NYHET19 januari 2017

Vi klarar inte av att bära kilometerskatt

”Jag är riktigt orolig inför vad som är på gång. Vi har i dag 60 lastbilar och som åkeri klarar vi inte av att bära en kilometerskatt på 24 kronor milen”, konstaterar Johan Åström, som är verkställande direktör för Alviks Trafik AB i Luleå.

Johan Åström, vd Alviks Trafik AB i Luleå

– Marginalerna inom åkerinäringen är små, men jag tänker också på kunderna som vi transporterar för och som också måste vara konkurrensmässiga inför omvärlden. Hur ska de orka med kostnadsökningarna som läggs på dem? säger Johan Åström, Alviks Trafik AB i Luleå.

Alviks Trafik AB är ett av Norrlands ledande transportföretag med drygt 100 anställda i åkeridelen och totalt 160 inom koncernen med bland andra NEX resebyrå. Johan Åström är fjärde generationen i rakt nedstigande led som leder företaget.

Det startades på 1920-talet av hans farfars far Albin Åström som började med mjölktransporter som man fortsatte med till slutet av 1960-talet. 1954 bildades aktiebolag med Ingvar Åström som verkställande direktör och han efterträddes så småningom av sonen Anders Åström, pappa till Johan, 36 år.

– Egentligen har vi fortsatt att köra i samma hjulspår som för snart hundra år sedan, men numera handlar det inte om mjölk längre utan om gods- och persontransporter, säger Johan Åström.

I dag jobbar Alviks Trafik huvudsakligen med trafik för Schenker och BDX som har kunderna. Därför är Alviks Trafik beroende av hur de lyckas ta ut prishöjningarna av en kilometerskatt på de transporter som ska utföras.

– Om kilometerskatten på 24 kronor bara skulle slå mot oss skulle vi få det oerhört tungt!

För att tydliggöra effekterna av den slitageskatt som hotar tung lastbilstrafik kan man ta en timmerbil som körs 30 000 mil om året. På den skulle merkostnaden bli 720 000 kronor!

– Det låter orimligt, men vi har inte gjort någon egen kalkyl på det här förslaget ännu, berättar Johan Åström och fortsätter;

– Och vi är ju beroende av vilka priser som Schenker och BDX kan förhandla fram med industrier och andra olika företag. Men våra marginaler är små.

– Det blir hur som helst slutkunderna och konsumenterna som måste betala transportörernas ökade kostnader. Några genvägar finns det tyvärr inte i den här branschen, avslutar Johan Åström.

Skatter
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist