”Kilometerskatten kostar oss 10 miljoner per år”

NYHET Publicerad

TRANSPORTER Regeringen vill införa en ny skatt som kommer att slå hårt mot industrin i landet. Vägslitageskatten, även kallad kilometerskatten, kommer att innebära kraftigt ökade utgifter för många transportberoende företag. ”Det är vansinniga summor som tynger ner den redan hårt ansatta industrin ännu mer", säger Jonas Wiklund, koncern-vd för Wibax i Piteå.

Karolina Boholm 16 9

Karolina Boholm, Transportdirektör, Skogsindustrierna.

Jonas Viklund, Wibax

Jonas Viklund, koncernvd Wibax

magnus

Magnus Sundström, vd Wibax Logistics.

Regeringen har tillsatt en utredning som senast den 9 december i år ska lägga fram förslag på en så kallad vägslitageskatt för tunga lastbilar. Skatten innebär att lastbilar med släp kommer att beläggas med en skatt upp till 24 kronor per mil för att få köra på svenska vägar.

Det ursprungliga syftet med vägslitageskatten var att lastbilar i större utsträckning ska stå för sina kostnader och flytta trafiken från vägar till järnväg och båt. Men utredningens avgiftsförslag är långt högre än den slitagekostnad som lastbilarna ger upphov till, och huvudsyftet verkar därför vara inkomster till statskassan, menar Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna.

– Förslaget är en straffskatt på avstånd och ett dråpslag mot industrin och svenska företag. Det har länge talats om en kilometerskatt, men nu har det kommit ett konkret förslag. Våra värsta farhågor har besannats, säger hon.

Ett enormt slag

Nu riktar många företag kritik mot förslaget och dess konsekvenser. Piteå-baserade Wibax processar och distribuerar kemikalier till basindustrin. Ddet egna logistikföretaget Wibax logistics hanterar egna och externa leveranser. För koncernens del kommer kilometerskatten leda till ökade kostnader på omkring 12 miljoner kronor per år, menar Jonas Wiklund, koncern-vd.

– Grovt räknat kan vi få ökade skatter på tio miljoner kronor att betala varje år. Det är ett enormt slag med vansinniga belopp. Vi betalar så mycket skatter och avgifter redan, och nu kommer det ännu en smäll. Inte bara avgiftsmässigt utan även administrationsmässigt. Det är sådant som urholkar Sveriges konkurrenskraft, säger han.

Magnus Sundström, vd Wibax Logistics, håller med och menar att konsumenterna kommer behöva stå för slutnotan. 

– Någon ska behöva betala för detta, och i slutändan kommer det att bli konsumenten. Det slår också på företagens konkurrenskraft internationellt, vilket gör att vi kommer tappa kraft jämfört med våra grannländer som tillåter tyngre trafik, säger han.

För lite räls

Tanken att den nya skatten ska bidra till större användning av järnvägen är inte realistiskt, menar Karolina Boholm. Sverige har långa avstånd, vilket redan är en konkurrensnackdel. Den statliga myndigheten Trafikanalys har räknat ut att endast omkring åtta procent av godstransporterna skulle kunna flyttas över till järnvägen.

– Det finns inte tillräckligt med järnväg överallt i landet. De flesta lastbilstransporter sker på korta sträckor, därför blir kilometerskatten en straffskatt för de företag som inte kan transportera på andra sätt. Alla kommer att påverkas, säger hon.

På Wibax menar man att det redan finns incitament att använda järnvägen i största möjliga mån.

– Järnvägen är bra på alla sätt, men den fungerar på långt ifrån alla ställen. Logistik handlar om att komplettera olika transportslag. Det finns få järnvägsspår in i bostadsområden och in på Ica. Där behövs lastbilarna, säger Magnus Sundström.

Fotnot:
Läs mer och stötta kampen mot kilometerskatten på Facebook.

Kilometerskatten
  • Förslaget innebär att lastbilsekipage med minst 7 hjulaxlar, en registrerad vikt på 50 ton eller mer, samt med en Euro 5-motor ska betala cirka 24 kronor per mil för körning på allmän väg.
  • För motsvarande ekipage om 6 hjulaxlar och registrerad vikt om 42-50 ton gäller 17 kr per mil.
  • Skatten gäller för både svenska och internationella fordon.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Livsmedelskontroll debiteras i efterhand

FÖRETAGSKLIMAT Företag som berörs av kommunal livsmedelskontroll kan glädjas. Regeringen vill införa obligatorisk efterhandsdebitering, framgår av en lagrådsremiss.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

"Rätt om skatt på arbete, fel om skatt på kapital"

KOMMENTAR Skatteförslagen från Finanspolitiska rådet har allvarliga brister, eftersom det saknas analys av kapitalskatters snedvridande effekter. Även på momsområdet är analysen ofullständig, skriver skattechef Johan Fall.
NYHET Publicerad:

Kommuner som satsar på hyresrabatter

CORONAKRISEN Många företag har svårt att betala hyran. Utsatta branscher kan ta del av ett särskilt hyresstöd. Kiruna och Örnsköldsvik hjälper kämpande företag genom att vara generösa med hyran i de kommunala bostadsbolagen.
NYHET Publicerad:

Så kan fler kommunala åtgärder rädda företagen

CORONAKRISEN Idag har nio av tio kommuner vidtagit någon form av åtgärd för att stödja det lokala näringslivet. I ett andra stödpaket från Svenskt Näringsliv ligger fokus på företagens kostnader och den kommunala ekonomin.
NYHET Publicerad:

Kommunala åtgärder under coronakrisen

Vad kan kommuner göra för att fler företag ska klara sig igenom coronakrisen?
NYHET Publicerad:

Vill bredda ungas syn på arbetslivet

SYV I mitten av februari öppnar storsatsningen Jobblabb – Arbetets museums nya utställning, som ska nå alla elever i årskurs 5 i Östergötland. Då möter experimentverkstad studie- och yrkesvägledning.
NYHET Publicerad:

Företagarenkäten uppdateras

FÖRETAGSKLIMAT Årets företagarenkät innehåller nya frågor och sakområden. Björn Lindgren, ansvarig för lokalt företagsklimat, hoppas att uppdateringarna bättre ska spegla vad företagarna tycker om företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Här är landets första krångelombudsman

FÖRETAGSKLIMATET Malin Johnsson är landets första krångelombudsman. Kommunalrådet Peter Danielsson (M) jobbar hårt för att minska regelkrånglet men anser att kommunen har hamnat i en återvändsgränd och vill därför testa något nytt.
NYHET Publicerad:

Så blev kommunen kvitt förlorarstämpeln

FÖRETAGSKLIMATET 195 platser uppåt i kommunrankingen på tre år. Det är effekten av att Kungsör lägger sig nära företagarnas hållning. ”Vi satte oss ner och började prata med varandra, inte om varandra. Det hade ingen gjort tidigare, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.
NYHET Publicerad:

Här trivs företagen bäst – och sämst

RANKING 2019 Tydlig, tillgänglig och professionell. Så vill många företag att deras hemkommun ska vara. Och alla dessa egenskaper hittar vi hos – just det – Solna. Kommunen är bäst på företagande för tolfte gången i rad, enligt en färsk näringslivsranking.
NYHET Publicerad:

Sjudande näringsliv hos årets klättrare

RANKING 2019 Dalakommunen klättrar 158 placeringar, från plats 256 till 98 i årets undersökning. ”Det har aldrig varit roligare att vara företagare i Malung-Sälen”, säger Leif Nilsson.
NYHET Publicerad:

Snabbfotade politiker lyfter Falkenberg i näringslivsranking

RANKING 2019 Det är enkelt att driva företag i Falkenberg, anser Lotta Peltoarvo, en av kommunens entreprenörer. ”Mycket handlar om närheten mellan kommun och företag. Vi känner oss lyssnade på”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Prao omtyckt återvändare till skolan

PRAO Under tre veckor i oktober är det återigen dags för elever från Vara kommuns två högstadieskolor att prova på arbetslivet. Kommunen anses som ett gott exempel på en lyckosam process för att återinföra den lagstadgade praktiska arbetslivsorienteringen för elever.
NYHET Publicerad:

Fler bör visa vad arbetskraften kostar

SKATT Fler väljer att redovisa arbetsgivaravgiften på lönebeskedet – men okunskapen är fortfarande stor. ”Det borde ligga i allas intresse att medvetandegöra vilka avgifter och skatter som man faktiskt betalar”, säger företagaren Bertil Wahlström.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Fel att satsa på en enda stor skattereform

SKATTER För att skapa tillväxt och välstånd i vår ekonomi är innehållet viktigare än formen på en skattereform och fokus måste vara på konkurrenskraft. Snarare än en reform behövs flera stycken. Och vi måste börja med att åtgärda det skadligaste först. Det anser Johan Fall, skattechef.
NYHET Publicerad:

Företagare bekräftar: Ökad investeringsvilja med lägre skatt

SKATT En studie från tyska IFO-institutet visar att Sveriges BNP skulle öka med 3,1 procent och sysselsättningen med motsvarande ca 35 000 personer om skatten på kapitalinkomst sänks från 30 till 20 procent.
NYHET Publicerad:

Landets bästa myndighetskommuner – så tycker företagarna 

FÖRETAGSKLIMAT Tillstånd, tillsyn, bygglov och tillgången till mark och lokaler. Kommuner hanterar frågor som påverkar företagandet på många sätt. Se vilket betyg det lokala näringslivet ger myndighetsutövningen i sin hemkommun.
NYHET Publicerad:

Brett stöd för förslag om sänkt kapitalinkomstskatt

SKATT Varannan svensk anser att sänkt skatt på kapitalinkomster får positiva effekter. Färska beräkningar från tyska IFO-institutet visar att privata investeringar ökar med över sex procent om kapitalskatten sänks, enligt ett förslag från Svenskt Näringsliv.