NYHET4 oktober 2017

Det går bättre för skånska företag

En växande ekonomi och ökad export gör att det går bra för företagen i hela Sverige, och även i Skåne. Det visar Svenskt Näringslivs konjunkturbarometer för det tredje kvartalet i år.

I snart två år har Sverige befunnit sig i en högkonjunktur och den svenska ekonomin fortsätter att växa i god takt. Under många år har den svenska tillväxten till stor del varit driven av inhemsk konsumtion, samtidigt som den internationella efterfrågan varit svag. Det mönstret börjar nu brytas, på båda håll. Hushållen anpassar sig till att räntan troligtvis kommer öka i framtiden, medan en högre tillväxt i Europa leder till större efterfrågan på svenska exportvaror.

Rolf Elmér, regionchef Svenskt Näringsliv i Skåne.

– Vi ser att de skånska företagen har gått bättre under det senaste halvåret än året innan. Speciellt gäller det antalet anställda där betydligt fler anger att de har utökat arbetsstyrkan. Så här goda siffror på anställningsfronten i Skåne har vår barometer inte visat sedan 2011, säger Rolf Elmér regionchef för Svenskt Näringsliv i Skåne.

Nästan hälften, 48 procent, av de skånska företagen anger att de har ökat antalet anställda under de senaste sex månaderna. För tre månader sedan var motsvarande siffra 32 procent. Var nionde företag, 11 procent, anger att de har skurit ned. Siffran är extra glädjande då de skånska företagen under lång tid släpat efter resten av Sverige i frågan om hur många som utökar arbetsstyrkan, medan man nu ligger klart över rikssnittet.

– Sysselsättningen har blivit bättre under senare tid. När nu allt fler nyanlända kommer ut på arbetsmarknaden kommer arbetskraften öka kraftigt, men det är inte säkert att sysselsättningen hänger med. Redan i dag hämmas företagen av att de arbetslösa saknar rätt kompetens till de jobb som är lediga. Därför kommer arbetslösheten inte sjunka lika mycket som man skulle önska, säger Rolf Elmér.

Även när det gäller investeringarna har fler företag i Skåne expanderat jämfört med resten av Sverige, 43 procent mot 36 procent.

– Enbart när det gäller produktionsvolymen ligger vi i nivå med resten av landet, säger Rolf Elmér.

Lika positiva är inte företagen när det gäller framtidsutsikterna. Hela 17 procent av de skånska företagen tror att de kommer behöva minska antalet anställda under det kommande halvåret, medan 40 procent tror att de kommer utöka. Det är sämre än riket i övrigt. Mer optimistiska är företagen när det gäller produktionen och investeringarna, där Skåne fortsatt går bättre än riket.

– Det är kul att företagen satsar. Samtidigt är det en orolig omvärld med många osäkerheter. Vi kan på inget sätt luta oss tillbaka och vara nöjda, säger Rolf Elmér.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts som en enkät till Svenskt Näringslivs företagarpanel från den 25 augusti till den 11 september. 2590 företagare har svarat på enkäten, varav 233 i Skåne.

Samhällsekonomi