Mats Rodenstam

Mats Rodenstam, Mr Gourmet.

Från tv-kock till företagare

NYHET Publicerad

FÖRETAGARNA GÖR JULEN Mer grönsaker och fisk, och gärna ekologiskt. Mats Rodenstam driver cateringföretaget Mr Gourmet i Ystad och har koll på vilka trender som gäller när vi äter julbord. Att han blev företagare var lite av en slump, som började med att TV4 Öresund sökte en tv-kock till ett av sina program.

Under många år drev Mats Rodenstam Tomelilla golfrestaurang. Numera finns hans företag Mr Gourmet i Ystad. Där erbjuder han catering, antingen i egen festvåning eller ute hos kunderna. Kunderna är kommuner, region Skåne, företag och privatpersoner, fördelat på lika stora andelar. Från november och framåt är det full fart.

– Vi är i Skåne och här startar högsäsongen med gåsen för att därefter snabbt övergå till julbord och julbufféer som i sin tur följs av nyårsmiddagar. Allt går i ett, säger Mats Rodenstam.

Om privatpersoner tidigare mest efterfrågat nyårsmat så ser han nu en ökad efterfrågan på både jul- och nyårsmenyer. Alla frågar också efter en mer ”annorlunda jul” och med det menar man som regel mer grönsaker, rotfrukter och fisk. Det är också en ökande trend att man vill ha gluten- och laktosfritt och gärna ekologiskt.

– Några frågar efter närproducerat men för oss är det något som alltid ingått i vårt koncept så det är naturligt att vi tar skånska råvaror i första hand. Jag tror att det är ett storstadsfenomen att fråga efter sådant, för oss på landet är det en självklarhet, säger Mats Rodenstam.

Med föräldrar som var egna företagare var det inte främmande för Mats Rodenstam att tidigt ha tanken på eget företag som möjlig framtid. Alternativet var att bli jurist men det var militärtjänsten som gav blodad tand att bli kock.

MrGourmet2

Mats Rodenstam

– Jag fick möjlighet att prova på att laga mat eftersom det saknades kockar och det avgjorde mitt val, säger Mats Rodenstam.

Efter militärtjänstgöringen valde han därför att bli kocklärling på Skillinge Hamnkrog. Därefter blev det många resor utomlands och många byten av arbetsplatser.

– Om man är eller ska bli egen företagare så är det mycket viktigt att lära av andras goda exempel men även se felen så att man själv kan göra det bättre, säger Mats Rodenstam.

Tillbaka i Sverige var det dock slumpen i form av att TV4 Öresund startade och sökte en företagare till sin programstart som var ett matlagningsprogram.

– Jag skulle kunna kallas en av de första TV-kockarna och detta tvingade mig att registrera mitt företag, säger Mats Rodenstam.

Efter att ha varit företagare i många år nu, såväl på landsbygden som i småstad, anser han att det finns vissa hinder som borde undanröjas för att förbättra för företagsamheten och lönsamheten. Att kunna anställa personal med den kompetens som krävs och att kunna behålla dem är inte alltid lätt. Just att kunna behålla personalen året runt är en viktig fråga.

– Jag efterlyser incitament för oss mer säsongsbundna företagare att kunna behålla vår personal och inte behöva friställa periodvis. Jag efterlyser därför en kreativ finansminister som kommer med bra idéer om hur beskattning och arbetsgivaravgifter tas ut. Jag tycker det handlar om att ta samhällsansvar. Antingen driver man företag eller inte och gör man det med ansvar vill man alltid behålla sin personal. Det är en livsstilsgrej för mig, säger Mats Rodenstam.

Utvecklingsmöjligheter finns men också hinder. Främst är det brist på kockar och transporter till och från regionen ett stort problem, både person- och varutransporter är en svag länk. Dock anser han att det lokala företagsklimatet i Ystad i stort sett är bra. Men vad tycker Mats Rodenstam bäst om på julbordet då?

– Där är lutfisken det bästa tillsammans med kryddpeppar och skånsk senap. Brunkål och rödkål stekt i gåsfett med julens alla kryddor är också något underbart!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ungdomar, er tid är nu

KOMPETENS Det blir inte alltid som man har tänkt sig. Det här året gäller också det i högre grad än annars. Enligt Ungdomsbarometern (UB) säger tre av tio gymnasieungdomar att deras framtidsplaner förändrats på grund av coronapandemin.
NYHET Publicerad:

För miljön och klimatets skull krävs visioner

MILJÖN Den kris som världen och Sverige går igenom 2020 har satt många spår i samhället. Det gäller inte minst ekonomin och hur vi ska kunna återstarta världen. Många debattörer har påtalat att en återstart behöver vara ”grön” och att det är viktigt att vi tar tillfället i akt att investera i klimatsmarta lösningar. Men problemet ligger inte i att investeringarna ska vara gröna utan när och om det blir några investeringar. För i grunden handlar investeringar i grön teknik mindre om pengar och desto mer om brist på visioner, långa tillståndstider och byråkrati.
NYHET Publicerad:

”Vi ser ingen ljusning förrän nästa år”

HANDELN Coronakrisen har slagit hårt mot många företag. Agnetha Estberger driver Anina, en brud- och festbutik i Helsingborg som säljer kläder och accessoarer till högtidliga tillfällen. Förbudet mot folksamlingar med fler än 50 personer har i praktiken tvärbromsat hela branschen. Agnetha Estberger efterfrågar en större förståelse från politikerna för att krisen ännu inte är över. ”Vi ser ingen ljusning förrän nästa år”, säger Agnetha Estberger.
NYHET Publicerad:

