NYHET24 augusti 2016

Tre hot i Norrland av kilometerskatten

Norrländska företag kommer att drabbas värst av en kilometerskatt. Det tror Fredrik Persson, vd för BDX Företagen i Luleå. "Om vi drabbas av en kilometerskatt på 24 kronor milen för tunga fordon hotar en enorm utslagning av åkerier. Inte minst i Norrland".

Regeringen har tillsatt en utredning som senast den 9 december i år ska lägga fram förslag på en så kallad vägslitageskatt för tunga lastbilar. Skatten innebär att lastbilar med släp kommer att beläggas med en skatt upp till 24 kronor per mil för att få köra på svenska vägar.

Kritiken låter sig inte väntas, och redan kommer starka reaktioner från företagen. Norrländska företag kommer att drabbas värst, menar Fredrik Persson, vd på BDX Företagen AB. Företaget har 500 anställda med Luleå och norra Sverige som hemmamarknad.

– Jag ser tre möjliga effekter. Konsumenterna drabbas av fördyringar, konkurrenskraften för norrländska företag sänks och vi får en ökad risk för inslag av oseriösa utländska företag inom åkeribranschen vilket också riskerar att minska trafiksäkerheten, säger han.

– Stora delar av Norrlands åkerinäring skulle hotas på grund av bristande lönsamhet och åkare som helt enkelt ger upp och slutar. Den utländska konkurrensen har ökat enormt under senare år.

Fredrik Persson poängterar att transportbranschen redan i dag är hårt ekonomiskt trängd och har små marginaler.

– Kostnaderna för skogstransporter har alltid varit pressade. För en timmerbil kan skatten innebära kostnadsökningar på en halv miljon och mer om året. Det är pengar som man inte kan tjäna in. Då ska man också komma ihåg att åkeriföretagen varit benägna att investera i miljöåtgärder. Är det då rätt väg att gå att ta ut en skatt för vägslitage som är fyra gånger högre än kostnaden för att åtgärda slitage? Tre av de fyra miljarder som en skatt skulle ge hamnar i statskassan.

Regelverket för branschen har stramats upp vilket Fredrik Persson ser positivt på. Men nu befarar han om ett steg tillbaka och en tuff tid för hans företag om det drabbas av ytterligare en hög kostnad som man ska gardera sig emot.

– En hög skatt på transporter skulle innebära enorma negativa konsekvenser för oss. Vi har inte vågat räknat fram totalsumman ännu. Men vi skriver ju avtal med kunderna och 24 kronor milen ska in i kalkylen.

Inte bara skogsindustrin, utan även livsmedelssektorn kommer också drabbas av kraftiga störningar om vi får färre åkerier på grund av att de ekonomiska påfrestningarna på dem blir alltför stora. Det menar Fredrik Persson.

– Ingen av de större livsmedelskedjorna har lager längre norrut än i Borlänge, utan håller sig med omlastningspunkter. Dessutom är marginalen mellan storlagret och butiken är liten. Hur blir det då med livsmedelsförsörjningen om åkare i Norrland slås ut i allt större omfattning genom ytterligare en pålaga? För varor som inte behöver omsättas lika snabbt går det förstås bättre, men risken för problem på matsidan är uppenbar, säger han.

Utredningens förslag har ännu inte lagts fram, men av det som sipprat ut står det klart att man vill beskatta varje meter som tunga lastbilar kör.

– Att på toppen av alla andra avgifter och skatter ta ut fyra miljarder i kilometerskatt vore absurt. Industrin riskerar att utarmas. Jag kan bara hoppas att det sunda förnuftet vinner och att man inte straffar bort seriösa företag, säger Fredrik Persson.

Bosse Östman

InfrastrukturSkatter
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist