LogoLogo
LogoLogo
Nyhet27 april 2017

Demokratisera entreprenörskap för unga

Vi lever i en värld där kunskapsmonopolet blir mindre och mindre för varje dag som går, en värld där du via internet kan delta i kurser och program på Yale, Harvard och andra världsberömda lärosäten utan kostnad, där du hittar data, analyser och fakta online och där du via olika communityn på nätet kan få direkt feedback och kritik på din kod, dina skrivna alster eller dina foton och på så sätt utvecklas inom ditt värv. Den kunskap som tidigare ägdes av några få finns idag tillgänglig för alla med en uppkopplad enhet och internet.

Dan Lainio

I och med den tekniska utvecklingen har inte bara tillgången till kunskap blivit mer lättillgängligt. Att bygga ett företag, att gå från pappersidé till säljbar produkt kräver inte samma stora kapitalinvesteringar som för bara några decennier sedan. Företagandet har även det blivit allt mer demokratiserat. När kunskapen blir allt mer lättillgänglig och instegströskeln för att förverkliga idéer blir lägre handlar det mer om färdigheter och självförtroende än förutsättningar och kapital.

”Den som vill, den kan” har en helt annan innebörd idag än igår. Genom hela vårt entreprenörskap har vi haft som röd tråd att möjliggöra entreprenörskap för andra. Att driva egna vinstdrivande företag vars mission är att boosta andra småföretag är en del av det. Att vara engagerad i Ung Företagsamhet som stödgivare eller driva UngDrive i Eskilstuna är en annan del.

UngDrive är ett utbildningskoncept där framstående företagare hjälper ungdomar som är 15-18 år att starta företag och tjäna egna pengar under sommarlovet. Tack vare Sparbanksstifelsen Rekarne, Företagarna i Eskilstuna/Torshälla och Eskilstuna Kommun kommer ett 40-tal ungdomar i Eskilstuna ges möjligheten att driva egna företag med andra unga erfarna entreprenörer som coacher. Med ett litet startkapital på fickan ska de gå från idé till tjänst eller produkt och slutligen intäkter.

Till skillnad från vad skeptikern tror är det primära målet inte att ungdomarna ska lära sig att driva bolag, även om det är en viktig del av det hela. Vi vet att vi, genom att exponera unga för företagande i ung ålder och med entreprenörskap som verktyg, kan bidra till att utveckla entreprenöriella förmågor, förmågor och färdigheter som de kommer ta med sig resten av livet. I det långa loppet handlar det om att demokratisera olika livsval och oavsett vilken riktning du väljer att ta senare i livet så ska du ha rätt verktyg att bli den förändringsfaktor som behövs och göra den skillnad du vill, utan att vara begränsad av bristande självförtroende, färdigheter eller självkänsla.

Dan Lainio och Adam Gyllhamn
HiYa AB

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist