NYHET21 april 2020

”Hela processen har behövts göras med en oerhörd hastighet”

Kalix Tele24 som erbjuder svarsservice till privata såväl som offentliga kunder har fått arbeta hårt för att få verksamheten att leverera som förväntat under corona-krisen. Sekretessregler, sjukfrånvaro och ökade förväntningar på snabb kundhantering har tvingat bolagets ledning att jobba smart.

Kalix Tele24 grundades 1992 och har vuxit sedan dess. I dag har bolaget över 160 anställda som arbetar dygnet runt för att leverera svarstjänst, växelfunktion och kundtjänstuppdrag dygnet runt alla årets dagar. Kunderna är såväl små som stora företag, myndigheter, regioner och organisationer i Norden. Företaget bedriver sin verksamhet i Kalix samt Haparanda.

När coronakrisen drabbade Sverige förändrades arbetssituationen. Eftersom företaget arbetar med svarstjänst åt bland annat Regioner, som är huvudman för sjukvården, var arbetsbelastningen stor. Men trycket ökade också från andra företag och myndigheter som fick ett större antal telefonsamtal än vanligt. Sedan flera år har man även ett beredskapsavtal med Regeringskansliet för främst UD:s behov och senast det var aktiverat var vid Tsunamikatastrofen. I samband med corona blev det dags igen och en lördagskväll för ca fyra veckor sedan ringde UD och önskade att Kalix skulle ta över kristelefonnumret och besvara alla samtal från strandsatta svenskar utomlands. Det har varit ett påfrestande uppdrag med många arga, ledsna och förtvivlade människor samt anhöriga.

Kalix Tele24 följde myndigheternas riktlinjer om att de personer som kände det minsta förkylningssymtom skulle stanna hemma. För att minska risken för smittspridning byggdes också en ny entré för att hela personalstyrkan inte skulle behöva ta samma väg in till arbetsplatsen. De tydliga riktlinjerna om försiktighet vid symptom fick snabbt till följd att de vanliga vikarierna inte räckte till, utan företaget har tvingat söka sig utanför sina vanliga kontakter för att hitta rätt personer.

Roland Pihlström
Foto: Daniel Ohlsson

– Det har milt uttryckt varit ganska stressigt. Vi har haft ledningsmöten flera gånger i veckan för att hantera situationen och har fått arbeta hårt för att den vikarierande personalen snabbt skulle kunna komma igenom den utbildning som krävs för jobbet. Hela processen har behövts göras med en oerhörd hastighet, säger Roland Pihlström, vd på Kalix Tele24.

Sekretessregler försvårar hemarbete

Till skillnad från vissa andra företag har de anställda på Kalix Tele24 en begränsad möjlighet att arbeta hemifrån. Detta på grund av GDPR-lagstiftningen och att viss del av produktionen är sekretessklassad i nivå 3, vilket får till följd att arbetet måste förläggas till företagets lokaler. Bolagets ledning har därför förberett olika skyddsnivåer och planerat hur det skulle kunna agera vid exempelvis ett behov av att sanera sina lokaler vid en eventuell coronasmittad anställd.

När regeringens beslut om att stänga gymnasieskolor presenterades växte en oro över huruvida för- och grundskolor också skulle komma att stängas och vad detta skulle innebära för den stora delen av personalen som har barn i dessa åldrar.

– Vi ser vår verksamhet som samhällskritisk, eftersom vi levererar tjänster åt myndigheter och Regioner. Vi var därför väldigt oroliga över vad som skulle hända om en stor del av vår personal skulle behöva vara hemma med sina barn i kombination med den sjukfrånvaro vi fick hantera. Om det skulle ha fattats ett sådant regeringsbeslut hade det varit helt avgörande att det skulle följa särskilda garantier för barnomsorg och skola för vår personal och andra personer som jobbar med samhällskritisk verksamhet, säger Roland Pihlström.

Tack vare att ett sådant beslut inte fattades har verksamheten kunnat fungera trots stundtals stora utmaningar med rekryteringar.

– Dialogen med Arbetsförmedlingen och Kalix samt Haparanda kommun har varit superbra och något vi har haft nytta av i denna tid, avslutar Roland Pihlström

Corona
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist