“Coca-Cola-recept”ger lyft i Jokkmokk

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP En brant omsättningsökning och fördubblat antal anställda på kort tid har gjort Jokkmokks Korv & Rökeri till ett intressant företag i Norrbotten med tentakler över hela Sverige. Med lite udda arbetsmetoder, kniven som viktigaste verktyget och skogen (!) som smaksättare har man växt så att det knakat – och nu satsar man italienskt också!

Jokkmokks korv, Chark SM, Sveriges bästa falukorv 2016, Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström

Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström när Jokkmokks korv vann Sveriges bästa falukorv vid Chark SM 2016.

– Receptet på vår korv är lika hemligt som Coca-Colas. Min pappa Magnus och farfar har det i huvudet. Dessutom finns det inlåst i ett bankfack, säger Viktoria Forsman som är marknadschef.

Inte så konstigt kanske att det inte var i Falun utan i Jokkmokk man blev bäst i Sverige på Falukorv häromåret. Någon har sagt att Falukorvens Mekka ligger i Jokkmokk.

Priserna och medaljer har också drösat över företaget vid Chark-SM. Och vem vet, snart konkurrerar man kanske även med Parma i Italien om den lufttorkade Parmaskinkan som är senaste satsningen? Eller ”Den fjälltorkade skinkan från Jokkmokk”, som är arbetsnamnet.

– Vi har vuxit snabbt senaste åren och i fjol byggde vi också ut med 500 kvadratmeter, berättar Magnus Kvickström som driver familjeföretaget som nu omsätter 60 miljoner och har drygt 20-talet anställda. 

Dottern Viktoria Forsman är marknadschef, makan Linda jobbar med försäljning och det mesta i övrigt. Magnus pappa sköter kryddvägning och gör korv en gång i veckan och mamma som köpte företaget 1993 sköter diverse sysslor.

Jokkmokks korv, Magnus Kvickström och Viktoria Forsman (4 år)

Viktoria Forsman tillsammans med pappa Magnus Kvickström. På bilden 4 år, men idag marknadschef för Jokkmokks korv.

– Men en av våra styrkor är att vi har en så fantastiskt kunnig och trogen personal och att vi känner ett starkt stöd i kommunen. Vi upplever att man i bygden värnar om oss och företagsklimatet är inget jag klagar över utan vi utvecklas i en bra miljö, konstaterar Magnus Kvickström.

Företaget har haft en brant omsättningsökning. Från 12 miljoner till 60 sedan 2014 och personalstyrkan har nästan fördubblats från 12 årsanställda 2014. Utvecklingen ledde inte bara till nästan dubblad lokalyta i fjol utan också till att man investerade fyra miljoner i nya maskiner för att klara produktionsökningen.

Med inspiration från Italien

Senaste nyheten är den lufttorkade Parmaskinkan.

– Vi har en ny produktionslinje för den delen. Under en månad hade vi två italienare här som hjälpte oss i starten. Hos dem har man lufttorkat sedan 1500-talet. Vi tar efter deras långsamma metod som för vissa produkter betyder att det dröjer ett halvår innan de är klara, för andra upp till ett år. De förvaras i rum där det är skiftande varmt och kallt, precis som i italienska rummen. Vi blir först i landet som använder deras metod, säger Magnus Kvickström.

Men Jokkmokkskorv höll på att gå i graven i slutet av 1900-talet. Företaget startades 1945 av John Wilhelm Johansson och redan då använde man bara de bästa köttdelarna och skar bort senor, hinnor och brosk. Men på 90-talet låg verksamheten nere under två-tre år innan Magnus Kvickströms mor köpte företaget 1993.

– Det var inte värt så mycket utan receptboken var det värdefullaste vid köpet.Då var jag 17 år och fick börja jobba direkt. År 2000 tog jag över. Jag fick av de äldre lära mig att noggrannheten och inte tiden är viktigast i den här verksamheten. Det ska inte finnas en köttbit som vi inte lägger kniven på. Produktens kvalitet går för allt annat, betonar Magnus Kvickström.

Jokkmokks korv, Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken

Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken.

– Med fina råvaror blir resultaten därefter. Och vi använder skogen som smaksättare. Lav, lingonris, blåbärsris, drivved… Stubbar som flyter upp efter kanske 50 år och hamnar i gallret vid kraftverksdammen är utmärkta när vi röker. Luktar röken gott så blir smaken god!

Jokkmokkskorv är udda också på så sätt att man inte tar emot order på nätet från 80-talet butiker i länet. I övriga Sverige har man en samarbetspartner.

– Nej, vi värdesätter den personliga kontakten med kunderna och ringer helt enkelt upp dem. Det ger oss ofta viktig extra kunskap om reaktioner på produkterna och den värnar vi om, säger marknadschefen Viktoria Forsman som för fyra år sedan sadlade om och lämnade frisöryrket i Stockholm.

Nu svarar hon också tillsammans med pappa Magnus för designen av olika förpackningar.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Högskoleutbildade börjar jobba för sent i livet

UTBILDNING Det tar längre tid för högskoleutbildade i Sverige att etablera sig på arbetsmarknaden jämfört med motsvarande grupp i till exempel Norge och Danmark. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. Den höga etableringsåldern påverkar de offentliga finanserna negativt och riskerar att ge individen en lägre livslön och pension än nödvändigt.
NYHET Publicerad:

Utmaningar för jobbskapare

GILLA JOBBSKAPARNA Under det första kvartalet i år startades 2 000 färre företag jämfört med motsvarande period i fjol. Det finns alltså en brist på jobbskapare, innovativa företagsamma människor, som vågar satsa och kan ge andra arbeten utan att hindras av skatter och andra pålagor. Daniel Andersson, som driver ICA Kvantum i Luleå, är en av Norrbottens viktiga jobbskapare.
NYHET Publicerad:

Dags att gå vidare i välfärdsfrågan

VÄLFÄRD I snart fyra år har frågan om vinstbegränsningar – i praktiken ett vinstförbud – helt dominerat debatten om vår gemensamma välfärd. Den har sugit att syre ur luften och den har skapat stora klyftor i politiken men även förtroendeklyftor mellan företagare och politiker.
NYHET Publicerad:

BillerudKorsnäs vässar varumärket för att locka till sig kompetens

KOMPETENS BillerudKorsnäs har ett stort rekryteringsbehov framåt, bland annat på grund av kommande pensionsavgångar. Företaget tar nu krafttag för jämställdhet och mångfald för att hitta de vassaste och få dem att stanna, enligt Joakim Särkijärvi, hr business partner på fabriken i Karlsborg.
NYHET Publicerad:

Tydlig attitydföränding höjer betyget

FÖRETAGSKLIMAT ”Just nu är vi inne i en expansionsfas och företagsklimatet i Piteå känns plötsligt väldigt positivt. Jag märker i kontakter med kommunen att det har skett en tydlig attitydförändring gentemot företagare.” Det säger Åsa Nilsson som har jobbat med camping i Sikfors under ett par decennier och är angelägen om att hembyn utvecklas positivt. 2014 blev hon även Årets Campingföretagare i Sverige.
NYHET Publicerad:

Ljummen inställning till glesbygdsföretag

FÖRETAGENS VÄLFÄRDSAVTRYCK Svantes Vilt & Bär bidrar med jobb och skattepengar till glesbygden utanför Boden. Företagaren Andreas Renberg hoppas få tillbaka mer från kommunen. Gensvaret är svalt. "Man är för centraliserade i tankesättet", säger han.
NYHET Publicerad:

Norrlandsföretagarna: "Flygstoppet är en ren katastrof"

INFRASTRUKTUR ”Flygstoppet är en ren katastrof för oss i den här delen av landet”, säger Jalle Svanberg, ordförande i Swedish Lapland som är regionens officiella företrädare för besöksnäringen. ”Samtidigt är konkursen kanske det bästa som kunde ha hänt. Nextjet har tyvärr fungerat väldigt dåligt under ett par år med inställda flygningar, trassel med tider och problem med bagagehantering. Jag hoppas naturligtvis att det kan bli en bättre operatör som tar över framöver.”
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet lyfter i länet!

FÖRETAGSKLIMAT Åtta av Norrbottens 14 kommuner får ett högre betyg än fjolåret av sina företagare, sett till det samlade omdömet om företagsklimatet i kommunen.
NYHET Publicerad:

c/o Jokkmokk

FÖRETAGSAMHET Nyföretagsamheten, synen på företagande och andelen i arbete i Jokkmokk finns på 50-bästalistan för Sverige och det är intressant att den kommunala servicen har förbättrats avsevärt. 63 placeringar upp på ett år!
NYHET Publicerad:

Miljonsmäll med ny lastbilsskatt

LASTBILSSKATT Regeringen flaggar för ett omstöpt förslag till kilometerskatt för tunga fordon. Ett tungt ok att bära, för en annars positiv utveckling för Lassbyns Åkeri utanför Boden. Anders Andersson konstaterar att alla led får högre kostnader genom en kilometerskatt. "Allt blir dyrare. Till och med mjölken som måste köras med bilar till mejerier och sedan ut till butiker".
NYHET Publicerad:

Nyhléns Hugosons - ett företag i stark tillväxt

REKRYTERING "Det är en utmaning att ständigt försöka fylla på med personal som har just den kompetens som vi är ute efter. Alla aktörer måste aktivt hjälpas åt vid rekrytering av ny personal. Arbetsförmedlingen är en av dem", säger Annika Gåhlin, personalchef vid Nyhléns Hugosons med huvudkontor i Luleå.
NYHET Publicerad:

Företagen i Norrbotten väljer bort Arbetsförmedlingen

ARBETSFÖRMEDLINGEN Förtroendet för Arbetsförmedlingen vacklar. Bara 17 procent av företagen planerar att ta hjälp av myndigheten för att hantera kompetensbehovet de närmaste åren. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. Hela 79 procent av företagen i Norrbotten kommer framöver att välja bort Arbetsförmedlingen. ”Det är ett kraftigt underbetyg för myndigheten. Förtroendet är kört i botten”, säger Jan-Olov Nordström, regionchef för Svenskt Näringsliv i Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Allt svårare för företagen i Norrbotten att hitta arbetskraft

REKRYTERINGSENKÄTEN 2018 Årets upplaga av Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät, den tionde i sitt slag, visar på ett omfattande rekryteringsbehov bland medlemsföretagen i Norrbottens län. 6 av 10 företag har försökt att rekrytera medarbetare under de senaste sex månaderna. Av dessa anser 68 procent att det varit svårt eller mycket svårt, vilket innebär en ökning med 16 procentenheter sedan rekryteringsenkäten senast genomfördes för två år sedan.
NYHET Publicerad:

Jobbskapare i dubbel bemärkelse

GILLA JOBBSKAPARNA Genom att hjälpa andra till arbeten har Mariam Al-zamami och Jonny Häggström i Luleå på bara fyra år själva bidragit till jobb för ytterligare elva personer även i det egna företaget. Tala om jobbskapare!
NYHET Publicerad:

Vi sätter ljuset på våra jobbskapare!

#GILLAJOBBSKAPARNA Jobb skapas av företagsamma människor. Med rätt förutsättningar vågar fler förverkliga idéer och utveckla sina företag. Deras företag skapar jobb och framtidstro långt utanför storstäder och tillväxtregioner. Under april månad vill vi rikta extra uppmärksamhet mot alla jobbskapare ute i landet. ”Nu drar vi igång kampanjen Gilla Jobbskaparna i sociala medier och med aktiviteter runt om i Norrbotten”, säger Jan-Olov Nordström, regionchef Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

”Sopa inte rankingen under mattan”

FÖRETAGSKLIMAT Pajala har Sveriges sämsta företagsklimat. "Jag tycker att kommunen bör ta till sig det och inte låtsas att allt är bra." Det säger Gunnar Lauri, vd för familjeägda Krekula & Lauri Såg.
NYHET Publicerad:

Döm ut straffavgift vid felaktiga upphandlingar

KOMMENTAR I dag kan inte Förvaltningsrätten döma ut någon form av böter eller straffavgifter när exempelvis en kommun fälls vid felaktiga upphandlingar. Effekten blir att kommunerna struntar i utslagen och Förvaltningsrätten framstår som en tandlös tiger! Samtidigt har våra folkvalda politiker i riksdagen inte visat något större intresse för lagändringar.
NYHET Publicerad:

Plåttegel i Kalix bidrar till 2 092 läkarbesök

VÄLFÄRDSAVTRYCK ”Anställda och andra i Kalix vet att det går bra för oss och inser säkert också att det betyder att vi bidrar med mycket även till välfärden varje år genom de skatter som företaget och de anställda betalar.” Det säger Sven Lindström som är VD för Kalix Mekaniska Industrier AB, KAMI, som haft en positiv utveckling utifrån en grundprodukt som man satsade på redan 1978. Den tegelliknande takplåten Plegel.
NYHET Publicerad:

Vägskatt hotar försena 20 jobb

SKATTER ”Inom fem år siktar vi på att ha dubblat omsättningen till cirka 100 miljoner. Det kräver investeringar på 12-15 miljoner och kan ge ytterligare 20 personer anställning i fabriken i Korpilombolo. Men drabbas vi av en vägslitageskatt på miljonbelopp så kan vi inte utvecklas i den takt som vi har planerat.” Det säger John Sandström, VD för Polarfönster i Korpilombolo.
NYHET Publicerad:

Våga för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT När Svenskt Näringslivs inspirationsdag för ett förbättrat företagsklimat hölls i Umeå var det fullsatt med inbjudna politiker och tjänstemän. Föreläsningar och workshops stod på programmet. ”Jätteintressant hur möjligheterna med digitaliseringen kan skapa ett bättre företagsklimat. Jag tar med mig att våga och inte bromsa”, säger Helena Stenberg, kommunalråd Piteå kommun.