Året då Trumps tullar skakade om en hel värld
Företagen har tvingats lägga om strategier och leverantörskedjor samt rädda kundrelationer för att hantera Donald Trumps tullar. ”Det har varit ett turbulent år”, sa Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor, under en paneldiskussion på Svenskt Näringsliv.

När Donald Trump utropade den 2 april 2025 till “Liberation Day” i samband med att han tillkännagav ett brett paket av nya tullar skakade det om en hel värld. Förhandlingarna som följde ledde under hårt amerikanskt tryck fram till obalanserade överenskommelser. Dessa går att leva med men det har inte varit lätt för näringslivet att ställa om.
– Det har varit ett turbulent år. USA:s höjda tullar och olika ”dealer” har skakat om hela världen, inte minst relationen till EU, säger Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor på Svenskt Näringsliv.
Carl Bildt menar att det är för tidigt att andas ut. USA lär fortsätta på den inslagna vägen med en konfrontativ och protektionistisk handelspolitik.
– I vissa delar är det inte fullt så illa nu. Men den grundläggande tullsatsen är högre än vad den har varit sedan 1930-talet med de negativa effekterna som det leder till. Och så kommer det att förbli, sa Carl Bildt under ett seminarium arrangerat av Svenskt Näringsliv.
Under ett panelsamtal var han och tre företagsrepresentanter inbjudna att diskutera USA:s nya handelspolitik tillsammans med Anna Stellinger.
Ny strategi
Företagsrepresentanterna ser tillbaka på ett turbulent år som har tvingat dem att tänka i nya banor.
För en global lågprisjätte som Ikea har tullarna inneburit att de måste lägga om strategin:
– Vi vet att varje krona spelar roll och har därför de senaste åren jobbat jättehårt med att sänka priserna. Men som alla vet så kräver låga priser också stabilitet och skalbarhet, säger Keika Lee, Director, Global Public Affairs, på Inter IKEA Group.
Ikea har under de senaste 30 åren likt många andra internationella koncerner dragit nytta av globaliseringen.

– Vår affärsmodell och setup har varit optimerad för global efterfrågan. Nu är det betydligt stormigare, säger Keika Lee.
– Det jobbigaste har varit att gå från stabilitet till osäkerhet. Och när vi ser att geopolitik, handelshinder och tullar påverkar våra flöden, då måste vi tänka om.
Det innebär bland annat att bolaget synar de globala värdekedjorna:
– Ett konkret exempel är att vi har sett över våra risker i värdekedjan. Vi behöver öka vår lokala produktion där det går och när det går. Det är samtidigt inget som man gör över en natt, vi behöver tid på oss. Men det här är någonting som vi tror kommer att stärka oss långsiktigt, säger Keika Lee.
När det gäller de amerikanska tullarna så är det generellt importören som betalar tullen, som brukligt. Men det spiller förstås även över på Ikea som tvingas ”absorbera” en del av kostnadshöjningarna för att inte det ska blir för dyrt för importörerna och i förlängningen den amerikanska kunden.
– Det kommer att vara mycket utmanande att fortsätta göra så i längden. Så därför jobbar vi med att diversifiera våra leveranskedjor och hitta smartare lösningar. Det är inte bara en kostnadsfråga, det är också en strategisk fråga, säger Keika Lee.

Viktor Strömberg, strategichef på SSAB, menar att ryckigheten i politiken är ytterst svår att hantera:
– Det som har varit mest utmanande under året har varit förändrade beslut hela tiden. Men också att USA ersatte vad som var ett ganska bra tullkvotsystem i med en 50-procentig tull på allt stål, säger han.
I somras infördes den generella tullsatsen på stål utan hänsyn till kvoter. Det innebär kraftigt försämrad konkurrenskraft på USA-marknaden för europeiska stålproducenter, men även svårigheter att planera produktion och leveranser.
– Detta kombinerat med att Kina:s tillväxt bromsar in och att världen igen översvämmas av statssubventionerat stål är en utmaning, säger Viktor Strömberg.
Den digitala konflikten
Sara Övreby är Public Policy and Government Relations Manager på Google Sweden.
– Vi har haft ett fantastiskt 2025 på den tekniska fronten, men det som balanserar och solkar glädjen är hur utmanande och problematiskt det är med den fortsatta osäkerheten i världen, säger hon.

Hon oroas också över den pågående digitala konflikten mellan USA och EU. EU har som bekant infört omfattande regelverk, som GDPR samt Digital Markets Act och Digital Services Act. I korthet anser Trumpadministrationen att reglerna riktar sig mot amerikanska teknikbolag och betraktar dem som diskriminerande handelshinder. Spänningarna riskerar att leda till handelspolitiska motåtgärder av olika slag.
– Det är både oroväckande och det skulle också vara väldigt olyckligt i termer av det som Draghi pekar på i sin rapport om Europas konkurrenskraft. Teknikupptaget skiljer stort mellan USA och EU, det vill säga att vi kan använda tekniken. Och skulle Europa och USA verkligen stänga ner mellan sig då får Europa inte tillgång till den senaste tekniken längre, säger Sara Övreby.
Hotad värdegemenskap
Samtidigt har Donald Trump styrt om säkerhetspolitiken, vilket skapar ytterligare press på Europa och EU. Den tidigare värdegemenskapen över Atlanten utmanas gång på gång.
– Ser du ett gemensamt intresse på handelssidan? Nej, det ser du inte. Ser du det inom säkerhetspolitiken? Nej, det gör du inte. Har Trump någon förståelse för den säkerhetspolitiska dimensionen av att Ryssland bedriver aggressionskrig? Nej, det har han inte, säger Carl Bildt.

Hans slutsats är att Europa måste lära sig att stå på egna ben:
– Vi bör inte anamma den hypersmickrande politiken som vi har sett på sina håll. Det tror jag bara leder till att man förlorar i anseende. Man förlorar i respekt. Jag tror att vi får koncentrera oss på att göra vårt eget, säger han.
Anna Stellinger avrundade samtalet med att summera de utmaningar de svenska – och globala – företagen har behövt hantera under 2025. Utmaningarna har, enligt henne, varit såväl geopolitiska, som säkerhetspolitiska och handelspolitiska, med en historiskt hög osäkerhet att parera.
– Oavsett storlek och oavsett om det rört sig om exporterande eller importerande företag, eller om tjänste- eller varuföretag har just osäkerheten varit det största hindret. Att fatta kort-, medel- eller långsiktiga beslut i en så skakig och ryckig verklighet är en stor utmaning.
”Osäkert”, ”lärorikt”, ”utmanande” och ”som en torktumlare” var slutorden från Ikea, Google och SSAB när de ombads summera 2025 med ett enda ord.











