NYHET9 oktober 2018

Tävla i företagsklimat, går det?

Den 2 oktober släpptes årets ranking av företagsklimat. En ranking där vi på Svenskt Näringsliv gör en topplista utifrån ett enkätbatteri som gått ut till företagare i alla Sveriges kommuner.

Sofia Sjöström, regionchef Svenskt Näringsliv Östergötland.
Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

Vi har mätt företagsklimatet sedan 2000, och samma frågor har ställts, det gör att vi får en bra spårbarhet och kan se utveckling på olika områden över tid. Vissa frågor kanske upplevs irrelevanta i en kommun, i en annan kommun är just den frågan det viktigaste fokusområdet.

Enkäten tar inte hänsyn till frågor som tillväxt, hur bra det går för företagen på en global marknad, och nya arbetstillfällen. Sådant mäter vi också tre gånger per år när vi tar fram vår konjunkturprognos på länsnivå. Enkäten om företagsklimat handlar om något annat än siffror, även om den kan upplevas ganska siffertung med alla grafer och procentsatser. Undersökningen av företagsklimatet handlar om något annat. Om en känsla, en upplevelse. Något som är svårt att ta på, men som vi alla använder oss av varje dag när vi fattar beslut, bestämmer vem vi ska lita på och inte. En hel tredjedel av rankingens tyngd läggs på frågan ”vad är ditt sammanfattande omdöme om företagsklimatet?”. En hel tredjedel handlar alltså om en uppfattning. Vilken bild företagaren har, kanske utefter egna erfarenheter, ibland genom andras erfarenheter, goda som dåliga.

Arbete med företagsklimat kan onekligen innebära många bollar att springa på samtidigt, och det gäller att kunna hålla flera tankar i huvudet. En förmåga att jobba långsiktigt, men samtidigt gräva där vi står. Det är här det gäller att ha ett genuint engagemang. Men om man aldrig har drivit företag själv, om man inte känner någon som har gjort det, hur skapar man då ett engagemang för en företagares vardag och dess utmaningar?

Och utmaningarna är komplexa oavsett vilket företag du frågar. Storbolags VD:n brottas med handelstullar, en eventuellt stundande konjunkturnedgång, att inte kunna leverera det resultat som styrelsen efterfrågar. I det mindre bolaget kan en sjukskrivning innebära att ägaren får fortsätta att jobba 60 timmar i veckan, hen som äntligen tänkt börja trappa ner. Sen är det jobbigt att en av ens bästa kompisar är sjuk såklart. En arbetsmiljöinspektion kan få förödande konsekvenser, och butiken som tappar kunder och måste säga upp personal på grund av vikande försäljning. Det bästa sättet att komma nära sina lokala företag är helt enkelt genom att besöka dem. Lyssna, förstå, och återkoppla.

Enkäten är en unik möjlighet för kommuner att få reda på om det finns några områden som är problematiska, eller om den analys som kommunen gjort stämmer överens med den upplevelse som företagen har.

Så visst går det att tävla i företagsklimat, men den enda motståndaren skall vara din egna kommun. Jämför er inte med andra, utan ta istället inspiration och fokusera på att skapa bättre relationer med företag. Skapa goda erfarenheter istället för dåliga. Ha en god dialog och om ni lyckas nå den där känslan av att här arbetar vi tillsammans med företagen, då är jag den första att gratulera, den känslan är precis vad vi också är ute efter.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist