Svenskt Näringsliv logoSvenskt Näringsliv logo
LogoLogo
LogoLogo
NYHET16 december 2018

Från tomater till tomteby

Dan och Elisbeth Tedestål har utvecklat Vellingeblomman till ett populärt utflyktsmål, med fantasirika utställningar, butik, restaurang och café. I juletider är det många som lockas av den stora julutställningen. Men hela historien börjar när Dan Tedestål på 70-talet jobbade i sina föräldrars tomatodling.

– Jag sökte efter något att komplettera med, det blev torghandel med krukväxter som ledde till att tomatodlingen omvandlades till Garden Center där vi efter några år blev erbjudna att köpa ett parti konstgranar, säger Dan Tedestål.

Det gav impulsen till att ha en butik med utställningar året runt på olika teman. Dan Tedestål hade en dröm som barn om att bli arkitekt så att rita och bygga olika miljöer kändes naturligt. 1999 gick hans fru Elisabeth in i företaget och tillsammans har de utvecklat tomatodlingen till ett företag som säljer växter och allt inom trädgård, har zoologisk butik, café och restaurang. Men framför allt säljer de inspiration genom sina temaupplevelser.

– Numera har vi temaveckor med upplevelser vid påsk och halloween, vi har också en “Fantasy Garden” och pumpautställning – allt tänkt som inspiration. Men årets händelse är ändå tomtebyn som är Nordens största julutställning, säger Dan Tedestål.

Foto: Luckyhouse

Julutställningen är uppbyggd som en slinga på 1 km. Där finns blommor, pynt, belysning, pepparkaksformar i massor och en hel del annat. De konstgjorda granarna finns fortfarande där, nu i många olika former och kvaliteter.

– Vi vill i första hand sälja upplevelser och vara ett utflyktsmål för hela familjen. Där går vi emot trenden att handel allt mer sker via internet, säger Elisabeth Tedestål.

I tomtebyn finns, förutom de varor som säljs, även olika miljöer uppbyggda och det mesta tillverkar och bygger de själva. Det är tomtar som åker på slädar, tomtar som åker skridskor, tomteverkstad och mycket mer. Att det är uppskattat av kunderna kan ses på omsättningen där julens aktiviteter numera står för nästan en tredjedel.

Foto: Luckyhouse

– Vi lägger ner hela vår själ i detta och börjar bygga redan i augusti, säger Dan Tedestål.

Under hela året erbjuder de även en grillbuffé/brunch i sin restaurang och här kan man även boka konferenser med aktiv matlagning. Att driva en verksamhet med flera olika inriktningar som både handel och restaurang ställer dubbla krav på att kunna hitta lämplig personal.

– Vi har slutat annonsera hos Arbetsförmedlingen, det blir bara katastrof då vi får massor av svar från sådana som egentligen inte är intresserade, säger Elisabeth Tedestål.

Elisabeth Tedestål
Foto: Luckyhouse

I stället har man ökat sin samverkan med olika skolor, såväl grundskolan som gymnasieskolor. Vellingeblomman har ca 35 fast anställda och därutöver extra anställda vid helger och många av dem är skolungdomar.

– Numera är prao obligatoriskt i Vellinge vilket vi tycker är jättebra. Vi välkomnar eleverna och de som är duktiga får sedan chans till extrajobb och sedan att stanna hos oss, säger Elisabeth Tedestål.

Utmaningen framöver är att det saknas killar som utbildar sig till trädgårdsingenjörer. Killarna behövs i trädgården av flera skäl, ett är att det bitvis är tungt arbete. Att hitta kockar är också ett problem, speciellt på grund av att allmänna kommunikationer inte är detsamma som för restauranger i en större stad.

Foto: Luckyhouse

Om Vellingeblomman i början hade problem med att säsongen var i huvudsak under sommaren så har utvecklingen gjort att nu börjar det tippa över så att huvudsäsongen är under vinterhalvåret.

– Det är tack vare det positiva gensvar vi fått på våra upplevelser kring julen. Men nu måste vi börja fundera på vad vi kan erbjuda mer under vår och sommar. Tillsammans med vår personal som är kreativa har vi redan flera idéer, säger Dan och Elisabeth Tedestål.

Entreprenörskap
Skriven avEva Frisk
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist