16 oktober 2025

Haparanda vill fortsätta resan uppåt

Haparanda kommun har påbörjat en resa från den absoluta botten av Svenskt Näringslivs företagsklimatranking – på väg uppåt. ”Vi har både målsättning och en gemensam ambition att bli bättre”, säger Karin Ejdemo, förvaltningschef för samhällsutvecklingsförvaltningen.

Karin Ejdemo står utomhus och har en blå skjorta.

Grafen över Haparandas rankingplacering genom åren liknar något av en berg- och dalbana. I 2023 års ranking rasade kommunen ner till plats 288, men har de senaste två åren förbättrat sig och hamnar i år på plats 237. Förvaltningschefen Karin Ejdemo hoppas dock att denna positiva kurva ska bli mer beständig än tidigare.

– År 2023 fattade kommunen beslut om att göra om förvaltningsstrukturen, något som blev verklighet i början av 2024. Det fanns tidigare ett alldeles för stort stuprörstänk i verksamheten, något som nu har åtgärdats genom att flera ansvarsområden slagits ihop till ett. Det har ökat effektiviteten, tydliggjort ansvar och minskat bollandet mellan olika delar av organisationen, säger Karin.

En ambition med sammanslagningen har varit att få ihop bygg- och miljöfrågorna med näringslivs- och utvecklingsfrågorna.

– Näringslivsfrågorna är ingen särfråga. Vi pratar regelbundet om företagsklimatet i ledningsgruppen och har identifierat alla i kommunorganisationen som har kontakt med näringslivet. Oavsett vilka frågor man arbetar med som kommunanställd ska service och bemötande alltid stå i fokus. Det är en svår men viktig balansgång att kunna balansera myndighetsutövning med god service, säger hon.

För att underlätta kontakterna med kommunen har man också eftersträvat ett arbetssätt som förenklar för den som behöver hjälp.

– Vi har som ambition att det ska vara en väg in i kommunen. Om en fråga behöver skickas vidare till någon annan, är det något vi löser åt företagaren. Den som behöver hjälp ska inte behöva leta efter rätt person att kontakta, berättar Karin.

Kommunen har de senaste åren också lagt stor vikt vid att stärka bemötandefrågorna – både internt och externt.

– Vi har arbetat aktivt med att utveckla vår servicekultur, bland annat genom gemensamma dialoger, internutbildning och regelbundna reflektioner kring hur vi möter företag och medborgare. Det handlar om att bygga förtroende, visa engagemang och vara lösningsorienterade, säger hon.

Kraftigt förbättrat betyg för skolans samarbete med företagen

Skolans samarbete med de lokala företagen har tidigare varit en fråga där kommunen fått låga betyg. I år förbättrar kommunen sitt betyg med 0,4. Även om det är från låga nivåer signalerar det att någonting positivt händer. Karin Ejdemo berättar att kommunen försöker stärka samarbetet mellan skola och näringsliv på flera plan.

– Bland annat är vi som kommun med i projektet Kompetenskatalysator 1.0, som syftar till att förenkla för företag att ta emot praktikanter. Detta är ett projekt där vi jobbar tillsammans med andra kommuner för att minska avståndet mellan skolan och våra lokala arbetsgivare, säger Karin.

Kommunen har även deltagit i och arrangerat olika mässor och träffar för ungdomar, invånare och näringsliv, med syfte att öka kännedomen om det lokala arbetslivet och skapa naturliga möten mellan skola och näringsliv.

– Det handlar både om att synliggöra den bredd av arbetsgivare som finns i Haparanda och att väcka intresse för framtida yrkesval och utbildningar, avslutar Karin.