NYHET1 april 2020

Krisen tvingade Altitude Meetings att ställa om

Få företag är oberörda av den kris som följt i coronavirusets spår, men vissa branscher drabbas hårdare än andra. Altitude Meetings i Malmö arrangerar möten, konferenser och events och har på kort tid tappat i stort sett alla bokningar i sina lokaler. Nu paketerar de om sina erbjudanden för att fungera digitalt.

Flera företag har den senaste tiden tvingats till att hitta nya sätt att arbeta på och nya affärsmodeller för att skapa intäkter och för att överleva. Altitude Meetings i Malmö är ett av dem.

– Vi har tappat i princip alla våra bokningar i Studio Meetingpoint fram till sommaren. Detta innebär dock att vi har fått möjligheten att paketera om våra fysiska möten till digitala lösningar. Det viktiga är att inte stanna upp utan att fortsätta framåt, om än i andra former, säger vd Yasemin Arhan Modéer.

Altitude Meetings vågade testa nya idéer direkt när krisen infann sig och skickar med till andra företag i samma sits att man måste våga vara tydlig, visa tillit till sina medarbetare och få alla att tänka nytt och modigt. Deras drivkraft kommer från rädslan av att folk ställer in istället för att ställa om. Samtalen, mötena (om än digitala), inspiration, samarbete och framåtandan är livsviktigt nu och måste fortsätta, menar Yasemin Arhan Modéer.

– Vi tror att genom att dela med oss av vår kunskap hoppas vi att fler blir inspirerade att fortsätta framåt och att dela tillbaka. Vi försöker också hitta nya vägar genom att sälja våra kurser digitalt och att även anpassa innehållet i hur man jobbar bäst hemma. Anpassat digitalt workhack, digital talarcoaching och hur man pratar framför kameran är några exempel på hur vi ställt om, säger Yasemin Arhan Modéer.

Det är lätt att gripas av panik och lamslås menar hon.

– Vi har försökt att utgå från nuet och se framåt. Saker förändras hela tiden, därför är det viktigt att använda sunt förnuft, lyssna på experter och vara källkritiska.

Deras bästa tips till andra företag som också står inför stora utmaningar är att vända och vrida på det man gör.

– Fråga er själva om och hur ni kan anpassa er produkt eller tjänst till de nya omständigheterna. Ingen har svaren på allt här och nu, så våga visa sårbarhet. Rådfråga nära och kära, kollegor och kunder hur vi kan göra annorlunda för att inte tappa fart, kunder och partners, säger Yasemin Arhan Modéer.

Entreprenörskap
Skriven avCarola Netterlid
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist