Svenskt Näringsliv logoSvenskt Näringsliv logo
LogoLogo
LogoLogo
NYHET10 november 2016

Lokala delikatesser i växande företag

Med en ny butik växer populära Ekmans på Torget utanför regionen. Maria Ekman slog till direkt när chansen dök upp.

Foto: Jan Oscarsson
Foto: Jan Oscarsson

– Min sambo brukar likna mig med en helikopter; jag lyfter direkt! Genom mötet med nya kunder och leverantörer breddar vi vårt sortiment och kontaktnät. Med två butiker i olika städer kan jag inte göra allting själv och har därför anställt två engagerade medarbetare. De styr i Karlskoga de två dagar i veckan som jag etablerar butiken i Karlstad. Jag vill vara på plats på golvet. För mig handlar mitt företagande mycket om mötet mellan människor, säger Maria Ekman.

Berätta om din verksamhet! Hur ser din företagarresa ut? Hur växte beslutet att starta eget företag fram?

– Jag startade mitt första företag 1999 och har startat fem stycken totalt. Det sista var ”tack vare” att jag var arbetslös och det fanns inga intressanta jobb att söka. Eftersom jag varit egen företagare tidigare så lockade det mycket. Jag tänkte, Vad gillar jag? Möten med människor och god mat! Vad kan jag göra av det? Svaret var Ekmans på torget.

Affärsidén kom sex veckor innan vi öppnade den första advent 2013. Då skulle jag hitta lokal, bygga lokalen, hitta leverantörer, diskar, kylar, snören kassar med mera men jag hann.

När jag började prata om min affärsidé så var reaktionen; Vaa? En delikatessbutik? I Karlskoga? Vem tror du ska handla där? Det var mest negativa synpunkter men det går jag igång på. Jag tänkte att det är klart att Karlskogaborna också vill ha en trevlig butik och köpa delikatesser. Jag bollade med Nils Olov Gunnarsson på Nyföretagarcentrum. Kollade med banken som jag verkligen fick övertala. Sen gasade jag på. Som tur är har jag en sambo som är snickare och alltid hänger på mina idéer.

Vi öppnade första advent och det var kö hela dagen. Jag vet att jag nöp mig i armen och tänkte, vilken tur att jag inte lyssnar på vad alla tycker å tänker.

Om du ser tillbaka på det senaste året – vad av det du gjort som företagare är du mest stolt över och varför?

– När jag ser tillbaka på åren är jag mest stolt över att jag trodde på mig själv och min affärsidé och öppnade en butik i Karlskoga. Jag tycker det är viktigt med samverkan och extra speciellt i en lite stad där vi är beroende av varandra. Jag är mån om Karlskoga och det är viktigt att vi har trevliga butiker att handla i. Vi har även många som kommer utifrån och handlar hos oss.

Att jag tog klivet och öppnade en butik till i Karlstad Saluhall är jag också stolt över. Där träffar jag flera nya närproducenter som jag kan samverka med och få mera trevliga varor i min butik i Karlskoga.

När jag öppnade tänkte jag att det säkert entusiasmerar andra till att öppna, kan hon kan jag.

Hur känns det att vara finalist?

– Wow! Vad glad jag är! Det är sådant här som gör att det är roligt att jobba ”8 dagar” i veckan. Vi har massor av duktiga företagsamma människor i Örebro län så jag känner mig verkligen hedrad.

Bara företagsamma människor kan skapa jobb, men vilka egenskaper gör enligt dig en person företagsam?

– Nyfiken, lyhörd och arbetsvillig. En person som vågar ta steget och inte bara drömmer. Se möjligheterna, leta rätt inte fel. Att få jobba med sitt intresse, med något man tycker om, det ger resultat.

Jag är genuint intresserad av människor och älskar mat. Kan det bli bättre? En stor skopa av optimist är också ett plus tro jag.

Vad skulle kunna få dig att anställa fler?

– När jag tar nästa steg i utvecklingen av mitt företag. Även lägre arbetsgivaravgifter skulle underlätta.

Hur tror du att vi kan fler företagsamma personer som väljer att starta och driva företag

– Informera och förbereda redan i skolan med information, föreläsare, företagsbesök och företagsmentorer. Nyföretagarcentrum gör ett bra jobb med den biten här i Karlskoga tycker jag.

Varför tycker du att man ska rösta på dig som årets mest företagsamma i Örebro län?

– Jag delar mer än gärna med mig till andra av mina erfarenheter, ger tips och råd om mitt företagande och jag tror jag är en inspirationskälla för många. Jag har bevisat många gånger att jag tror på det jag gör och gör det till 110 procent.

Att samverkan i företagande är viktigt, det du ger ut får du tillbaka. Jag ser till att Karlskogaborna har en trevlig butik utöver det vanliga att handla både närproducerat och andra delikatesser. Att Ekmans på Torget på så kort tid blivit en butik man stannar till och handlar i om man passerar Karlskoga och nu finns vi även i Karlstad Saluhall. Nu siktar jag mot nästa steg…

Rösta nu!

Gå till orebro-lan.svensktnaringsliv.se för att rösta på Maria eller någon annan av årets fem finalister.

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist