löpande band med flaskor
Foto: Luckyhouse

Saturnus i Malmö

Julstämning i Sveriges största glöggfabrik

NYHET Publicerad

FÖRETAGARNA GÖR JULEN I 125 år har familjeföretaget Saturnus tillverkat glögg och andra drycker i Malmö. Nu drivs företaget vidare i fjärde generationen av vd Edward Liepe. Men Sveriges äldsta och största glöggföretag lutar sig inte tillbaka utan har många planer för framtiden. Om det blir tillåtet med gårdsförsäljning ser Edward Liepe stora möjligheter. ”Vi skulle kunna locka turister hit och sätta Malmö på kartan”, säger han.

Saturnus logga
Foto: Luckyhouse

I slutet av 1800-talet fanns en innovativ apotekare vid namn Fritz Borg på apoteket Fläkta Örn vid Stortorget i Malmö. Han experimenterade med vin, sprit och olika kryddningar. Bland annat med sin glögg startade han företaget Saturnus. 125 år senare är Saturnus i Malmö Sveriges äldsta och största tillverkare av glögg. När Fritz Borg gick ur tiden köpte familjen Liepe företaget och idag är det fjärde generationen som driver Saturnus genom vd Edward Liepe.  

Fritz Borg drevs av sin passion för olika drycker med många smaksättningar. Även kryddning av sprit och att ta fram olika likörer var något han provade. Alla dessa olika drycker finns än idag hos Saturnus men glöggen är den centrala produkten. 

Edward Liepe Saturnus
Foto: Luckyhouse

Edward Liepe, vd Saturnus i Malmö.

– Glöggen har haft en fantastisk utveckling och jag kan inte på rak arm säga hur många olika sorter vi har men det är många, säger Edward Liepe.

I fabriken slår alla julens dofter emot anställda och besökare och på varje linje rullar glöggflaskor fram på rad. Det märks att det är bråda tider nu när det ska tillverkas över 3 miljoner flaskor glögg.

– Vi utökar vår ordinarie personal med 5-6 säsongsanställda inför och under julperioden, säger Edward Liepe.

Nyfikenheten och innovationslusten som kännetecknade Fritz Borg lever i hög grad vidare i företaget. Kunskapen kring olika smaksättningar används till att ta fram nya baserat på den traditionella glöggen. Till exempel choklad och hjortron, polkagris, eller den kanske mer otippade hallonlakritsskalle som blivit Sveriges mest sålda smaksatta glögg.  

– Vi har eget labb där vi fortsätter experimentera. Vår mest populära glögg är dock fortsatt den alkoholfria med klassisk glöggsmak, säger Edward Liepe.

Trenden inom mat och dryck att kunder efterfrågar allt mer naturligt och/eller ekologiskt märks även hos Saturnus. På senare tid ligger den stora tillväxten främst genom den alkoholfri glöggen och den ekologiska. 

malört
Foto: Luckyhouse

– Så långt som möjligt hämtar vi våra råvaror så nära som möjligt, till exempel odlas många av kryddorna i Skåne. Så vår glöggtillverkning genererar jobb även hos andra företag, säger Edward Liepe.

Saturnus exporterar även sin glögg och förutom USA och Norden satsar man nu på nya marknader som Kina. 

– Vi var nyligen i Shanghai på en dryckesmässa där vi fick ha med vår ekologiska vinglögg. Det är mycket dokument och jobb som krävs för att exportera till Kina, men marknaden är stor så vi hoppas att kineserna ska tycka om vår glögg så det vägs upp, säger Edward Liepe.

Ett samarbete av nyare datum är också det med den kände gastronomen och kulturhistorikern Edward Blom. De två Edward möttes av en slump och fann att de hade kärleken till goda drycker gemensamt.

– Edward Blom hade tagit fram en specialkryddad snaps inför sitt stundande bröllop och tyckte att den blev så god att fler skulle få njuta av den. Han frågade om Saturnus ville tillverka den, och det gjorde vi gärna. Mötet ledde till att vi nu även har Edward Bloms glögg i sortimentet. Vi samarbetar gärna med andra för att utveckla våra produkter, säger Edward Liepe.

Glögg
Foto: Luckyhouse

Det finns många planer och idéer inför framtiden på hur företaget skulle kunna växa ytterligare och hur detta också skulle kunna vara till nytta även för Malmö. Om det skulle bli tillåtet med gårdsförsäljning ser Saturnus stora möjligheter. 

– När vi svenskar åker utomlands tycker vi det är mycket trevligt att provsmaka lokala drycker på olika ställen och gärna köpa med oss en flaska hem som minne. Vi skulle kunna locka turister hit och sätta Malmö på kartan som ett verkligt spännande besöksmål där vi kan erbjuda provsmakning i våra lokaler, säger Edward Liepe.

Edward Liepe visar runt i de tänkta lokalerna som skulle passa då de bland annat har stort panoramafönster ut mot fabriken så man kan se tillverkningen.

– Malmö säger att besöksnäringen är viktig och då skulle det här kunna vara win-win för oss båda. Det är inte många städer som kan skryta med att ha en 125-årig glögg- och spritfabrik som kan besökas, säger Edward Liepe.

På frågan om det blir någon femte generation Liepe som kommer att driva företaget vidare med ytterligare idéer ler Edward Liepe.

– Jag har tre barn men just nu är de ute och prövar vingarna på helt andra områden. Men visst skulle det vara roligt om de vill ta över en dag.

Ja vem vet, kanske jultomten kan infria sådana önskningar? 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

För miljön och klimatets skull krävs visioner

MILJÖN Den kris som världen och Sverige går igenom 2020 har satt många spår i samhället. Det gäller inte minst ekonomin och hur vi ska kunna återstarta världen. Många debattörer har påtalat att en återstart behöver vara ”grön” och att det är viktigt att vi tar tillfället i akt att investera i klimatsmarta lösningar. Men problemet ligger inte i att investeringarna ska vara gröna utan när och om det blir några investeringar. För i grunden handlar investeringar i grön teknik mindre om pengar och desto mer om brist på visioner, långa tillståndstider och byråkrati.
NYHET Publicerad:

”Vi ser ingen ljusning förrän nästa år”

HANDELN Coronakrisen har slagit hårt mot många företag. Agnetha Estberger driver Anina, en brud- och festbutik i Helsingborg som säljer kläder och accessoarer till högtidliga tillfällen. Förbudet mot folksamlingar med fler än 50 personer har i praktiken tvärbromsat hela branschen. Agnetha Estberger efterfrågar en större förståelse från politikerna för att krisen ännu inte är över. ”Vi ser ingen ljusning förrän nästa år”, säger Agnetha Estberger.
NYHET Publicerad:

Förtroendet för kommunala upphandlingar har aldrig varit lägre

UPPHANDLING Svenskt Näringsliv mäter varje år företagsklimatet i kommunerna. Bland annat hur företagen upplever att upphandlingarna fungerar i kommunerna. Resultatet i år var nedslående - betyget har aldrig varit lägre, 2,63 på en 6-gradig skala. 
NYHET Publicerad:

Coronakrisen synliggör skatteproblem

SKATTER Coronapandemin har ställt hela vår tillvaro på ända. Sedan mitten av mars har många företag och i vissa fall hela branscher befunnit sig i fritt fall. Andra företag har drabbats genom brutna leveranskedjor, handelshinder och arbetskraft som stoppats vid gränsen. Ingen har lämnats oberörd. 
NYHET Publicerad:

”Det krävs stora stimulansåtgärder för att återhämta oss ur krisen”

EU Bara månader efter att den nya EU-kommissionen tillträdde och presenterade sina planer för den kommande mandatperioden slog coronapandemin till. Till de stora utmaningarna, som Brexit och en ny långtidsbudget, lades nu ytterligare en: att få EU att återhämta sig ur en medicinsk och ekonomisk kris. Vi har träffat chefen på Svenskt Näringslivs EU-kontor i Bryssel, Anders Edholm, för att höra vad svenska företag bör hålla koll på i EU den närmaste tiden.
NYHET Publicerad:

Prioritera elförsörjningen nu

ENERGI Nu är vi i snabb takt på väg in i en ny tidsålder. I Sverige har vi ett av världens mest fossilfria elsystem. Ungefär 98 procent av elen vi använder produceras utan koldioxidutsläpp. Dessutom sker produktionen till en låg kostnad vilket har inneburit en viktig konkurrensfördel för svensk industri. Det är ingen överdrift att säga att låga och stabila elpriser har varit en grundförutsättning för vårt välstånd.
NYHET Publicerad:

Näringslivsakademi för unga skånska beslutsfattare

UTBILDNING Svenskt Näringsliv i Skåne startar en spetsutbildning för unga – Näringslivsakademin Skåne. Utbildningen ger deltagarna en chans att fördjupa sig i näringslivsfrågor och bli riktigt duktiga på vad som krävs för att skapa ett välmående företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Vi blickar framåt – dags att starta igång Sverige

KRÖNIKA I sommartider brukar de flesta känna glädje och inspiration. Man har gjort en summering av hur verksamheten gått det senaste halvåret och gjort upp planer för det kommande halvåret och förhoppningsvis då med en känsla av nöjdhet och framtidstro.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Ulrika Forsgren Högman

FÖRETAGSKLIMAT Vi har träffat Ulrika Forsgren Högman, ny förvaltningschef för kommunledningskontoret i Lomma kommun med ansvar även för kommunikation och näringslivsfrågor, för en kort intevju. Läs hennes tankar om sin roll här.
NYHET Publicerad:

Vi behöver kraftsamla för jobben

DEBATT De ekonomiska konsekvenserna av coronapandemin är stora. Nu behöver Sverige införa ett ambitiöst program för att återstarta ekonomin och öka vår konkurrenskraft inför framtiden, skriver Jan-Olof Jacke, vd på Svenskt Näringsliv, och Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv Skåne, i denna debattartikel.
NYHET Publicerad:

Bluffaktura – så här gör du

SÄKERHET Bluffakturor är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Här får du tips på hur du hanterar en bluffaktura.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

Flygplatschef tror på framtiden – men det kan ta tid att komma tillbaka

CORONAKRISEN När coronakrisen slog till försvann 99 procent av alla passagerare från Malmö Airport. I avgångshallen, som normalt brukar eka av liv, är det allt som oftast tomt. Men nu börjar resandet så sakteliga komma igång igen med fler avgångar och fler passagerare. ”Det finns en lust och en önskan efter att resa och den kommer inte att försvinna”, säger flygplatschefen Peter Weinhandl.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

Så stöttar TRR företag som står inför omställning

VARSEL Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. Marie Killander, regionchef för TRR i Skåne, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning. 
NYHET Publicerad:

Så tycker Skånes företagare om sin kommun

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i Skåne har försämrats och det även innan coronakrisen. I Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning får 18 kommuner i Skåne ett sämre sammanfattande omdöme av företagen jämfört med året innan. Bara 11 får ett bättre betyg. Samtidigt är det allt färre kommuner som får ett riktigt lågt betyg. Enbart en kommun hamnar under gränsen för ett godtagbart företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Stöden måste nå ut!

KOMMENTAR Under coronakrisen är det många företagare som kämpar för sin överlevanad. En ny undersökning visar att en stor andel av företagen redan har, eller kommer att, utnyttja de olika stödpaketen. Men om de inte förlängs riskerar vi fler konkurser och neddragningar.
NYHET Publicerad:

Företagen i Skåne tror på fortsatt nedgång

WEBBINARIUM En rekordstor andel företag i Skåne har upplevt sjunkande produktion och försäljning det senaste halvåret. Det visar Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel. Få av dem tror på en snabb återhämtning. Fyra av tio tror att nedgången kommer att fortsätta de kommande sex månaderna. Detta presenterades vid ett webbinarium om det ekonomiska läget nyligen.
NYHET Publicerad:

Fyra av fem företag i Skåne har lägre produktion än normalt

CORONA De ekonomiska effekterna av coronakrisen är fortsatt stora. Det visar en undersökning bland 426 medlemsföretag i Svenskt Näringsliv. Bara 17 procent av företagen uppger att de använder hela sin normala produktionskapacitet.
NYHET Publicerad:

TSL redo att stötta vid omställning

ARBETSMARKNAD Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Katina Korlevska, TSL Trygghetsfonden region Syd.