NYHET8 juli 2016

Ny lastbilsskatt oroar företagare

Regeringen vill införa en kilometerskatt på lastbilstransporter. Utredningens preliminära förslag skapar stor oro bland företagen Örebroregionen. Många av förtagen känner inte ens till att utredningen existerar, visar en färsk undersökning genomförd av TNS Sifo i Svenskt Näringslivs företagarpanel.

– Förslaget oroar näringslivet, säger Karl Hulterström på Svenskt Näringsliv i Örebro.

Regeringen vill införa en kilometerskatt på lastbilstransporter. År 2015 tillsattes utredningen ”Avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar” för att ge förlag på skattens utformning och skattenivåer.

Nyligen presenterade utredningen sina preliminära förslag där den avståndsbaserade skatten kan komma att uppgå till 24 kronor per mil. Det är väsentligt högre än de 14 kronor som varit aktuell tidigare.

Utredningens förslag är också att skatten inte ska differentieras, vare sig geografiskt eller för olika branscher. Skatten kommer gälla hela det svenska allmänna vägnätet, både för svenska och utländska lastbilar. Utredningen föreslår heller inte någon skatteväxling. Skatten kommer därför att läggas ovanpå alla andra befintliga skatter.

– Förslaget oroar näringslivet. Vi undrar om utredningen och regeringen har klart för sig vilka konsekvenser detta kommer att få. Vi gick därför ut och frågade våra medlemmar, säger Karl Hulterström på Svenskt Näringsliv i Örebro.

Undersökningen visade att nästan hälften av företagen regionen skulle försämra sin konkurrenskraft när in- och utleveranser fördyras. Mer än fyra av 10 företag uppger att lönsamheten skulle försämras då prishöjningar inte är möjliga att genomföra till deras kunder.

Utredningen tycks dock vara okänd för en stor majoritet av företagen. Endast drygt var femte känner till att utredningen pågår.

– Det känns som om regeringen vill smyga med skattehöjningen. Det gör mig upprörd. Det kommer att bli kännbart för oss och konkurrenskraften minskar kraftigt. Den totala kostnadsökningen för transporter till och från mitt företag hamnar på omkring 100 000 kronor per månad. Det är ett hårt slag mot ett litet företag, mot våra anställda och mot våra kunder, säger Mårten Millgårdh på Millcon i Kumla och fortsätter.

– Trots att vi har järnvägsräls in på industriområdet är vi helt beroende av lastbilar för våra uttransporter för att logistiken ska fungera. Den ökade skatten på drivmedel och sen ytterligare skatteökningar i form av kilometerskatt känns som straffskatter på oss som skapar jobb.

Skatter
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist