”Mitt mål är att bygga ett miljardbolag”

NYHET Publicerad

FÖRETAGSAMHET Med ett sinne för försäljning och en stark vilja har Christofer Eriksson gått från att samla på kapsyler, till att sälja golfbollar och nu larm i sitt företag Svenska Alarm med huvudkontor i Malmö.

Christofer Eriksson fick nyligen en hedersutmärkelse som finalist i Svenskt Näringslivs utmärkelse Skånes mest företagsamma människa 2016, en utmärkelse där allmänheten nominerar och röstar fram sina favoriter.

Christofer Erikssons företagsamma resa började redan som ung under uppväxten i Rydebäck utanför Helsingborg. I tidig ålder fick han lära sig att om man vill ha någonting måste man jobba för det.

– En jätteviktig del i mig är att pengar måste man tjäna, det är ingenting man får och det har fortsatt, säger Christofer Eriksson.

Tillsammans med bästa kompisen Alex började han samla på allt möjligt från kapsyler till utbrända fyrverkeripjäser. Snart insåg de att det faktiskt gick att tjäna pengar på samlandet och att de dessutom kunde förena nytta med nöje genom sitt golfspelande. När de två bästisarna spelade golf letade de bollar samtidigt som de senare kunde sälja för att ha råd att själva köpa bollar.

– Vi insåg att det var roligt att tjäna pengar så vi började leta pantburkar också. Vi var pantburksletare de luxe när vi var små, säger Christofer Eriksson.

Vid 14 års ålder började han knacka dörr för första gången och sälja gräddbullar. Det var vid den här tiden som Christofer Eriksson fick upp ögonen för försäljning på riktigt. Efter gymnasiet fortsatte han att jobba inom försäljning, främst som säljare på Tele2. Då var det inget eget företagande som gällde utan det var framförallt säljandet som intresserade. Det var främst möjligheten att påverka och mötet med människor som tilltalade honom.

– Där gjorde jag egentligen min stora resa inom försäljningen under ett par år, och fick lära mig mycket om ledarskap och allt vad det innebar att jobba med sälj helt enkelt, säger Christofer Eriksson.

Christofer Eriksson

Christofer Eriksson

Efter några år insåg Christofer Eriksson att han inte enbart vill vara anställd utan att han ville bygga upp något från grunden. Han insåg snabbt att han var tvungen att lära sig mer om ekonomi om han ville starta företag och började studera på universitetet. Samtidig fick hans mamma inbrott hemma och när han började titta närmare på larmanordningen insåg han att den var omodern och att tekniken var gammal. Med sin bakgrund i mobilbranschen som präglas av mycket nytänk och ett ständigt uppdaterande föddes tanken att här fanns det en möjlighet att gå in och förändra.

Det tog inte lång tid förrän Christofer Eriksson hade fått sin kompis Niklas Halldén att nappa på idén. Snart körde de runt i Sverige och träffade larmgrossister och kollade på olika typer av larmsystem utan att ha någon större kunskap om branschen.

– Hösten 2009 satte vi igång och började knacka dörr själva Niklas och jag, och efter ett tag insåg vi att det här går att sälja.

Bilen fick agera kontor och kompisarna rekryterades för att hjälpa till att sälja. De första två åren fanns det många tillfällen där Christofer Eriksson tvekade och ifrågasatte vad det var han höll på med, och visst hade det varit lättare att lägga ner och ta ett vanligt jobb. När han tvekade var det en vägran att ge upp och stödet från Niklas Halldén som fick honom att fortsätta.

– Niklas är jätteviktigt i detta, han har pushat på och nog tvekat mer senare och där har jag varit mer positiv. När han har tvekat har jag lyft upp honom och när jag har tvekat så har han lyft upp mig. Vi har kompletterat varandra fantastiskt bra och det är en del i vår framgång och att vi nått dit vi är idag. Vi är två väldigt olika människor men vi har samma värderingar. Vi ser på pengar, hårt arbete, personal och människor på samma sätt.

Christofer Eriksson

Att starta företag med någon är precis som att ingå ett förhållande anser Christofer Eriksson. Ett av hans främsta tips till andra entreprenörer är att se till att man verkligen känner personen man vill starta bolag med. Tillsammans driver Niklas Halldén och Christofer Eriksson idag fyra bolag.

– Mitt stora mål är att bygga ett miljardbolag under min livstid, det vill jag absolut göra. Det är en stor grej jag ser framför mig och jag tror att vi kan göra det med Svenska Alarm.

Det är inte bara visionen om att bygga upp ett miljardbolag som är drivande utan även att få se sina medarbetare växa och utvecklas tillsammans med företaget. Christofer Eriksson tror själv att några av hans viktigaste egenskaper är att han bryr sig om människor han jobbar med och alltid strävar efter att ge sina medarbetare en ärlig chans och ett stort förtroende.

– Jag har någonstans en inställning att alla som kommer till oss är människor och min målsättning är att de ska bli stjärnor.

Charlotte Hafström

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Utan industrin ingen välfärd

DEBATT Vissa hävdar att industrin betyder allt mindre i vår ekonomi. Att Sverige håller på att bli ett utpräglat tjänstesamhälle. Det stämmer att industrins andel av ekonomin, som den mäts i nationalräkenskaperna, har minskat. Men det är en statistisk synvilla.
NYHET Publicerad:

Låt företagen leda vägen mot mer hållbarhet

KOMMENTAR "Det skånska näringslivet kryllar av företag som tar vara på resurser och hjälper till att ställa om samhället till att bli mer hållbart. Det är dags att vi vänder på steken och ser näringslivet som del av lösningen istället för boven för de klimatmässiga utmaningar vi står in för." Det skriver Sally Grahn, som praktiserat på Svenskt Näringsliv Skåne sedan årsskiftet.
NYHET Publicerad:

Högkonjunkturen har passerat toppen

KONJUNKTUR Toppen är nådd, men fallet nedåt kommer inte bli så allvarligt som befarat. Det visar Svenskt Näringslivs senaste konjunkturbarometer som presenterades i Höör och Malmö av Göran Grahn, nationalekonom på Svenskt Näringsliv. "Det största orosmomentet är risker och utmaningar härledda från utlandet. Vi måste hålla ögonen på Brexit, Trump och valet till Europarlamentet", säger Göran Grahn.
NYHET Publicerad:

”Det är många lärarjobb som hänger på att industrin är konkurrenskraftig”

KOMMENTAR Tvärtemot vad många påstår är industrin fortsatt viktig för Skåne. Här skapar industrin 28 procent av välståndet och 82 000 jobb, enligt en ny rapport från Teknikföretagen. Bara de skatter som detta genererar skapar ytterligare 15 000 arbeten ute i de skånska kommunerna. Många lärarjobb, undersköterskor och socialsekreterare hänger på att svensk industri är konkurrenskraftig.
NYHET Publicerad:

Här är företagsamheten störst i Skåne

UNDERSÖKNING 12 procent av skåningarna driver eller leder företag, men skillnaderna är stora mellan kommunerna. Störst andel företagsamma människor finns i Båstad, medan Örkelljunga är den kommun där företagsamheten ökat mest. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten 2019.  
NYHET Publicerad:

”Det saknas ofta förståelse för hur branschen fungerar”

GÄSTKRÖNIKA Alltför ofta stöter Lena Hedvall, säljare på Grönsakshallen Sorunda i Hässleholm, på orimliga eller oförenliga krav i offentliga upphandlingar. Många av misstagen hade kunnat undvikas om det hade funnits en dialog med företagen i förväg. ”Vi behöver skapa ett större förtroende mellan kommunerna och företagen”, skriver hon i denna gästkrönika.
NYHET Publicerad:

”Det måste finnas ett genuint intresse”

FÖRETAGSKLIMAT Ystad, Bromölla och Växjö är tre kommuner med goda resultat i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i Sverige. På en inspirationsdag i Kristianstad fick företrädare för de tre kommunerna dela med sig av sina tips för att skapa bättre villkor för företagen. Enligt Jonas Rosenkvist, kommundirektör i Ystad, ligger det ett äkta engagemang bakom kommunens framgång. "Det måste finnas ett genuint intresse och en vilja att söka information både på bredden och djupet om företagen i kommunen", säger han.
NYHET Publicerad:

”De lokala företagen vill bidra till att kommunen går bra”

FÖRETAGSKLIMAT Fler i arbete och minskade kostnader för försörjningsstöd. Det blev resultatet när Trelleborgs kommun bytte fokus från biståndsrätt till självförsörjning. En viktig del i arbetet var att samverka med det lokala näringslivet. "De lokala företagen vill bidra till att kommunen går bra men behöver en partner att samarbete med", säger Cecilia Lejon, rådgivare PWC och tidigare arbetsmarknadschef i Trelleborg.
NYHET Publicerad:

Så vill klottrets fiende förbättra upphandlingar

KONKURRENS Att kunna vinna offentliga upphandlingar är viktigt för Malmöföretaget Klottrets Fiende No 1. Företaget sysslar bland annat med klottersanering, fastighetsvård och sopkärlstvätt och har många kommuner bland sina kunder. Ofta brister upphandlingarna, inte minst i uppföljningen. "De hade kunnat förbättras genom dialog mellan kommun och företag", säger Douglas Heinz, vd på Klottrets Fiende No 1.
NYHET Publicerad:

Lågt betyg på företagsklimatet fick Svedala att agera

FÖRETAGSKLIMAT På sju år har Svedala sjunkit från plats 63 till 189 på Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. De negativa mätningarna har fått kommunen att reagera, bland annat genom att starta upp ett näringslivsråd och utbilda kommunrepresentanter i bättre bemötande. ”Vi har alla ett gemensamt ansvar för att se till så företagsklimatet förbättras”, säger Thomas Carlsson, näringslivs- och turismutvecklare i Svedala kommun.
NYHET Publicerad:

Är det rimligt att företagen ska stå för sjukskrivningar och rehabilitering?

GÄSTKRÖNIKA "Företag drabbas hårt när medarbetare tvingas vara borta. Vikarier måste kallas in, eller så finns det arbete som inte blir gjort. Bördan blir än tyngre av att man tvingas betala sjuklön och ansvara för rehabilitering, även när skadan har uppstått på fritiden. Är det rimligt", frågar sig Dov Gatmon, ägare av Mediagården i Höganäs, i denna gästkrönika.
NYHET Publicerad:

2030 ska Ikea bidra positivt till klimatet

HÅLLBARHET Möbeljätten Ikea vill gå i bräschen för omställningen till ett mer miljövänligt samhälle. Företagets mål är att vara klimatpositiva, det vill säga att göra mer nytta än skada för miljön. För att nå dit arbetar de bland annat med att återanvända så mycket material som möjligt. "Det gäller att ta vara på allt som tidigare klassades som avfall och i stället se det som en resurs", säger Sara Paulsson, ansvarig för samhällsrelationer på Ikea Sverige.
NYHET Publicerad:

Unga företagare intog Emporia i Malmö

UNG FÖRETAGSAMHET Under tre dagar var Emporia köpcenter fyllt till bredden av sann entreprenörskapsanda. 375 UF-företag tog tillfället i akt och presenterade sina produkter och tjänster för en bred publik. Ett av företagen, Skymning UF, tillverkar doftljus av ljusstumpar från Lunds domkyrka. "Jag tycker att det som varit mest lärorikt är att vi har fått planera allting själva från grunden, att vi har byggt ett eget företag från grunden", säger Ella Hall från Katedralskolan i Lund.
NYHET Publicerad:

Så stor är skillnaden mellan kvinnors och mäns företagsamhet i Skåne

FÖRETAGSKLIMAT Det finns cirka 38 000 företagsamma kvinnor i Skåne, men 80 000 män. Det visar Svenskt Näringslivs rapport Företagsamheten 2019. Som företagsam räknas man om man har F-skattsedel, är delägare i ett handelsbolag eller om man är vd eller ledamot i ett aktiebolag. Inom RUT- och välfärdssektorn finns det däremot fler företagsamma kvinnor än män. "Förslag som slår mot dessa branscher slår också direkt mot kvinnors företagande", säger Carola Netterlid, biträdande regionchef på Svenskt Näringsliv i Skåne.
NYHET Publicerad:

TePe:s vd: ”Hållbarhet är en självklarhet”

KLIMAT Malmös största solcellsanläggning finns på taket till en industribyggnad. Familjeföretaget TePe har sedan starten 1965 tillverkat tandborstar och andra munhälsoprodukter vid sin anläggning i Malmö. Vid soliga dagar tillverkas tandborstarna helt av solenergi. "Att tänka hållbart är en självklarhet för oss", säger vd Joel Eklund.
NYHET Publicerad:

”LAS sätter käppar i hjulet för vår verksamhet”

KOMPETENS Att rekrytera medarbetare är en av de största utmaningarna för företaget Puls i Staffanstorp. Bolaget utför bland annat avloppservice, industriservice och miljöservice. Med ca 75 anställda är de en viktig arbetsgivare i Staffanstorp. Stora delar av industri och transportsektorn har idag svårt att hitta rätt behörighet, framförallt är det personal med C-körkort som är en bristvara för företaget.
NYHET Publicerad:

Låga förväntningar bland skånska företagare

KONJUNKTUR Den globala ekonomin har börjat sakta in, och det syns extra tydligt i Skåne. Bara var femte företag planerar för att öka sina investeringar, medan var sjunde tänker minska. Det visar Svenskt Näringslivs konjunkturprognos. "Skånska företagare har varit mer pessimistiskt inställda till framtiden i flera undersökningar i rad", säger Carina Centrén, Svenskt Näringslivs regionchef i Skåne.
NYHET Publicerad:

Mycket skatt, till vilken miljönytta?

KOMMENTAR Överenskommelsen mellan C, L, S och MP innehåller många förslag som kommer att påverka företagen. Vi på Svenskt Näringsliv kommer att bevaka de löften som ställts ut, och bidra med kunskap om hur näringslivet påverkas av de olika förslagen. På skatteområdet väntas flera förändringar. Vi ser positivt på en hel del, men oroas samtidigt av att regeringen vill ta in femton miljarder i nya miljöskatter. Risken är att det blir mycket skatt till liten miljönytta.
NYHET Publicerad:

”Den största förloraren på hamnstrejken är miljön”

HAMNKONFLIKT Trygve Bengtsons åkeri i Bromölla är ett av många företag som har drabbats av Hamnarbetarförbundets strejker. Företaget kör transporter med 56 lastbilar, och arbetar ständigt med att optimera sina rutter för att kunna fylla dem så mycket som möjligt. Under strejkerna slås planeringen sönder. "Våra lastbilar har fått köra halvtomma på sina rutter", säger vd Trygve Bengtsson.
NYHET Publicerad:

Är det så farligt att Arbetsförmedlingen minskar?

GÄSTKRÖNIKA "Rekrytering via Arbetsförmedlingen har sällan varit någon positiv upplevelse för mig som företagare. Mycket byråkrati och dåliga matchningar gör att jag i så stor utsträckning som möjligt använder mig av andra vägar. Att en så ineffektiv verksamhet får dra ner på resurserna kommer inte en dag för tidigt." Det skriver Ingrid Haraldsson, vd på Piku i Barsebäck och mångårig entreprenör, i en gästkrönika.