NYHET27 januari 2017

”Mitt mål är att bygga ett miljardbolag”

Med ett sinne för försäljning och en stark vilja har Christofer Eriksson gått från att samla på kapsyler, till att sälja golfbollar och nu larm i sitt företag Svenska Alarm med huvudkontor i Malmö.

Christofer Eriksson fick nyligen en hedersutmärkelse som finalist i Svenskt Näringslivs utmärkelse Skånes mest företagsamma människa 2016, en utmärkelse där allmänheten nominerar och röstar fram sina favoriter.

Christofer Erikssons företagsamma resa började redan som ung under uppväxten i Rydebäck utanför Helsingborg. I tidig ålder fick han lära sig att om man vill ha någonting måste man jobba för det.

– En jätteviktig del i mig är att pengar måste man tjäna, det är ingenting man får och det har fortsatt, säger Christofer Eriksson.

Tillsammans med bästa kompisen Alex började han samla på allt möjligt från kapsyler till utbrända fyrverkeripjäser. Snart insåg de att det faktiskt gick att tjäna pengar på samlandet och att de dessutom kunde förena nytta med nöje genom sitt golfspelande. När de två bästisarna spelade golf letade de bollar samtidigt som de senare kunde sälja för att ha råd att själva köpa bollar.

– Vi insåg att det var roligt att tjäna pengar så vi började leta pantburkar också. Vi var pantburksletare de luxe när vi var små, säger Christofer Eriksson.

Vid 14 års ålder började han knacka dörr för första gången och sälja gräddbullar. Det var vid den här tiden som Christofer Eriksson fick upp ögonen för försäljning på riktigt. Efter gymnasiet fortsatte han att jobba inom försäljning, främst som säljare på Tele2. Då var det inget eget företagande som gällde utan det var framförallt säljandet som intresserade. Det var främst möjligheten att påverka och mötet med människor som tilltalade honom.

– Där gjorde jag egentligen min stora resa inom försäljningen under ett par år, och fick lära mig mycket om ledarskap och allt vad det innebar att jobba med sälj helt enkelt, säger Christofer Eriksson.

Christofer Eriksson

Efter några år insåg Christofer Eriksson att han inte enbart vill vara anställd utan att han ville bygga upp något från grunden. Han insåg snabbt att han var tvungen att lära sig mer om ekonomi om han ville starta företag och började studera på universitetet. Samtidig fick hans mamma inbrott hemma och när han började titta närmare på larmanordningen insåg han att den var omodern och att tekniken var gammal. Med sin bakgrund i mobilbranschen som präglas av mycket nytänk och ett ständigt uppdaterande föddes tanken att här fanns det en möjlighet att gå in och förändra.

Det tog inte lång tid förrän Christofer Eriksson hade fått sin kompis Niklas Halldén att nappa på idén. Snart körde de runt i Sverige och träffade larmgrossister och kollade på olika typer av larmsystem utan att ha någon större kunskap om branschen.

– Hösten 2009 satte vi igång och började knacka dörr själva Niklas och jag, och efter ett tag insåg vi att det här går att sälja.

Bilen fick agera kontor och kompisarna rekryterades för att hjälpa till att sälja. De första två åren fanns det många tillfällen där Christofer Eriksson tvekade och ifrågasatte vad det var han höll på med, och visst hade det varit lättare att lägga ner och ta ett vanligt jobb. När han tvekade var det en vägran att ge upp och stödet från Niklas Halldén som fick honom att fortsätta.

– Niklas är jätteviktigt i detta, han har pushat på och nog tvekat mer senare och där har jag varit mer positiv. När han har tvekat har jag lyft upp honom och när jag har tvekat så har han lyft upp mig. Vi har kompletterat varandra fantastiskt bra och det är en del i vår framgång och att vi nått dit vi är idag. Vi är två väldigt olika människor men vi har samma värderingar. Vi ser på pengar, hårt arbete, personal och människor på samma sätt.

Att starta företag med någon är precis som att ingå ett förhållande anser Christofer Eriksson. Ett av hans främsta tips till andra entreprenörer är att se till att man verkligen känner personen man vill starta bolag med. Tillsammans driver Niklas Halldén och Christofer Eriksson idag fyra bolag.

– Mitt stora mål är att bygga ett miljardbolag under min livstid, det vill jag absolut göra. Det är en stor grej jag ser framför mig och jag tror att vi kan göra det med Svenska Alarm.

Det är inte bara visionen om att bygga upp ett miljardbolag som är drivande utan även att få se sina medarbetare växa och utvecklas tillsammans med företaget. Christofer Eriksson tror själv att några av hans viktigaste egenskaper är att han bryr sig om människor han jobbar med och alltid strävar efter att ge sina medarbetare en ärlig chans och ett stort förtroende.

– Jag har någonstans en inställning att alla som kommer till oss är människor och min målsättning är att de ska bli stjärnor.

Charlotte Hafström

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist