NYHET12 mars 2019

Unga företagare intog Emporia i Malmö

Under tre dagar var Emporia köpcenter fyllt till bredden av sann entreprenörskapsanda. 375 UF-företag tog tillfället i akt och presenterade sina produkter och tjänster för en bred publik. Ett av företagen, Skymning UF, tillverkar doftljus av ljusstumpar från Lunds domkyrka. "Jag tycker att det som varit mest lärorikt är att vi har fått planera allting själva från grunden, att vi har byggt ett eget företag från grunden", säger Ella Hall från Katedralskolan i Lund.

För sjätte året i rad arrangerades mässan för Ung Företagsamhet (UF) i Skåne på Emporia. Mässan pågick under tre dagar då sammanlagt 375 duktiga UF-företag ställde ut och presenterade sina framtagna produkter och tjänster. Genom Ung Företagsamhets utbildning har eleverna startat och drivit företagen under ett års tid.

Ella Hall, Julia Asp, Evelina Holmstedt, Teodor Bunke och Anna Svensson från Katedralskolan i Lund har tillsammans startat företaget Skymning UF, som tillverkar doftljus av återvunna ljusstumpar från Lunds domkyrka.

Ella Hall

– Tanken var att vi ville göra något som påverkar miljön positivt och därför valde vi att göra något där man kan återvinna något som redan har använts, förklarar Ella Hall.

Eleverna bakom Skymning UF har lärt sig mycket under sin företagsresa, men det de tar med sig mest enligt Ella Hall är självständigheten det har skapat.

– Jag tycker att det som varit mest lärorikt är att vi har fått planera allting själva från grunden, att vi har byggt ett eget företag från grunden. Man blir mer självständig och tar för sig mer, det går inte att vara för försiktig. Jag har lärt mig att man kan ta mer ansvar än vad man kanske tror, att man kan vara mer självständig än vad man tror, säger hon.

Clara Kraft, Hugo Schwarz, Emma Axelsson, Victor Lundahl Olsson och Thea Jönmark går på Katedralskolan i Lund och har startat UF-företaget Samsara, som satsar på cirkulär ekonomi genom att återvinna secondhandkläder.

Hugo Schwarz, Clara Kraft och Emma Axelsson, Samsara UF.

– Vi har köpt in baskläder från secondhandaffärer, tvättat och fräschat upp dem med våra egendesignade tryck. Vår ambition har varit att minska påverkan på klimatet genom att återvinna och att få personer som kanske inte brukar handla secondhand att bli bekväma med det. Hittills har vårt UF totalt sparat cirka 72 000 liter vatten och 42 kilo koldioxid, säger Hugo Schwarz som själv designat många av trycken.

Linn Granehult, Clara Koch, Viktor Nilsson, Tim Lövskog och Victoria Niilekselä från Katedralskolan har tillsammans utvecklat, designat och producerat ett helt eget sällskapsspel i företaget Skånespelet UF.

– Vi visste att vi ville göra något om Skåne, och kom snabbt fram till att vi skulle göra ett brädspel. Vi ville göra ett spännande spel där man samtidigt lär sig något, och kunna sälja det till skolor till exempel. Det har varit otroligt kul och häftigt att utveckla en produkt helt från grunden, säger Viktor Nilsson.

Viktor Nilsson och Tim Lövskog, Skånespelet UF.

Han är också glad och stolt över att försäljningen gått bra.

– Vi har lyckats nå en bred målgrupp med allt från privatpersoner, skolor och äldreboenden. Det känns som att vi har lyckats göra något nyttigt när personer kan lära sig något från vårt spel, berättar Viktor Nilsson.

Alla som ställer ut på mässan får möjlighet att möta många olika typer av kunder genom köpcentrets kundflöde. En genomsnittlig dag kommer närmare 16 000 människor till Emporia, vilket innebär många potentiella kunder för UF-eleverna.

Philip Allgoth, tf regionchef Ung Företagsamhet i Skåne.

– Detta är sjätte året vi är på plats på Emporia. Tidigare har vi varit i mer traditionella mässhallar men känt att det inte bidragit till samma möjlighet att möta potentiella kunder som här på Emporia. Det är en fantastisk möjlighet för UF-eleverna att växa i sin roll som entreprenörer och säljare i dessa möten med kunder, säger Philip Allgoth, tillförordnad regionchef UF Skåne.

Entreprenörskap
Skriven avSofie Andersson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist