löpande band med flaskor
Foto: Luckyhouse

Saturnus i Malmö

Julstämning i Sveriges största glöggfabrik

NYHET Publicerad

FÖRETAGARNA GÖR JULEN I 125 år har familjeföretaget Saturnus tillverkat glögg och andra drycker i Malmö. Nu drivs företaget vidare i fjärde generationen av vd Edward Liepe. Men Sveriges äldsta och största glöggföretag lutar sig inte tillbaka utan har många planer för framtiden. Om det blir tillåtet med gårdsförsäljning ser Edward Liepe stora möjligheter. ”Vi skulle kunna locka turister hit och sätta Malmö på kartan”, säger han.

Saturnus logga
Foto: Luckyhouse

I slutet av 1800-talet fanns en innovativ apotekare vid namn Fritz Borg på apoteket Fläkta Örn vid Stortorget i Malmö. Han experimenterade med vin, sprit och olika kryddningar. Bland annat med sin glögg startade han företaget Saturnus. 125 år senare är Saturnus i Malmö Sveriges äldsta och största tillverkare av glögg. När Fritz Borg gick ur tiden köpte familjen Liepe företaget och idag är det fjärde generationen som driver Saturnus genom vd Edward Liepe.  

Fritz Borg drevs av sin passion för olika drycker med många smaksättningar. Även kryddning av sprit och att ta fram olika likörer var något han provade. Alla dessa olika drycker finns än idag hos Saturnus men glöggen är den centrala produkten. 

Edward Liepe Saturnus
Foto: Luckyhouse

Edward Liepe, vd Saturnus i Malmö.

– Glöggen har haft en fantastisk utveckling och jag kan inte på rak arm säga hur många olika sorter vi har men det är många, säger Edward Liepe.

I fabriken slår alla julens dofter emot anställda och besökare och på varje linje rullar glöggflaskor fram på rad. Det märks att det är bråda tider nu när det ska tillverkas över 3 miljoner flaskor glögg.

– Vi utökar vår ordinarie personal med 5-6 säsongsanställda inför och under julperioden, säger Edward Liepe.

Nyfikenheten och innovationslusten som kännetecknade Fritz Borg lever i hög grad vidare i företaget. Kunskapen kring olika smaksättningar används till att ta fram nya baserat på den traditionella glöggen. Till exempel choklad och hjortron, polkagris, eller den kanske mer otippade hallonlakritsskalle som blivit Sveriges mest sålda smaksatta glögg.  

– Vi har eget labb där vi fortsätter experimentera. Vår mest populära glögg är dock fortsatt den alkoholfria med klassisk glöggsmak, säger Edward Liepe.

Trenden inom mat och dryck att kunder efterfrågar allt mer naturligt och/eller ekologiskt märks även hos Saturnus. På senare tid ligger den stora tillväxten främst genom den alkoholfri glöggen och den ekologiska. 

malört
Foto: Luckyhouse

– Så långt som möjligt hämtar vi våra råvaror så nära som möjligt, till exempel odlas många av kryddorna i Skåne. Så vår glöggtillverkning genererar jobb även hos andra företag, säger Edward Liepe.

Saturnus exporterar även sin glögg och förutom USA och Norden satsar man nu på nya marknader som Kina. 

– Vi var nyligen i Shanghai på en dryckesmässa där vi fick ha med vår ekologiska vinglögg. Det är mycket dokument och jobb som krävs för att exportera till Kina, men marknaden är stor så vi hoppas att kineserna ska tycka om vår glögg så det vägs upp, säger Edward Liepe.

Ett samarbete av nyare datum är också det med den kände gastronomen och kulturhistorikern Edward Blom. De två Edward möttes av en slump och fann att de hade kärleken till goda drycker gemensamt.

– Edward Blom hade tagit fram en specialkryddad snaps inför sitt stundande bröllop och tyckte att den blev så god att fler skulle få njuta av den. Han frågade om Saturnus ville tillverka den, och det gjorde vi gärna. Mötet ledde till att vi nu även har Edward Bloms glögg i sortimentet. Vi samarbetar gärna med andra för att utveckla våra produkter, säger Edward Liepe.

Glögg
Foto: Luckyhouse

Det finns många planer och idéer inför framtiden på hur företaget skulle kunna växa ytterligare och hur detta också skulle kunna vara till nytta även för Malmö. Om det skulle bli tillåtet med gårdsförsäljning ser Saturnus stora möjligheter. 

– När vi svenskar åker utomlands tycker vi det är mycket trevligt att provsmaka lokala drycker på olika ställen och gärna köpa med oss en flaska hem som minne. Vi skulle kunna locka turister hit och sätta Malmö på kartan som ett verkligt spännande besöksmål där vi kan erbjuda provsmakning i våra lokaler, säger Edward Liepe.

Edward Liepe visar runt i de tänkta lokalerna som skulle passa då de bland annat har stort panoramafönster ut mot fabriken så man kan se tillverkningen.

– Malmö säger att besöksnäringen är viktig och då skulle det här kunna vara win-win för oss båda. Det är inte många städer som kan skryta med att ha en 125-årig glögg- och spritfabrik som kan besökas, säger Edward Liepe.

På frågan om det blir någon femte generation Liepe som kommer att driva företaget vidare med ytterligare idéer ler Edward Liepe.

– Jag har tre barn men just nu är de ute och prövar vingarna på helt andra områden. Men visst skulle det vara roligt om de vill ta över en dag.

Ja vem vet, kanske jultomten kan infria sådana önskningar? 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Arbetsgivarfokus lockade 110 företag till Malmö

ARBETSGIVARDAGEN Den 25 november bjöd Svenskt Näringsliv in skånska arbetsgivare till en eftermiddag fullspäckad med föreläsningar och erfarenhetsutbyten. Arrangemanget lockade över 100 deltagare från olika företag. 
NYHET Publicerad:

Regelförbättring i fokus när näringsminister Baylan besöker Malmö

FÖRETAGSKLIMAT Malmö blev slutdestination för den resa näringsminister Ibrahim Baylan gjort genom Sverige med temat regelförenkling. 23 företag fick genom en hearing möjlighet att berätta om de problem de upplever och komma med förslag på förbättring. 
NYHET Publicerad:

“Tvätteri- och textilservicebranschen en del av lösningen på Sveriges integrationsutmaningar”

MÅNGFALD Nordens ledande textilserviceföretag Berendsen med omkring 1400 medarbetare i Sverige, huvudkontor i Malmö och 300 anställda i Skåne, arbetar aktivt för att öka mångfalden inom företaget. På deras 24 tvätterier i Sverige finns över 50 nationaliteter representerade. “Vi vill att våra anställda ska spegla samhället i stort”, säger Berendsens vd Johanna Persson. 
NYHET Publicerad:

Industrinatten – ett möte mellan skola och näringsliv

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För sjätte året i rad visar några av Skånes industriföretag upp vad den moderna industrin har att erbjuda. “Det är en utmaning att hitta kompetens som matchar industrins behov. Man behöver börja nedifrån – få fler ungdomar att fundera på olika yrken och förstå vilka olika kompetenser som industrin behöver” säger Pia Johansson, HR Business Partner på TePe Munhygienprodukter AB i Malmö, en av Industrinattens utställare.
NYHET Publicerad:

Malmöföretag: ”Vi utvecklar vården men motarbetas av gamla strukturer”

TILLGÄNGLIGHET År 2013 blev Malmöföretaget Min Doktor först i Sverige med att erbjuda digital läkarkontakt vid urinvägsinfektioner. I dag har man ett brett nationellt vårderbjudande och satsar på fysiska vårdmottagningar tillsammans med ICA och Apotek Hjärtat. Men trots att detta möjliggör ökad tillgänglighet, resurseffektivitet och högre kvalitet i primärvården så upplever företagets vd, Jonas Vig, svårigheter i samarbetet med det offentliga.
NYHET Publicerad:

Så för Eslöv skolan närmare näringslivet

SAMVERKAN Kompetensförsörjning är en stor utmaning för många kommuner i Skåne. Därför anordnandes Framtidsmötet i Eslöv i syfte att föra skola och näringsliv närmare varandra. Kommunens 400 åttondeklassare fick möjligheten till en tidig inblick i vad ett arbete faktiskt innebär. Företagen fick möjlighet att visa upp sig för eleverna och därefter väntade företagsbesök.  
NYHET Publicerad:

Malmöföretagares omställning till ett hållbart och klimatsmart arbete

MILJÖ Städ- och trädgårdsföretaget God Service har sedan de startade haft en väl integrerad miljöpolicy i verksamheten. Nu har de med hjälp av Miljöbron Skåne och Service Management Logisticsstudenten, Houman Atashpour, André Eliasson, Erzen Polozani och Fredrik Hammar växlat upp för att göra ytterligare miljösatsningar.
NYHET Publicerad:

Där gick startskottet för Ung Företagsamhet!

UNG FÖRETAGSAMHET Ett nytt läsår kickar igång och så också för Ung Företagsamhet. Än så länge har 2128 nya elever registrerat sig för att driva UF-företag. Under året kommer dessa få möjligheten att driva egna företag som en del av läroplanen. I september samlades eleverna för en kick-off i Kristianstad Arena för att peppas inför UF-året.
NYHET Publicerad:

ICA-handlare om otryggheten: ”Har investerat i säkerhetsförebyggande insatser för en miljon kronor” 

BUTIKSSTÖLDER Otryggheten att driva företag har idag kommit att bli ett stort problem för landets företagare. Problemen finns i näringslivets alla sektorer. Nästan sex av tio företag uppger att de har utsatts för brott under de senaste två åren. Några av de branscher som hittills drabbats hårdast är handel, besöksnäring, transporter och bygg. 
NYHET Publicerad:

Här är landets första krångelombudsman

FÖRETAGSKLIMATET Malin Johnsson är landets första krångelombudsman. Kommunalrådet Peter Danielsson (M) jobbar hårt för att minska regelkrånglet men anser att kommunen har hamnat i en återvändsgränd och vill därför testa något nytt.
NYHET Publicerad:

Näringslivet behöver ha stenkoll på EU

EU ”Trots vi varit medlemmar i EU sen 1995 har svensken fortfarande en tendens att se EU som ”dem”. Fortsätter vi så blir vårt konkurrensläge sämre.” Kommentaren fällde Anders Edholm, chef för EU-kontoret, när han träffade företagare, politiker och representanter för offentlig sektor i Skåne.
NYHET Publicerad:

Alla tjänar på att det går bra för företagen i Skåne

VÄLFÄRDSSKAPARNA Sedan vi på Svenskt Näringsliv presenterade årets ranking av företagsklimatet för länets alla kommuner har ledarskribenter och kommunpolitiker skickat med både ris och ros utifrån betydelsen av enkäten och rankingen. I den bästa av världar skulle det vara fantastiskt om undersökningen inte spelade någon roll eller skulle behövas därför att företagens betydelse i samhället och för vår välfärd var så självklar.
NYHET Publicerad:

Skånska företagares förväntningar om framtiden svalnar

KONJUNKTUR Svenskt Näringslivs företagarpanel för tredje kvartalet 2019 visar att svenska företags förväntningar om framtida produktion/försäljning, investeringar och sysselsättning fortsätter att minska. Företagen i Skåne är inget undantag och det är till och med så att de är mer pessimistiska i sina bedömningar av konjunkturen jämfört med snittet för riket.  
NYHET Publicerad:

Malmös näringslivsdirektör: ”Vi måste arbeta med hur vi som kommun möter näringslivet” 

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringsliv samlade Malmö stads kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) och nytillträdde näringslivsdirektör Micael Nord tillsammans med ett 40-tal företagare för att diskutera Malmös företagsklimat och framtidsvision.  
NYHET Publicerad:

Hallå där, Christina Chukman!

UNG FÖRETAGSAMHET Svenskt Näringsliv välkomnar Christina Chukman som ny regionchef för Ung Företagsamhet Skåne. ”Att få möjligheten att arbeta med något så viktigt som Ung Företagsamhet, är en fantastisk möjlighet. Det är otroligt kul att få leda arbetet i en så samhällsnyttig verksamhet” säger hon. 
NYHET Publicerad:

Gymnasieelever hjälper till att lösa utmaningar på arbetsplatsen

SKOLA På Thorén Business School i Malmö vill man närma sig näringslivet genom att arbeta med casebaserad undervisning. ”Eleverna uppskattar att få göra något utöver det vanliga där de får träffa spännande personer och kanske möta nya förebilder för framtiden”, säger läraren Emma Larsson.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Johan Henriksson

STUDENTMEDARBETARE Vi välkomnar Johan Henriksson som studentmedarbetare till Svenskt Näringslivs regionkontor i Skåne. Hans uppgift är mot att minska avståndet mellan skola och näringsliv, bland annat genom att etablera kontakter med rektorer, lärare och studie- och yrkesvägledare.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Benjamin Hausel

STUDENTMEDARBETARE Svenskt Näringslivs regionkontor i Skåne välkomnar en ny studentmedarbetare – Benjamin Hausel! Vi bad honom att svara på några snabba frågor för att lära känna honom lite bättre. 
NYHET Publicerad:

Skånes kommuner siktar på företagsklimat i toppklass

RANKING Den 24 september släpptes Svenskt Näringslivs årliga kommunranking över det lokala företagsklimatet. I år hamnade tre skånska kommuner på topp 10-listan över var i landet det är bäst att starta och driva företag. Vid rankingsläppet samlades representanter för kommuner tillsammans med företagare för att inspireras av framgångsexempel med temat “Med sikte mot toppen”. 
NYHET Publicerad:

Höganäs har Sveriges näst bästa företagsklimat

RANKING Höganäs har länge legat i toppskiktet i Svenskt Näringslivs ranking men 2019 blir det hittills bästa året för Höganäs lokala företagsklimat. I Svenskt Näringslivs kommunranking av det lokala företagsklimatet blir kommunen den i Skåne med det bästa företagsklimatet samtidigt som man placerar sig på andraplaceringen i Sverige. "Näringslivsarbetet har blivit något som genomsyrar hela kommunen", säger näringslivschef Åsa Lundqvist Peyron.