Rasmus och Kjell Jakobsson
Foto: Luckyhouse

Rasmus och Kjell Jakobsson.

Superentreprenören: ”Politiker värdesätter oss jobbskapare alldeles för lite”

NYHET Publicerad

JOBBSKAPARNA Kjell Jakobsson, multientreprenör i Helsingborg, hade från början ingen stark drivkraft att bli egen företagare. Men han har alltid gillat utmaningar och att stå i händelsernas centrum. ”Kicken ligger i känslan av att göra något bra tillsammans med andra”, säger han och utvecklar nu nästa företagsidé, ett koncept med ett flertal hotell, med sonen Rasmus Jakobsson.

Företagsamma människor tenderar att ha varit det sedan ungdomen och Kjell Jakobsson är inget undantag. Redan vid tolv års ålder cyklade han sex km till utlämningsstället för att hämta de tidningar han skulle sälja. Första sommarjobbet var på Hemglass där han knackade dörr i kvarteren.

– Lycka var när jag fyllde 15 och fick moped. Då hann jag, förutom att gå i skolan, även städa på ett bygglager och sälja tidningar på söndagar. Jag hade alltid pengar och förstod tidigt att man måste tjäna in dem, säger Kjell Jakobsson.

Skolan gick hyfsat men gymnasiestudierna ”gav inget” så de avslutades i förtid. Drömmen var att bli artist eller skådespelare. Men det blev en annons från Fritidsresor vilka sökte reseledare som kom att bli ett avgörande val på fler än ett sätt.

– Det jag lärde mig som reseledare har jag haft glädje av resten av livet och det har präglat mig såväl som anställd som egen företagare. Det blev Grekland, Marocko och Spanien och på Mallorca träffade jag den som också betytt mycket för mig i livet, min då blivande fru Karin.

Första steget in i besöksnäringen var när han i egenskap av receptionschef var med och startade upp hotell Sergel Plaza i Stockholm. Därefter var det med mycket kort betänketid han sa ja till att ta över hotell Gustav Fröding i Karlstad som visade röda siffror.

– De tio åren i Karlstad var mina roligaste företagarår. Vi drev hotell, restaurang och nattklubb med ca 60 anställda och min bror Mats var också med i verksamheten där det röda snart var ett minne blott, säger Kjell Jakobsson.

Kjell Jakobsson
Foto: Luckyhouse

Kjell Jakobsson

I slutet av 90-talet var det dags att ta över Grand Hotel i Helsingborg som genomgick en stor förändring och uppsving efter en stor investering 2002. Garden Hotell i Malmö togs också över vid ungefär samma tid. Samtidigt startades också eventbolaget Upplevelsebyrån och det ingicks delägarskap i resebyrån Travelpoint.

– Som den entreprenör jag är tycker jag det är kul att bygga upp verksamheter men när det är på plats tappar jag lite fokus.

I Helsingborg var under tiden fotbollsklubben HIF konkursmässig. Kjell Jakobsson, som också haft en dröm om att bli elitspelare i fotboll, kunde därför inte säga nej när han blev tillfrågad om han ville ansvara för den kommersiella verksamheten för att få klubben på fötter.

– Det dröjde inte länge förrän jag även var både klubbdirektör och sportchef. På drygt två år vände vi siffrorna och klubben blev skuldfri enligt plan 2011, säger Kjell Jakobsson.

Men för första gången började arbetsbelastningen kännas av och när Petter Stordalen på Choice Hotels kom med ”an offer you can´t refuse” på Grand tog han det positivt och tänkte att han var färdig med hotell i sitt liv. Men så var det det där med att nappa på utmaningar, det dröjde inte länge förrän frågan ställdes: vad sägs om att starta ett hotell på Mallorca?

– Sagt och gjort, vi tog över det som vi nu kallar hotel Feliz i Palma som vi fortfarande har kvar och som min bror driver med 15 anställda. Man ska inte vara rädd för att satsa och testa nytt!

Tillsammans med goda vänner tog Kjell och Karin Jakobsson också över restaurang Barfota i Helsingborg 2008. 2014 strosade Kjell Jakobsson utmed Kullagatan och hejdade sig när han såg hotell Viking, ett mindre men centralt hotell. Kanske de skulle satsa på ett litet hotell i alla fall? Javisst. Nu heter det V Hotel och har ca 14 anställda.

– Här har vi tagit vårt egna koncept fullt ut, att ha fokus på värdskap. Vi vill applicera känslan av att det ska vara hemlikt och våra gäster är inte enbart gäster, vi ser dem som våra vänner. Våra vänner är också välkomna till Statt i Hässleholm som vi tog över förra året, säger Kjell Jakobsson.

Hustrun Karin Jakobsson har under alla år varit högst delaktig i hotellägandet och även stått för kreativitet, design och inredning. Fokus har varit att det ska kännas som att komma hem i stället för till ett hotell, att sitta i ett trevligt vardagsrum i stället för i en lobby.

Sonen Rasmus Jakobsson är nu den som driver på för att addera ytterligare hotell under den gemensamma hatten som heter Room Republic och där det senaste förvärvet är Hotel Helsing i Helsingborg som kommer att ha en nyöppning till hösten. Här kommer Rasmus Jakobsson ha det största ansvaret.

– Olika kommuner har olika företagsklimat men jag måste lyfta på hatten för Helsingborg som har totalt förvandlats de senaste ca fem åren på ett mycket positivt sätt, säger Kjell Jakobsson.

Han är också ordförande i Helsingborgs Hotellgrupp och lyfter genom den vad besöksnäringen bidrar med när det gäller jobb för de med kortare utbildning samt utlandsfödda.

– Jag anser att politiker värdesätter oss jobbskapare alldeles för lite. Nu har vi högkonjunktur men när den viker så kommer vi ha behov av en sänkt arbetsgivaravgift för unga igen. Det är särskilt viktigt för mindre företag, säger Kjell Jakobsson.

Missade vi att skriva att han tidigare också startat fastighetsbolag i Spanien, Scand Estates, och en livsmedelsbutik i Marbella, Scand Supermarket, med svenska varor? Samt varit delägare i Windfinder som importerar viner?

– Att vara entreprenör och jobbskapare är en livsstil där gränsen mellan arbete och ledighet suddas ut, säger Kjell Jakobsson och det glittrar i ögonen när han tänker på framtiden.

Eva Frisk

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ungdomar, er tid är nu

KOMPETENS Det blir inte alltid som man har tänkt sig. Det här året gäller också det i högre grad än annars. Enligt Ungdomsbarometern (UB) säger tre av tio gymnasieungdomar att deras framtidsplaner förändrats på grund av coronapandemin.
NYHET Publicerad:

För miljön och klimatets skull krävs visioner

MILJÖN Den kris som världen och Sverige går igenom 2020 har satt många spår i samhället. Det gäller inte minst ekonomin och hur vi ska kunna återstarta världen. Många debattörer har påtalat att en återstart behöver vara ”grön” och att det är viktigt att vi tar tillfället i akt att investera i klimatsmarta lösningar. Men problemet ligger inte i att investeringarna ska vara gröna utan när och om det blir några investeringar. För i grunden handlar investeringar i grön teknik mindre om pengar och desto mer om brist på visioner, långa tillståndstider och byråkrati.
NYHET Publicerad:

”Vi ser ingen ljusning förrän nästa år”

HANDELN Coronakrisen har slagit hårt mot många företag. Agnetha Estberger driver Anina, en brud- och festbutik i Helsingborg som säljer kläder och accessoarer till högtidliga tillfällen. Förbudet mot folksamlingar med fler än 50 personer har i praktiken tvärbromsat hela branschen. Agnetha Estberger efterfrågar en större förståelse från politikerna för att krisen ännu inte är över. ”Vi ser ingen ljusning förrän nästa år”, säger Agnetha Estberger.
NYHET Publicerad:

Förtroendet för kommunala upphandlingar har aldrig varit lägre

UPPHANDLING Svenskt Näringsliv mäter varje år företagsklimatet i kommunerna. Bland annat hur företagen upplever att upphandlingarna fungerar i kommunerna. Resultatet i år var nedslående - betyget har aldrig varit lägre, 2,63 på en 6-gradig skala. 
NYHET Publicerad:

Coronakrisen synliggör skatteproblem

SKATTER Coronapandemin har ställt hela vår tillvaro på ända. Sedan mitten av mars har många företag och i vissa fall hela branscher befunnit sig i fritt fall. Andra företag har drabbats genom brutna leveranskedjor, handelshinder och arbetskraft som stoppats vid gränsen. Ingen har lämnats oberörd. 
NYHET Publicerad:

”Det krävs stora stimulansåtgärder för att återhämta oss ur krisen”

EU Bara månader efter att den nya EU-kommissionen tillträdde och presenterade sina planer för den kommande mandatperioden slog coronapandemin till. Till de stora utmaningarna, som Brexit och en ny långtidsbudget, lades nu ytterligare en: att få EU att återhämta sig ur en medicinsk och ekonomisk kris. Vi har träffat chefen på Svenskt Näringslivs EU-kontor i Bryssel, Anders Edholm, för att höra vad svenska företag bör hålla koll på i EU den närmaste tiden.
NYHET Publicerad:

Prioritera elförsörjningen nu

ENERGI Nu är vi i snabb takt på väg in i en ny tidsålder. I Sverige har vi ett av världens mest fossilfria elsystem. Ungefär 98 procent av elen vi använder produceras utan koldioxidutsläpp. Dessutom sker produktionen till en låg kostnad vilket har inneburit en viktig konkurrensfördel för svensk industri. Det är ingen överdrift att säga att låga och stabila elpriser har varit en grundförutsättning för vårt välstånd.
NYHET Publicerad:

Näringslivsakademi för unga skånska beslutsfattare

UTBILDNING Svenskt Näringsliv i Skåne startar en spetsutbildning för unga – Näringslivsakademin Skåne. Utbildningen ger deltagarna en chans att fördjupa sig i näringslivsfrågor och bli riktigt duktiga på vad som krävs för att skapa ett välmående företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Vi blickar framåt – dags att starta igång Sverige

KRÖNIKA I sommartider brukar de flesta känna glädje och inspiration. Man har gjort en summering av hur verksamheten gått det senaste halvåret och gjort upp planer för det kommande halvåret och förhoppningsvis då med en känsla av nöjdhet och framtidstro.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Ulrika Forsgren Högman

FÖRETAGSKLIMAT Vi har träffat Ulrika Forsgren Högman, ny förvaltningschef för kommunledningskontoret i Lomma kommun med ansvar även för kommunikation och näringslivsfrågor, för en kort intevju. Läs hennes tankar om sin roll här.
NYHET Publicerad:

Vi behöver kraftsamla för jobben

DEBATT De ekonomiska konsekvenserna av coronapandemin är stora. Nu behöver Sverige införa ett ambitiöst program för att återstarta ekonomin och öka vår konkurrenskraft inför framtiden, skriver Jan-Olof Jacke, vd på Svenskt Näringsliv, och Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv Skåne, i denna debattartikel.
NYHET Publicerad:

Bluffaktura – så här gör du

SÄKERHET Bluffakturor är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Här får du tips på hur du hanterar en bluffaktura.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

Flygplatschef tror på framtiden – men det kan ta tid att komma tillbaka

CORONAKRISEN När coronakrisen slog till försvann 99 procent av alla passagerare från Malmö Airport. I avgångshallen, som normalt brukar eka av liv, är det allt som oftast tomt. Men nu börjar resandet så sakteliga komma igång igen med fler avgångar och fler passagerare. ”Det finns en lust och en önskan efter att resa och den kommer inte att försvinna”, säger flygplatschefen Peter Weinhandl.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

Så stöttar TRR företag som står inför omställning

VARSEL Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. Marie Killander, regionchef för TRR i Skåne, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning. 
NYHET Publicerad:

Så tycker Skånes företagare om sin kommun

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i Skåne har försämrats och det även innan coronakrisen. I Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning får 18 kommuner i Skåne ett sämre sammanfattande omdöme av företagen jämfört med året innan. Bara 11 får ett bättre betyg. Samtidigt är det allt färre kommuner som får ett riktigt lågt betyg. Enbart en kommun hamnar under gränsen för ett godtagbart företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Stöden måste nå ut!

KOMMENTAR Under coronakrisen är det många företagare som kämpar för sin överlevanad. En ny undersökning visar att en stor andel av företagen redan har, eller kommer att, utnyttja de olika stödpaketen. Men om de inte förlängs riskerar vi fler konkurser och neddragningar.
NYHET Publicerad:

Företagen i Skåne tror på fortsatt nedgång

WEBBINARIUM En rekordstor andel företag i Skåne har upplevt sjunkande produktion och försäljning det senaste halvåret. Det visar Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel. Få av dem tror på en snabb återhämtning. Fyra av tio tror att nedgången kommer att fortsätta de kommande sex månaderna. Detta presenterades vid ett webbinarium om det ekonomiska läget nyligen.
NYHET Publicerad:

Fyra av fem företag i Skåne har lägre produktion än normalt

CORONA De ekonomiska effekterna av coronakrisen är fortsatt stora. Det visar en undersökning bland 426 medlemsföretag i Svenskt Näringsliv. Bara 17 procent av företagen uppger att de använder hela sin normala produktionskapacitet.