NYHET15 februari 2019

Är det så farligt att Arbetsförmedlingen minskar?

Rekrytering via Arbetsförmedlingen har sällan varit någon positiv upplevelse för mig som företagare. Mycket byråkrati och dåliga matchningar gör att jag i så stor utsträckning som möjligt använder mig av andra vägar. Att en så ineffektiv verksamhet får dra ner på resurserna kommer inte en dag för tidigt.

Att ett företag tvingas skära ned eller effektivisera sin verksamhet händer hela tiden. Det gäller speciellt när deras produkter inte tas emot väl av kunderna. Oftast får det inte särskilt stor uppmärksamhet i media. Men när Arbetsförmedlingen, denna koloss som 2018 var uppe i otroliga 80 miljarder kronor i budget, får minskat anslag med sju procent är genomslaget stort.

Sverige har inte råd att oreflekterat pytsa ut pengar, och vi måste ha modiga politiker som vågar stå upp för god hushållning med statskassan. Politiker som frågar sig inte bara vad vi får för pengarna utan också om vi kan få bättre resultat till lägre kostnad på annat sätt?

Som företagare har mina kontakter med Arbetsförmedlingen inte varit jättemånga. De erfarenheter jag har fått har nämligen gjort att jag vänder mig åt andra håll. Myndigheten är onödigt fyrkantig, det kräver en hel del byråkrati att vara involverad med dem. När jag sökt personal har de dessutom ofta skickat förslag som varit uppenbart opassande för tjänsterna. Statistik visar att endast 1,5 procent av alla jobb förmedlats via någon personal på myndigheten. Med andra ord har varje arbetsförmedlare förmedlat 2,5 jobb,

Myndighetens konkreta uppdrag handlar om mycket mer än att matcha företag och arbetslösa. Bland annat att betala ut olika typer av anställningsstöd, vara ett kontrollorgan för a-kassorna, att ha ett utökat ansvar för sjukskrivna som ska återgå i arbete och ansvara för etablering av nyanlända. Mycket av den traditionella servicen är redan privatiserad och utförs av upphandlade aktörer idag.

Jag är förvissad om att näringslivet kan fixa sysselsättningen i Sverige, men med andra aktörer som är bättre lämpade för uppgiften. Arbetsförmedlingens huvuduppdrag inte är att matcha företag och arbetslösa. Platsbanken har blivit överflödig i och med sociala mediers utbredning och arbetsgivare väljer alternativa vägar för att anställa. Ge privata aktörer hela ansvaret för stöd och matchning. De har nätverken och kontakterna i näringslivet redan, och det finns många företag inom rekrytering och kompetensutveckling som skulle kunna utföra arbetet provisionsbaserat. Arbetsförmedlingen som den är i dag motsvarar inte behoven hos arbetsgivare och arbetssökande. Det är dags för det som ständigt sker i företagsvärlden; anpassning till kundbehoven.

Ingrid Haraldsson, vd Piku

Arbetsmarknad
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist