Svenskt Näringsliv logoSvenskt Näringsliv logo
LogoLogo
LogoLogo
NYHET12 maj 2020

Jobb i hemtjänsten räddar Åsas resebyrå

"Nu gäller det att få företaget att överleva. Det kommer att bli en utslagning bland resebyråerna, men när coronakrisen är över har företagen som finns kvar jättemycket att göra", säger Åsa Plantin som i avvaktan på vändningen är timanställd inom hemtjänsten.

I mars stängde Åsa Plantin butiken men håller telefonkontakt med sina kunder.Foto: Privat
"Jag trodde att det mesta skulle rulla igång i juni. Som det ser ut för tillfället blir det inte möjligt att öppna alls i sommar", säger Åsa Platin som just nu arbetar inom hemtjänsten.
Foto: Privat

Hon har arbetat många år inom resebranschen, sedan 2004 som egen företagare på Globus Åsas Resebyrå i Katrineholm. Det har gått bra för henne, riktigt bra.

– Huvudinriktningen är privatresor. Kryssningar på Östersjön svarar för ungefär 75 procent av omsättningen, berättar Åsa Plantin.

Resebyrån sköter dessutom hotell- och flygbokningar över hela världen. Bussresor står också på programmet.

Tog brutalt slut

I mars tog allting brutalt slut. Åsa Plantin stängde butiken men håller telefonkontakt med sina kunder.

– 90 procent av samtalen handlar om avbokningar, 10 procent om ombokningar, konstaterar hon.

Åsa Plantin var optimistisk ganska länge.

– Jag trodde att det mesta skulle rulla igång i juni. Som det ser ut för tillfället blir det inte möjligt att öppna alls i sommar.

Åsa Plantin har dock ambitionen att inte ge upp. Hon är helt inställd på att fortsätta jobba i hemtjänsten så länge försäljningen av resor är obefintlig för att sedan förhoppningsvis kunna starta upp det egna företaget igen.

Av alla stödinsatser för företagens överlevnad har inte mycket varit tillämpbart för Globus Åsas Resebyrå.

– Jag driver företaget som enskild firma. Nu blir egenavgiften lägre. Sedan får jag lokalhyran halverad under tre månader. Det är allt, säger Åsa Plantin.

Intäkterna noll

– Sedan UD avrådde från alla utlandsresor som inte är absolut nödvändiga har våra intäkter varit noll. Det är en mycket allvarlig situation, menar Anna-Karin Staflin på Gränslösa Resor AB i Vingåker.

Hon och grundaren Lotta Borgiel är de enda medarbetarna. Företaget har funnits sedan 2003 och arrangerar egna paketresor för privatpersoner, i huvudsak till destinationer utanför Europa.

I förra veckan gav regeringen Kammarkollegiet i uppdrag att undersöka möjligheten att mildra resebranschens kris med ett vouchersystem, alltså tillgodohavanden eller presentkort till resenärerna. Det är inget alternativ som Anna-Karin Staflin tror på.

– Vi och hela branschen behöver en form av räddningsfond för att klara de akuta likviditetsproblemen, betonar hon och nämner att både Norge och Danmark inrättat sådana fonder.

Fördelen för Gränslösa Resor är att man genom åren lyckats bygga upp starka ekonomiska muskler. Det gör att kunderna fått tillbaka de pengar som de betalat för resor som inte kan genomföras.

En förtroendebransch

– Det här är en förtroendebransch. Vi vill naturligtvis behålla kunderna, poängterar Anna-Karin Staflin.

Samtidigt tvingas Gränslösa Resor acceptera att man åtminstone inte den närmaste tiden lär få tillbaka förskottsbetalningarna som företaget gjort till flygbolag och rederier.

Hur som helst försöker Gränslösa Resor blicka framåt.

– Just nu sitter jag och planerar 2021 års resor. Vi ska klara den här krisen. Ett plus i kanten är ändå att företaget kan tillämpa korttidspermitteringar och att arbetsgivaravgiften har sänkts, säger Anna-Karin Staflin.

Skolkörningar räddningsplankan

För Tuna Trafik AB i Eskilstuna är skolkörningarna lite av en räddningsplanka fram till sommarlovets start.

– Utslaget på hela året svarar skolkörningarna för ungefär 50 procent av vår omsättning. Det gör att vi kan hålla igång men med korttidspermitteringar för en del av medarbetarna, förklarar Mikael Jonasson, delägare och vd på Tuna Trafik AB.

Skolskjutsarna är alltså ett glädjeämne. Däremot är den övriga beställningstrafiken ett dystert kapitel. Sportresor, konsertresor och shoppingresor är inställda. Trafiken med den populära Stockholmsbussen kan i bästa fall återupptas i slutet av juni.

– Det finns vissa ljusa tecken, men man måste vara inställd på att det tar tid. Förhoppningsvis kommer det igång framåt hösten. Sommaren ska vi inte räkna så mycket med, säger Mikael Jonasson.

coronakrisen
Skriven avSören Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist