Engagemang, drivkraft och ekonomi när Edekyl och Värme satsar på miljön

NYHET Publicerad

MILJÖ Miljötänket har funnits med sedan barnsben. Därför har det också blivit en del av företagandet. Möt Robert Björk, vd:n för Edekyl och Värme. "Vårt största fokus ligger alltid på miljön", säger han.

Vaxkaka från en av bi-kuporna utanför kontoret
Foto: Maria Eremo

Utanför huvudkontoret står fyra bikupor. Honungen som produceras ges bort till kunder och har blivit en mycket uppskattad gåva och dessutom en perfekt ingång för samtal om miljön.

Robert Björk

Robert Björk är vd för Edekyl och Värme och driver företaget tillsammans med sin bror Richard Björk sedan 2005. Under 2018 omsatte företaget 155 miljoner kronor.

Foto: Maria Eremo

I området Bista i Örebro huserar Edekyl och Värme sedan 2011. Redan vid inflytt sade man upp fjärrvärmen för fastigheten och borrade åtta energibrunnar. Det var självklart att ett företag som arbetar med värme och kyla skulle ha förnybar energi sin egen fastighet.

– Vi ersatte den gamla kylmaskinen och luftkonditionerar i dag med naturlig kyla från urberget. Vårt värmebehov täcks helt med bergvärme. Vi bytte även till en effektiv ventilation som behovsreglerar ventilation och värme till varje enskilt rum.

Dessutom installerades 70 kvadratmeter solceller på taket som producerar el till kylpumpen i huset som i sin tur producerar kyla till hela fastigheten.

– Naturlig kyla, även där. Vi betalar ingenting för den när solen skiner. Husets systemlösning representerar företaget när vi är som allra bäst.

Robert Björk är medveten om att de har inspirerat andra företag till liknande satsningar och Trafikverkets lokaler ett stenkast bort är ett sådant exempel.

– Det gäller att hitta och investera i hållbara systemlösningar.

Edekyl och Värme finns, förutom huvudkontoret i Örebro, även i Stockholm, Uppsala, Västerås, Linköping och Norrköping. Företaget har växt kraftigt senaste åren och bara under 2019 har ett 30-tal nya medarbetare rekryterats. Nu är man nästan 120 anställda.

– Den svåraste utmaningen med att driva företag är inte själva businessen i sig, utan att få alla medarbetare åt samma håll. Därför är vi oerhört tydliga med vår företagskultur.

Han berättar om företagsloggan med biet. En symbol som blivit viktig på flera plan i deras sätt att arbeta och kommunicera.

– Vi vill hjälpa naturen på traven. Därför har vi till exempel fyra bikupor på gräsmattan utanför kontoret. Det har vi haft sedan 2011 och vi har en kille som hjälper oss att sköta om dem.

Bina resulterar i många kilo honung varje år, en perfekt ”give away” till kunderna.

– Det är kanske ingen billig honung direkt, men det är ett hållbart resultat. Vi är fokuserade på miljön och i år blev det 165 kilo honung från våra egna kupor.

Robert Björk förklarar att vid överräckandet av en burk honung uppstår en självklar diskussion kring miljö och Edekyl och Värme får chans att på ett naturligt vis berätta hur de arbetar.

Givetvis kör företaget endast miljöbilar där det är möjligt, men den största miljöeffekten får man hos kunder när anläggningar byggs om.

– Allra viktigast i dag är att bygga bort syntetiska köldmedium för att bromsa den globala uppvärmningen. Vi bygger om till naturliga köldmedier så som ammoniak, koldioxid eller propan (kolväte).

Han berättar att koldioxid, som kanske kan uppfattats som ett mindre bra ämne för naturen, är helt naturligt och ett mycket framgångsrikt köldmedium, särskilt i butiker och restauranger.

– När vi bygger om hela butiker åt våra kunder är det just koldioxid man väljer. Vi hjälper våra kunder till effektiva energi- och miljölösningar. Om vi bara får berätta om effekterna så förstår folk oftast. Engagemanget har vuxit på senare tid och de som investerar i hållbar energilösning gör det på lång sikt.

Största utmaningen för Edekyl och Värme är dock att få tag på kompetent personal. För få personer utbildas inom branschen och man behöver hjälp att få upp intresset.

– Dagens unga pratar väldigt mycket om miljö, det ser jag bara på mina tonårsbarn hemma. Den verkliga insatsen ligger i värme- och kylbranschen och inriktningen borde i flera fall vara valbar redan på gymnasiet. Att så få söker sig till vår bransch är helt klart ett hinder för oss.

Robert Björk önskar lägre arbetsgivaravgifter för att få in fler unga i yrket.

– När vi har kunnat ge människor chansen har det utmynnat i många solskenshistorier i företaget. Jag tror att politiker behöver prata om geoenergi och inte bara om vind och vatten. Det måste skapas förutsättningar för ett hållbart samhälle. Vi vill ha varma hus och vi vill ha kyla till vår mat. Det går inte att trolla fram, investeringar behövs.

Men han ser en tydlig förändring i det allmänna intresset jämfört med vid företagets start.

– Många kunder vet vad de vill, både privat- och företagskunder. Men det krävs planering, säger Robert Björk.

Årets företagare

Robert och Richard Björk som driver företaget Edekyl och Värme har utsetts till Årets företagare i Örebro län. I våras blev de utsedda till Årets företagare i Örebro och vann alltså även regionfinalen. 11 oktober är det dags för den stora riksfinalen i Stadshuset i Stockholm.

Källa: Företagarna

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv satsar på en NäringslivsAkademi för unga beslutsfattare

UTBILDNING Svenskt Näringslivs regionkontor i Södermanland, Västmanland och Örebro gör en gemensam satsning för att öka kunskapen om vad som krävs för ett växande och välmående företagande. Satsningen heter NäringslivsAkademin Mälardalen.
NYHET Publicerad:

Engagemang, drivkraft och ekonomi när Edekyl och Värme satsar på miljön

MILJÖ Miljötänket har funnits med sedan barnsben. Därför har det också blivit en del av företagandet. Möt Robert Björk, vd:n för Edekyl och Värme. "Vårt största fokus ligger alltid på miljön", säger han.
NYHET Publicerad:

Bakslag i Hällefors

FÖRETAGSKLIMAT Det är tyvärr en dyster utveckling av företagsklimatet i Örebroregionen. Det stod klart när årets ranking från Svenskt Näringsliv presenterades. Årets största förändring i negativ riktning sker i Hällefors som backar hela 106 placeringar och därmed är de senaste årens mycket positiva trend bruten.
NYHET Publicerad:

När vänder det i Karlskoga och Degerfors?

FÖRETAGSKLIMAT Det är tyvärr en dyster utveckling av företagsklimatet i Örebroregionen. Det stod klart när årets ranking från Svenskt Näringsliv presenterades. Den negativa utveckling gäller även Karlskoga och Degerfors som båda backar i årets ranking efter att företagarna satt lägre betyg på företagsklimatet i årets enkät.
NYHET Publicerad:

Hallsberg och Askersund tar stora kliv uppåt

FÖRETAGSKLIMAT Det är tyvärr en dyster utveckling av företagsklimatet i Örebroregionen. Det stod klart när årets ranking från Svenskt Näringsliv presenterades. Undantagen är Askersund och Hallsberg som klättrar rejält. "Det är förstås glädjande att det går åt rätt håll, men vi har långt kvar på vår resa", säger Magnus Larsson, Näringslivschef i Hallsberg.
NYHET Publicerad:

Arbetsförmedlingen i ropet: Vad händer nu?

WEBBINAR Arbetsförmedlingen förändras runt om i Sverige. Det är i grunden positivt men det skapar viss oro och otydlighet vad som gäller. Hur påverkas näringslivet på kort och längre sikt?
NYHET Publicerad:

Stölder i butiker – ett ständigt problem som kostar

BUTIKSSTÖLDER Kostnaderna kring säkerhet och trygghet ökar stadigt för handlare och frågan är ständigt på tapeten. Karin Matteusson ägare av Ica Maxi vid Boglundsängen i Örebro har tröttnat rejält. "Vi är mer eller mindre maktlösa".
NYHET Publicerad:

Försiktigare företagare förutspår svalare konjunktur

KONJUNKTUR Svenskt Näringslivs företagarpanel för tredje kvartalet 2019 visar att svenska företags förväntningarna om framtida produktion/försäljning, investeringar och sysselsättning fortsätter att minska. "Företagens förväntningar ligger nu under historiska förväntningar", säger Violeta Juks som är ekonom på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

KLIMATARBETE Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet. Sedan några år tillbaka har näringslivets klimatarbete intensifierats ytterligare. Det arbetas aktivt med utveckling av nya tekniker, fossilfria bränslen, utsläppsfria processer i industrin samt nya tjänster och produkter som hjälper konsumenter att minska sina klimatavtryck, villket är mycket positivt och något som måste bejakas och stöttas. Det skriver Linda Flink, Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Tankeläsning är svårt

UPPHANDLING Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större. En del menar att det handlar om över 1000 miljarder kronor per år.
NYHET Publicerad:

Miljöskatter måste designas bättre

SKATTER Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Sommarjobbare får erfarenhet hos McDonalds

SOMMARJOBB ”Besöksnäringen hos oss ökar med ungefär 20-30% under juni-augusti, och att anställa sommarjobbare är ett väldigt bra sätt för oss att klara av detta”, säger Patrik Forsman som driver tre McDonaldsrestauranger i Karlskoga, Brändåsen och Hedemora.
NYHET Publicerad:

Emax Sverige 2019 tar Andreas och Sixten till Kenya

Emax Sverige 2019 är nu avklarat, unga entreprenörer från hela Sverige har under intensiva dagar varit på plats på Chalmers i Göteborg för att få ta del av inspirerande möten, tävlingar och föreläsningar. Deltagarna har tävlat i olika lagkonstellationer och har därmed samlat poäng i lag och individuellt. Två av de som stod högst upp på prispallen kommer från Örebro Län.
NYHET Publicerad:

Emax boostar unga entreprenörer till Kenya

EMAX SVERIGE Den 16-20 juni intar 110 av landets främsta unga entreprenörer i åldrarna 18-20 år återigen Chalmers, Lindholmen i Göteborg. Sedan starten 2002 har 3 000 deltagare fått chansen att delta under intensiva och inspirerande dagar mixat med föreläsningar, sociala aktiviter, teambildning, workshops, nätverkande och olika tävlingsmoment. Emax-veckan driftas med hjälp av volontärpersonal, som många gånger har varit deltagare tidigare. Sedan 2012 körs även Emax Norge årligen.
NYHET Publicerad:

Zinkgruvan Mining verkar på 1300 meters djup

ENTREPRENÖRSKAP På ytan ser det ut som ett vanligt industriområde. Kanske att de skorstensliknande gruvlavarna avslöjar vad som döljer sig långt under jordytan. Följ med till Zinkgruvan strax utanför Askersund och företaget Zinkgruvan Mining.
NYHET Publicerad:

Stjernsunds Gård – så mycket mer än ägg

ENTREPRENÖRSKAP Från att ha varit en renodlad spannmålsgård är Stjernsunds Gård i dag så mycket mer. Tack vare att ägarna vågat satsa, trots flertalet stora utmaningar, är man i dag inte alls lika sårbara som tidigare. "Nu är nästa generation på väg in i företaget, det känns riktigt bra", säger Mikael Gilbertsson, ägare.
NYHET Publicerad:

"Vi vill att EU skriver fler frihandelsavtal"

EU-VALET Hallå där, Elin Jensen, som kandiderar till Europaparlamentet för Sverigedemokraterna. Vi på Svenskt Näringsliv vill veta hur kandidater från länet ser på EU:s förhållande till företagsamhet, entreprenörskap och villkoren för Sveriges företag. Vilka frågor med kopplingar till näringslivet skulle du vilja driva i EU?
NYHET Publicerad:

Positiva och negativa signaler från företagare i Örebroregionen

FÖRETAGSKLIMAT Årets enkätsvar om företagsklimatet i landets 290 kommuner är här. I Örebroregionen är det över 1200 företagare som tyckt till om hur de upplever att det är att driva företag i den kommun de är verksamma i. I enkätsvaren kan vi utläsa både positiva och negativa nyheter.
NYHET Publicerad:

Dystert i norra länsdelen

FÖRETAGSKLIMAT Årets enkätsvar om företagsklimatet i landets 290 kommuner är här. I Örebroregionen är det över 1200 företagare som tyckt till om hur de upplever att det är att driva företag i den kommun de är verksamma i. I norra länsdelen är signalerna från företagarna som besvarat enkäten tydliga. Företagsklimatet blir sämre i tre av fyra kommuner.
NYHET Publicerad:

Företagare i Karlskoga och Degerfors har sagt sitt

FÖRETAGSKLIMAT Årets enkätsvar om företagsklimatet i landets 290 kommuner är här. I Örebroregionen är det över 1200 företagare som tyckt till om hur de upplever att det är att driva företag i den kommun de är verksamma i. I Karlskoga och Degerfors finns en del att ta tag i för de nya politiska styrena när det gäller de faktorer som den kommunala organisationen kan påverka.