Förtroendet för kommunala upphandlingar har aldrig varit lägre

UPPHANDLING Svenskt Näringsliv mäter varje år företagsklimatet i kommunerna. Bland annat hur företagen upplever att upphandlingarna fungerar i kommunerna. Resultatet i år var nedslående - betyget har aldrig varit lägre, 2,63 på en 6-gradig skala. 
NYHET Publicerad:

Coronakrisen synliggör skatteproblem

SKATTER Coronapandemin har ställt hela vår tillvaro på ända. Sedan mitten av mars har många företag och i vissa fall hela branscher befunnit sig i fritt fall. Andra företag har drabbats genom brutna leveranskedjor, handelshinder och arbetskraft som stoppats vid gränsen. Ingen har lämnats oberörd. 
NYHET Publicerad:

”Det krävs stora stimulansåtgärder för att återhämta oss ur krisen”

EU Bara månader efter att den nya EU-kommissionen tillträdde och presenterade sina planer för den kommande mandatperioden slog coronapandemin till. Till de stora utmaningarna, som Brexit och en ny långtidsbudget, lades nu ytterligare en: att få EU att återhämta sig ur en medicinsk och ekonomisk kris. Vi har träffat chefen på Svenskt Näringslivs EU-kontor i Bryssel, Anders Edholm, för att höra vad svenska företag bör hålla koll på i EU den närmaste tiden.
NYHET Publicerad:

Prioritera elförsörjningen nu

ENERGI Nu är vi i snabb takt på väg in i en ny tidsålder. I Sverige har vi ett av världens mest fossilfria elsystem. Ungefär 98 procent av elen vi använder produceras utan koldioxidutsläpp. Dessutom sker produktionen till en låg kostnad vilket har inneburit en viktig konkurrensfördel för svensk industri. Det är ingen överdrift att säga att låga och stabila elpriser har varit en grundförutsättning för vårt välstånd.
NYHET Publicerad:

Näringslivsakademi för unga skånska beslutsfattare

UTBILDNING Svenskt Näringsliv i Skåne startar en spetsutbildning för unga – Näringslivsakademin Skåne. Utbildningen ger deltagarna en chans att fördjupa sig i näringslivsfrågor och bli riktigt duktiga på vad som krävs för att skapa ett välmående företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Vi blickar framåt – dags att starta igång Sverige

KRÖNIKA I sommartider brukar de flesta känna glädje och inspiration. Man har gjort en summering av hur verksamheten gått det senaste halvåret och gjort upp planer för det kommande halvåret och förhoppningsvis då med en känsla av nöjdhet och framtidstro.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Ulrika Forsgren Högman

FÖRETAGSKLIMAT Vi har träffat Ulrika Forsgren Högman, ny förvaltningschef för kommunledningskontoret i Lomma kommun med ansvar även för kommunikation och näringslivsfrågor, för en kort intevju. Läs hennes tankar om sin roll här.
NYHET Publicerad:

Vi behöver kraftsamla för jobben

DEBATT De ekonomiska konsekvenserna av coronapandemin är stora. Nu behöver Sverige införa ett ambitiöst program för att återstarta ekonomin och öka vår konkurrenskraft inför framtiden, skriver Jan-Olof Jacke, vd på Svenskt Näringsliv, och Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv Skåne, i denna debattartikel.
NYHET Publicerad:

Bluffaktura – så här gör du

SÄKERHET Bluffakturor är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Här får du tips på hur du hanterar en bluffaktura.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

Flygplatschef tror på framtiden – men det kan ta tid att komma tillbaka

CORONAKRISEN När coronakrisen slog till försvann 99 procent av alla passagerare från Malmö Airport. I avgångshallen, som normalt brukar eka av liv, är det allt som oftast tomt. Men nu börjar resandet så sakteliga komma igång igen med fler avgångar och fler passagerare. ”Det finns en lust och en önskan efter att resa och den kommer inte att försvinna”, säger flygplatschefen Peter Weinhandl.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

Så stöttar TRR företag som står inför omställning

VARSEL Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. Marie Killander, regionchef för TRR i Skåne, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning. 
NYHET Publicerad:

Så tycker Skånes företagare om sin kommun

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i Skåne har försämrats och det även innan coronakrisen. I Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning får 18 kommuner i Skåne ett sämre sammanfattande omdöme av företagen jämfört med året innan. Bara 11 får ett bättre betyg. Samtidigt är det allt färre kommuner som får ett riktigt lågt betyg. Enbart en kommun hamnar under gränsen för ett godtagbart företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Stöden måste nå ut!

KOMMENTAR Under coronakrisen är det många företagare som kämpar för sin överlevanad. En ny undersökning visar att en stor andel av företagen redan har, eller kommer att, utnyttja de olika stödpaketen. Men om de inte förlängs riskerar vi fler konkurser och neddragningar.
NYHET Publicerad:

Företagen i Skåne tror på fortsatt nedgång

WEBBINARIUM En rekordstor andel företag i Skåne har upplevt sjunkande produktion och försäljning det senaste halvåret. Det visar Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel. Få av dem tror på en snabb återhämtning. Fyra av tio tror att nedgången kommer att fortsätta de kommande sex månaderna. Detta presenterades vid ett webbinarium om det ekonomiska läget nyligen.
NYHET Publicerad:

Fyra av fem företag i Skåne har lägre produktion än normalt

CORONA De ekonomiska effekterna av coronakrisen är fortsatt stora. Det visar en undersökning bland 426 medlemsföretag i Svenskt Näringsliv. Bara 17 procent av företagen uppger att de använder hela sin normala produktionskapacitet.