“Coca-Cola-recept”ger lyft i Jokkmokk

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP En brant omsättningsökning och fördubblat antal anställda på kort tid har gjort Jokkmokks Korv & Rökeri till ett intressant företag i Norrbotten med tentakler över hela Sverige. Med lite udda arbetsmetoder, kniven som viktigaste verktyget och skogen (!) som smaksättare har man växt så att det knakat – och nu satsar man italienskt också!

Jokkmokks korv, Chark SM, Sveriges bästa falukorv 2016, Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström

Linda Kvickström, Viktoria Forsman och Magnus Kvickström när Jokkmokks korv vann Sveriges bästa falukorv vid Chark SM 2016.

– Receptet på vår korv är lika hemligt som Coca-Colas. Min pappa Magnus och farfar har det i huvudet. Dessutom finns det inlåst i ett bankfack, säger Viktoria Forsman som är marknadschef.

Inte så konstigt kanske att det inte var i Falun utan i Jokkmokk man blev bäst i Sverige på Falukorv häromåret. Någon har sagt att Falukorvens Mekka ligger i Jokkmokk.

Priserna och medaljer har också drösat över företaget vid Chark-SM. Och vem vet, snart konkurrerar man kanske även med Parma i Italien om den lufttorkade Parmaskinkan som är senaste satsningen? Eller ”Den fjälltorkade skinkan från Jokkmokk”, som är arbetsnamnet.

– Vi har vuxit snabbt senaste åren och i fjol byggde vi också ut med 500 kvadratmeter, berättar Magnus Kvickström som driver familjeföretaget som nu omsätter 60 miljoner och har drygt 20-talet anställda. 

Dottern Viktoria Forsman är marknadschef, makan Linda jobbar med försäljning och det mesta i övrigt. Magnus pappa sköter kryddvägning och gör korv en gång i veckan och mamma som köpte företaget 1993 sköter diverse sysslor.

Jokkmokks korv, Magnus Kvickström och Viktoria Forsman (4 år)

Viktoria Forsman tillsammans med pappa Magnus Kvickström. På bilden 4 år, men idag marknadschef för Jokkmokks korv.

– Men en av våra styrkor är att vi har en så fantastiskt kunnig och trogen personal och att vi känner ett starkt stöd i kommunen. Vi upplever att man i bygden värnar om oss och företagsklimatet är inget jag klagar över utan vi utvecklas i en bra miljö, konstaterar Magnus Kvickström.

Företaget har haft en brant omsättningsökning. Från 12 miljoner till 60 sedan 2014 och personalstyrkan har nästan fördubblats från 12 årsanställda 2014. Utvecklingen ledde inte bara till nästan dubblad lokalyta i fjol utan också till att man investerade fyra miljoner i nya maskiner för att klara produktionsökningen.

Med inspiration från Italien

Senaste nyheten är den lufttorkade Parmaskinkan.

– Vi har en ny produktionslinje för den delen. Under en månad hade vi två italienare här som hjälpte oss i starten. Hos dem har man lufttorkat sedan 1500-talet. Vi tar efter deras långsamma metod som för vissa produkter betyder att det dröjer ett halvår innan de är klara, för andra upp till ett år. De förvaras i rum där det är skiftande varmt och kallt, precis som i italienska rummen. Vi blir först i landet som använder deras metod, säger Magnus Kvickström.

Men Jokkmokkskorv höll på att gå i graven i slutet av 1900-talet. Företaget startades 1945 av John Wilhelm Johansson och redan då använde man bara de bästa köttdelarna och skar bort senor, hinnor och brosk. Men på 90-talet låg verksamheten nere under två-tre år innan Magnus Kvickströms mor köpte företaget 1993.

– Det var inte värt så mycket utan receptboken var det värdefullaste vid köpet.Då var jag 17 år och fick börja jobba direkt. År 2000 tog jag över. Jag fick av de äldre lära mig att noggrannheten och inte tiden är viktigast i den här verksamheten. Det ska inte finnas en köttbit som vi inte lägger kniven på. Produktens kvalitet går för allt annat, betonar Magnus Kvickström.

Jokkmokks korv, Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken

Magnus Kvickström visar rökeriet i fabriken.

– Med fina råvaror blir resultaten därefter. Och vi använder skogen som smaksättare. Lav, lingonris, blåbärsris, drivved… Stubbar som flyter upp efter kanske 50 år och hamnar i gallret vid kraftverksdammen är utmärkta när vi röker. Luktar röken gott så blir smaken god!

Jokkmokkskorv är udda också på så sätt att man inte tar emot order på nätet från 80-talet butiker i länet. I övriga Sverige har man en samarbetspartner.

– Nej, vi värdesätter den personliga kontakten med kunderna och ringer helt enkelt upp dem. Det ger oss ofta viktig extra kunskap om reaktioner på produkterna och den värnar vi om, säger marknadschefen Viktoria Forsman som för fyra år sedan sadlade om och lämnade frisöryrket i Stockholm.

Nu svarar hon också tillsammans med pappa Magnus för designen av olika förpackningar.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Norrbottens kommuner måste ta vara på sina entreprenörer

KRÖNIKA "Företagsklimatet i Norrbotten förbättras hela tiden, även om det går långsamt på flera håll.  Elva av länets 14 kommuner ligger fortfarande under riksgenomsnittet i Svenskt Näringslivs undersökning av företagsklimatet i Sverige. Det är inte acceptabelt i ett län som strävar efter att växa sig in i framtidens föränderliga arbetsmarknad", skriver Hans Andersson.
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

KRÖNIKA Även om klimatutmaningen är allvarlig och det är bråttom att få ner utsläppen finns hopp. Svenska företag bidrar till att rädda klimatet – varje dag, skriver Linda Flink, expert på energi och klimat på Svenskt Näringsliv i en krönika. Den självklara utgångspunkten i klimatarbetet behöver vara det globala perspektivet, just eftersom klimatutmaningen är global.
NYHET Publicerad:

Fortsatt sjunkande antal patent i Norrbotten

PATENT Antalet patentansökningar från Norrbotten minskade under förra året, visar statistik från Patent- och registreringsverket. Antalet ansökningar har mer än halverats jämfört med 2017. Ett läns antal patent ses som ett mått på innovations förmåga.
NYHET Publicerad:

Hallå där!

SKOLA Möt Mimmi Ahlström, ny skolnätverksansvarig vid region Norrbotten för Svenskt Näringsliv. Hon ska tillsammans med lärare, elever, studie- och yrkesvägledare och företagare minska avståndet mellan skola och näringslivet. Vi bad henne svara på tre frågor.
NYHET Publicerad:

"Livet tog paus i fem månader"

REGELKRÅNGEL Till slut kom beskedet som Indira Ilic väntat så länge på: hon får arbetstillstånd och kan flytta tillbaka till Kalix och till ett arbete på Modul.
NYHET Publicerad:

Sund konkurrens förbättrar företagsklimatet

KRÖNIKA För att klara samhällsutmaningarna behöver vi undvika situationer där det offentliga Sverige och näringslivet hamnar i ett motsatsförhållande. Norrbottens kommuner behöver se över sin osunda konkurrens, skriver Hans Andersson, regionchef på Svenskt Näringsliv i Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Succén fortsätter för Västra kajen camping och gästhamn

FÖRETAGANDE Endast 500 meter från Piteå centrum ligger det populära turistmålet Västra kajen camping och gästhamn. Campingen drivs av paret Karin Lindström och Tomas Lindbäck med familj. De har skapat en idyllisk plats för sina gäster med det marina kulturarvet som en röd tråd. Här doftar det tjära och kokkaffe, och gästerna trivs i den stillsamma miljön vid vattnet bland de röda båthusen.
NYHET Publicerad:

Reformer för en bättre svensk skola

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 6,2 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Norrbottens län. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Därför föreslår Svenskt Näringsliv höjda krav på lärarutbildningarna, en nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Utländsk arbetskraft nekas arbetstillstånd i Sverige

UPPDATERAD För företag som har svårt att rekrytera medarbetare med rätt kompetens väljer en del att söka arbetskraft utanför Sveriges gränser. Arbetskraftsinvandringen är otroligt viktig för företagens tillväxt, konkurrenskraft och överlevnad. Men tilltänkta medarbetare har svårt att få arbetstillstånd i Sverige och kastas ut trots att de har ett ordnat liv och betalar skatt i landet. Detta fick teknikföretaget Modul i Kalix uppleva.
NYHET Publicerad:

Boden bäst och Pajala sämst visar undersökning om företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Alltfler av länets kommuner hamnar ovanför strecket för godtagbart företagsklimat. Det är ett positivt besked i Svenskt Näringslivs undersökning över kommunernas företagsklimat. Bäst betyg får Boden medan Pajala, Kiruna och Arvidsjaur kommuner fortfarande ligger strax under nivån för godtagbart företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Nya skatteförslag urholkar glesbygdsföretags konkurrensförmåga

SKATTER Sveriges miljöpolitik slår hårt mot gruvnäringen i norr och mot företag i glesbygden. Höjda skatter på diesel, kemikalier och höjd skatt på fossilabränslen i värmekraftverk får stora negativa effekter på bland annat svensk gruvindustris förutsättningar att konkurrera på den internationella marknaden. "Ta bara Finland som exempel. De har en helt annan skatt på tunga entreprenadmaskiner än vad vi har här i Sverige. Går det här förslaget igenom så är det drygt fem kronor billigare per liter att tanka tunga entreprenadmaskiner i Finland," säger Patrick Snell, vd på Snellsentreprenad AB.
NYHET Publicerad:

Skattesmäll för gruvorna

SKATTER Klas Nilsson, kommunikationsdirektör Boliden, är allt annat än nöjd med regeringens nya förslag om höjd skatt på diesel som används i gruvfordon. Något som slår väldigt hårt mot norra Sverige.
NYHET Publicerad:

Mer potatis i varje transport minskar klimatpåverkan

HÅLLBARHET Nya regler göra att potatisleverantören Outinens i Haparanda kan frakta mer potatis vid varje transport. Nu tillåts nämligen tyngre fordon på vägarna och det är bättre för miljön. Samtidigt minskar företaget sin användning av diesel med cirka 17000 liter per år.
NYHET Publicerad:

Optimism bland företagen i Norrbotten

KONJUNKTUR Toppen på är nådd och svensk konjunktur viker. Men trots det har näringslivet i Norrbotten en förhållandevis optimistisk syn på de kommande sex månaderna. Flera företag förväntas öka sin personalstyrka och produktions- och försäljningsvolymerna väntas stiga. Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturrapport för Norrbotten för andra kvartalet.
NYHET Publicerad:

Så ska Haparanda förbättra företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Från att haft det bästa företagsklimatet i Norrland för tio år sedan, har Haparanda hamnat bland de sämsta kommunerna i Svenskt Näringslivs rankinglista för 2018. Snart är det dags för en ny ranking. Med ny näringslivsstrateg och nya arbetssätt har kommunen tagit ut riktlinjerna för ett bättre företagsklimat som ska visa sig i kommande mätningar.
NYHET Publicerad:

Nyföretagandet ger nytt hopp till Övertorneå

FÖRETAGSKLIMAT Övertorneå har aldrig varit bland de 200 bästa av landets 290 kommuner i Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet som pågått under hela 2000-talet. Oftast har kommunen sladdat bland de 25 sämsta. Samtidigt rankas under 2018 nyföretagsamheten inom den bästa sjättedelen i landet. Den nye kommundirektören Peter Juntti har nu satt igång arbetet med att skapa ett bättre företagsklimat i kommunen. Fler företagsträffar och samverkan är vägen mot framtiden.
NYHET Publicerad:

Max växer men har svårt att rekrytera

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Den norrländska hamburgerkedjan Max växer med nya restauranger som öppnar varje år. Dock är det svårt för företaget att rekrytera ny personal till de nyöppnade restaurangerna, detta i en bransch som dessutom har hög omsättning på personal."Vi har mellan 4.500 och 5.000 anställda vilket motsvarar cirka 3.000 heltidstjänster", säger Charlotte Welin Zetterlund, personalchef på Max .
NYHET Publicerad:

Luleå satsar på företagsklimatet men det finns bromsar

FÖRETAGSKLIMAT I samverkan med näringslivet genom det gemensamma bolaget Luleå Näringsliv AB satsar kommunen och företagen på att löpande förbättra företagsklimatet. Men det finns bromsar som inte går att påverka. En sådan är Norrbotniabanan, där det ännu inte beslutats om sträckningen, vilket försvårar för planering av markanvändning för ett industriområde.
NYHET Publicerad:

Regeringen backar om höjd moms på naturguidning

SKATTER Beskedet om att förslaget på en momshöjning för naturguider dras tillbaka tas emot med glädje av länets turistföretagare. ”Förslaget var en landsbygdsbestraffning och det är jättebra att politikerna lyssnat på oss och förstått konsekvenserna av en höjning,” säger Göran Widén som driver Brändö Konferens & Fritidsby utanför Luleå.
NYHET Publicerad:

Världsnaturfondens rekommendationer sågas av Norrlands fiskeföretag

MILJÖ Fiskeföretag i Norrland är kritiska till Världsnaturfonden som rödlistat den svenska öringen och rödingen till förmån för odlad öring och röding från Island och Österrike. "Det visar på ren okunskap från Världsnaturfonden som har gjort fel i sin analys. Svensk vildfångad öring och röding är inte utrotningshotad. Våra sjöar behöver fiskas för att hålla kvalitet i fiskstammen," säger Anders Skum, ägare till Fjällvilt i Ammarnäs och pekar på att de felaktiga rekommendationerna får konsekvenser för försäljningen av svensk fjällfisk.