NYHET14 februari 2018

“Coca-Cola-recept”ger lyft i Jokkmokk

En brant omsättningsökning och fördubblat antal anställda på kort tid har gjort Jokkmokks Korv & Rökeri till ett intressant företag i Norrbotten med tentakler över hela Sverige. Med lite udda arbetsmetoder, kniven som viktigaste verktyget och skogen (!) som smaksättare har man växt så att det knakat – och nu satsar man italienskt också!

Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström när Jokkmokks korv vann Sveriges bästa falukorv vid Chark SM 2016.

– Receptet på vår korv är lika hemligt som Coca-Colas. Min pappa Magnus och farfar har det i huvudet. Dessutom finns det inlåst i ett bankfack, säger Viktoria Forsman som är marknadschef.

Inte så konstigt kanske att det inte var i Falun utan i Jokkmokk man blev bäst i Sverige på Falukorv häromåret. Någon har sagt att Falukorvens Mekka ligger i Jokkmokk.

Priserna och medaljer har också drösat över företaget vid Chark-SM. Och vem vet, snart konkurrerar man kanske även med Parma i Italien om den lufttorkade Parmaskinkan som är senaste satsningen? Eller ”Den fjälltorkade skinkan från Jokkmokk”, som är arbetsnamnet.

– Vi har vuxit snabbt senaste åren och i fjol byggde vi också ut med 500 kvadratmeter, berättar Magnus Kvickström som driver familjeföretaget som nu omsätter 60 miljoner och har drygt 20-talet anställda.

Dottern Viktoria Forsman är marknadschef, makan Linda jobbar med försäljning och det mesta i övrigt. Magnus pappa sköter kryddvägning och gör korv en gång i veckan och mamma som köpte företaget 1993 sköter diverse sysslor.

Viktoria Forsman tillsammans med pappa Magnus Kvickström. På bilden 4 år, men idag marknadschef för Jokkmokks korv.

– Men en av våra styrkor är att vi har en så fantastiskt kunnig och trogen personal och att vi känner ett starkt stöd i kommunen. Vi upplever att man i bygden värnar om oss och företagsklimatet är inget jag klagar över utan vi utvecklas i en bra miljö, konstaterar Magnus Kvickström.

Företaget har haft en brant omsättningsökning. Från 12 miljoner till 60 sedan 2014 och personalstyrkan har nästan fördubblats från 12 årsanställda 2014. Utvecklingen ledde inte bara till nästan dubblad lokalyta i fjol utan också till att man investerade fyra miljoner i nya maskiner för att klara produktionsökningen.

Med inspiration från Italien

Senaste nyheten är den lufttorkade Parmaskinkan.

– Vi har en ny produktionslinje för den delen. Under en månad hade vi två italienare här som hjälpte oss i starten. Hos dem har man lufttorkat sedan 1500-talet. Vi tar efter deras långsamma metod som för vissa produkter betyder att det dröjer ett halvår innan de är klara, för andra upp till ett år. De förvaras i rum där det är skiftande varmt och kallt, precis som i italienska rummen. Vi blir först i landet som använder deras metod, säger Magnus Kvickström.

Men Jokkmokkskorv höll på att gå i graven i slutet av 1900-talet. Företaget startades 1945 av John Wilhelm Johansson och redan då använde man bara de bästa köttdelarna och skar bort senor, hinnor och brosk. Men på 90-talet låg verksamheten nere under två-tre år innan Magnus Kvickströms mor köpte företaget 1993.

– Det var inte värt så mycket utan receptboken var det värdefullaste vid köpet.Då var jag 17 år och fick börja jobba direkt. År 2000 tog jag över. Jag fick av de äldre lära mig att noggrannheten och inte tiden är viktigast i den här verksamheten. Det ska inte finnas en köttbit som vi inte lägger kniven på. Produktens kvalitet går för allt annat, betonar Magnus Kvickström.

Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken.

– Med fina råvaror blir resultaten därefter. Och vi använder skogen som smaksättare. Lav, lingonris, blåbärsris, drivved… Stubbar som flyter upp efter kanske 50 år och hamnar i gallret vid kraftverksdammen är utmärkta när vi röker. Luktar röken gott så blir smaken god!

Jokkmokkskorv är udda också på så sätt att man inte tar emot order på nätet från 80-talet butiker i länet. I övriga Sverige har man en samarbetspartner.

– Nej, vi värdesätter den personliga kontakten med kunderna och ringer helt enkelt upp dem. Det ger oss ofta viktig extra kunskap om reaktioner på produkterna och den värnar vi om, säger marknadschefen Viktoria Forsman som för fyra år sedan sadlade om och lämnade frisöryrket i Stockholm.

Nu svarar hon också tillsammans med pappa Magnus för designen av olika förpackningar.

EntreprenörskapFöretagsamhet
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist