“Coca-Cola-recept”ger lyft i Jokkmokk

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP En brant omsättningsökning och fördubblat antal anställda på kort tid har gjort Jokkmokks Korv & Rökeri till ett intressant företag i Norrbotten med tentakler över hela Sverige. Med lite udda arbetsmetoder, kniven som viktigaste verktyget och skogen (!) som smaksättare har man växt så att det knakat – och nu satsar man italienskt också!

Jokkmokks korv, Chark SM, Sveriges bästa falukorv 2016, Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström

Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström när Jokkmokks korv vann Sveriges bästa falukorv vid Chark SM 2016.

– Receptet på vår korv är lika hemligt som Coca-Colas. Min pappa Magnus och farfar har det i huvudet. Dessutom finns det inlåst i ett bankfack, säger Viktoria Forsman som är marknadschef.

Inte så konstigt kanske att det inte var i Falun utan i Jokkmokk man blev bäst i Sverige på Falukorv häromåret. Någon har sagt att Falukorvens Mekka ligger i Jokkmokk.

Priserna och medaljer har också drösat över företaget vid Chark-SM. Och vem vet, snart konkurrerar man kanske även med Parma i Italien om den lufttorkade Parmaskinkan som är senaste satsningen? Eller ”Den fjälltorkade skinkan från Jokkmokk”, som är arbetsnamnet.

– Vi har vuxit snabbt senaste åren och i fjol byggde vi också ut med 500 kvadratmeter, berättar Magnus Kvickström som driver familjeföretaget som nu omsätter 60 miljoner och har drygt 20-talet anställda. 

Dottern Viktoria Forsman är marknadschef, makan Linda jobbar med försäljning och det mesta i övrigt. Magnus pappa sköter kryddvägning och gör korv en gång i veckan och mamma som köpte företaget 1993 sköter diverse sysslor.

Jokkmokks korv, Magnus Kvickström och Viktoria Forsman (4 år)

Viktoria Forsman tillsammans med pappa Magnus Kvickström. På bilden 4 år, men idag marknadschef för Jokkmokks korv.

– Men en av våra styrkor är att vi har en så fantastiskt kunnig och trogen personal och att vi känner ett starkt stöd i kommunen. Vi upplever att man i bygden värnar om oss och företagsklimatet är inget jag klagar över utan vi utvecklas i en bra miljö, konstaterar Magnus Kvickström.

Företaget har haft en brant omsättningsökning. Från 12 miljoner till 60 sedan 2014 och personalstyrkan har nästan fördubblats från 12 årsanställda 2014. Utvecklingen ledde inte bara till nästan dubblad lokalyta i fjol utan också till att man investerade fyra miljoner i nya maskiner för att klara produktionsökningen.

Med inspiration från Italien

Senaste nyheten är den lufttorkade Parmaskinkan.

– Vi har en ny produktionslinje för den delen. Under en månad hade vi två italienare här som hjälpte oss i starten. Hos dem har man lufttorkat sedan 1500-talet. Vi tar efter deras långsamma metod som för vissa produkter betyder att det dröjer ett halvår innan de är klara, för andra upp till ett år. De förvaras i rum där det är skiftande varmt och kallt, precis som i italienska rummen. Vi blir först i landet som använder deras metod, säger Magnus Kvickström.

Men Jokkmokkskorv höll på att gå i graven i slutet av 1900-talet. Företaget startades 1945 av John Wilhelm Johansson och redan då använde man bara de bästa köttdelarna och skar bort senor, hinnor och brosk. Men på 90-talet låg verksamheten nere under två-tre år innan Magnus Kvickströms mor köpte företaget 1993.

– Det var inte värt så mycket utan receptboken var det värdefullaste vid köpet.Då var jag 17 år och fick börja jobba direkt. År 2000 tog jag över. Jag fick av de äldre lära mig att noggrannheten och inte tiden är viktigast i den här verksamheten. Det ska inte finnas en köttbit som vi inte lägger kniven på. Produktens kvalitet går för allt annat, betonar Magnus Kvickström.

Jokkmokks korv, Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken

Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken.

– Med fina råvaror blir resultaten därefter. Och vi använder skogen som smaksättare. Lav, lingonris, blåbärsris, drivved… Stubbar som flyter upp efter kanske 50 år och hamnar i gallret vid kraftverksdammen är utmärkta när vi röker. Luktar röken gott så blir smaken god!

Jokkmokkskorv är udda också på så sätt att man inte tar emot order på nätet från 80-talet butiker i länet. I övriga Sverige har man en samarbetspartner.

– Nej, vi värdesätter den personliga kontakten med kunderna och ringer helt enkelt upp dem. Det ger oss ofta viktig extra kunskap om reaktioner på produkterna och den värnar vi om, säger marknadschefen Viktoria Forsman som för fyra år sedan sadlade om och lämnade frisöryrket i Stockholm.

Nu svarar hon också tillsammans med pappa Magnus för designen av olika förpackningar.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Max växer men har svårt att rekrytera

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Den norrländska hamburgerkedjan Max växer med nya restauranger som öppnar varje år. Dock är det svårt för företaget att rekrytera ny personal till de nyöppnade restaurangerna, detta i en bransch som dessutom har hög omsättning på personal."Vi har mellan 4.500 och 5.000 anställda vilket motsvarar cirka 3.000 heltidstjänster", säger Charlotte Welin Zetterlund, personalchef på Max .
NYHET Publicerad:

Luleå satsar på företagsklimatet men det finns bromsar

FÖRETAGSKLIMAT I samverkan med näringslivet genom det gemensamma bolaget Luleå Näringsliv AB satsar kommunen och företagen på att löpande förbättra företagsklimatet. Men det finns bromsar som inte går att påverka. En sådan är Norrbotniabanan, där det ännu inte beslutats om sträckningen, vilket försvårar för planering av markanvändning för ett industriområde.
NYHET Publicerad:

Regeringen backar om höjd moms på naturguidning

SKATTER Beskedet om att förslaget på en momshöjning för naturguider dras tillbaka tas emot med glädje av länets turistföretagare. ”Förslaget var en landsbygdsbestraffning och det är jättebra att politikerna lyssnat på oss och förstått konsekvenserna av en höjning,” säger Göran Widén som driver Brändö Konferens & Fritidsby utanför Luleå.
NYHET Publicerad:

Världsnaturfondens rekommendationer sågas av Norrlands fiskeföretag

MILJÖ Fiskeföretag i Norrland är kritiska till Världsnaturfonden som rödlistat den svenska öringen och rödingen till förmån för odlad öring och röding från Island och Österrike. "Det visar på ren okunskap från Världsnaturfonden som har gjort fel i sin analys. Svensk vildfångad öring och röding är inte utrotningshotad. Våra sjöar behöver fiskas för att hålla kvalitet i fiskstammen," säger Anders Skum, ägare till Fjällvilt i Ammarnäs och pekar på att de felaktiga rekommendationerna får konsekvenser för försäljningen av svensk fjällfisk.
NYHET Publicerad:

Skogsbranschen tar fart med fler kvinnor som ägare

AFFÄRER Idag är fyra av tio skogsägare kvinnor och de är betydligt mer aktiva än sina manliga kollegor. Branschen som historiskt varit extremt mansdominerad har fått ett lyft med ökad jämställdhet.
NYHET Publicerad:

Överkalix satsar nytt på företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Tätare samarbete mellan kommun och näringsliv ska ge Överkalix bättre företagsklimat de kommande två åren. Men redan nu är nyföretagsamheten på topp och företagsfrågorna är på kommunledningens agenda.
NYHET Publicerad:

"Urbaniseringen innebär större sårbarhet"

FÖRETAGSKLIMAT Långa avstånd och infrastruktur var frågor som togs upp för diskussion när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke besökte företag i Kalix. Han var imponerad av entreprenörskapet i regionen och att företag levererar och producerar produkter till den internationella marknaden."Det ska vara lätt att bedriva näringsverksamhet i hela landet, både i Stockholm och i Kalix."
NYHET Publicerad:

"Det här är ingen raketforskning"

INSPIRATIONSDAG Mats Berg, kommun- och näringslivschef i Boden var en av deltagarna på Svenskt Näringslivs inspirationsdag för ett bättre företagsklimat."För att lyckas handlar det om att lyssna, att förstå problemen med de små frågorna innan man tar sig an de stora sakerna."
NYHET Publicerad:

I Jokkmokk växer företagsamheten mest

FÖRETAGSAMHETEN Det är bra tillväxt av företagsamheten i länet och i Jokkmokk har företagsamheten växt mest i landet jämfört med förra årets undersökning.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten växer snabbast i Jokkmokk

FÖRETAGSKLIMAT Jokkmokk kan stoltsera med Sveriges snabbast växande företagsamhet. Dessutom har kommunen landets sjunde högsta nyföretagsamhet och den tolfte högsta överlevandegraden. "Kommunens uppgift är att möjliggöra, inte att vara ett hinder", säger Stefan Andersson, tillväxtchef i Jokkmokks kommun.
NYHET Publicerad:

Fortsatt stark konjunktur för Norrbottens byggsektor

KONJUNKTUREN Flytt av stadskärnor eldar på byggsektorn i Norrbotten, visar Svenskt Näringslivs konjunkturrapport. "När stadskärnor flyttas för fortsatt gruvindustri påverkar det konjunkturen för företagen i området," säger Hans Andersson, regionchef i Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Hela rasket ska rivas, de satsar friskt ändå

ENTREPRENÖRSKAP Entreprenörerna Johan Lans och Johan Stålnacke räds inte rivningsplanen i Kiruna. De investerar i lokaler som ska bort.
NYHET Publicerad:

Med handlingskraft kan bostadsbristen i Norrbotten åtgärdas

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Politiker och företagare möttes i Luleå för att diskutera lösningar för bristen på bostäder. En fråga som måste lösas om företagen ska klara kompetensförsörjningen.
NYHET Publicerad:

Företagare vill se enklare regler för timanställda

ARBETSMARKNAD "Om reglerna för timanställningar förenklas skulle fler människor kunna få arbeten". Det säger Peter Nilsson-Sandlund, vd och delägare i bemanningsföretaget Ponto i Luleå. Han lyfter också frågan om bostadsbristen på vissa orter som ett hinder för rekrytering för företagen.
NYHET Publicerad:

Kalix kommun mer företagsvänligt

FÖRETAGSKLIMAT Ny näringslivschef och nya satsningar på bättre service gör att Kalix kommun det senaste året fått ett betydligt bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Kvinnor i täten för tillväxten

TILLVÄXT "När jag startade hade vi röda siffror. 2016 vände vi till vinst." Vd Karin Prytz skapar tillväxt i Övertorneå. Ny gruvnäring gav injektion till affärerna.
NYHET Publicerad:

Ökad skatt på anställning minskar möjligheten att anställa

SKATTER Stigande löneavgifter, är en växande skatt, som ökar kostnaderna för företagen utan koppling till förmåner för den anställde.
NYHET Publicerad:

Registersystem en dyr affär för företagare

REGISTER Skatteverkets krav om att företag dagligen ska bokföra när anställda är på sin arbetsplats, den så kallade personalliggaren – får kritik för att skapa onödigt krångel och mer kostnader för framför allt småföretagen.
NYHET Publicerad:

Sveriges största kommun saknar ändå mark

FÖRETAGSKLIMAT Kiruna är landets största kommun till ytan, men har ändå dåligt med kommunal mark för snabb utveckling och etablering av nya företag. ”Kommunen äger faktiskt bara en procent av marken, 30 procent ligger i privata händer och resten är statens." Det säger tillväxtchef Ann-Christin Samuelsson när hon pekar på ett av problemen som kan bidra till att Kiruna hamnar långt ner i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Här är programmen som ger jobb efter studierna

GYMNASIEVALET Ungefär 2 500 niondeklassare i Norrbotten och deras föräldrar ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta utbildningsval driver Svenskt Näringsliv sajten Gymnasiekvalitet. se