NYHET16 april 2019

På Ica Storgatan är det kunderna som bestämmer

På ICA Supermarket Storgatan i Linköping är det kunderna som bestämmer. Deras önskemål väger åtminstone väldigt tungt.

För precis ett år sedan kunde Mikael Oskarsson öppna ICA Supermarket Storgatan.Foto: Sören Karlsson

Kompletta måltidslösningar har blivit ett signum för butiken. En vanlig dag säljer man mellan 400 och 500 varma och kalla måltider. Siffran stiger hela tiden.

– Genom en ständig dialog kan kundernas synpunkter snabbt få genomslag och bli verklighet, säger ICA-handlaren Mikael Oskarsson.

För exakt ett år sedan förändrades affärsutbudet i centrala Linköping. Den gamla banklokalen i korsningen mellan Storgatan och Repslagaregatan hade blivit en toppmodern ICA-butik redo att möta förväntningarna från unga och trendiga kunder.

Premiärdagen den 11 april förra året stod minst 500 personer i kö för att komma in.

– Jag hade nog tagit i lite för mycket i marknadsföringen, men visst var det roligt med detta jättelika intresse, konstaterar Mikael Oskarsson.

Drömmen att bli sin egen

På hans meritlista fanns elva år som butikschef på ICA Kvantum i Sala. Mikael Oskarsson trivdes utmärkt där. Samtidigt fanns en dröm att bli sin egen, att kunna titulera sig ICA-handlare. Att valet föll på Linköping förklaras bland annat med att äldsta dottern i familjen redan pluggade på universitetet här.

– Jag lockades också av att Linköping är en ganska stor stad med småstadskänsla. Det är liv och rörelse. Det spelade in, förklarar Mikael Oskarsson.

Han gör ingen hemlighet av att det blev en rejäl omställning från att vara anställd till att bli sin egen.

– Självklart var det ett tufft steg att ta, men att hoppa på något nytt är ett bra sätt att hålla sig pigg och fräsch. Det är häftigt och skrämmande på samma gång, tycker Mikael Oskarsson.

Gigantiskt arbete

Den 1 januari förra året tog han över den tomma före detta banklokalen. Ett gigantiskt arbete väntade inför öppnandet drygt tre månader senare. Lokalen skulle inredas, varuinköpen skulle förberedas och alla medarbetare skulle anställas.

När det gällde rekryteringen av medarbetare fick Mikael Oskarsson god hjälp av sin butikschef Monica Persson som hade handplockats från en annan ICA-butik.

– Visst var det mycket att tänka på i arbetet med att hitta lämpliga personer att anställa. Sedan handlade det också om att bilda ett fungerande gäng och att ge alla nödvändig utbildning, betonar Mikael Oskarsson.

Medelåldern 21 år

Vid starten hade ICA Storgatan 35 medarbetare. Medelåldern låg på 21 år. Deras erfarenhet var av naturliga skäl begränsad.

– Men bristen på erfarenhet fick vägas upp av den ungdomliga entusiasmen och viljan av att lära sig nya saker, säger 49-åringen Mikael Oskarsson.

I utgångsläget hade butiken förstås inga kunder att räkna med, men lokaliseringen mitt i hjärtat av Linköping gjorde att ICA Storgatan snabbt blev ett begrepp. Inte minst unga en- och tvåpersonshushåll lockades av inriktningen och utbudet och av det faktum att Mikael Oskarsson och hans medarbetare är lyhörda och öppna för nyheter och förändringar.

Av de anställda vid starten har ungefär hälften hunnit sluta under året som gått.

– Det är inget konstigt i den här branschen. Många vill studera vidare eller kanske ge sig ut och resa i världen. Till saken hör att några av medarbetarna som slutat redan kommit tillbaka. Vi har flera hundra som spontant söker jobb här varje vecka. Det gör att rekryteringen egentligen inte är något bekymmer, men naturligtvis är det viktigt att ha en kärntrupp, poängterar Mikael Oskarsson.

En ljus framtid

Han tror stenhårt på en ljus framtid för ICA Storgatan och för innerstadshandeln överhuvudtaget, åtminstone i städer som är så pass stora som Linköping.

– Tänk på att det bor i runda tal 25 000 människor i det centrala Linköping. Många väljer bort bilen. Då blir ICA Storgatan ett naturligt val inom livsmedelshandeln. Våra måltidslösningar har säkert en stor betydelse. Vi har alla möjligheter i världen. Jag är ganska övertygad om att vi inom två år ska ha ökat omsättningen med minst 50 procent, säger Mikael Oskarsson.

Entreprenörskap
Skriven avSören Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist