”Hela processen har behövts göras med en oerhörd hastighet”

NYHET Publicerad

CORONAKRISEN Kalix Tele24 som erbjuder svarsservice till privata såväl som offentliga kunder har fått arbeta hårt för att få verksamheten att leverera som förväntat under corona-krisen. Sekretessregler, sjukfrånvaro och ökade förväntningar på snabb kundhantering har tvingat bolagets ledning att jobba smart.

Kalix Tele24 grundades 1992 och har vuxit sedan dess. I dag har bolaget över 160 anställda som arbetar dygnet runt för att leverera svarstjänst, växelfunktion och kundtjänstuppdrag dygnet runt alla årets dagar. Kunderna är såväl små som stora företag, myndigheter, regioner och organisationer i Norden. Företaget bedriver sin verksamhet i Kalix samt Haparanda.

När coronakrisen drabbade Sverige förändrades arbetssituationen. Eftersom företaget arbetar med svarstjänst åt bland annat Regioner, som är huvudman för sjukvården, var arbetsbelastningen stor. Men trycket ökade också från andra företag och myndigheter som fick ett större antal telefonsamtal än vanligt. Sedan flera år har man även ett beredskapsavtal med Regeringskansliet för främst UD:s behov och senast det var aktiverat var vid Tsunamikatastrofen. I samband med corona blev det dags igen och en lördagskväll för ca fyra veckor sedan ringde UD och önskade att Kalix skulle ta över kristelefonnumret och besvara alla samtal från strandsatta svenskar utomlands. Det har varit ett påfrestande uppdrag med många arga, ledsna och förtvivlade människor samt anhöriga.   

Kalix Tele24 följde myndigheternas riktlinjer om att de personer som kände det minsta förkylningssymtom skulle stanna hemma. För att minska risken för smittspridning byggdes också en ny entré för att hela personalstyrkan inte skulle behöva ta samma väg in till arbetsplatsen. De tydliga riktlinjerna om försiktighet vid symptom fick snabbt till följd att de vanliga vikarierna inte räckte till, utan företaget har tvingat söka sig utanför sina vanliga kontakter för att hitta rätt personer.

Roland Pihlström, Kalix Tele24
Foto: Daniel Ohlsson

Roland Pihlström

– Det har milt uttryckt varit ganska stressigt. Vi har haft ledningsmöten flera gånger i veckan för att hantera situationen och har fått arbeta hårt för att den vikarierande personalen snabbt skulle kunna komma igenom den utbildning som krävs för jobbet. Hela processen har behövts göras med en oerhörd hastighet, säger Roland Pihlström, vd på Kalix Tele24.

Sekretessregler försvårar hemarbete

Till skillnad från vissa andra företag har de anställda på Kalix Tele24 en begränsad möjlighet att arbeta hemifrån. Detta på grund av GDPR-lagstiftningen och att viss del av produktionen är sekretessklassad i nivå 3, vilket får till följd att arbetet måste förläggas till företagets lokaler. Bolagets ledning har därför förberett olika skyddsnivåer och planerat hur det skulle kunna agera vid exempelvis ett behov av att sanera sina lokaler vid en eventuell coronasmittad anställd.

När regeringens beslut om att stänga gymnasieskolor presenterades växte en oro över huruvida för- och grundskolor också skulle komma att stängas och vad detta skulle innebära för den stora delen av personalen som har barn i dessa åldrar.

– Vi ser vår verksamhet som samhällskritisk, eftersom vi levererar tjänster åt myndigheter och Regioner. Vi var därför väldigt oroliga över vad som skulle hända om en stor del av vår personal skulle behöva vara hemma med sina barn i kombination med den sjukfrånvaro vi fick hantera. Om det skulle ha fattats ett sådant regeringsbeslut hade det varit helt avgörande att det skulle följa särskilda garantier för barnomsorg och skola för vår personal och andra personer som jobbar med samhällskritisk verksamhet, säger Roland Pihlström.

Tack vare att ett sådant beslut inte fattades har verksamheten kunnat fungera trots stundtals stora utmaningar med rekryteringar.

– Dialogen med Arbetsförmedlingen och Kalix samt Haparanda kommun har varit superbra och något vi har haft nytta av i denna tid, avslutar Roland Pihlström 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Företagsklimatet 2020 i kristider

FÖRETAGSKLIMAT Idag släpps resultatet av Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning om företagsklimatet i kommunerna. I Norrbotten får Älvsbyn högst sammanfattande omdöme av företagen.
NYHET Publicerad:

Seger för ägare av fjällnära skog

ÄGANDERÄTTEN När staten fattar beslut om att skydda skog blir den obrukbar för ägaren. Sedan 2016 har Skogsstyrelsen stoppat utbetalningar av ersättning för sådan skog, men nu slår alltså mark- och miljööverdomstolen fast att de skogsägare som drabbas ska ersättas ekonomiskt. Christian Rimpi som är allmänningsförvaltare på Jokkmokks allmänning menar att detta är en principiellt viktig seger för skogsägarna.
NYHET Publicerad:

Stor ekonomisk nedgång för företag i Norrbotten

KONJUNKTUREN Framtiden ser mörk ut när företagen blickar framåt visar Svenskt Näringslivs senaste konjunkturrapport. "Siffrorna för Norrbottens län är oroväckande men inte förvånande. Det borde vara en väckarklocka att hela 37 procent av företagen befarar att de behöver säga upp anställda det kommande halvåret. Det är därför av yttersta vikt att de åtgärder regeringen föreslagit snabbt kommer på plats för att minska att fler företag går under", säger Hans Andersson, regionchef Svenskt Näringsliv Norrbotten.
NYHET Publicerad:

EU:s grundprinciper måste värnas

FRIHANDEL Idag den 9 maj firas Europadagen för att minnas startskottet till det som kommit att bli den europeiska unionen. EU har gett oss helt nya möjligheter att handla och samarbeta inom en av världens största integrerade ekonomier. De gränshinder som nyligen visat sig på EU:s inre marknad går på tvärs mot grundtanken med unionen.
NYHET Publicerad:

Coronakrisens effekter slår hårt mot norrbottniska företag

OROVÄCKANDE SIGNALER Coronakrisen påverkar många företag i Norrbotten. Bara 14 procent av företagen anser att de har en normal produktionskapacitet. Hela 54 procent av företagen i länet upplever finansierings- och likviditetsproblem.
NYHET Publicerad:

”Hela processen har behövts göras med en oerhörd hastighet”

CORONAKRISEN Kalix Tele24 som erbjuder svarsservice till privata såväl som offentliga kunder har fått arbeta hårt för att få verksamheten att leverera som förväntat under corona-krisen. Sekretessregler, sjukfrånvaro och ökade förväntningar på snabb kundhantering har tvingat bolagets ledning att jobba smart.
NYHET Publicerad:

TSL redo att stötta vid omställning

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Carin Edholm på Trygghetsfonden TSL i Region Norr.
NYHET Publicerad:

Kraftfullt agerande av flera kommuner i Norrbotten

CORONAKRISEN Coronakrisen har på några få veckor raserat framtidsutsikterna för många företag. Verksamheter som i slutet av februari hade fullt i orderböckerna står idag helt utan jobb. "Vi nu ser på bred front att kommunerna förlänger betaltiden på sina fakturor eller ger företagen möjlighet att ansöka om förlängda betaltider. Vi ser också att flera kommuner kortar ner sina betaltider till leverantörer vilket också stärker likviditeten", säger Hans Andersson, regionchef Svenskt Näringsliv Norrbotten.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

”Alla kan bli hjältar i denna svåra kris”

CORONA Många företag står inför allvarliga utmaningar som en följd av Corona/Covid-19. Pandemin leder till kraftig nedgång i efterfrågan för många branscher, vilket snabbt leder till likvida problem. Företagarna gör dock sitt yttersta för att klara sig igenom denna svåra tid och får stöd från sina kunder.
NYHET Publicerad:

Förslag till kommuner, regionen och länsstyrelsen i Norrbotten

CORONA I vår Företagarpanel ser vi att det under den senaste veckan fått allt mer omgående konsekvenser i en stor andel av företagen. Antalet varsel om uppsägningar har tyvärr ökat markant. Vi har skickat ut information till samtliga kommuner i Norrbotten, samt regionen och länsstyrelsen med förslag på åtgärder som kan vidtas för att mildra effekter på företagen av Corona/Covid-19.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Kommunserien: Pajala

FÖRETAGSKLIMAT Under våren kommer Svenskt Näringsliv intervjua beslutsfattarna i Norrbotten för att ta pulsen på företagsklimatet i länets alla kommuner och nu har vi kommit till Pajala kommun. Pajala som ligger på sista plats (290) i rankningen 2019 av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Orättvisa förutsättningar för privat drivna verksamheter i Norrbotten

HOTAR VALFRIHETEN LOV-systemen i kommunerna och vårdvalet i regionerna bygger på att ökad konkurrens skapar högre kvalitet. Det skapar också en större valfrihet för fler människor. Om systemet ska fungera är det dock avgörande att privata och offentliga aktörer ges samma förutsättningar.
NYHET Publicerad:

Kommunserien: Arjeplog

FÖRETAGSKLIMAT Under våren kommer Svenskt Näringsliv intervjua beslutsfattarna i Norrbotten för att ta pulsen på företagsklimatet i länets alla kommuner. Först ut är Arjeplogs kommun.
NYHET Publicerad:

Utvecklingsprogram ska stärka företagsklimatet i Boden och Gällivare

FÖRETAGSKLIMAT Boden och Gällivare är två av ett fåtal utvalda kommuner som ska delta i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram under 2020. Programmet ska förbättra kommunernas tillgänglighet och service till företagare genom att fokusera på deras arbete kring ledarskap, kommunikation, digitalisering och serviceinriktad myndighetsutövning.
NYHET Publicerad:

Vårdmoms hotar omtyckt privat hälsocentral i Gällivare

SKATT Gällivare Hälsocentral har en verksamhet som är uppskattad och stabil, men en nyligen införd moms på inköp av vårdtjänster oroar. I värsta fall innebär det att hälsocentralen går back och får slå igen. "Vi klarade förra halvåret nätt och jämnt, men på lång sikt är det inte hållbart", säger Kirsten Hallman Pettersson.
NYHET Publicerad:

Brist på samsyn skapar osund konkurrens

TILLSTÅNDSPRÖVNING Länsstyrelserna i Sverige saknar samsyn inom tillståndsprövningen för exempelvis hantering och lagring av kemikalier och kemiska produkter något som företaget Wibax fått erfara. "Det är stora regionala skillnader inte minst i handläggningstiden som kan vara från 6 månader upp till fyra år", säger Magnus Sundström, vd Wibax Logistics.
NYHET Publicerad:

Mattias Holmström ny näringspolitisk rådgivare 

NY PÅ JOBBET Den 1 februari börjar Mattias Holmström som näringspolitisk rådgivare på Svenskt Näringsliv med placering i Sundsvall. Mattias kommer att arbeta i de fem norra regionerna Västernorrland, Dalarna, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten.