Douglas Heinz

Douglas Heinz, vd på Klottrets fiende.

Så vill klottrets fiende förbättra upphandlingar

NYHET Publicerad

KONKURRENS Att kunna vinna offentliga upphandlingar är viktigt för Malmöföretaget Klottrets Fiende No 1. Företaget sysslar bland annat med klottersanering, fastighetsvård och sopkärlstvätt och har många kommuner bland sina kunder. Ofta brister upphandlingarna, inte minst i uppföljningen. "De hade kunnat förbättras genom dialog mellan kommun och företag", säger Douglas Heinz, vd på Klottrets Fiende No 1.

Tanken med offentliga upphandlingar är att det ska vara rättvist och transparent när skattepengar används för att köpa varor och tjänster. Det ska på förhand vara tydligt hur man bestämmer vem som vinner upphandlingen och vilka krav som ställs på de företag som vill lämna ett anbud. Douglas Heinz tycker att systemet i grunden är bra, men han stöter ofta på problem när det ska tillämpas.

– Något jag upplever som negativt är att många kommuner brister i uppföljningen. Krav som ställs i en upphandling påverkar naturligtvis priset, men en del aktörer prisar in sig väldigt lågt för att sedan inte leva upp till kraven. I min bransch kan det handla om sådant som ålderskrav på bilar eller hur man tar hand om smutsvattnet efteråt. Det blir inte en rättvis konkurrens om kommunen inte följer upp, säger Douglas Heinz.

John Erixon och Douglas Heinz
Foto: Alexander Blacker

Douglas Heinz bär ansvaret vidare från sin far, John Erixon, som startade företaget 1986.

Att ställa bra och relevanta krav i upphandlingar är svårt. För hårda krav kan leda till att många företag väljer att inte delta i upphandlingen, medan för lätta krav kan leda till oseriösa bud. Douglas Heinz tycker att kommunerna borde kunna bli bättre på att samla in information innan en upphandling, och skulle själv gärna bli mer inkluderad i upphandlingsprocessen. Endast en gång har hans företag kontaktats inför författandet av en upphandling, via en så kallad ”request for information” (RFI) då det bjöds in till diskussion sex månader innan upphandlingen offentliggjordes. Då kunde parterna gemensamt diskutera vilka ändringar som var lämpliga och ifrågasätta punkter de inte var på det klara med.

– Idag skriver kommunerna ofta underlaget utan att veta om det är rimligt, eller ens möjligt, säger Douglas Heinz.

Men det är inte bara före en upphandling som det borde vara viktigt med dialog. Även att följa upp och i efterhand komma med synpunkter borde vara värdefullt. Endast två gånger har Douglas Heinz uppmanats ge feedback till upphandlare, något han önskar se mer av.

– Jag tror vi kan driva utvecklingen snabbare framåt på många områden om vi börjar prata mer med varandra, inte minst om offentlig upphandling, säger Douglas Heinz.

Sara Kempe

Mer om Klottrets Fiende No 1
  • Klottrets Fiende No 1 grundades 1986, då med namnet All Remove, och drivs sedan snart tre år av andra generationen i familjen.
  • Företaget erbjuder tjänster såsom klottersanering, tak- och fasadtvätt, garagestädning, sopkärls & soprumstvätt och andra liknande tjänster.
  • Tillsammans med dotterbolaget Miljötvätt i Malmö är de ungefär 25 anställda och servar kunder i hela Skåne samt Stockholm. De har kontor i Malmö, Helsingborg och Stockholm.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så stöttar TRR företag som står inför omställning

VARSEL Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. Marie Killander, regionchef för TRR i Skåne, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning. 
NYHET Publicerad:

Så tycker Skånes företagare om sin kommun

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i Skåne har försämrats och det även innan coronakrisen. I Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning får 18 kommuner i Skåne ett sämre sammanfattande omdöme av företagen jämfört med året innan. Bara 11 får ett bättre betyg. Samtidigt är det allt färre kommuner som får ett riktigt lågt betyg. Enbart en kommun hamnar under gränsen för ett godtagbart företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Stöden måste nå ut!

KOMMENTAR Under coronakrisen är det många företagare som kämpar för sin överlevanad. En ny undersökning visar att en stor andel av företagen redan har, eller kommer att, utnyttja de olika stödpaketen. Men om de inte förlängs riskerar vi fler konkurser och neddragningar.
NYHET Publicerad:

Företagen i Skåne tror på fortsatt nedgång

WEBBINARIUM En rekordstor andel företag i Skåne har upplevt sjunkande produktion och försäljning det senaste halvåret. Det visar Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel. Få av dem tror på en snabb återhämtning. Fyra av tio tror att nedgången kommer att fortsätta de kommande sex månaderna. Detta presenterades vid ett webbinarium om det ekonomiska läget nyligen.
NYHET Publicerad:

Fyra av fem företag i Skåne har lägre produktion än normalt

CORONA De ekonomiska effekterna av coronakrisen är fortsatt stora. Det visar en undersökning bland 426 medlemsföretag i Svenskt Näringsliv. Bara 17 procent av företagen uppger att de använder hela sin normala produktionskapacitet.
NYHET Publicerad:

TSL redo att stötta vid omställning

ARBETSMARKNAD Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Katina Korlevska, TSL Trygghetsfonden region Syd.
NYHET Publicerad:

"Vi slåss för att kunna överleva”

GÄSTKRÖNIKA "Det gick så fort. Nästan över en natt började kunderna försvinna och avbokningarna trilla in. Vi restauranger befinner oss nu i en kris som vi aldrig har skådat tidigare. Varje dag går restauranger och hotell i graven, och med dem många arbetstillfällen, livsverk och drömmar. Får vi inte hjälp snart kommer mycket att gå förlorat." Så skriver stjärnkrögaren Tareq Taylor i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Fler lokala åtgärder behövs för att mota krisen

CORONA Allt fler företag påverkas av coronakrisen. Mer än sju av tio företag i Skåne upplever nu att försäljningen har minskat. Det visar en ny undersökning bland Svenskt Näringslivs medlemmar. ”Läget är extremt allvarligt. Många företag som i grunden är livskraftiga har nu stora och akuta problem”, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Krisen tvingade Altitude Meetings att ställa om

FÖRETAGSAMHET Få företag är oberörda av den kris som följt i coronavirusets spår, men vissa branscher drabbas hårdare än andra. Altitude Meetings i Malmö arrangerar möten, konferenser och events och har på kort tid tappat i stort sett alla bokningar i sina lokaler. Nu paketerar de om sina erbjudanden för att fungera digitalt. "Det viktiga är att inte stanna upp utan att fortsätta framåt, om än i andra former", säger vd Yasemin Arhan Modéer.
NYHET Publicerad:

Läget är akut – nu måste jobben räddas

KOMMENTAR De ekonomiska konsekvenserna av coronakrisen drabbar oss i ett rasande tempo, med varsel, permitteringar och konkurser. Nu behövs åtgärder, i ett lika högt tempo. Snabbhet måste gå före perfektion, som Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke påpekade på en presskonferens häromdagen. Det handlar om att rädda jobben och företagen.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Så vill länsstyrelsen mildra krisen

CORONA Coronakrisen har lett till en akut situation för många företag runt om i landet, och det är viktigt att alla hjälper till att dämpa fallet. Nyligen gick Svenskt Näringsliv ut med förslag på vad kommuner, regioner och länsstyrelser kan göra. Länsstyrelsen i Skåne har redan implementerat en del förslag, och fler är på gång.
NYHET Publicerad:

Det gör Skånes kommuner för att stötta företagen i coronakrisen

CORONA Från såväl nationellt som lokalt håll genomförs nu många åtgärder för att mildra krisen som följer i coronavirusets spår. Om du är intresserad av vad som görs i just din kommun så samlar vi här länkar till de åtgärder som är beslutade runt om i Skåne.
NYHET Publicerad:

Ung Företagsamhet Skåne lanserar digital tävlingsdag med anledning av corona

NYTT FORMAT I tider då många aktiviteter och fysiska möten ställs in behöver vi hitta nya lösningar för att kunna leverera saker i ett passande format. Då passar Ung Företagsamhet på att ställa om hela sin tävlingsdag i Skåne till ett digitalt format. 
NYHET Publicerad:

Lokala åtgärder mot coronakrisen

CORONA Många företag drabbas nu hårt av den rådande coronakrisen. Det behövs kraftfulla och snabba åtgärder för att dämpa fallet. På lokal nivå finns det åtgärder som kommuner, regioner och länsstyrelser kan göra för att mildra effekterna av krisen. Vi har listat ett antal förslag till åtgärder. 
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Samverkan i en tid av oro

LIKVIDITET Svenskt Näringsliv skrev i måndags till regeringen och la fram en rad konstruktiva förslag som behöver komma på plats för att stötta företagen i den rådande kris som är på grund av covid-19.
NYHET Publicerad:

Skåne behöver fler företagsamma kvinnor! 

FÖRETAGSAMHET I  Skåne är 12 procent av befolkningen företagsamma. Denna siffra måste bli högre, framför allt bland kvinnor där andelen bara är 7,8 procent. Detta kräver bättre förutsättningar att driva företag i de kvinnodominerade branscherna.