LogoLogo
LogoLogo
Nyhet2 april 2019

”Det saknas ofta förståelse för hur branschen fungerar”

Alltför ofta stöter Lena Hedvall, säljare på Grönsakshallen Sorunda i Hässleholm, på orimliga eller oförenliga krav i offentliga upphandlingar. Många av misstagen hade kunnat undvikas om det hade funnits en dialog med företagen i förväg. ”Vi behöver skapa ett större förtroende mellan kommunerna och företagen”, skriver hon i denna gästkrönika.

Lena Hedvall i kollage med grönsaker

Vi på Grönsakshallen Sorunda arbetar med att förse restauranger, storkök och hotell med framför allt frukt och grönsaker, men också andra livsmedel som t.ex. mejeri och ägg. Sveriges kommuner är stora och viktiga kunder för oss. På många ställen i Sverige är det vi som levererar de frukter och grönsaker som hamnar på tallriken hos eleverna i skolan eller de äldre i omsorgen. Var maten kommer ifrån eller hur den t.ex. har transporterats är i grunden ett resultat av de krav som kommunen har ställt i sin upphandling.

Jag har själv arbetat som offentlig upphandlare och vet att det finns många utmaningar, speciellt i mindre kommuner. Att ha branschkunskap om alla de varor och tjänster som man handlar upp är en omöjlighet. Just därför är det så viktigt att det finns en dialog med företagen, så att de krav som ställs är rimliga och effektiva.

Tyvärr upplever vi ofta att det saknas en förståelse för hur branschen fungerar. Det är inte ovanligt att stöta på krav som går stick i stäv med vedertagen standard eller som helt i onödan fördyrar produkterna. Det kan handla om så enkla saker som att kommunerna begär in uppgifter som inte behövs eller att de har olika leveransregler för olika varor som handlas upp, trots att de skulle kunna levereras tillsammans.

Ett vanligt problem är att det saknas en helhetssyn på hur olika krav förhåller sig till varandra. Därför är det extra viktigt att lyssna in företagen när det ska göras förändringar. En trend är att kommuner väljer att dela upp sina inköp i flera mindre varugrupper. Syftet är oftast att även mindre, lokala bönder ska ha en chans att delta i upphandlingen. Tanken är god men om inte upphandlingens krav anpassas är risken den motsatta, att den varken passar större leverantörer eller mindre leverantörer.

För oss skapar delade upphandlingar ofta osäkerhet, om det inte finns möjlighet till reservation. Om vi enbart vinner en eller två mindre varugrupper blir det svårt att få volymer och lönsamhet i leveranserna. Ofta stöter jag på att kommuner inte godtar att anbud villkoras med att man vinner en tillräckligt stor andel av varugrupperna. Resultatet blir både dyrare varor och att färre anbud inkommer.

Samtidigt ställs samma höga krav på oss leverantörer, oavsett om det är en mindre varugrupp eller en stor upphandling. Vid ett informationsmöte om en uppdelad upphandling hamnade vi en gång bredvid en av de lokala bönder som levererar potatis till oss. Han såg nu en chans att själv sälja direkt till kommunen. Det blev aldrig så. Efter mötet skakade han bara på huvudet åt alla krav på märkning, kvalitetssäkring, administration, med mera, som hans lilla lantbruk förväntades kunna uppfylla.

Vi behöver skapa ett större förtroende mellan kommunerna och företagen, men tyvärr upplever vi att utvecklingen går i motsatt riktning. Av rädsla för att bli lurade av oseriösa företag ökar antalet detaljkrav från kommunerna och alltför ofta saknas dialog med oss leverantörer inför upphandlingar.

Det finns dock goda exempel att ta efter. Vid sin senaste upphandling initierade Lunds kommun en dialog med oss i branschen och hade ett genuint intresse av att ta till sig av de synpunkter som lämnades in. För mig är det en gåta varför ett sådant förfarande fortfarande är mer undantag än regel.

Lena Hedvall, Grönsakshallen Sorunda i Hässleholm

KonkurrensUpphandling
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist