”Mitt mål är att bygga ett miljardbolag”

NYHET Publicerad

FÖRETAGSAMHET Med ett sinne för försäljning och en stark vilja har Christofer Eriksson gått från att samla på kapsyler, till att sälja golfbollar och nu larm i sitt företag Svenska Alarm med huvudkontor i Malmö.

Christofer Eriksson fick nyligen en hedersutmärkelse som finalist i Svenskt Näringslivs utmärkelse Skånes mest företagsamma människa 2016, en utmärkelse där allmänheten nominerar och röstar fram sina favoriter.

Christofer Erikssons företagsamma resa började redan som ung under uppväxten i Rydebäck utanför Helsingborg. I tidig ålder fick han lära sig att om man vill ha någonting måste man jobba för det.

– En jätteviktig del i mig är att pengar måste man tjäna, det är ingenting man får och det har fortsatt, säger Christofer Eriksson.

Tillsammans med bästa kompisen Alex började han samla på allt möjligt från kapsyler till utbrända fyrverkeripjäser. Snart insåg de att det faktiskt gick att tjäna pengar på samlandet och att de dessutom kunde förena nytta med nöje genom sitt golfspelande. När de två bästisarna spelade golf letade de bollar samtidigt som de senare kunde sälja för att ha råd att själva köpa bollar.

– Vi insåg att det var roligt att tjäna pengar så vi började leta pantburkar också. Vi var pantburksletare de luxe när vi var små, säger Christofer Eriksson.

Vid 14 års ålder började han knacka dörr för första gången och sälja gräddbullar. Det var vid den här tiden som Christofer Eriksson fick upp ögonen för försäljning på riktigt. Efter gymnasiet fortsatte han att jobba inom försäljning, främst som säljare på Tele2. Då var det inget eget företagande som gällde utan det var framförallt säljandet som intresserade. Det var främst möjligheten att påverka och mötet med människor som tilltalade honom.

– Där gjorde jag egentligen min stora resa inom försäljningen under ett par år, och fick lära mig mycket om ledarskap och allt vad det innebar att jobba med sälj helt enkelt, säger Christofer Eriksson.

Christofer Eriksson

Christofer Eriksson

Efter några år insåg Christofer Eriksson att han inte enbart vill vara anställd utan att han ville bygga upp något från grunden. Han insåg snabbt att han var tvungen att lära sig mer om ekonomi om han ville starta företag och började studera på universitetet. Samtidig fick hans mamma inbrott hemma och när han började titta närmare på larmanordningen insåg han att den var omodern och att tekniken var gammal. Med sin bakgrund i mobilbranschen som präglas av mycket nytänk och ett ständigt uppdaterande föddes tanken att här fanns det en möjlighet att gå in och förändra.

Det tog inte lång tid förrän Christofer Eriksson hade fått sin kompis Niklas Halldén att nappa på idén. Snart körde de runt i Sverige och träffade larmgrossister och kollade på olika typer av larmsystem utan att ha någon större kunskap om branschen.

– Hösten 2009 satte vi igång och började knacka dörr själva Niklas och jag, och efter ett tag insåg vi att det här går att sälja.

Bilen fick agera kontor och kompisarna rekryterades för att hjälpa till att sälja. De första två åren fanns det många tillfällen där Christofer Eriksson tvekade och ifrågasatte vad det var han höll på med, och visst hade det varit lättare att lägga ner och ta ett vanligt jobb. När han tvekade var det en vägran att ge upp och stödet från Niklas Halldén som fick honom att fortsätta.

– Niklas är jätteviktigt i detta, han har pushat på och nog tvekat mer senare och där har jag varit mer positiv. När han har tvekat har jag lyft upp honom och när jag har tvekat så har han lyft upp mig. Vi har kompletterat varandra fantastiskt bra och det är en del i vår framgång och att vi nått dit vi är idag. Vi är två väldigt olika människor men vi har samma värderingar. Vi ser på pengar, hårt arbete, personal och människor på samma sätt.

Christofer Eriksson

Att starta företag med någon är precis som att ingå ett förhållande anser Christofer Eriksson. Ett av hans främsta tips till andra entreprenörer är att se till att man verkligen känner personen man vill starta bolag med. Tillsammans driver Niklas Halldén och Christofer Eriksson idag fyra bolag.

– Mitt stora mål är att bygga ett miljardbolag under min livstid, det vill jag absolut göra. Det är en stor grej jag ser framför mig och jag tror att vi kan göra det med Svenska Alarm.

Det är inte bara visionen om att bygga upp ett miljardbolag som är drivande utan även att få se sina medarbetare växa och utvecklas tillsammans med företaget. Christofer Eriksson tror själv att några av hans viktigaste egenskaper är att han bryr sig om människor han jobbar med och alltid strävar efter att ge sina medarbetare en ärlig chans och ett stort förtroende.

– Jag har någonstans en inställning att alla som kommer till oss är människor och min målsättning är att de ska bli stjärnor.

Charlotte Hafström

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Samarbete med universitet gav nytt liv åt Diabs spill

HÅLLBARHET Diab, en global koncern med huvudkontor i Helsingborg, skapar lätta och hållbara kompositmaterial till bland annat vindkraftverk. Spillet från produktionen gick tidigare till soptippen. Studenterna Amanda Schoenfeld och Andres Vargas har istället lyckats visa hur spillet kunnat bli en vinstgivande produkt.
NYHET Publicerad:

Lund bra på att söka patent – Malmö bra på att söka varumärke

IMMATERIALRÄTT Patent- och registreringsverket har nyligen presenterat sin statistik för 2018. I den statistiken går att hitta stora skillnader mellan hur företag i olika delar av Skåne använder sig av immaterialrättigheter såsom patent och varumärken.
NYHET Publicerad:

Svenska företag skapar global och nationell klimatnytta

MILJÖ Svenska företag prioriterar klimatarbetet. Flyg-, skogs- och cementindustrin, dagligvaruhandeln samt sjöfarten är branscher som har färdplaner mot fossilfrihet eller klimatneutralitet, skriver Linda Flink, energi- och klimatexpert.
NYHET Publicerad:

Så får vi ett bättre upphandlingsklimat

KONKURRENS Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större. En del menar att det handlar om över 1000 miljarder kronor per år.
NYHET Publicerad:

Skatterna som slår undan konkurrens- och innovationskraft för företagen

SKATTER Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

"Om vi kan hjälpa människor att integreras så här så gör vi helt rätt”

ARBETSMARKNAD Grossisten Svensk Cater med huvudkontor i Löddeköpinge anställer även om det svenska språket inte är fulländat. Något som deras vd tycker är viktigt för näringslivet, arbetsmarknaden och integrationen. ”Det är för oss en win-win” säger Lars Carlsson, vd på Svensk Cater.  
NYHET Publicerad:

Zebras sängbord Svanenmärktes med hjälp av student

SAMARBETE Möbelföretaget Zebra Collection i Arlöv kände att de ville ta ett större miljöansvar och miljöcertifiera sina produkter. Via organisationen Miljöbron anordnade de en praktikplats, som ledde fram till en Svanenmärkning av företagets möbler.
NYHET Publicerad:

Skånska Rawstraw tog hem Ready for Work Award i Frankrike

UNG FÖRETAGSAMHET Europamästerskapen i Ung Företagsamhet har gått av stapeln för trettionde året i rad, denna gången i Lille, i Frankrike. Det skånska UF-företaget Rawstraw med Anna von Groß, Daniel Lindkvist, Elise Lindow, Josephine Daly-Tempelaar och Linnea Jerlebo var Sveriges representanter på plats. De tog sig till en fjärde plats och knep priset för ManpowerGroup – Ready for Work Award. 
NYHET Publicerad:

Sänk arbetsgivaravgiften och stärk småföretagens möjlighet att anställa

ARBETSMARKNAD Som ett resultat av Januariöverenskommelsen sänks arbetsgivaravgiften för ungdomar under 18 år från och med 1 augusti i år, för att 1 januari 2020 slopas helt. Åtgärder i syfte att sänka företagens kostnader är bra, men generella sänkningar vore bättre än särlösningar, anser Svenskt Näringsliv. Jeanette Boman som driver Skivarps Gästgivaregård välkomnar reformen och menar att det kommer att underlätta för henne som arbetsgivare.
NYHET Publicerad:

Ystadföretagare: ”Vi vill satsa på svensk produktion”

KOMPETENSFÖRSÖRJNING På BLS Industries i Ystad, Lönsboda och Smålandsstenar tillverkas golvbrunnar, golvrännor, diskbänkar och andra produkter för badrum och kök. För vd Rebecka Spånberg är det viktigt att behålla produktionen i Sverige, men skulle önska fler åtgärder för att komma åt kompetensbristen och förbättra infrastrukturen. ”Det måste vara lönsamt att bedriva effektiv produktion i Sverige”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Österlenföretag vill göra allsvenskans fotbollsplaner miljövänliga

HÅLLBAR TILLVÄXT Viljan att förbättra klimatet växte under en längre tid fram hos Sven-Olof Bernhoff, vd för frö- och utsädesföretaget Skånefrö i Simrishamn. I dag tar företaget själv hand om sina restprodukter, som både blir till värme och till biokol som binder koldioxid. Hans nästa stora projekt är att fotbollen i Sverige ska spelas på planer som bidrar till ett bättre klimat. "Vår vision är att alla allsvenskans matcher ska spelas på naturgräs", säger Sven-Olof Bernhoff.
NYHET Publicerad:

Hotelldirektör: ”En stad måste visa upp sig från sin bästa sida”

FÖRETAGSKLIMAT Besöksnäringen växer snabbt och sysselsätter i år runt 200 000 personer. Kenneth Hoffström är hotelldirektör på Quality Hotel i Kristianstad. Han är positiv till kommunens arbete med att marknadsföra staden, men skulle önska att de hade mer dialog med företagen om väg- och byggarbeten, och annat som påverkar deras gäster.
NYHET Publicerad:

Det måste satsas på svenska skolan!

UTBILDNING Det finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Skåne. Tre av sju rekryteringsförsök i Skåne misslyckas. För att jobbmöjligheterna ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Svenskt Näringsliv föreslår satsningar på svenska skolan genom bland annat nationell skolpeng och höjda krav på lärarutbildningarna.
NYHET Publicerad:

”Vi företagare vill göra rätt”

FÖRETAGSKLIMAT Hotell Mossbylund i Skurups kommun har sedan de öppnade för sjutton år sedan vuxit i rasande fart men kämpar fortfarande med oförståelse från myndigheters håll och med regler som förlorar sitt syfte. ”Rättviksmodellen borde vara en självklarhet för fler kommuner att arbeta efter”, säger Ingrid Svensson, Hotell Mossbylunds ägare.
NYHET Publicerad:

Fler entreprenader – en god affär för kommunen

UPPHANDLING För tio år sedan skötte Tomelilla kommun det mesta i egen regi. Bara åtta kommuner i Sverige lade ut en mindre andel av sin verksamhet på entreprenad. Budgetkris och en vilja att ta tillvara på entreprenörskraften i kommun ändrade på det. I dag är Tomelilla en av de kommuner i Sverige som upphandlar störst andel av verksamheten. ”Tomelilla är en småföretagarkommun och då är det naturligt att vi frågar företagen vad de kan hjälpa till med”, säger Leif Sandberg (C), vice ordförande i kommunstyrelsen.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatt slår mot lokala handlare

SKATT Elektronik- och vitvarubranschen präglas av små marginaler och tuff konkurrens. Nu drabbas branschen dessutom av en höjd kemikalieskatt, som konkurrenter med lager utomlands slipper. Pierre Mayr är vd på Elon Knut Pers i Skurup, och ägare av ytterligare elva Elonbutiker i Skåne. "Jag tycker det är bra med miljöskatter, men sättet som denna har utformats är vansinnigt. Man förstör ju för den svenska handeln", säger han.
NYHET Publicerad:

Så gick Rättviks kommun till ett bättre företagsklimat

TILLSYN Genom att sätta fokus på myndighetsutövning lyckades Rättviks kommun i Dalarna på knappt tio år klättra 209 placeringar i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet. Ömsesidig förståelse, bättre kommunikation och tydlighet är områden som diskuterades när tre skånska kommuner samtalade om hur de kan nå ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Höganäs får högst betyg av företagarna, Höör lägst

FÖRETAGSKLIMAT Det har blivit bättre att driva företag i Skåne, åtminstone om man frågar företagarna själva. Det visar Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av företagsklimatet. I årets mätning ger företagen högre sammanfattande omdöme i 14 av Skånes kommuner och lägre i 12, jämfört med förra årets mätning. Enbart tre kommuner får ett betyg under 3, som innebär att företagsklimatet upplevs som godtagbart.
NYHET Publicerad:

Mer dialog ger bättre upphandlingar

FÖRETAGSKLIMAT Lena Hedvall på Grönsakshallen Sorunda i Hässleholm efterfrågar en bättre dialog mellan företag och offentliga upphandlare. I dag är okunskapen om företagens villkor och möjligheter stor hos flertalet offentliga upphandlare vilket gör att för många och för detaljerade krav ofta ställs.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Ellen Dahl

NY MEDARBETARE Vi välkomnar Ellen Dahl som vikarierande projektledare på Svenskt Näringsliv i Skåne. Vi bad henne svara på några snabba frågor för att lära känna henne bättre. Läs hennes presentation här.