NYHET26 februari 2018

Han vill att fler testar att driva företag

Att driva företag i skolan, via Ung Företagsamhet (UF), är en möjlighet som fler borde ta. Det menar Roger Svanberg, utbildningschef i Sölvesborg/Bromölla kommunförbund. Nu vill han satsa på mer entreprenörskap i skolan.

Foto: Krisztina Andersson

– Vi tror på idén att skapa möjligheter för alla elever att utveckla företagsamheten och den kreativa förmågan. Företagsamhet och att vara företagsam behöver nödvändigtvis inte enbart vara att starta företag men alla våra elever ska möjligheten att göra det, säger Roger Svanberg.

Ung Företagsamhet (UF) har funnits som en valbar möjlighet för gymnasieelever i årskurs tre sedan länge men skolan har enligt Roger Svanberg inte haft kraft att driva utvecklingen framåt. Genom att nu ta ordentligt krafttag och växla upp insatserna ska utbildningen få ett lyft.

– Vi vill visa vad vi vill med våra utbildningar, företagsamhet ska vara en röd tråd i utbildningen, säger Roger Svanberg.

Med goda utbildningsmöjligheter följer även andra positiva effekter.

– En god och blomstrande företagsbygd. Då får vi invånare och företag att vilja stanna kvar samtidigt som vi attraherar nyföretagsamheten. Att börja rusta eleverna så högt upp i årskurserna som gymnasiet är egentligen alldeles för sent, det måste man börja med tidigare. Vi vill ju att våra elever ska bli självständiga och ansvarstagande samhällsmedborgare.

I vår drar insatserna i den offensiva satsningen som Sölvesborg/Bromölla kommunförbund nu startar igång på allvar. Entreprenörskap är kärnan och utgångspunkten i den handlingsplan som arbetsgruppen har enats om och fastställt för skolans kommande verksamhetsår.

– Skolor över lag, och särskilt kommunala, har varit dåliga på att visa vad man är duktig på. Företagen är ofta bättre på att synliggöra sig själva, vilket är ett måste för överlevnaden, men lite samma sak gäller för oss i skolans värld. Vi måste tala om vad vi gör för att skapa attraktion, säger Roger Svanberg.

Krisztina Andersson