Martin Eriksson, Ludwig Claesson, Eric Windahl, Lars Knapasjö, Elmer Törnquist och Benny Krig-Knapasjö
Foto: Björn Lindgren

Martin Eriksson, Ludwig Claesson, Eric Windahl, Lars Knapasjö, Elmer Törnquist och Benny Krig-Knapasjö är gänget bakom TimeApp

Från socionomutbildning till IT-entreprenör

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSSKAP Lars Knapasjö är en företagare och entreprenör med flera strängar på sin lyra. Nu spänns en av dem ytterligare och står inför ett genombrott såväl ekonomiskt som användarmässigt.

Lars Knapasjö

Lars Knapasjö, entreprenören med många stängar på sin lyra

Foto: Björn Lindgren

Ett yrkesliv kan ta olika turer. Resan kan gå upp och ner, hit och dit, inåt och utåt. Det är kanske en bra beskrivning av hur Lars Knapasjö har tagit sig dit han är idag.

Med en utbildning som socionom i bagaget hamnade Lars snart i att jobba med informationsfrågor som ledde till bland annat Scania och dåvarande Grossistförbundet (numera Svensk Handel).

Efter en tid hoppade Lars av den banan och flyttade från storstaden och tog en del uppdrag, ofta kopplat till information. Det i sin tur ledde till att Lars 2004 köpte branschtidningen Screen & Marknaden där han varit engagerad under några år.

2007 anställdes Martin Eriksson. Lars och Martin hade träffats via en idrottsförening där Martin hade ansvarat för en skate-sektion. Väl "ombord" var uppdraget att jobba med tidningen och göra en del programmering.

Tillsammans började Martin och Lars också fundera på om de kunde ta fram någon egen produkt som var möjlig att skala upp. Det gjordes bland annat ett seriöst försök att ta fram en form för att göra fyrkantiga äggmuffins med möjlighet till reklamtryck.

- Vi knäckte en hel del ägg när vi jobbade med att ta fram en prototyp, berättar Martin Eriksson.

Några år senare anställdes även Daniel Lindén. Tillsammans med Martin började Daniel att utveckla den interna tidredovisningen för att få en bättre kontroll och uppföljning på olika uppdrag de hade. 2010 hade en beta-version av TimeApp tagits fram. Den första versionen var ett utpräglat tid- och projektredovisningssystem.

- Snart fick vi vår första kund och samspelet har varit viktig för den fortsatta utvecklingen eftersom han frågade efter fler funktioner och kom med förslag till förbättringar, säger Lars Knapasjö.

Idag beskriver Lars och Martin TimeApp som ett kompakt affärssystem och de vi har ungefär 500 kundföretag i Sverige. Lars ledstjärna för företagandet är att det ska vara enkelt för användare och det ska vara ett enkelt avtal.

- Vi kallar det för KISS - keep it simple stupid, berättar Lars.

Under 2015 ökade omsättningen med 400% och under 2016 med 300%. I år är målet att nå positivt kassaflöde och ett positivt resultat för TimeApp.

Utvecklingen av produkten fortsätter med branschanpassade versioner och det finns en engelskspråkig version som redan har kunder i alla världsdelar.

Utvecklingsarbetet har tagit lång tid och det har kostat en del pengar. Finansieringen har skett genom tidningen Screen & Marknaden som gått med överskott.

- Genom att finansiera utvecklingen själva har vi kunnat behålla kontrollen och undvikit avkastningskrav från externa ägare. Det har fått ta den tid som behövts helt enkelt, tillägger Lars.

Några av kunderna finns inom kommuner. Offentliga upphandlingar är inte alltid så lätta att jobba med då upphandlingsunderlagen och kraven är många och omständliga.

- Det tar emot att ge sig in i upphandlingar och det är något som vi också hör från andra företagare, säger Lars.

Ett annat problem som de har stött på påverkar innehållet i TimeApp. Det är viktigt att följa de krav som t ex ställs på personalliggare inom byggsektorn. Vilka dessa krav är verkar inte ens Skatteverket själva kunna beskriva.

- För att göra en liknelse. Det kan på ett ställe stå att det skall vara en blå bil. Längre ner i det finstilta står det sedan att ”med blå bil menar vi en grön bil”, beskriver Martin.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Strålande konjunktursignaler

KONJUKTUR Svenskt Näringslivs företagarpanel visar att konjunkturen är stark för de Södermanländska företagen. Länets företag är mer positiva om framtiden än i alla andra län. "Vi anställer för att hinna med i produktionen men det är svårt att hitta personer med rätt kompetens", säger John Sheiakh som driver Sörmlands Maskinservice AB och Svensk Legosmide AB.
NYHET Publicerad:

Hon skräddarsyr arbetsplagg för kvinnor

FÖRETAGANDE Kläder betyder mycket för hur man känner sig och uppfattas i sin yrkesroll. Därför utvecklar Johanna Söderström arbetskläder designade för kvinnor.
NYHET Publicerad:

Stark konjunktur i Södermanland

PRESSMEDDELANDE Svenskt Näringslivs företagarpanel visar att konjunkturen är stark för företagen i Södermanland. I panelen svarar företagen på frågor om hur de förväntar sig att produktion/försäljning, investeringar och antal anställda kommer att utveckla sig under de kommande sex månaderna. Företagen är positivare än på många år.
NYHET Publicerad:

Nyköping fortsätter backa i rankingen

FÖRETAGSKLIMAT Fem år i rad har Nyköping backat i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet och stannar på plats 130 bland landets 290 kommuner i den alldeles nya mätningen. Kommunen har jobbat mot ett mål om att komma på topp 50 år 2017. Det målet nåddes således inte och nu pågår ett arbete för att identifiera framtida målsättningar. "En nära samverkan mellan kommunen och näringslivet är en tung faktor för att företagsklimatet i Nyköping ska lyfta", säger säger Urban Granström, socialdemokrat och kommunstyrelsens ordförande.
NYHET Publicerad:

Framgångskurvan bryts för Strängnäs

FÖRETAGSKLIMAT Den snabba klättringen för Strängnäs i Svenskt Näringslivs ranking bryts. Kommunen sjunker och når inte målet Topp 50. "Jag ser resultatet i rankingen som en tillfällig sättning. Det är förstås tråkigt, men det ger oss samtidigt tillfälle att ompröva hur vi arbetar med näringslivsutveckling. Jag är övertygad om att Strängnäs kommer tillbaka i Svenskt Näringslivs ranking", säger Jacob Högfeldt (M), kommunstyrelsens ordförande sedan valet 2014.
NYHET Publicerad:

Trosa, Gnesta och Katrineholm toppar rankingen

FÖRETAGSKLIMAT Trosa, Gnesta och Katrineholm – så ser toppen ut i Södermanland i årets ranking av företagsklimatet. Eskilstuna är den kommun som förbättrar sin rankingplacering mest.
NYHET Publicerad:

Trosa bäst och Eskilstuna klättrar mest!

PRESSMEDDELANDE Trosa kommun har för elfte året i rad Södermanlands bästa företagsklimat i Svenskt Näringslivs ranking. Jämfört med landets samtliga kommuner kommer Trosa på plats 9 vilket är oförändrat jämfört med i fjol.
NYHET Publicerad:

”Jag kan inte göra allt – men jag kan göra något”

VÄLFÄRD Lora Leijoned är skattejuristen som efter att ha blivit sjuk på grund av stress bestämde sig för att själv försöka göra något för att stoppa den galopperande stressen i samhället. För ett och ett halvt år sedan startade hon Din Vårdcentral i Nyköping som på kort tid fått många nya patienter.
NYHET Publicerad:

En eftermiddag med företagarfrågor i fokus

ARBETSGIVARDAG Svenska företagare befinner sig i en förändlig värld – mer nu än på mycket länge. Då är det bra att vara förberedd och påläst kring en del av alla arbetsgivarfrågor. Därför anordnade Svenskt Näringsliv en eftermiddag, vigd åt arbetsgivare, med ambition att tillhandahålla nyttig information och ny kunskap tillsammans med inspiration och gott sällskap.
NYHET Publicerad:

Var femte Sörmlandsföretag har övervägt att flytta

KOMMENTAR När vi frågar 1028 företagare i Sörmland om de någon gång övervägt att flytta sin verksamhet till en kommun med bättre företagsklimat så svarar 20 procent att de har gjort det. Lokalpolitikernas ansvar för företagsklimatet är ett större ansvar än vad många inser.
NYHET Publicerad:

Glädjande skattebesked

SKATT I helgen kom besked om att regeringen backar om två skadliga skatteförslag. Det gäller en höjning av den så kallade Entreprenörsskatten och att sänka brytpunkten till den statliga inkomstskatten. "Det är glädjande besked för företagare och entreprenörer i Sverige. Förslag om entreprenörsskatten skulle medfört 3 miljarder kronor i ökad skatt på företrädesvis landets små- och medelstora företag", säger Björn Lindgren, regionchef för Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskap i blodet

ENTREPRENÖRSKAP Att vara entreprenör är att hitta affärsmöjligheter, att söka ”hål” i marknaden som kan fyllas. Robert Wessberg är i hög grad en person som faller in i den beskrivningen. Tex har han med Företaget Ad-Vice utvecklat ett helhetskoncept med smarta digitala skyltar som kan användas i butiker, på stationer eller var som helst för intern eller extern exponering. I höst sjösätter han ytterligare ett företag.
NYHET Publicerad:

Stärk yrkesutbildning för vuxna

KOMPETENSFÖRSÖRJNING En väl fungerande kompetensförsörjning ställer krav på kvalitén i utbildningssystemet. Ur företagens synvinkel är utmaningen att attrahera, utveckla och behålla rätt medarbetare. Innan det är möjligt måste dock företagen hitta rätt kompetens, något som idag många företag upplever problematiskt. För att regeringen ska uppfylla sitt mål om EU:s lägsta arbetslöshet 2020, krävs inte minst åtgärder för att skapa en bättre rörlighet och matchning på arbetsmarknaden.
NYHET Publicerad:

Behåll valfrihet med tydliga kvalitetskrav

VÄLFÄRDSFÖRETAG "Vi kommer inte klara av att hålla vår välfärdsnivå om de privata aktörerna förvinner", säger Helena Dyrén som driver förskolan Växthuset i Strängnäs och menar att man istället måste värna om företagandet i sig och inte låta det inte bli svårare att vara företagare.
NYHET Publicerad:

Vi behöver ge arbetsgivarna mod att anställa

ARBETSRÄTT Svenskt Näringslivs arbetsrättsexperter fokuserar på tydliga och enkla regler anpassade till företagens behov. För att skapa fler jobb krävs mer attraktiva och enklare regler för företag att anställa. Sammantaget återkommer de arbetsrättsliga frågorna till det förhållande mellan parterna på arbetsmarknaden, som ligger till grund för en smidig och enkel arbetsmarknadsfunktion.
NYHET Publicerad:

Vad händer på Svenskt Näringsliv i Södermanland under hösten?

HALLÅ DÄR Nu börjar sommaren lida mot sitt slut och ett nytt arbetsår tar vid. Vad kommer Svenskt Näringsliv i Södermanland att syssla med under hösten? Det har regionchef Björn Lindgren bra koll på.
NYHET Publicerad:

Växande företag skapar jobb

FÖRETAGSKLIMAT Grunden för välfärden återfinns i förtegsamma människor som startar och driver företag. Avdelningen för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv arbetar dagligen med att skapa bättre förutsättningar för företag, regionalt och lokalt genom ett bättre företagsklimat. Något som idag blir än mer viktigt, för att nå regeringens mål om EU:s lägsta arbetslöshet år 2020.
NYHET Publicerad:

Så lyckas du med exporten

EXPORT Med en liten inhemsk marknad blir internationella marknader allt viktigare för svenska företag. Vilka är framgångsfaktorerna för företag som lyckas med sina exportsatsningar, vilka fallgropar bör undvikas och vilken hjälp finns att få? Under ett seminarium anordnat av Svenskt Näringsliv fick deltagarna en introduktion i hur man tar sin produkt eller tjänst ut i världen
NYHET Publicerad:

Därför testamenterades företaget till medarbetarna

ENTREPRENÖRSKAP 1997 började Marie Svensson på Tjeders Industri AB i Malmköping, då ett ekonomiskt ganska skakigt företag. "Min plan var att ge Tjeders ett år, men jag är fortfarande kvar" säger Marie som numera är vd på företaget. Maria är dessutom nyvald ledamot i Svenskt Näringslivs styrelse och SME-kommitté.
NYHET Publicerad:

Tre berättelser om brott

SÄKERHET "En företagare måste vara allkonstnär. Brottslighet som riktas direkt mot dem och deras anställda eller som de indirekt drabbas av är tyvärr en av de saker som allt för många företagare behöver hantera. 55 procent av Sörmlands företag upplever att brottslighet är ett problem för dem. För att förstå mer om detta har jag prata med några företagare." Läs Björn Lindgrens tre berättelser som visar vad företagen har att hantera.