”Mitt mål är att bygga ett miljardbolag”

NYHET Publicerad

FÖRETAGSAMHET Med ett sinne för försäljning och en stark vilja har Christofer Eriksson gått från att samla på kapsyler, till att sälja golfbollar och nu larm i sitt företag Svenska Alarm med huvudkontor i Malmö.

Christofer Eriksson fick nyligen en hedersutmärkelse som finalist i Svenskt Näringslivs utmärkelse Skånes mest företagsamma människa 2016, en utmärkelse där allmänheten nominerar och röstar fram sina favoriter.

Christofer Erikssons företagsamma resa började redan som ung under uppväxten i Rydebäck utanför Helsingborg. I tidig ålder fick han lära sig att om man vill ha någonting måste man jobba för det.

– En jätteviktig del i mig är att pengar måste man tjäna, det är ingenting man får och det har fortsatt, säger Christofer Eriksson.

Tillsammans med bästa kompisen Alex började han samla på allt möjligt från kapsyler till utbrända fyrverkeripjäser. Snart insåg de att det faktiskt gick att tjäna pengar på samlandet och att de dessutom kunde förena nytta med nöje genom sitt golfspelande. När de två bästisarna spelade golf letade de bollar samtidigt som de senare kunde sälja för att ha råd att själva köpa bollar.

– Vi insåg att det var roligt att tjäna pengar så vi började leta pantburkar också. Vi var pantburksletare de luxe när vi var små, säger Christofer Eriksson.

Vid 14 års ålder började han knacka dörr för första gången och sälja gräddbullar. Det var vid den här tiden som Christofer Eriksson fick upp ögonen för försäljning på riktigt. Efter gymnasiet fortsatte han att jobba inom försäljning, främst som säljare på Tele2. Då var det inget eget företagande som gällde utan det var framförallt säljandet som intresserade. Det var främst möjligheten att påverka och mötet med människor som tilltalade honom.

– Där gjorde jag egentligen min stora resa inom försäljningen under ett par år, och fick lära mig mycket om ledarskap och allt vad det innebar att jobba med sälj helt enkelt, säger Christofer Eriksson.

Christofer Eriksson

Christofer Eriksson

Efter några år insåg Christofer Eriksson att han inte enbart vill vara anställd utan att han ville bygga upp något från grunden. Han insåg snabbt att han var tvungen att lära sig mer om ekonomi om han ville starta företag och började studera på universitetet. Samtidig fick hans mamma inbrott hemma och när han började titta närmare på larmanordningen insåg han att den var omodern och att tekniken var gammal. Med sin bakgrund i mobilbranschen som präglas av mycket nytänk och ett ständigt uppdaterande föddes tanken att här fanns det en möjlighet att gå in och förändra.

Det tog inte lång tid förrän Christofer Eriksson hade fått sin kompis Niklas Halldén att nappa på idén. Snart körde de runt i Sverige och träffade larmgrossister och kollade på olika typer av larmsystem utan att ha någon större kunskap om branschen.

– Hösten 2009 satte vi igång och började knacka dörr själva Niklas och jag, och efter ett tag insåg vi att det här går att sälja.

Bilen fick agera kontor och kompisarna rekryterades för att hjälpa till att sälja. De första två åren fanns det många tillfällen där Christofer Eriksson tvekade och ifrågasatte vad det var han höll på med, och visst hade det varit lättare att lägga ner och ta ett vanligt jobb. När han tvekade var det en vägran att ge upp och stödet från Niklas Halldén som fick honom att fortsätta.

– Niklas är jätteviktigt i detta, han har pushat på och nog tvekat mer senare och där har jag varit mer positiv. När han har tvekat har jag lyft upp honom och när jag har tvekat så har han lyft upp mig. Vi har kompletterat varandra fantastiskt bra och det är en del i vår framgång och att vi nått dit vi är idag. Vi är två väldigt olika människor men vi har samma värderingar. Vi ser på pengar, hårt arbete, personal och människor på samma sätt.

Christofer Eriksson

Att starta företag med någon är precis som att ingå ett förhållande anser Christofer Eriksson. Ett av hans främsta tips till andra entreprenörer är att se till att man verkligen känner personen man vill starta bolag med. Tillsammans driver Niklas Halldén och Christofer Eriksson idag fyra bolag.

– Mitt stora mål är att bygga ett miljardbolag under min livstid, det vill jag absolut göra. Det är en stor grej jag ser framför mig och jag tror att vi kan göra det med Svenska Alarm.

Det är inte bara visionen om att bygga upp ett miljardbolag som är drivande utan även att få se sina medarbetare växa och utvecklas tillsammans med företaget. Christofer Eriksson tror själv att några av hans viktigaste egenskaper är att han bryr sig om människor han jobbar med och alltid strävar efter att ge sina medarbetare en ärlig chans och ett stort förtroende.

– Jag har någonstans en inställning att alla som kommer till oss är människor och min målsättning är att de ska bli stjärnor.

Charlotte Hafström

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så tycker Skånes företagare om sin kommun

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i Skåne har försämrats och det även innan coronakrisen. I Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning får 18 kommuner i Skåne ett sämre sammanfattande omdöme av företagen jämfört med året innan. Bara 11 får ett bättre betyg. Samtidigt är det allt färre kommuner som får ett riktigt lågt betyg. Enbart en kommun hamnar under gränsen för ett godtagbart företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Stöden måste nå ut!

KOMMENTAR Under coronakrisen är det många företagare som kämpar för sin överlevanad. En ny undersökning visar att en stor andel av företagen redan har, eller kommer att, utnyttja de olika stödpaketen. Men om de inte förlängs riskerar vi fler konkurser och neddragningar.
NYHET Publicerad:

Företagen i Skåne tror på fortsatt nedgång

WEBBINARIUM En rekordstor andel företag i Skåne har upplevt sjunkande produktion och försäljning det senaste halvåret. Det visar Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel. Få av dem tror på en snabb återhämtning. Fyra av tio tror att nedgången kommer att fortsätta de kommande sex månaderna. Detta presenterades vid ett webbinarium om det ekonomiska läget nyligen.
NYHET Publicerad:

Fyra av fem företag i Skåne har lägre produktion än normalt

CORONA De ekonomiska effekterna av coronakrisen är fortsatt stora. Det visar en undersökning bland 426 medlemsföretag i Svenskt Näringsliv. Bara 17 procent av företagen uppger att de använder hela sin normala produktionskapacitet.
NYHET Publicerad:

TSL redo att stötta vid omställning

ARBETSMARKNAD Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Katina Korlevska, TSL Trygghetsfonden region Syd.
NYHET Publicerad:

"Vi slåss för att kunna överleva”

GÄSTKRÖNIKA "Det gick så fort. Nästan över en natt började kunderna försvinna och avbokningarna trilla in. Vi restauranger befinner oss nu i en kris som vi aldrig har skådat tidigare. Varje dag går restauranger och hotell i graven, och med dem många arbetstillfällen, livsverk och drömmar. Får vi inte hjälp snart kommer mycket att gå förlorat." Så skriver stjärnkrögaren Tareq Taylor i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Fler lokala åtgärder behövs för att mota krisen

CORONA Allt fler företag påverkas av coronakrisen. Mer än sju av tio företag i Skåne upplever nu att försäljningen har minskat. Det visar en ny undersökning bland Svenskt Näringslivs medlemmar. ”Läget är extremt allvarligt. Många företag som i grunden är livskraftiga har nu stora och akuta problem”, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Krisen tvingade Altitude Meetings att ställa om

FÖRETAGSAMHET Få företag är oberörda av den kris som följt i coronavirusets spår, men vissa branscher drabbas hårdare än andra. Altitude Meetings i Malmö arrangerar möten, konferenser och events och har på kort tid tappat i stort sett alla bokningar i sina lokaler. Nu paketerar de om sina erbjudanden för att fungera digitalt. "Det viktiga är att inte stanna upp utan att fortsätta framåt, om än i andra former", säger vd Yasemin Arhan Modéer.
NYHET Publicerad:

Läget är akut – nu måste jobben räddas

KOMMENTAR De ekonomiska konsekvenserna av coronakrisen drabbar oss i ett rasande tempo, med varsel, permitteringar och konkurser. Nu behövs åtgärder, i ett lika högt tempo. Snabbhet måste gå före perfektion, som Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke påpekade på en presskonferens häromdagen. Det handlar om att rädda jobben och företagen.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Så vill länsstyrelsen mildra krisen

CORONA Coronakrisen har lett till en akut situation för många företag runt om i landet, och det är viktigt att alla hjälper till att dämpa fallet. Nyligen gick Svenskt Näringsliv ut med förslag på vad kommuner, regioner och länsstyrelser kan göra. Länsstyrelsen i Skåne har redan implementerat en del förslag, och fler är på gång.
NYHET Publicerad:

Det gör Skånes kommuner för att stötta företagen i coronakrisen

CORONA Från såväl nationellt som lokalt håll genomförs nu många åtgärder för att mildra krisen som följer i coronavirusets spår. Om du är intresserad av vad som görs i just din kommun så samlar vi här länkar till de åtgärder som är beslutade runt om i Skåne.
NYHET Publicerad:

Ung Företagsamhet Skåne lanserar digital tävlingsdag med anledning av corona

NYTT FORMAT I tider då många aktiviteter och fysiska möten ställs in behöver vi hitta nya lösningar för att kunna leverera saker i ett passande format. Då passar Ung Företagsamhet på att ställa om hela sin tävlingsdag i Skåne till ett digitalt format. 
NYHET Publicerad:

Lokala åtgärder mot coronakrisen

CORONA Många företag drabbas nu hårt av den rådande coronakrisen. Det behövs kraftfulla och snabba åtgärder för att dämpa fallet. På lokal nivå finns det åtgärder som kommuner, regioner och länsstyrelser kan göra för att mildra effekterna av krisen. Vi har listat ett antal förslag till åtgärder. 
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Samverkan i en tid av oro

LIKVIDITET Svenskt Näringsliv skrev i måndags till regeringen och la fram en rad konstruktiva förslag som behöver komma på plats för att stötta företagen i den rådande kris som är på grund av covid-19.
NYHET Publicerad:

Skåne behöver fler företagsamma kvinnor! 

FÖRETAGSAMHET I  Skåne är 12 procent av befolkningen företagsamma. Denna siffra måste bli högre, framför allt bland kvinnor där andelen bara är 7,8 procent. Detta kräver bättre förutsättningar att driva företag i de kvinnodominerade branscherna. 
NYHET Publicerad:

Här är Skånes mest företagsamma kommuner

FÖRETAGSAMHET Skåne har landets sjätte högsta företagsamhet. Båstad har länets mest företagsamma befolkning medan andelen företagsamma personer ökat mest i Perstorp, Vellinge och Ängelholms kommun. Samtidigt minskar företagsamheten bland de yngre och befinner sig nu på en historiskt låg nivå. Det framgår av en ny undersökning från Svenskt Näringsliv.