Karin Lindström och Tomas Lindbäck står på sin båt vid campingen i Piteå
Foto: Anton Norberg

Tomas Lindbäck driver tillsammans med Karin Lindström Västra Kajen Camping & Gästhamn. Vanligtvis är de ett tjugotal anställda under sommaren, men på grund av coronakrisen är det endast ägarna som jobbar denna högsäsong.

Frånvaro av norrmän slår hårt mot Norrbottens turistnäring

NYHET Publicerad

CORONAKRISEN Norrmännens frånvaro har slagit hårt mot campingar och turistanläggningar i Norrbotten. Vid sitt senaste beslut öppnade landet för inresor från Sveriges sydligare län, men för norra Sverige är det fortfarande stängt. Turistnäringen i norra Sverige får förlita sig på inhemsk turism.

Tomas Lindbäck som driver Västra Kajen Camping & Gästhamn i Piteå tillsammans med sin fru Karin Lindström berättar att de månaderna efter att coronakrisen slog till hade ett omsättningstapp på 80 procent. De senaste månaderna ligger omsättningen på omkring 50 procent, men återhämtningen är svår eftersom norrmännen vanligtvis utgör en stor del av Västra kajens kunder.

– Vår framtid ligger just nu i Norges händer. Under sommaren brukar våra norska gäster stå för omkring 80 procent av omsättningen. Nu när de verkar utebli handlar allt om att försöka skära i kostnaderna för att överleva, säger Tomas Lindbäck.

Västra Kajen har nyttjat de stödpaket som har sjösatts av regeringen men vittnar om att de inte räcker till. Normalt har Västra Kajen ett tjugotal anställda under sommaren, men har på grund av krisen endast haft fem personer fram till sista juli och sedan dess är det endast Tomas och Karin som försöker hålla hjulen snurrande.

– Att dra ner på personal är det värsta och extra personligt blir det såklart när det handlar om vår egen familj som också jobbar i verksamheten.

Tomas berättar att smärtgränsen för att verksamheten ska kunna hållas flytande är en beläggningsgrad på 50 procent, vilket är precis den nivå verksamheten ligger på i dag. 

– Under 50 procent beläggning blir det för tight att hålla verksamheten igång även om det bara är jag och hustrun som jobbar i verksamheten. Vi har fasta kostnader som inte kan skäras bort, utan måste betalas. Inte minst höga elavgifter, säger han.

Kalix-resort sätter hoppet till turister från närområdet

Frevisören Camp & Resort Nordic Lapland med verksamhet i Kalix märker också av avsaknaden av norrmän, berättar vd Sebastian Johansson.

Vanligtvis hyr norrmännen våra stugor under längre perioder en till två veckor, men nu har vi i stort sett endast kortare vistelser på ett par dagar främst under helgerna, säger han.

För att hantera det minskade antalet gäster har Sebastian Johansson tillsammans med övriga ägare anpassat verksamhetens upplägg.

Vi har varit tvungna att skära ner på personalsidan, vilket har gjort att vi som ägare arbetar mer direkt i verksamheten nu än tidigare. Men vi har också ändrat en del i konceptet så att gästerna får göra mer själva, säger han.

Den svåra situationen med minskad norsk turism vägs till en del av upp av ett ökat intresse från svenska turister, inte minst från närområdet som besöker verksamheten. Detta gör att verksamheten hålls flytande situationen till trots.

Sebastian är trygg med att verksamheten kommer att klara sig igenom sommaren även om det är tuffare än vanligt. Han är mer orolig för vad som kommer att hända i vinter om smittspridningen tar fart på nytt.

Vi håller på att bygga upp vår vinterverksamhet, vilken bland annat består av en tur med isbrytare men också andra unika aktiviteter. Detta lockar många från Asien, inte minst från Kina. Men hur det blir med deras möjlighet att resa till Sverige gör att det hela hänger i luften just nu och vi kan bara hoppas på det bästa. Är det stängt från Asien blir det en tuff vinter för oss, säger han.

För tillfället anpassas utbudet för att locka fler svenskar till verksamheten.

Oavsett läget med Asien kommer vi att fortsätta satsa för att nå den svenska marknaden med företagsevenemang och de ”hemestrande” svenskarna. För att nå dessa gäster satsar vi på att utöka aktivitetssidan och göra en mer avslappnad miljö i restaurangen. Vi har bytt ut många vanliga bord mot mysiga soffgrupper och ett biljardbord och shuffleboard har också hittat in i lokalen. Utöver det kommer vi skapa en spaavdelning då vi investerat i en grillkåta och badtunna som kommer stå bredvid vår vedeldade bastu alldeles intill restaurangen, avslutar Sebastian Johansson. 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Förtroendet för kommunala upphandlingar har aldrig varit lägre

UPPHANDLING Svenskt Näringsliv mäter varje år företagsklimatet i kommunerna. Bland annat hur företagen upplever att upphandlingarna fungerar i kommunerna. Resultatet i år var nedslående - betyget har aldrig varit lägre, 2,63 på en 6-gradig skala. 
NYHET Publicerad:

Frånvaro av norrmän slår hårt mot Norrbottens turistnäring

CORONAKRISEN "Att dra ner på personal är det värsta och extra personligt blir det såklart när det handlar om vår egen familj som också jobbar i verksamheten", säger Tomas Lindbäck, ägare av Västra Kajen Camping & Gästhamn.
NYHET Publicerad:

Coronakrisen synliggör skatteproblem

SKATTER Coronapandemin har ställt hela vår tillvaro på ända. Sedan mitten av mars har många företag och i vissa fall hela branscher befunnit sig i fritt fall. Andra företag har drabbats genom brutna leveranskedjor, handelshinder och arbetskraft som stoppats vid gränsen. Ingen har lämnats oberörd. 
NYHET Publicerad:

Hur löser vi ett mer än dubbelt så stort elbehov?

SOMMARKRÖNIKA "I Sverige har vi ett av världens mest fossilfria elsystem. Ungefär 98 procent av elen vi använder produceras utan koldioxidutsläpp. Dessutom sker produktionen till en låg kostnad vilket har inneburit en viktig konkurrensfördel för svensk industri. Det är ingen överdrift att säga att låga och stabila elpriser har varit en grundförutsättning för vårt välstånd". Lina Håkansson, Svenskt Näringsliv, lyfter i denna krönika frågan om hur vi ska lösa vårt framtida elbehov.
NYHET Publicerad:

Krisen tar inte semester för Norrbottens företag

KRÖNIKA Coronakrisen har förändrat allt. Den hotar inte bara liv och hälsa utan slår också hårt mot näringslivet och jobben. Många företag står på ruinens brant och är i behov av fortsatta stöd också under sommaren. Detta innebär inte endast att semesterplaner ställs på ända, utan att många också måste oroa sig över om de har ett arbete att komma tillbaka till efter sommaren.
NYHET Publicerad:

”Förlängda stödpaket helt avgörande”

CORONAKRISEN "Fortsatt sänkta arbetsgivaravgifter är en självklarhet om detta ska fungera" säger Urban Ek, vd på Axess Resebyrå AB i Boden.
NYHET Publicerad:

Miljoner i frysboxen 

CORONAKRISEN Precis när slaktsäsongen var över för Arvidsjaur renslakt slog coronakrisen till. "Vi har nu stora lager kött som ligger i frysboxar", säger Roland Sandgren.
NYHET Publicerad:

Det är dags att återstarta Norrbottens ekonomi

KRÖNIKA Coronakrisen har inneburit en ekonomisk inbromsning av sällan skådat slag. Det andra kvartalet är det värsta i modern tid och medför en konkursvåg och kraftigt ökad arbetslöshet, med de sociala och ekonomiska följderna det innebär. Detta resulterar inte minst i att offentlig sektor får färre skattekronor att fördela, i en tid när det redan är svårt att finansiera den gemensamma välfärden. Det skriver Hans Andersson i en krönika.
NYHET Publicerad:

Viktigt att hjälpa hjulen att börja snurra igen

CORONAKRISEN Nyligen genomfördes Svenskt Näringslivs stämma och framtidsmöte, som på grund av rådande omständigheter för första gången skedde digitalt.  Fokus låg på hur Sverige och det svenska näringslivet ska överleva och komma tillbaka efter krisen.Vi har pratat med några företagare som deltog.
NYHET Publicerad:

Lindbäcks bygg prisas för digitalisering

DIGITALISERING Lindbäcks Bygg i Öjebyn utanför Piteå lyfts ofta fram som föregångare i byggbranschen. Tidigare i år fick företaget pris för sin digitalisering då det utnämndes till Norrbottens mest digitala byggföretag av organisationen Byggföretagen.
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet 2020 i kristider

FÖRETAGSKLIMAT Idag släpps resultatet av Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning om företagsklimatet i kommunerna. I Norrbotten får Älvsbyn högst sammanfattande omdöme av företagen.
NYHET Publicerad:

Seger för ägare av fjällnära skog

ÄGANDERÄTTEN När staten fattar beslut om att skydda skog blir den obrukbar för ägaren. Sedan 2016 har Skogsstyrelsen stoppat utbetalningar av ersättning för sådan skog, men nu slår alltså mark- och miljööverdomstolen fast att de skogsägare som drabbas ska ersättas ekonomiskt. Christian Rimpi som är allmänningsförvaltare på Jokkmokks allmänning menar att detta är en principiellt viktig seger för skogsägarna.
NYHET Publicerad:

Stor ekonomisk nedgång för företag i Norrbotten

KONJUNKTUREN Framtiden ser mörk ut när företagen blickar framåt visar Svenskt Näringslivs senaste konjunkturrapport. "Siffrorna för Norrbottens län är oroväckande men inte förvånande. Det borde vara en väckarklocka att hela 37 procent av företagen befarar att de behöver säga upp anställda det kommande halvåret. Det är därför av yttersta vikt att de åtgärder regeringen föreslagit snabbt kommer på plats för att minska att fler företag går under", säger Hans Andersson, regionchef Svenskt Näringsliv Norrbotten.
NYHET Publicerad:

EU:s grundprinciper måste värnas

FRIHANDEL Idag den 9 maj firas Europadagen för att minnas startskottet till det som kommit att bli den europeiska unionen. EU har gett oss helt nya möjligheter att handla och samarbeta inom en av världens största integrerade ekonomier. De gränshinder som nyligen visat sig på EU:s inre marknad går på tvärs mot grundtanken med unionen.
NYHET Publicerad:

Coronakrisens effekter slår hårt mot norrbottniska företag

OROVÄCKANDE SIGNALER Coronakrisen påverkar många företag i Norrbotten. Bara 14 procent av företagen anser att de har en normal produktionskapacitet. Hela 54 procent av företagen i länet upplever finansierings- och likviditetsproblem.
NYHET Publicerad:

”Hela processen har behövts göras med en oerhörd hastighet”

CORONAKRISEN Kalix Tele24 som erbjuder svarsservice till privata såväl som offentliga kunder har fått arbeta hårt för att få verksamheten att leverera som förväntat under corona-krisen. Sekretessregler, sjukfrånvaro och ökade förväntningar på snabb kundhantering har tvingat bolagets ledning att jobba smart.
NYHET Publicerad:

TSL redo att stötta vid omställning

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Carin Edholm på Trygghetsfonden TSL i Region Norr.
NYHET Publicerad:

Kraftfullt agerande av flera kommuner i Norrbotten

CORONAKRISEN Coronakrisen har på några få veckor raserat framtidsutsikterna för många företag. Verksamheter som i slutet av februari hade fullt i orderböckerna står idag helt utan jobb. "Vi nu ser på bred front att kommunerna förlänger betaltiden på sina fakturor eller ger företagen möjlighet att ansöka om förlängda betaltider. Vi ser också att flera kommuner kortar ner sina betaltider till leverantörer vilket också stärker likviditeten", säger Hans Andersson, regionchef Svenskt Näringsliv Norrbotten.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

”Alla kan bli hjältar i denna svåra kris”

CORONA Många företag står inför allvarliga utmaningar som en följd av Corona/Covid-19. Pandemin leder till kraftig nedgång i efterfrågan för många branscher, vilket snabbt leder till likvida problem. Företagarna gör dock sitt yttersta för att klara sig igenom denna svåra tid och får stöd från sina kunder.