NYHET22 mars 2016

Kommunalrådet i Eskilstuna besökte Gilla #Företagsamhet

-Jättebra att Svenskt Näringsliv kommer ut och pratar om företagsamheten på det här sättet. Det är klart att Eskilstuna inte har någon framtid utan duktiga företagare och fler företagare, förklarade Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Foto: Sören Karlsson

Han var en av de allra första besökarna i montern hos Gilla #Företagsamhet i köpcentret Tuna Park.

Här kunde shoppande eskilstunabor prata om företagsamhet och kanske ta hem en liten kruka med spirande solrosor till trädgårdsrabatten eller balkonglådan som en högst påtaglig symbol för naturens och företagandets växtkraft.

Gilla #Företagsamhet är ett samarrangemang mellan Svenskt Näringsliv, Företagarna och LRF med ett stort antal aktiviteter runt om i landet.

-Vi vill lyfta fram företagsamhetens betydelse för hela samhället, förklarade Björn Lindgren.
Foto: Sören Karlsson

-Vi vill lyfta fram företagsamhetens betydelse för hela samhället. Här i Eskilstuna har vi valt att göra det genom möten och samtal med allmänheten. Det gäller att nu och i fortsättningen vårda företagsamheten lika ömt som man vårdar solrosorna, betonade Björn Lindgren, Svenskt Näringslivs regionchef i Södermanland.

En alldeles färsk rapport från Svenskt Näringsliv visar att företagsamheten här i länet ökat och nu är högre än någon gång tidigare.

-Men trots den goda utvecklingen är företagsamheten fortfarande låg i jämförelse med de flesta andra län. För att nå upp till genomsnittet i Sverige behövs ytterligare 4 000 företagsamma människor i Södermanland, underströk Björn Lindgren.

-Fler behöver få kunskap om den viktiga roll som företagen spelar. Då är det ett bra initiativ att möta allmänheten, tyckte Leif Klingensjö som stannade till för att prata en stund.

Han är själv företagare på deltid. En angelägen fråga för honom är att bättre ta tillvara den kompetens som finns hos nyanlända.

-Många har haft företag i sina hemländer. Då gäller det att få dem att fortsätta som företagare i Sverige genom att erbjuda stöd i den processen, poängterade Leif Klingensjö.

-Vi företagare måste visa upp oss, menade Helena Dyrén
Foto: Sören Karlsson

En som fanns i montern i Tuna Park var Helena Dyrén från Förskolan Växthuset AB i Strängnäs.

-Vi företagare måste visa upp oss för att få fler att riktigt förstå hur mycket vi betyder, menade hon.

Sören Karlsson

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist