”Kilometerskatten kostar oss 10 miljoner per år”

NYHET Publicerad

TRANSPORTER Regeringen vill införa en ny skatt som kommer att slå hårt mot industrin i landet. Vägslitageskatten, även kallad kilometerskatten, kommer att innebära kraftigt ökade utgifter för många transportberoende företag. ”Det är vansinniga summor som tynger ner den redan hårt ansatta industrin ännu mer", säger Jonas Wiklund, koncern-vd för Wibax i Piteå.

Karolina Boholm 16 9

Karolina Boholm, Transportdirektör, Skogsindustrierna.

Jonas Viklund, Wibax

Jonas Viklund, koncernvd Wibax

magnus

Magnus Sundström, vd Wibax Logistics.

Regeringen har tillsatt en utredning som senast den 9 december i år ska lägga fram förslag på en så kallad vägslitageskatt för tunga lastbilar. Skatten innebär att lastbilar med släp kommer att beläggas med en skatt upp till 24 kronor per mil för att få köra på svenska vägar.

Det ursprungliga syftet med vägslitageskatten var att lastbilar i större utsträckning ska stå för sina kostnader och flytta trafiken från vägar till järnväg och båt. Men utredningens avgiftsförslag är långt högre än den slitagekostnad som lastbilarna ger upphov till, och huvudsyftet verkar därför vara inkomster till statskassan, menar Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna.

– Förslaget är en straffskatt på avstånd och ett dråpslag mot industrin och svenska företag. Det har länge talats om en kilometerskatt, men nu har det kommit ett konkret förslag. Våra värsta farhågor har besannats, säger hon.

Ett enormt slag

Nu riktar många företag kritik mot förslaget och dess konsekvenser. Piteå-baserade Wibax processar och distribuerar kemikalier till basindustrin. Ddet egna logistikföretaget Wibax logistics hanterar egna och externa leveranser. För koncernens del kommer kilometerskatten leda till ökade kostnader på omkring 12 miljoner kronor per år, menar Jonas Wiklund, koncern-vd.

– Grovt räknat kan vi få ökade skatter på tio miljoner kronor att betala varje år. Det är ett enormt slag med vansinniga belopp. Vi betalar så mycket skatter och avgifter redan, och nu kommer det ännu en smäll. Inte bara avgiftsmässigt utan även administrationsmässigt. Det är sådant som urholkar Sveriges konkurrenskraft, säger han.

Magnus Sundström, vd Wibax Logistics, håller med och menar att konsumenterna kommer behöva stå för slutnotan. 

– Någon ska behöva betala för detta, och i slutändan kommer det att bli konsumenten. Det slår också på företagens konkurrenskraft internationellt, vilket gör att vi kommer tappa kraft jämfört med våra grannländer som tillåter tyngre trafik, säger han.

För lite räls

Tanken att den nya skatten ska bidra till större användning av järnvägen är inte realistiskt, menar Karolina Boholm. Sverige har långa avstånd, vilket redan är en konkurrensnackdel. Den statliga myndigheten Trafikanalys har räknat ut att endast omkring åtta procent av godstransporterna skulle kunna flyttas över till järnvägen.

– Det finns inte tillräckligt med järnväg överallt i landet. De flesta lastbilstransporter sker på korta sträckor, därför blir kilometerskatten en straffskatt för de företag som inte kan transportera på andra sätt. Alla kommer att påverkas, säger hon.

På Wibax menar man att det redan finns incitament att använda järnvägen i största möjliga mån.

– Järnvägen är bra på alla sätt, men den fungerar på långt ifrån alla ställen. Logistik handlar om att komplettera olika transportslag. Det finns få järnvägsspår in i bostadsområden och in på Ica. Där behövs lastbilarna, säger Magnus Sundström.

Fotnot:
Läs mer och stötta kampen mot kilometerskatten på Facebook.

Kilometerskatten
  • Förslaget innebär att lastbilsekipage med minst 7 hjulaxlar, en registrerad vikt på 50 ton eller mer, samt med en Euro 5-motor ska betala cirka 24 kronor per mil för körning på allmän väg.
  • För motsvarande ekipage om 6 hjulaxlar och registrerad vikt om 42-50 ton gäller 17 kr per mil.
  • Skatten gäller för både svenska och internationella fordon.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv hyllar Amandas skatteuppsats

STIPENDIUM Amanda Östlund Tjernström. Lägg namnet på minnet. Hon är den första studenten som tilldelas Svenskt Näringslivs stipendium för bästa uppsats om skatter. Priset är på 15 000 kronor och delades ut på torsdagen.
NYHET Publicerad:

Tre av fyra svenskar underskattar hur mycket de betalar i skatt

KOMMENTAR Företagare kan göra skillnad och öka kunskapen om skatter. Idag visar hela 39 procent av företagen hela lönen på lönebeskeden men det behöver bli fler för att vi ska få en skattedebatt som handlar om hela skatten, skriver Johan Fall, skattechef.
NYHET Publicerad:

Norrlandsföretagare i uppror mot momshöjning

SKATT Från 6 till 25 procent. Höjd moms slår hårt mot Norrlandsföretagare som sysslar med naturturism. ”För vår bransch är det inget annat än en ren katastrof", säger Göran Widén, vd för Brändö Konferens & Fritidsby utanför Luleå.
NYHET Publicerad:

På rätt väg för att stoppa smyghöjningarna

SKATTER Svenskt Näringsliv välkomnar ambitionen att ta bort överindexeringen av drivmedelsskatten. Riksdagens budgetbeslut innebär i ett första skede en frysning av skattehöjningarna. Nästa steg bör vara att avskaffa samtliga automatiska överindexeringar som infördes på punktskatteområdet under förra mandatperioden.
NYHET Publicerad:

En budget som stimulerar arbete

SAMHÄLLSEKONOMI Moderaternas och Kristdemokraternas budget rymmer flera företagarvänliga reformer, enligt chefekonom Bettina Kashefi. "Det man gör för att förstärka jobbskatteavdraget är nödvändigt eftersom företagen skriker efter kompetens."
NYHET Publicerad:

Studentuppsats uppmärksammas

NYTT PRIS Amanda Östlund Tjernström är först att vinna Svenskt Näringslivs nyinstiftade uppsatstävling om skatter. Priset är på 15 000 kronor. "Stipendiaten skriver på ett initierat sätt om en av de senaste årens mest uppmärksammade skattefrågor för näringslivet", skriver juryns ordförande professor Claes Norberg i motiveringen.
NYHET Publicerad:

Så tydliga är kommunerna med sina mål om företagsklimatet

KARLÄGGNING Det ska vara enkelt för en företagare att se vilka mål kommunen satt upp för att förbättra företagsklimatet. Svenskt Näringslivs studentmedarbetare Emma Supponen har genomfört ett projekt där hon kartlagt hur tydliga kommunerna är med sina mål.
NYHET Publicerad:

Drag kring Kungsörs företagsklimat

NÄRINGSLIVSTRATEGI Kungsörs kommun har klättrat 89 steg på kommunrankingen de senaste två åren, med ett ordentligt kliv på 68 placeringar sedan i fjol. Det gör Kungsör till den sjunde bästa klättraren 2018. ”Vi har haft ett medvetet fokus”, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.
NYHET Publicerad:

Skogsägare stämmer staten för utebliven ersättning

ÄGANDERÄTT Staten har slutat att ersätta skogsägare i fjällnära områden. Frågan ställs nu på sin spets i ett ärende i Mark- och miljödomstolen i Umeå.
NYHET Publicerad:

"Problemet att politiker inte förstår våra behov"

FÖRETAGARDAGEN Kompetensförsörjning, skatter och integration var några frågor i fokus när företagare, politiker och experter träffades under årets ”Företagardag” i Näringslivets Hus. Ett problem som lyftes var att politiker och företagare lever i olika världar.
NYHET Publicerad:

Näringslivstoppar sågar svenska skatter: "På väg åt fel håll"

SKATTER Höga skatter på arbete, ägande och entreprenörskap bromsar Sveriges konkurrenskraft, påpekade tunga näringslivsföreträdare och forskare under ett seminarium i samband med att Näringslivets Skattedelegation firade 100 år. ”Världen förändras och vi kan inte bara nöja oss med att hänga med, vi måste ta täten”, sa Jacob Wallenberg, ordförande Investor.
NYHET Publicerad:

Debatt: Kompetens i klassrummen kräver nytänkande

DEBATT I dag, den 26 november, lanseras Svenskt Näringslivs rapport ”Handlingskraft kan lösa lärarkrisen” där sex skribenter har fått i uppdrag att tänka fritt kring möjliga vägar för att förbättra kompetensförsörjningen, skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert och Karin Rebas, skolpolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Skattereformer som stärker konkurrenskraften

DEBATT Världens högsta marginalskatt måste bort, företagens vinstbeskattning måste vara konkurrenskraftig och rättssäkerheten i skattesystemet måste förbättras är några förändringar som Staffan Bohman, ordförande i Näringslivets Skattedelegation, förespråkar.
NYHET Publicerad:

Försämrat företagsklimat i Stockholm kräver nysatsning

BÄTTRE VILLKOR I senaste rankingen av företagsklimatet rasade Stockholm till en 123:e plats. Nu vill Stockholms nya blågröna styre skapa en ny näringslivstrategi. "Jag ser den nya strategin som en bra början på ett arbete där politiker och tjänstemän får förståelse för företagens behov", säger vd Jan Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Drop-in för företagare förenklar

FÖRETAGSKLIMAT Istället för att vänta på att företagarna hör av sig med frågor tar näringslivskontoret i Krokom initiativ till öppna möten. Satsningen "Näringslivskontoret med vänner" ger svar direkt på plats.
NYHET Publicerad:

Välkommet nej till digitalskatt

EU EU-kommissionen har förslagit en ny skatt på vissa digitala tjänster. Skatten skulle ha många negativa konsekvenser för svensk ekonomi. Det är välkommet att Magdalena Andersson står fast vid sitt nej till förslaget, säger Johan Fall, skattechef.
NYHET Publicerad:

"Syftet är att inspirera kommunerna"

INSPIRATIONSDAGARNA Sedan några år tillbaka bjuder Svenskt Näringsliv in alla Sveriges kommuner till inspirationsdagar för att prata om det lokala företagsklimatet. "Det som händer under dagarna ska ge nytta i hemmakommunen", säger Daniel Andersson, nationell projektledare för inspirationsdagarna.
NYHET Publicerad:

Linköping sätter fokus på företagandet

FÖRETAGSKLIMAT Ett bättre företagsklimat blir ett prioriterat område för det nya styret i Linköping. Den som ska leda arbetet har själv drivit företag sedan 2005. ”Jag har varit med och startat företag från grunden och upplevt allt man kan uppleva som företagare”, säger kommunstyrelsens nya ordförande Niklas Borg (M).
NYHET Publicerad:

För första gången når Falkenberg topp-tio

RANKINGEN År efter år har Falkenbergs kommun successivt klättrat uppåt på kommunrankingen. 2010 passerades topp-50-gränsen och i år hamnade kommunen för första gången i det absoluta toppskiktet med en tiondeplacering.
NYHET Publicerad:

Klättraren Piteå firar men jobbar för att bli bäst

RANKINGEN Näst störst kliv på kommunrankingen efter Strömstad gör Piteå. Med en klättring på 86 steg är stämningen i kommunen god. Men det här är bara början. "Nu har vi firat färdigt, vi ska smälta resultatet och börja jobba på att bli bäst i Norrbotten igen. Kan vi sedan hamna bland toppkommunerna i landet, så inte mig emot", säger Peter Palmqvist, näringslivschef i Piteå kommun.