets utveckling. Tänk om vi i Kiruna kunde räkna ihop alla jobb inom den privata sektorn och hur mycket skatt vi tillsammans betalar till kommunens verksamheter! Det skulle kunna bli en överraskande läsning.” Det säger Åsa Jannok, VD för Kirunahälsan AB.
NYHET Publicerad:

Djärv klättring mot toppen

ENTREPRENÖRSKAP Innovatören Daniel Jägerbark i Gällivare har många strängar på sin lyra.  ”Men allra roligast är uppdraget som styrelseledamot i Ung Företagsamhet Norrbotten. Att få möjlighet att möta alla talangfulla unga entreprenörer och se hur de brinner för nya idéer som de vill förverkliga är rent underbart.”
NYHET Publicerad:

“Coca-Cola-recept”ger lyft i Jokkmokk

ENTREPRENÖRSKAP En brant omsättningsökning och fördubblat antal anställda på kort tid har gjort Jokkmokks Korv & Rökeri till ett intressant företag i Norrbotten med tentakler över hela Sverige. Med lite udda arbetsmetoder, kniven som viktigaste verktyget och skogen (!) som smaksättare har man växt så att det knakat – och nu satsar man italienskt också!
NYHET Publicerad:

Äntligen slipper Modul säga nej till nya kunder

ENTREPRENÖRSKAP Modul i Kalix fortsätter att expandera snabbt. 2017 omsatte man 70 miljoner och hade 45 anställda. Fem gånger på 20 år har man också blivit ett Gasell-företag, senast i fjol, med en tillväxtökning på mer än 100 procent under fyra år. "Vi har varit i den situationen att vi tvingats tacka nej till nya kunder", berättar VD Jan-Olov Daniels.
NYHET Publicerad:

Stark vi-känsla efter stålbad

FÖRETAGSKLIMAT ”Företagsklimatet känns bra i Piteå och jag upplever att det finns många fördelar här som vi inte hittar söderut. Kontaktvägarna är korta och vi har haft ett fint stöd av kommunen vid utbyggnader och annat. Man visar helt klart intresse för den verksamhet som vi bedriver.” Det säger Maria Lundberg som är vd på Trixie Sverige.
NYHET Publicerad:

Sågar upplägget med vinsttak

VÄLFÄRD ”De som räknat fram förslaget om vinsttak förstår inte verkligheten, vilket en lång rad remissinstanser också kommit fram till. Reepalu-utredningen hamnade helt fel. Ändå har regeringen inte gjort något för att rätta ens de värsta galenskaperna.” Tony Ömalm driver och äger Malmens friskola i Gällivare och Rymdgymnasiet i Kiruna. Han sågar hela upplägget med vinsttaket.
NYHET Publicerad:

Vinsttaket hot mot 700 elever i Luleå

VÄLFÄRD ”Om förslaget till vinsttak blir verklighet så kan vi inte fortsätta verksamheten under de förutsättningarna!” Det säger VD Magnus Selberg som är VD för Nya Läroverket i Luleå efter regeringens lagrådsremiss om vinster i välfärden.
NYHET Publicerad:

”Vi måste våga vara stolta”

FÖRETAGSKLIMAT Bodens företagsklimat blir allt bättre och är nu näst bäst i länet. "Fantastiskt kul, en positiv självbild är jätteviktigt för hur en ort uppfattas av omvärlden och det är upp till oss Bodensare att vara goda ambassadörer", säger Peter Uneby som driver Sportboden i Boden.
NYHET Publicerad:

Valmöjligheternas år 2018?

KRÖNIKA I år är det valår. Val till riksdag, kommun och landsting. Vem ska regera? Vem ska regera med vem? Vem lyfter frågor som engagerar dig? Ett som är säkert är att vi kommer att bli mätta… av valfläsk.
NYHET Publicerad:

Högtryck för hälso- och sjukvårdsgalleria

VÄLFÄRD Läkare, fysio- och psykoterapeuter, sjuksköterskor, undersköterskor, ekonomer och labbpersonal är under samma tak i Hermelinen i Luleå. Ett nära samarbete mellan yrkesgrupper leder till att patienten får komma till samma personal i stället för att träffa nya vid varje besök.
NYHET Publicerad:

Kablias Kina-export är bra för vår välfärd

FÖRETAGENS VÄLFÄRDSAVTRYCK ”Jag tror inte att folk i allmänhet tänker på att företagen betalar si eller så mycket i skatt som räcker till idrottshallar, skolor, vård och annat. Näringslivets bidrag till välfärden är inte riktigt i fokus i vardagen utan är lätt att glömma bort.” Det säger Anders Brismo, vd på Kablia i Övertorneå.
NYHET Publicerad:

"En viktig personalgrupp har blivit våra utländska vänner"

VÄLFÄRDSAVTRYCK ”Folk förstår nog, men i vardagen tänker man knappast på att företagen bidrar till välfärden i landet genom att de betalar skatt. Man talar nog mer om hur många arbetstillfällen det har blivit i olika företag.” Anders Lilja som äger och driver städbolaget A. Lilja & Co bidrar inte bara till att 65-70 personer har arbeten. Skatteintäkten från bolaget räcker dessutom till 384 hjärtinfarktoperationer.
NYHET Publicerad:

Närmare 3 000 företagare i Norrbotten får tycka till om företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Hur upplever våra företagare att det är att driva sina verksamheter i Luleå? Jokkmokk? Arjeplog? Ja, i alla länets kommuner. I dagarna får närmare 3 000 företagare i Norrbotten svara på frågor om företagsklimatet i sin egen kommun.
NYHET Publicerad:

God jul och gott nytt år!

JULHÄLSNING 2017 lider mot sitt slut och vi vill passa på och önska er en god jul och ett gott nytt år. Tack för alla goda samarbeten under året. Hoppas att vi ses under 2018. Tillsammans gör vi skillnad!
NYHET Publicerad:

Bagarna i Överkalix bidrar till välfärden

VÄLFÄRDSAVTRYCK Visst är även ett bageri ett välfärdsföretag! Se på Bröderna Olofssons i Överkalix, ett anrikt bageri och familjeföretag som har 19 anställda och rötter från 1940-talet. Förutom jobben i det egna företaget bidrar Olofssons bageri varje år med 3,6 miljoner i skatter som räcker till 156 förlossningar, 150 hjärtinfarktsoperationer, 37 grundskoleplatser eller löner till nio undersköterskor. Men det är lätt att glömma företagens betydande bidrag till välfärden.
NYHET Publicerad:

Privata vårdcentralen: ”Landstinget försöker svälta ut oss”

OSUND KONKURRENS Norrbottens egna vårdcentraler har miljonkompenserats när de gått back, och de privata alternativen har tidigare fått samma ersättning. Nu sätter en ny dom stopp för kompensationen till de privata alternativen. ”Det ska vara sund konkurrens och lika villkor oavsett om vården sker i privat eller offentlig regi”, säger den privata vårdgivaren Ola Berg i Luleå.
NYHET Publicerad:

En väg till effektivare resursanvändning

VÄLFÄRD Hur ska vi klara utmaningarna i välfärden med bland annat en växande grupp äldre? Är lösningen att ständigt höja skatten? Eller går det att effektivisera mera? En ny undersökning visar att om kostnaderna i Luleå skulle sänkas till genomsnittsnivån för de kommuner som presterar bäst resultat till lägst kostnad, skulle detta innebära en besparing på 604 miljoner kr.
NYHET Publicerad:

Bygger Europas modernaste fabrik

EXPANSION ”Vi har haft en företagsutveckling som ser ut som en ishockeyklubba under de senaste 20 åren då vi vuxit ordentligt. De senaste fem extra mycket mer och de sista två har varit som böjen på klubban med ytterligare en stark extra skjuts!” Det säger Stefan Lindbäck, Lindbäcks Bygg, som strax före jul kommer att inviga Europas modernaste fabrik för produktion av flerbostadshus i trä.
NYHET Publicerad:

Långsamma kvarnar hot vid Kiruna-omvandling

FÖRETAGSKLIMAT ”Ur företagsperspektiv ser jag klara risker med omvandlingen av Kiruna. De kommunala kvarnarna maler väldigt långsamt och det kan därför bli svårt för mindre företag att våga satsa samtidigt som man säger att staden ska expandera. De stora klara sig alltid. Men man får inte glömma bort att det behövs kringbyggnader också för att få ihop helheten, inte bara stora klossar!” Det säger Stefan Puonu, Malmfältets Entreprenadbyrå.
NYHET Publicerad:

Personalbrist bromsar Boden-utbyggnaden

KOMPETENSFÖRSÖRJNING ”Här söker vi nya medarbetare ganska ofta. Vi har ett 15-tal anställda, men faktiskt ständiga behov av nytt folk. Men det känns trögt. Det går att skylla på att branschen är speciell och att det finns behov av särskilda kunskaper. Men vill man bara så kan man också lära sig det som behövs!” Det säger Ulf Gustafsson som tillsammans med sin bror Patrik Gustafsson äger Bodensläp AB.