löpande band med flaskor
Foto: Luckyhouse

Saturnus i Malmö

Julstämning i Sveriges största glöggfabrik

NYHET Publicerad

FÖRETAGARNA GÖR JULEN I 125 år har familjeföretaget Saturnus tillverkat glögg och andra drycker i Malmö. Nu drivs företaget vidare i fjärde generationen av vd Edward Liepe. Men Sveriges äldsta och största glöggföretag lutar sig inte tillbaka utan har många planer för framtiden. Om det blir tillåtet med gårdsförsäljning ser Edward Liepe stora möjligheter. ”Vi skulle kunna locka turister hit och sätta Malmö på kartan”, säger han.

Saturnus logga
Foto: Luckyhouse

I slutet av 1800-talet fanns en innovativ apotekare vid namn Fritz Borg på apoteket Fläkta Örn vid Stortorget i Malmö. Han experimenterade med vin, sprit och olika kryddningar. Bland annat med sin glögg startade han företaget Saturnus. 125 år senare är Saturnus i Malmö Sveriges äldsta och största tillverkare av glögg. När Fritz Borg gick ur tiden köpte familjen Liepe företaget och idag är det fjärde generationen som driver Saturnus genom vd Edward Liepe.  

Fritz Borg drevs av sin passion för olika drycker med många smaksättningar. Även kryddning av sprit och att ta fram olika likörer var något han provade. Alla dessa olika drycker finns än idag hos Saturnus men glöggen är den centrala produkten. 

Edward Liepe Saturnus
Foto: Luckyhouse

Edward Liepe, vd Saturnus i Malmö.

– Glöggen har haft en fantastisk utveckling och jag kan inte på rak arm säga hur många olika sorter vi har men det är många, säger Edward Liepe.

I fabriken slår alla julens dofter emot anställda och besökare och på varje linje rullar glöggflaskor fram på rad. Det märks att det är bråda tider nu när det ska tillverkas över 3 miljoner flaskor glögg.

– Vi utökar vår ordinarie personal med 5-6 säsongsanställda inför och under julperioden, säger Edward Liepe.

Nyfikenheten och innovationslusten som kännetecknade Fritz Borg lever i hög grad vidare i företaget. Kunskapen kring olika smaksättningar används till att ta fram nya baserat på den traditionella glöggen. Till exempel choklad och hjortron, polkagris, eller den kanske mer otippade hallonlakritsskalle som blivit Sveriges mest sålda smaksatta glögg.  

– Vi har eget labb där vi fortsätter experimentera. Vår mest populära glögg är dock fortsatt den alkoholfria med klassisk glöggsmak, säger Edward Liepe.

Trenden inom mat och dryck att kunder efterfrågar allt mer naturligt och/eller ekologiskt märks även hos Saturnus. På senare tid ligger den stora tillväxten främst genom den alkoholfri glöggen och den ekologiska. 

malört
Foto: Luckyhouse

– Så långt som möjligt hämtar vi våra råvaror så nära som möjligt, till exempel odlas många av kryddorna i Skåne. Så vår glöggtillverkning genererar jobb även hos andra företag, säger Edward Liepe.

Saturnus exporterar även sin glögg och förutom USA och Norden satsar man nu på nya marknader som Kina. 

– Vi var nyligen i Shanghai på en dryckesmässa där vi fick ha med vår ekologiska vinglögg. Det är mycket dokument och jobb som krävs för att exportera till Kina, men marknaden är stor så vi hoppas att kineserna ska tycka om vår glögg så det vägs upp, säger Edward Liepe.

Ett samarbete av nyare datum är också det med den kände gastronomen och kulturhistorikern Edward Blom. De två Edward möttes av en slump och fann att de hade kärleken till goda drycker gemensamt.

– Edward Blom hade tagit fram en specialkryddad snaps inför sitt stundande bröllop och tyckte att den blev så god att fler skulle få njuta av den. Han frågade om Saturnus ville tillverka den, och det gjorde vi gärna. Mötet ledde till att vi nu även har Edward Bloms glögg i sortimentet. Vi samarbetar gärna med andra för att utveckla våra produkter, säger Edward Liepe.

Glögg
Foto: Luckyhouse

Det finns många planer och idéer inför framtiden på hur företaget skulle kunna växa ytterligare och hur detta också skulle kunna vara till nytta även för Malmö. Om det skulle bli tillåtet med gårdsförsäljning ser Saturnus stora möjligheter. 

– När vi svenskar åker utomlands tycker vi det är mycket trevligt att provsmaka lokala drycker på olika ställen och gärna köpa med oss en flaska hem som minne. Vi skulle kunna locka turister hit och sätta Malmö på kartan som ett verkligt spännande besöksmål där vi kan erbjuda provsmakning i våra lokaler, säger Edward Liepe.

Edward Liepe visar runt i de tänkta lokalerna som skulle passa då de bland annat har stort panoramafönster ut mot fabriken så man kan se tillverkningen.

– Malmö säger att besöksnäringen är viktig och då skulle det här kunna vara win-win för oss båda. Det är inte många städer som kan skryta med att ha en 125-årig glögg- och spritfabrik som kan besökas, säger Edward Liepe.

På frågan om det blir någon femte generation Liepe som kommer att driva företaget vidare med ytterligare idéer ler Edward Liepe.

– Jag har tre barn men just nu är de ute och prövar vingarna på helt andra områden. Men visst skulle det vara roligt om de vill ta över en dag.

Ja vem vet, kanske jultomten kan infria sådana önskningar? 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så stöttar TRR företag som står inför omställning

VARSEL Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. Marie Killander, regionchef för TRR i Skåne, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning. 
NYHET Publicerad:

Så tycker Skånes företagare om sin kommun

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i Skåne har försämrats och det även innan coronakrisen. I Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning får 18 kommuner i Skåne ett sämre sammanfattande omdöme av företagen jämfört med året innan. Bara 11 får ett bättre betyg. Samtidigt är det allt färre kommuner som får ett riktigt lågt betyg. Enbart en kommun hamnar under gränsen för ett godtagbart företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Stöden måste nå ut!

KOMMENTAR Under coronakrisen är det många företagare som kämpar för sin överlevanad. En ny undersökning visar att en stor andel av företagen redan har, eller kommer att, utnyttja de olika stödpaketen. Men om de inte förlängs riskerar vi fler konkurser och neddragningar.
NYHET Publicerad:

Företagen i Skåne tror på fortsatt nedgång

WEBBINARIUM En rekordstor andel företag i Skåne har upplevt sjunkande produktion och försäljning det senaste halvåret. Det visar Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel. Få av dem tror på en snabb återhämtning. Fyra av tio tror att nedgången kommer att fortsätta de kommande sex månaderna. Detta presenterades vid ett webbinarium om det ekonomiska läget nyligen.
NYHET Publicerad:

Fyra av fem företag i Skåne har lägre produktion än normalt

CORONA De ekonomiska effekterna av coronakrisen är fortsatt stora. Det visar en undersökning bland 426 medlemsföretag i Svenskt Näringsliv. Bara 17 procent av företagen uppger att de använder hela sin normala produktionskapacitet.
NYHET Publicerad:

TSL redo att stötta vid omställning

ARBETSMARKNAD Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Katina Korlevska, TSL Trygghetsfonden region Syd.
NYHET Publicerad:

"Vi slåss för att kunna överleva”

GÄSTKRÖNIKA "Det gick så fort. Nästan över en natt började kunderna försvinna och avbokningarna trilla in. Vi restauranger befinner oss nu i en kris som vi aldrig har skådat tidigare. Varje dag går restauranger och hotell i graven, och med dem många arbetstillfällen, livsverk och drömmar. Får vi inte hjälp snart kommer mycket att gå förlorat." Så skriver stjärnkrögaren Tareq Taylor i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Fler lokala åtgärder behövs för att mota krisen

CORONA Allt fler företag påverkas av coronakrisen. Mer än sju av tio företag i Skåne upplever nu att försäljningen har minskat. Det visar en ny undersökning bland Svenskt Näringslivs medlemmar. ”Läget är extremt allvarligt. Många företag som i grunden är livskraftiga har nu stora och akuta problem”, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Krisen tvingade Altitude Meetings att ställa om

FÖRETAGSAMHET Få företag är oberörda av den kris som följt i coronavirusets spår, men vissa branscher drabbas hårdare än andra. Altitude Meetings i Malmö arrangerar möten, konferenser och events och har på kort tid tappat i stort sett alla bokningar i sina lokaler. Nu paketerar de om sina erbjudanden för att fungera digitalt. "Det viktiga är att inte stanna upp utan att fortsätta framåt, om än i andra former", säger vd Yasemin Arhan Modéer.
NYHET Publicerad:

Läget är akut – nu måste jobben räddas

KOMMENTAR De ekonomiska konsekvenserna av coronakrisen drabbar oss i ett rasande tempo, med varsel, permitteringar och konkurser. Nu behövs åtgärder, i ett lika högt tempo. Snabbhet måste gå före perfektion, som Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke påpekade på en presskonferens häromdagen. Det handlar om att rädda jobben och företagen.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Så vill länsstyrelsen mildra krisen

CORONA Coronakrisen har lett till en akut situation för många företag runt om i landet, och det är viktigt att alla hjälper till att dämpa fallet. Nyligen gick Svenskt Näringsliv ut med förslag på vad kommuner, regioner och länsstyrelser kan göra. Länsstyrelsen i Skåne har redan implementerat en del förslag, och fler är på gång.
NYHET Publicerad:

Det gör Skånes kommuner för att stötta företagen i coronakrisen

CORONA Från såväl nationellt som lokalt håll genomförs nu många åtgärder för att mildra krisen som följer i coronavirusets spår. Om du är intresserad av vad som görs i just din kommun så samlar vi här länkar till de åtgärder som är beslutade runt om i Skåne.
NYHET Publicerad:

Ung Företagsamhet Skåne lanserar digital tävlingsdag med anledning av corona

NYTT FORMAT I tider då många aktiviteter och fysiska möten ställs in behöver vi hitta nya lösningar för att kunna leverera saker i ett passande format. Då passar Ung Företagsamhet på att ställa om hela sin tävlingsdag i Skåne till ett digitalt format. 
NYHET Publicerad:

Lokala åtgärder mot coronakrisen

CORONA Många företag drabbas nu hårt av den rådande coronakrisen. Det behövs kraftfulla och snabba åtgärder för att dämpa fallet. På lokal nivå finns det åtgärder som kommuner, regioner och länsstyrelser kan göra för att mildra effekterna av krisen. Vi har listat ett antal förslag till åtgärder. 
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Samverkan i en tid av oro

LIKVIDITET Svenskt Näringsliv skrev i måndags till regeringen och la fram en rad konstruktiva förslag som behöver komma på plats för att stötta företagen i den rådande kris som är på grund av covid-19.
NYHET Publicerad:

Skåne behöver fler företagsamma kvinnor! 

FÖRETAGSAMHET I  Skåne är 12 procent av befolkningen företagsamma. Denna siffra måste bli högre, framför allt bland kvinnor där andelen bara är 7,8 procent. Detta kräver bättre förutsättningar att driva företag i de kvinnodominerade branscherna.