Att kunna vinna offentliga upphandlingar är viktigt för Malmöföretaget Klottrets Fiende No 1. Företaget sysslar bland annat med klottersanering, fastighetsvård och sopkärlstvätt och har många kommuner bland sina kunder. Ofta brister upphandlingarna, inte minst i uppföljningen. "De hade kunnat förbättras genom dialog mellan kommun och företag", säger Douglas Heinz, vd på Klottrets Fiende No 1.
Tanken med offentliga upphandlingar är att det ska vara rättvist och transparent när skattepengar används för att köpa varor och tjänster. Det ska på förhand vara tydligt hur man bestämmer vem som vinner upphandlingen och vilka krav som ställs på de företag som vill lämna ett anbud. Douglas Heinz tycker att systemet i grunden är bra, men han stöter ofta på problem när det ska tillämpas.
– Något jag upplever som negativt är att många kommuner brister i uppföljningen. Krav som ställs i en upphandling påverkar naturligtvis priset, men en del aktörer prisar in sig väldigt lågt för att sedan inte leva upp till kraven. I min bransch kan det handla om sådant som ålderskrav på bilar eller hur man tar hand om smutsvattnet efteråt. Det blir inte en rättvis konkurrens om kommunen inte följer upp, säger Douglas Heinz.
Att ställa bra och relevanta krav i upphandlingar är svårt. För hårda krav kan leda till att många företag väljer att inte delta i upphandlingen, medan för lätta krav kan leda till oseriösa bud. Douglas Heinz tycker att kommunerna borde kunna bli bättre på att samla in information innan en upphandling, och skulle själv gärna bli mer inkluderad i upphandlingsprocessen. Endast en gång har hans företag kontaktats inför författandet av en upphandling, via en så kallad ”request for information” (RFI) då det bjöds in till diskussion sex månader innan upphandlingen offentliggjordes. Då kunde parterna gemensamt diskutera vilka ändringar som var lämpliga och ifrågasätta punkter de inte var på det klara med.
– Idag skriver kommunerna ofta underlaget utan att veta om det är rimligt, eller ens möjligt, säger Douglas Heinz.
Men det är inte bara före en upphandling som det borde vara viktigt med dialog. Även att följa upp och i efterhand komma med synpunkter borde vara värdefullt. Endast två gånger har Douglas Heinz uppmanats ge feedback till upphandlare, något han önskar se mer av.
– Jag tror vi kan driva utvecklingen snabbare framåt på många områden om vi börjar prata mer med varandra, inte minst om offentlig upphandling, säger Douglas Heinz.
Sara Kempe