Regeringen föreslår en höjd skatt på diesel som används i gruvfordon med syfte att påskynda övergången till användning av el och biobränslen i gruvsektorn. Något som slår väldigt hårt mot Sveriges nordligaste kommuner.
Patrick Snell, vd på Snells Entreprenad AB, är allt annat än nöjd med regeringens nya förslag som innehåller en höjning av skatten på fossila bränslen i kraftvärmeverk, höjd kemikalieskatt och höjd skatt för gruvdiesel. Ett förslag som går emot regeringens ord om att hela Sverige ska leva.
– Det här slår mot Kiruna, Gällivare och Pajala. För oss kommer det betyda ökade kostnader på drivmedel med omkring 20 procent. Vi pratar kanske 5-6 miljoner som vi bara ska hosta upp. Du hör ju hur det låter, säger han.
Med nuvarande regler har dieseln en nedsättning av energiskatten och koldioxidskatten på 89 respektive 40 procent. Regeringens nya förslag innebär att hela den nedsättningen tas bort för att minska utsläppen av koldioxid från gruvsektorn.
– Det slår ju hårdast mot oss här uppe i norra Sverige. Gruvindustrin är som tyngst här och vi har inga andra alternativ, säger han.
Om förslaget blir verklighet räknar Patrick Snell med att den svenska gruvindustrin kommer halka efter mot övriga världen.
– Ta bara Finland som exempel. De har en helt annan skatt på tunga entreprenadmaskiner än vad vi har här i Sverige. Går det här förslaget igenom så är det drygt fem kronor billigare per liter att tanka tunga entreprenadmaskiner i Finland, säger Patrick Snell.
Patrick Snell menar att efterfrågan på metaller ökar i världen eftersom det bidrar till bygga upp och utveckla välfärden.
– Metaller är en nödvändighet för att ett samhälle ska kunna utvecklas. Försök finna någon vara eller produkt i din omgivning som inte är tillverkad av metall eller med metall. Det regeringen föreslår kommer att slå hårt mot gruvnäringen i allmänhet och mot oss i norra Sverige i synnerhet.
KonkurrensLokalt FöretagsklimatSkatter